Ja… det er faktisk lidt sødt når hun kigger så skævt på os og tigger. Det må være hendes charme lige nu. Og måske laaaang tid frem.
Det går godt. Men hun er stadig skæv.
Hun er begyndt at hoppe over hvor der er længere mellem ting. Hun har fundet en måde at komme over i vores seng, uden at skulle kravle op af den. Hun kopper fra en lille kommode og over.
Min mands bløde dyne, var hun ikke så heldig med i går i sofaen, det var tæt på hun var røget ned. Men det sker ikke så tit længere. Hun kan også balancere på rygpuderne på sofaen, så vi er kommet langt.
Hun miaver (svare) når vi snakker med hende. Det gjorde hun ikke da hun var skidt. Hun puffer til os når hun vil snakkes med eller op i vores arme.
Hun gør os opmærksom på spisetiderne, hvis vi er lidt for langsomme. Så håber at den 31 bliver en dag hvor de siger hun skal med hjem og ikke videre til regnbuen.
Dejligt at høre det går så meget fremad. ![]()
Det lyder som nogle ret gode fremskridt.
![]()
Så blev vi 1600kr fattigere på 20 min ved dyrlægen.
De mistænker at hun kan have en polyp i mellem øret. Men de vil gerne have hende i en ct scanner. For de ved ikke rigtig hvad der er med Mille. Men 11.000. Hvis der er en polyp. Skal de fjerne noget i hendes øre og så vil hun blive døv på venstre øre. Så det skal vi gøre op med os selv. Ventre øre var der stadig en smule rødme. Så skal dryppes i en uge mere.
Nogen der har erfaring med kat der kun have høre på et øre?
Nej - men ligesom de klarer sig fint med kun et øje, tænker jeg også de hurtigt vil vænne sig til at høre i “mono”, så ville det ikke være det, der for mig afgjorde valget.
Jeg havde valgt scanningen, for forhåbentlig at få en konkret diagnose at træffe beslutning om videre forløb på baggrund af - men anerkender også, at det er et højt beløb, og at der jo stadig ikke er garanti for et klart svar…
Mange tanker til jer og Mille! ![]()
Jeg tænker også, uden at havde personlig erfaring med det, at der jo er katte der er helt døve, som har et fint liv alligevel.
Hvordan har Mille det her og nu? Kan hun have et godt liv uden at komme i den skanner? ![]()
Jeg havde en veninde engang, der havde en hvid kat der var (næsten?) helt døv, og den klarede sig fint. Den blev holdt indendørs af sikkerhedsmæssige hensyn og miavede ret højt, for hun forstod jo ikke at hun larmede.
Men altså… Dumle har også et sundt lydniveau og han er - mig bekendt - ikke døv, selvom hans selektive hørelse til tider godt kan gøre en i tvivl.
Der er jo også noget med hvide katte og hørelse, så det er jo ikke uhørt med katte hvis hørelse ikke er god eller helt ikke-eksisterende.
![]()
Vi købte en Chartreux i Frankrig, som viste sig at have pollyp i øret, vi undersøgte sagen med operation og spurgte til om hun så var helt ude af det, men fik at vide at de ofte vokser ud igen, så vi skulle forvente at hun skulle opereres igen på et tidspunkt. Vi fik intet at vide om at hun efterfølgende ville blive døv af operationen.
Men vi undersøgte mulighederne, begyndte udviklingen af en polyp i det andet øre.
Vi havde dengang kontakt til en klinik på sjælland, som dengang var de eneste der foretog operationen af polypper hos kat. De var annerkedt og mener jeg fik henvisningen til dem her på KG.
Vi valgt aflivning, for katten var meget mærket af det og det ville blive en +25000-30000 kr operation hver gang og det er vores økonomi ikke til.
Skal siges at vi efterfølgende har snakket med flere andre udstiller og opdrætter om det, også fordi de vidste vi havde købt en Chartreux. og alle sagde, de ville have taget samme beslutning.
Jeg har ikke personlig erfaring med fjernelse af polyp i mellemøret, men jeg ved, at hvis den efterlades, er der markant risiko for kroniske infektioner, smerter og balanceproblemer. Det ses også hos hunde, der har haft flere mellemørebetændelser. Så for mig, havde det været scanner og evt fjernelse eller aflivning. Men alt efter om der er forsikring og/eller økonomi til det, forstår jeg godt, hvis det fravælges.
For snart en del år siden havde Banshee gentagne episoder med øregangsbetændelse. Min dyrlæge, som ikke er en af dem med alt muligt dyrt udstyr, sagde, at han mistænkte en polyp så langt nede, at han ikke kunne se den og henviste mig til specialdyrlæge.
Ganske rigtigt - der sad en lille polyp, som blev fjernet ved operation. Det var ikke billigt, men var dog ikke i nærheden af 25.000. Det har været en hård omgang for Banshee, for siden da har hun været skrækslagen for alle, der lignede en dyrlæge - også selvom de kom hjem til hende - men polyppen er ikke kommet igen.
Jeg valgte operationen, fordi hun var forholdsvis ung og skulle have chancen, men hvis den var kommet igen, var hun blevet aflivet. Ikke pga. pengene, men fordi hun ikke skulle den omgang igennem én gang til.
Mange tak for jeres søde tanker.
Sammen med dyrlægen er vi kommet frem til at vi stopper øredråberne på tirsdag og ser an. Hvis hun begynder at hakke med hoved og øjne igen, får hun fred. Vi syntes ikke hun skal igennem en operation.
Vi er begyndt at lukke hende udenfor igen. I et par minutter til at starte på.
Åh det er hårdt
Men jeg er ikke i tvivl om i har taget det rigtige beslutning
![]()
![]()
Det lyder som en fornuftig beslutning.
Hvis operation uanset er fravalgt - hvilket jeg fuldt forstår, det lyder som et større indgreb - og hun ikke kan fungere uden fortsat behandling, er det jo ikke så afgørende om årsagen faktisk er polyp, så krydser alt for at hun fortsætter fremgangen uden dråberne… ![]()
![]()
Det lyder som en human beslutning.
![]()