Meget luft i maven

Jeg har Luka på 6 mdr - Som har så stor mave, og jeg frygtede virkeligt FIP - Men efter snak med Camilla (Chicabee) at Luka nok havde meget luft i maven og jeg skulle sætte ham på fiberi kost …

Og da jeg tog ham til dyrlæge, var hun helt enige i det Camilla havde sagt - men han har vært på det i omkring 14 dage, og jeg synes ikke der sker noget, synes faktisk bare han bliver større og større rundt om maven - Og han siger jo sådan en brrr lyd når man tager ham op, fordi man jo så for trykket på maven …

Er der nogen af jer der har nogen gode råd til hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet ??

Jeg tænker at han af en eller anden årsag overproducerer evt pga en skæv bakterieflora, eller han kan ikke komme ordentligt af med det.
Går han på bakken som han skal?

Jeg synes du skal starte med at se om du kan måle ham. For hvis han bliver større er det lettere for dyrlægen at forholde sig til.

Øv Lotte…hvad får han af vådmad ved siden af tørkost ? Jeg har nogen der får pruttesyge af feks Felina Porta, men Applaws og Almo nature tåles fint.

Jeg går ud fra orm er udelukket af dyrlægen?
Hvor stor om maven drejer det sig om?

Jeg har aldrig haft katte, der har haft så rund mave som fx en drægtig kat. Har haft en enkelt kat, der var “småfed” når hun havde maveproblemer.

Hvordan er hans afføring? For er det maveproblemer ville jeg mene, at han samtidig ville have dårlig mave.

Og han har det ellers fint? Er glad og leger osv?

[QUOTE=Gucci;780431]Jeg tænker at han af en eller anden årsag overproducerer evt pga en skæv bakterieflora, eller han kan ikke komme ordentligt af med det.
Går han på bakken som han skal?

Jeg synes du skal starte med at se om du kan måle ham. For hvis han bliver større er det lettere for dyrlægen at forholde sig til.[/QUOTE]

Han kommer af med hans afføring - Men den lugter …

God ide lige at få målt ham om maven, men han er stor og hård…

De får pussi , og det er det eneste vådfoder de gider spise - Men det har han jo fået siden jeg fik ham, og de mave/lugt problemer er først startet efter …

[QUOTE=Vivi_Fletcher;780442]Jeg går ud fra orm er udelukket af dyrlægen?
Hvor stor om maven drejer det sig om?

Jeg har aldrig haft katte, der har haft så rund mave som fx en drægtig kat. Har haft en enkelt kat, der var “småfed” når hun havde maveproblemer.

Hvordan er hans afføring? For er det maveproblemer ville jeg mene, at han samtidig ville have dårlig mave.

Og han har det ellers fint? Er glad og leger osv?[/QUOTE]

Orm er udelukket, det har han ikke …
Hvor stor - Ja - det er svært at forklare, kan prøve at tage billede af det - Men det ligner en FIP mave … Den er rund og hård…

Hans afførrig er ok, men den stinker - Og det lugter i hele lejligheden …

Ja, han er ellers glad og tilfreds, og spiser os rigtgi fint - intet at mærke på ham der …

Han giver dog lyd som tidligere skrevet når man løfter ham op …

Hvad med en periode at give ham mælkesyrekapsler ? Det lyder som om han måske har for mange “gærbakterier” i maven…altså at han ikke fordøjer helt optimalt.

Der er iaf noget, der gærer nede i den mave… Hvad med at give ham en dag uden mad men med masser af vand:? Det kan være, det er ro, maven har brug for:? Efter en dag på vand, kan han startes op igen på fiberrigt foder, så mavne får list at rabejde med igen - her er Specific r/d (slankefoder) faktisk rigtig godt (selvom det er dyrt, men det har reddet mange maveproblemer gennem tiden).

Kan man få de hos dyrlægen eller hvordan ??
Og de med han ikke fordøjer med de optimalt, er det så noget han altid vil ha

Det er prøvet, men uden held …

Det foder kender jeg ikke, men vil lige søge på det …

Hans mave er 40 cm rundt om, det er mere end Quinci’s som er et år ældre :frowning:

Et dårligt billede af hans mave:

Ja, han ligner jo en FIP-kat, men håber det bare er maven der er i uorden.

Hvordan har han det? Leger og spiser fint?

Vivi - ja det nemlig det han gør :frowning:

Han er som han altid er, glad, snakkende, leger og spiser rigeligt …

Kan det være fip selvom han ikke er det mindste syg ud over den kæmpe mave ???

Tænker at jeg mÅske burde få lavet diverse blodprøver på ham ?

De FIP-katte jeg kender til har ikke været syge konstant, men har svinget meget.
Din dyrlæge kan vel vurdere om det er væske, der er i bughulen? Og i så fald er det rimelig enkelt for dyrlægen at trække væske ud og se om det ligner FIP.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;780686]De FIP-katte jeg kender til har ikke været syge konstant, men har svinget meget.
Din dyrlæge kan vel vurdere om det er væske, der er i bughulen? Og i så fald er det rimelig enkelt for dyrlægen at trække væske ud og se om det ligner FIP.[/QUOTE]

Husker heller ikke at bamse min huskat var syg, det blev han først den dag han blev aflivet, og da havde han haft den mave i 2-3 mdr …

Sidst jeg var med ham til dyrlæge, der mente hun det bare var luft …

Kan man være itvivl om det er væske eller luft ?

Tænker om man ikke kan tag den kanyle og stikke ned i bugen/maven - for at se om det bare er luft eller det er væske ?

Ringer til dyrlægen - Jeg er nervøs, og vil ikke gå og være det i weekenden …

:kryds: :kryds:

Charley havde engang problemer med ondt i maven/øm på maven, han var vældig rund og oppustet mave, vi troede også der var væske.
Dyrlægen prøvede at suge væske ud af bughulen på ham (og han sagde intet til at få en kanyle i mavsen), der var intet.
Der blev stukket og forsøgt at hive væske ud to gange…

Det VAR luft.
Håber i finder ud af noget med Luka.
:kryds:

En FIP kat hvor maven er vokset vil have så meget vædske i bugen at dyrlægen burde kunne checke med en kanyle.

Men iøvrigt synes jeg ikke at FIP katte har en HÅRD mave at føle på. Selv om maven er udspilet så er den mere sådan svampet
at røre ved - pga vædsken.

Min erfaring er, at en FIP kat der har en udspilet bug er i et ret sendt stadie og derfor vil jeg være forbløffet hvis katten
ikke har andre symptomer end en tyk mave. Selv om FIP er en mærkelig sygdom så synes jeg ikke umiddelbart
at det lyder som FIP med de symptomer ( eller mangel på samme) som katten udviser.

Nogen gange er vi og dyrlægerne med - lidt for hurtige til at se FIP overalt. Især når man en gang har mistet
en kat til FIP - så ser man FIP spøgelser over alt.

Andre ting kunne være:

  1. forstoppelse
  2. et fremmedlegeme ( ikke så ualmindeligt for en killing)
  3. dårlig fordøjelse
  4. kræft ( ja, det er jo ikke ligefrem bedre end FIP )

En god dyrlæge burde kunne skælne mellem disse ting. Som sagt - et udtræk fra bugen kan nemt vise om det er pga vædske at bughulen er udspilet.
Et røntgen billede vil vise om der kunne være fremmedlegeme, kræft eller om det er bughulen der er udspilet eller et andet område ( på billedet synes jeg det sider ret højt oppe på katten).

Jeg håber det viser sig at være noget ufarligt.

Så jeg tilbage - Der er heldigvis IKKE væske i bughulen på mig - Jeg er LETTET!!

Men som hun siger, han har altid vært lidt fast i maven/bughulen, men det er blevet værre, men han bliver jo os ældre/større…

Men jeg tænker lidt, om jeg skal have taget de blodprøver for at udelukket alt andet end fordøjelse - For fordøjelsen er jo harmløst mht alt det andet…

Tak for Update. :slight_smile:

Er katten ikke blevet undersøgt ordentligt (røntgen, scanning, lab eller lignende)?
Eller har i aftalt tid til undersøgelse, det var jo lidt sent på dagen du ringede…
God week-end
:slight_smile: