Mias fødsel

Miasmor har måske mere brug for henvisninger til litteratur, der beskriver, hvordan man passer en kat med små killinger. Men det står der sikkert også noget om i Politikens kattebog?

Ja, der står nærmest alt man har brug for at vide :slight_smile:

Er jeg den eneste der synes det er overkill at stresse en drægtig hunkat med en tur til dyrlægen?

Altså jeg mener bare, at efter beskrivelsen så har katten det godt, og killingerne bobber rundt i mavsen…

[QUOTE=DK Thomani;587751]Er jeg den eneste der synes det er overkill at stresse en drægtig hunkat med en tur til dyrlægen?

Altså jeg mener bare, at efter beskrivelsen så har katten det godt, og killingerne bobber rundt i mavsen…[/QUOTE]

Det kan du nok godt have ret i, men hvad så hvis katten ikke er drægtig og den er syg?

Tror jeg har opgivet at finde ud af, hvad der er med den hunkat.
Det ene øjeblik er beskrivelsen, at katten “freaker” vildt - det næste er hun og har hun hele tiden været helt normal.

Håber alt er som det skal være.

Jeg har nu aldrig på en drægtig kat set rent blod fra fødselsåbningen før fødsel - jeg har heller aldrig set pressen og sammentrækninger på hunkat der ikke er i fødsel.

Jeg har overværet mange fødsler - men ved også jeg ikke har oplevet alt, men …

[QUOTE=DK Thomani;587751]Er jeg den eneste der synes det er overkill at stresse en drægtig hunkat med en tur til dyrlægen?

Altså jeg mener bare, at efter beskrivelsen så har katten det godt, og killingerne bobber rundt i mavsen…[/QUOTE]

Jeg kan sagtens være enig med dig Annie, men lige netop dette tilfælde her, mener jeg absolut det er på sin plads - Husk på, jeg/vi kun har de forklaringer som er givet os at forholde os til. Vi har fået at vide, at katten for dage siden har været smuttet ud - kommet hjem og har blødt lidt fra skeden. Vi har fået at vide at katten har haft nogle ‘ukendte’ bevægelser med bagbenene. Disse bevægelser ledte vores tanker hen mod udblokning, efter jeg har talt med miasmor og kunne spørge meget mere og dybere ind til det GÆTTER jeg på, at hun ‘bare’ er irriteret over et eller andet. Under samtalen med miasmor var jeg selvfølgelig mest interesseret i at høre hvordan mias appetit og opførsel var lige pt. og der svar jeg fik, fik mig til at slappe mere af, samtidig med, mente jeg osse at det var vigtig at få katteejeren til at slappe af, og få nerverne i ro - Og det lykkes heldigvis. Desuden fulgte miasmor mit råd om at ringe til den vagthavende dyrlæge, forklare vedkommende hele forløbet. Denne dyrlæge mente osse at katten sagtens kunne vente til i dag med at blive tilset. …Husk på, vi ikke engang ved om katten er drægtig …Den KAN være drægtig, den kan være falsk drægtig, og endelig kan den osse have født en død killing, mens den var på springtur …Ingen ved noget. Miasmor er sikker på at hun længere tilbage har følt liv i maven, men da hun ikke ved hvordan liv føles er det osse lidt usikkert.

Jeg er glad og lettet over at katten bliver tilset, da jeg selvfølgelig altid vil være nervøs for om jeg har rådet rigtig …Jeg er MEGET overbevist om at miasmor ELSKER katten, og hun er en god og ansvarlig katteejer - Hun er bare ung og uerfaren i dette spørgsmål, hun forestiller sig alt muligt skrækkeligt, kører helt op og bliver skrækkelig bange og ked af det …En sød pige som hende, vil jeg slå krøller på mig selv for at hjælpe.

Heller ikke mig.

Det har jeg så, til gengæld, oplevet en hel del gange. På et tidspunkt var det mere reglen end undtagelsen at mine hunkatte fik meget kraftige plukveer op til en uge før fødslen. Faktisk så kraftige at det næsten lignede presseveer.

Min hunkat som fødte i mandags gik på bakken kl 11 og tissede og da hun kom gående ud fra toiletet havde hun en blodstribe fra skeden, så jeg har set blod før fødslen.

Hun begyndte så at føde samme aften kl 18.

Jeg tænker hvis Mia har været stukket af, at hun måske er forsøgt parret af en fremmed kat, som måske har revet hende så hun har blødt lidt. Hunkatte der er nær fødsel dufter spændende (som i løb) og giver ofte hankatte lyst til at parre dem.

[QUOTE=En forhenværende bruger;587783]
Det har jeg så, til gengæld, oplevet en hel del gange. På et tidspunkt var det mere reglen end undtagelsen at mine hunkatte fik meget kraftige plukveer op til en uge før fødslen. Faktisk så kraftige at det næsten lignede presseveer.[/QUOTE]

Ja, og det har jeg jo også. Alta fik kraftige plukveer på dag 57 så hun ligefrem lå og halsede, dog ingen pressebevægelser.

I lige det her tilfælde tror jeg det er bedst at jeg slår hjernen fra, og så bare kigge på opdateringerne fra Alice og Miasmor når de tikker ind, for jeg har opgivet at finde hoved og hale i det hele…

Mht dyrlæge. Jamen hvis alt er som det skal være, så er dyrlægen jo overflødig. Men er der nu noget galt, jamen så kan kan man jo ikke komme afsted hurtig nok.

Intet i Miamors beskrivelse giver særlig god menig. Det ene øjeblik ‘freaker’ katten og i det næste øjeblik har den aldrig været mere rolig. Så måske er en dyrlæge lige den der kan samle brikkerne for Miasmor så hun kan få at vide om alt nu ER som det skal være. Og i mit univers er det ALTID bedre at gå til dyrlægen 1 gang for meget, end 1 gang for lidt…

Jeg kan fortælle, efter jeg har hørt fra miasmor at hun har været hos dyrlægen med mia. - Katten er IKKE drægtig, og der er ingen forklaring givet på hvorfor hun har haft en finurelig opførsel med bagbenene.

Miasmor overvejer at lade missepigen neutralisere i næste uge, men er forfærdelig bange for at der skal ske mia noget under operationen - Jeg støtter op om hendes beslutning og har forsøgt at beroligere den nervøse misseejer :slight_smile:

Katten er ikke drægtig … gudskelov fristes jeg til at sige :oops:

Det jeg mener er, at der nu forhåbentlig kan falde ro over både kat og ejer (og os andre, der har været bekymrede)

[QUOTE=Lindvig;587899]Katten er ikke drægtig … gudskelov fristes jeg til at sige :oops:

Det jeg mener er, at der nu forhåbentlig kan falde ro over både kat og ejer (og os andre, der har været bekymrede)[/QUOTE]

Jeg synes bestemt osse det var det bedste der kunne ske, som jeg har fortalt miasmor, så er det en kostbar adfære at opfostre sådan nogle små banditter, og hvis man har tendens til angst og bekymring, så skal man skåne sig selv for denne oplevelse - Nu skal mia neutraliseres og så kan kat og ejer nyde hinanden i forhåbentlig mange år frem :slight_smile:

Tror også det er godt katten ikke er drægtig, men havde dyrlægen så et bud på hvad kramperne betød, blodet fra kønsåbningen, den runde mave osv osv…?

Min bekymring gik nu aldrig på drægtigheden, men alle de mange symptomer.

[QUOTE=Helene;587910]Tror også det er godt katten ikke er drægtig, men havde dyrlægen så et bud på hvad kramperne betød, blodet fra kønsåbningen, den runde mave osv osv…?

Min bekymring gik nu aldrig på drægtigheden, men alle de mange symptomer.[/QUOTE]

Hvad miasmor fortæller til mig, efter dyrlægebesøget, er at hun sikkert har focuseret på de ‘trækninger’ fordi hun var overbevist om at hendes missepige var drægtig …Måske er det helt almindelige bevægelser, og måske har katten altid gjort sådan ?. Miasmor har sikkert overfortolket det i hendes spejden efter tegn på drægtighed. Dyrlægen har undersøgt katten og har ikke fundet tegn på hverken sygdomme eller skavanker. Blodet ‘gætter’ jeg på, sikkert er opstået efter nærkontakt med en hankat …Miasmor fortalte mig i telefonen i aftes, at mis for en uges tid siden viste tegn på løbetid - Hun undersøgte om det kunne være tilfældet med en drægtig kat, og på nettet har hun læst at en drægtig kat godt kunne udvise et adfærd som minder om løbetid i den sidste del af drægtighed ( hvilke jeg osse har læst et sted ) …Siden har der efter sigende ikke været tegn på blod eller udflåd. …Måske har mia været falsk drægtig ?. Jeg har haft en falsk drægtig kat, som i den grad snød mig. Hun blev flot rund og trind, tog omkring 800 gram på i forløbet. Min kat havde osse røde og store dievorter, jeg var overbevist om at hendes parring havde båret frugt - Desværre gik hun i løbetid på dagen jeg forventede killinger, så de katte kan i den grad drive deres ejere til vanvid :slight_smile:

Jeg tror ikke hverken miasmor eller vi andre har grund til yderligere bekymring :slight_smile: