Menneskemad som guf til kattene?

Jeg sidder lidt og tænker på hvor meget af det mad som vi mennesker spiser, som vores katte også må få?

Victor får i ny og næ en dåse makrel i tomat. Har hørt at det ikke er optimalt, men jeg tænker da at det giver ham noget ekstra væske, hvis ikke lige jeg har noget våd-foder i huset.

Udover det får han rå optøet kylling engang imellem, og ellers får han ikke andet menneske-mad, med mindre jeg glemmer at bære af bordet efter jeg har spist, så kan han godt finde på at slikke på tallerknen, når jeg er ude ad stuen.

Men er den der makrel noget der skader ham når han får det så sjældent?

Og er der alternativer til hvad man GODT må give som guf, hvis man ikke lige har noget i skabene der er lavet specielt til katte?

rå optøet kylling synes jeg er fint. Samme gælder alt andet rå kød - som supplement (som basis skal der tænkes i at fodre et “helt dyr” fremfor kun muskelkød). Rå kød giver pænere tænder og mindre tandsten, synes jeg :slight_smile:

Men ellers så tun, rejer, hvad du nu har af kød :slight_smile:
Jeg har et par der også er glade for agurk, og en der er TOSSET med pasta og lyst brød :tihi:

Jeg ved ikke noget om hvad der er “politisk korrekt” men vi lever efter det princip som lyder : Alt er godt med måde! Hun får ikke store potioner af noget, men en lille bitte smags prøve på det hun nu måtte finde interessant er iorden for os… Hvis det er MEGET usundt for hende, kaster hun det højest sansynligt op…

Jeg er generelt imod menneske mad til katte… Bitre erfaringer har lært mig at en kat ikke tåler nødder, det kostede 2 dages indlæggelse for mig kat…

Som Eva skriver, kød er en god ting.
Dåse tun og makrel ville jeg ikke give for meget af, heller ikke rejer, men alt med måde selvfølgelig.

Find et godt basis foder, hvad enten det er BARF eller et ordentligt tørkostfoder, supplering af råt, og så se det andet mad som goder. Ligesom du selv spiser chips, snolder osv, ikke hverdag, heller ikke hver anden, men så det er engang imellem.

[quote=Eife;460581]rå optøet kylling synes jeg er fint. Samme gælder alt andet rå kød - som supplement (som basis skal der tænkes i at fodre et “helt dyr” fremfor kun muskelkød). Rå kød giver pænere tænder og mindre tandsten, synes jeg :slight_smile:

Men ellers så tun, rejer, hvad du nu har af kød :slight_smile:
Jeg har et par der også er glade for agurk, og en der er TOSSET med pasta og lyst brød :tihi:[/quote]

Hehe Victor er faktisk ikke engang særlig vild med fisk, men han er vild med tomatsovsen som makrellen ligger i, selvom han ikke har meget gavn af den, udover at han måske optager væsken fra den :slight_smile:

Simon - Ej hvor sjovt! -tihi
Mine eeeelsker både tun og tunvandet :slight_smile:

[quote=Bamse;460589]Jeg er generelt imod menneske mad til katte… Bitre erfaringer har lært mig at en kat ikke tåler nødder, det kostede 2 dages indlæggelse for mig kat…

Som Eva skriver, kød er en god ting.
Dåse tun og makrel ville jeg ikke give for meget af, heller ikke rejer, men alt med måde selvfølgelig.

Find et godt basis foder, hvad enten det er BARF eller et ordentligt tørkostfoder, supplering af råt, og så se det andet mad som goder. Ligesom du selv spiser chips, snolder osv, ikke hverdag, heller ikke hver anden, men så det er engang imellem.[/quote]

Jamen det er også sådan det fungerer her. Det er måske 3 gange om måneden jeg giver ham makrel.
Ellers vil jeg hellere give ham Whiskas Mmmm som guf, for det kan han faktisk aller bedst lide.

Herhjemme sker det efterhånden meget sjældent, at jeg løber tør for vådfoder. Cæsar har nemlig forklaret mig, at den slags er uacceptabelt og nærmest utilgiveligt.
Skulle det ske, miaver og plager han i en sådan grad, at jeg ikke kan andet, end at diske op med noget! :høhø:

Han har for nylig lært at spise rå kylling - og jeg har praktisk talt altid en pose frosne filetter liggende. Før han lærte det, er han da også blevet spist af med lidt tun, makrel eller et par rejer.

Men har man en kat der vil spise råt, vil jeg mene at det altid er at foretrække, over konservesfisk og lignende.

hæ hæ det gjorde min gamle bodil også, han fik også makrel i tomat som guf en gang i mellem, men på den anden side elskede han også lun leverpostej, spegepølse og bearnaisesovs :?

men alt sammen var forkælelse en meget sjælden gang

Ud over deres tørfoder, som altid er til rådighed, spiser mine katte gå godt som alt, hvad jeg selv spiser, ja selv kogt blomkål, pastaskruer, moset kartoffel, ost, æg, tykmærk, boller i stærk karrysovs, leverpostej på rugbrød, skåret i tern, osv.
De har nærmest strudsemaver og bliver ikke dårlige af det.

Bare husk at f.eks. løg er noget juks for katte. De får anæmi af det (blodmangel). Der er utrolig mange ting, der er løg i.
Der er andet menneskemad, der er knap så godt for katte - her er en liste:

Pas på med kylling til kattene. Størstedelen af det kylling man køber er pumpet godt op med saltvand :frowning:

Tager nogle gange lidt rester med hjem,især Morgan er vild med flæskesteg:rock:men han er stort set altædende,pigerne er mere kræsne(incl.Egon)

Tine

Vores får alt overskydende reelt kød, som vi ikke selv får spist: lam, svinekød, oksekød. Forleden havde jeg rødt kød - rådyrkølle - med hjem fra arbejde om morgenen, og jeg skal da lige love for jeg blev populær! Lille plejebarnet spruttede og sparkede mens han huggede rådyr i sig - han har været i pleje pga. tynd mave, tror da nærmest det kødorgie har måttet givet lidt forstoppelse :smiley: Igår morges havde jeg oksefilet med hjem - igen stor succes - tror godt et par af dem ville have en fast aftale med zoologisk have om levering af et par impala-kadavre hver uge :høhø: Idag har jeg desværre ikke noget med hjem, man kan jo ikke være lige heldig hver nat. Det skal nok udløse panik-scener, når jeg kommer hjem om lidt, ganske tomhændet! Bare der nu ikke er en artikel på forsiden af moregendagens avis: “Kvinde overfaldet og ædt af forsultet katteflok i Horsens” -what :tihi: HVIS der er, så på forhånd tak for den tid vi har kendt hinanden :høhø:
VH
Susanne

Idag har jeg desværre ikke noget med hjem, man kan jo ikke være lige heldig hver nat. Det skal nok udløse panik-scener, når jeg kommer hjem om lidt, ganske tomhændet! Bare der nu ikke er en artikel på forsiden af moregendagens avis: “Kvinde overfaldet og ædt af forsultet katteflok i Horsens” -what :tihi: HVIS der er, så på forhånd tak for den tid vi har kendt hinanden :høhø:
VH
Susanne[/quote]

-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL

Note: Jeg laver ringbrynjer på bestilling:klapper::klapper::klapper:

Forresten, er der ikke noget med, at man skal passe på, men for meget tun, pga tungmetal rester?? Mener jeg har læst om det, på et eller andet katte forum engang…

Her hitter makrel i tomat… Men det skal klart serveres i badeværelset, da både gulv, væg OG kat, skal vaskes bagefter:klapper::klapper::klapper:

En af mine drenge er totalt SYG med jordnødder og der er aldrig sket noget som helst… Ikke engang dengang han selv åbnede en pose Kims ristede jordnødder og åd en halv pose… Det eneste der skete var indtagelse en rigelige mængder vand og en bakke der virkeligt skulle skiftes efter et par timer…:tihi:

godt min gamle huskat ikke har læst det om avocado i linket til mad. så skulle han da være død mange gange mellem år og dag

Det kommer også an på mængden, selvfølgelig. Så vidt jeg ved er modne avocadoer ikke helt så slemt. Mens stenen, umodne frugter og plantedele er rigtig giftige. De kilder jeg har fundet skriver nu nyreskader, ikke hjerteproblemer som i dette link :gruble: Kan være jeg skal undersøge den del noget mere… Men faktum er, at alle, fra ASPCA til danske dyrlæger skriver at avocado er giftige for hunde og katte

Avocado
Avocado indeholder ”resin”, som påvirker hjerte og blodkar. Der ses opkastninger, diarre, vejrtrækningsproblemer og kredsløbssvigt. Dødsfald kan forekomme.

http://www.roslevdyreklinik.dk/Pages/vis.asp?id=79

[quote=Mega;460676]Ud over deres tørfoder, som altid er til rådighed, spiser mine katte gå godt som alt, hvad jeg selv spiser, ja selv kogt blomkål, pastaskruer, moset kartoffel, ost, æg, tykmærk, boller i stærk karrysovs, leverpostej på rugbrød, skåret i tern, osv.
De har nærmest strudsemaver og bliver ikke dårlige af det.[/quote]

Samme her og samme hos min mor, hvis katte blev 25, 22 og 18 år - de tre jeg lige husker for hun havde mange:-)

Mon ikke det er nu jeg hellere må bekende at mine striber spiser ALT !! …For det første er det en selvfølge for mig at de får serveret råt kød …Hvis jeg skal ha’ koteletter/snitzler/fars/røde bøffer/fisk/indmad osv osv. Så får mine tøzer det samme serveret i rå udgave. Og så er jeg må tilstå at jeg ikke er sart, for hvad der er på min tallerken er altså det bedste og mest spændende i hele verden …Så næsten dagligt deler jeg min færdige og tilberedte mad med mine katte - Især Pretty, som ville blive MEGET fornærmet hvis hun blev kylet ned …Pretty spiser endda karry sovs, hvis hun kan komme afsted med at stjæle det fra mig - Og når jeg får karry sovs, så er der ikke sparet på krydderierne …Og jeg har ALDRIG vrøvl med mine kattes maver, de er fra helt lille vænnet til at spise alt muligt …Min påstand er nemlig at hvis man serverer variabelt mad til killinger, så bygger man en stærk mave op :slight_smile: