Milo, vores dejlige “vildkat” er kommet hjem med en øm og hængende hale. Han vil gerne kæle, men vi må helst ikke røre hans hale. Han har også noget klistret stads i pelsen, så den er helt filtret på nederste del af ryggen.
Hvad kan der være galt med ham?
Skal han hurtigst muligt til dyrlæge (i morgen, hvis vi altså kan finde ham, for han er jo fritløber), eller kan vi mon vente og se, om det bedres af sig selv?
Prøv at mærke langs halen om der er noget usædvanligt. (Selvom han ikke er så vild med det)
Kan det fedtede evt. stamme fra en byld der er gået hul på?
Min mand har kunnet få lov til forsigtigt at undersøge hans hale, og han siger at der er en bule ved haleroden, han mener dog ikke at det klistrede er materie, men vi ved det ikke.
Så er det nok en god idé at tage til dyrlægen med ham i morgen. Hvis det er en byld…så er det en sag for dyrlægen.
En byld går ikke bare væk af sig selv…den kan anrette enddog meget store skader på katten.
Rigtig god bedring…håber du opdaterer tråden i morgen hvis I har været hos dyrlægen.
Jeg synes også, det lyder som en byld…afsted til dyrlægen.
Men Sim-sim, det passer altså ikke, at en byld ikke kan gå væk af sig selv. Ja, jeg ved godt, at i visse tilfælde kan det udvikle sig til noget RIGTIGT skidt, men det gør det altså ikke HVER gang - (ellers ville alle de herreløse misser jo se helt forfærdelige ud konstant - eller dø af infektion på stribe).
Jeg havde katte på min gård, og har oplevet bylder flere gange. Kattene kom selvfølgelig til dyrlæge, når jeg så det, så fik de et skud antibiotika og smertestillende.
Der var dog et par gange, hvor jeg først opdagede bylden - eller, det der HAVDE været en byld, da det næsten var helet helt op (altså, du ved, hvor det, det var tilbage at se, bare var bare en lillebitte lyserød fordybning/hul i huden - uden infektion).
Diana F: Den bliver jeg simpelthen nødt til at uddybe
Ja, du har ret, en byld kan godt gå væk af sig selv.
Men uanset det, er det en rigtig dårlig idé at vente og se om den gør fordi:
[ul]
[li] Det er meget smertefuldt[/li][li] Det tærer på ressourcerne (immunforsvaret)[/li][li] Det kan udvikle sig voldsomt og kan medføre behov for amputation[/li][li] Det kan udvikle sig så meget at katten dør[/li][/ul]
Når det sidder ved halen/haleroden er der ikke langt til knoglen, hvilket gør risici endnu større.
Og så må man vist jævnfør dyreværnsloven slet ikke undlade behandling (eller aflivning), når man ved katten er syg
Vi har nu fundet ham og sat ham ind i udestuen. Der kommer en veninde som har bil og kører os til dyrlægen med ham kl 13. 45. Og dyrlægen er kontaktet om at vi kommer.
Jeg skal nok lade jer vide hvad dyrlægen finder ud af, og gør ved ham.
[QUOTE=Diana F;923978]Jeg synes også, det lyder som en byld…afsted til dyrlægen.
Men Sim-sim, det passer altså ikke, at en byld ikke kan gå væk af sig selv. Ja, jeg ved godt, at i visse tilfælde kan det udvikle sig til noget RIGTIGT skidt, men det gør det altså ikke HVER gang - (ellers ville alle de herreløse misser jo se helt forfærdelige ud konstant - eller dø af infektion på stribe).
Jeg havde katte på min gård, og har oplevet bylder flere gange. Kattene kom selvfølgelig til dyrlæge, når jeg så det, så fik de et skud antibiotika og smertestillende.
Der var dog et par gange, hvor jeg først opdagede bylden - eller, det der HAVDE været en byld, da det næsten var helet helt op (altså, du ved, hvor det, det var tilbage at se, bare var bare en lillebitte lyserød fordybning/hul i huden - uden infektion).[/QUOTE]
Jeg ville ikke give det råd til kattejeren, at en byld kan gå væk af sig selv…og så bagefter sidde med det ansvar, at katten var aflivet pga infektion i fx hjertet. For en ubehandlet byld kan gå i hjertet eller nyrerne.
Jeg ved godt, at man på landet på en gård, måske ikke er helt såååå opmærksom på en byld hos en kat…og måske går den væk af sig selv… eller katten dør.
Jeg har haft en kat med en byld på halen.
Jeg fik afvide at en byld på halen, der kan betændelsen sprede sig med lynets hast til hjernen, så katten dør af det.
Så vi kom afsted ti dyrlæge med det samme, og det er altid værre end man selv kan se, det lugtede råddent og så væmmeligt da hårerne blev barberet af, puha sådan rigtig død lugt.
Hun kom sig heldigvis, men dyrlægen sagde at man aldrig måtte spøge med en byld på og omkring halen, da det er den direkte vej til hjernen via rygraden, da halen osse er en del af rygraden.
Gud fri mig vel - HVOR har jeg skrevet, at jeg fraråder et dyrlægebesøg???
Det får i det jo til at lyde som om!
Min første sætning er netop ‘det lyder som en byld - afsted til dyrlægen’!
Prøv dog lige at læse, HVAD jeg skriver inden i ‘dømmer’! Synes godt nok der fortolkes, som vinden blæser herinde nogen gange…
'Hitte’kattene på gården kom OGSÅ til dyrlæge - når det blev opdaget! Men ja, når en kat strejfer rundt - eller bare vælger at sove i stalden og ikke i huset - og man ikke ser den nogle dage, kan en byld nemt overses! Og der HAR været et par gange, hvor jeg først har set det, da det næsten var helet helt op af sig selv!
Jeg vil igen pointere, at en byld ikke BEHØVER betyde, at katten er døden nær(!!!) - men SELVFØLGELIG skal man frekventere dyrlægen!!
Og jeg har faktisk lige præcist haft en kat med byld ved haleroden, jeg opdagede det netop fordi halen hang slapt ned. Dyrlægen gav smertestillende og antibiotika- så var han hurtigt fit for fight igen.
[QUOTE=Diana F;924202]Gud fri mig vel - HVOR har jeg skrevet, at jeg fraråder et dyrlægebesøg???
Det får i det jo til at lyde som om!
Min første sætning er netop ‘det lyder som en byld - afsted til dyrlægen’!
Prøv dog lige at læse, HVAD jeg skriver inden i ‘dømmer’! Synes godt nok der fortolkes, som vinden blæser herinde nogen gange…
'Hitte’kattene på gården kom OGSÅ til dyrlæge - når det blev opdaget! Men ja, når en kat strejfer rundt - eller bare vælger at sove i stalden og ikke i huset - og man ikke ser den nogle dage, kan en byld nemt overses! Og der HAR været et par gange, hvor jeg først har set det, da det næsten var helet helt op af sig selv!
Jeg vil igen pointere, at en byld ikke BEHØVER betyde, at katten er døden nær(!!!) - men SELVFØLGELIG skal man frekventere dyrlægen!![/QUOTE]
Jeg håber godt nok ikke det er mig du skriver sådan til
Men da du ikke citerer kan jeg ikke vide det.
Jeg synes faktisk jeg skriver pænt til dig:
Diana F: Den bliver jeg simpelthen nødt til at uddybe
Ja, du har ret, en byld kan godt gå væk af sig selv.
Men uanset det, er det en rigtig dårlig idé at vente og se om den gør fordi:
[ul]
[li] Det er meget smertefuldt[/li]> [li] Det tærer på ressourcerne (immunforsvaret)[/li]> [li] Det kan udvikle sig voldsomt og kan medføre behov for amputation[/li]> [li] Det kan udvikle sig så meget at katten dør[/li]> [/ul]
Når det sidder ved halen/haleroden er der ikke langt til knoglen, hvilket gør risici endnu større.
Og så må man vist jævnfør dyreværnsloven slet ikke undlade behandling (eller aflivning), når man ved katten er syg
Så er vi hjemme igen, og Milo er flyttet ind i udestuen i et par dage. Dyrlægen fandt ganske rigtigt et hul tæt på haleroden, som blev renset, og han fik en penicillin indsprøjtning, af dem der dækker i 14 dage.
Han fik faktisk ikke mindre end 3 sprøjter, for da vi nu havde ham derinde, blev han også vaccineret.
Milo var så dygtig inde hos dyrlægen , han lagde sig pænt på bordet og sagde ikke spor til at hun rodede rundt i hans pels og gav ham flere stik.
Han blev vejet, for hun skulle jo vide, hvor meget medicin han skulle have. Hun tog ham på armen - ud og veje ham på vægten, som står i venteværelset, 6,6 kg… Ja han er en stor kat… Op på armen med ham igen, og han puttede sig nærmest ind til hende, og ind i undersøgelses rummet. Jeg er altså temmelig stolt af min lille vildmis
Vi har fået til opgave at pille sårskårpen af hver dag de næste 2-3 dage, for at evt. materie kan komme ud, derfor bor han midlertidligt i udestuen.
Milo har fået mad og vand, en kattebakke var der i forvejen, og en nullerput ud i udestuen, lige nu ligger han og sover i vindueskarmen.
Det var dels dit, dels Sim-sims indlæg jeg reagerer på. Beklager, hvis du føler, at jeg var for hård i min tone.
Men jeg synes IKKE det er rimeligt, at ‘antyde’, at jeg ‘råder’ folk til IKKE at søge dyrlæge - eller at ‘antyde’, at jeg IKKE har taget mine katte til dyrlæge, når de har haft bylder.
For så har i da overhovedet ikke læst, hvad det er, jeg rent faktisk har skrevet…
Som (relativt) ny bruger herinde føler jeg godt nok, at der tit ‘dømmes’ hurtigt og på komplet forkert grundlag…
[QUOTE=Milles mor;924229]Så er vi hjemme igen, og Milo er flyttet ind i udestuen i et par dage. Dyrlægen fandt ganske rigtigt et hul tæt på haleroden, som blev renset, og han fik en penicillin indsprøjtning, af dem der dækker i 14 dage.
Han fik faktisk ikke mindre end 3 sprøjter, for da vi nu havde ham derinde, blev han også vaccineret.
Milo var så dygtig inde hos dyrlægen , han lagde sig pænt på bordet og sagde ikke spor til at hun rodede rundt i hans pels og gav ham flere stik.
Han blev vejet, for hun skulle jo vide, hvor meget medicin han skulle have. Hun tog ham på armen - ud og veje ham på vægten, som står i venteværelset, 6,6 kg… Ja han er en stor kat… Op på armen med ham igen, og han puttede sig nærmest ind til hende, og ind i undersøgelses rummet. Jeg er altså temmelig stolt af min lille vildmis
Vi har fået til opgave at pille sårskårpen af hver dag de næste 2-3 dage, for at evt. materie kan komme ud, derfor bor han midlertidligt i udestuen.
Milo har fået mad og vand, en kattebakke var der i forvejen, og en nullerput ud i udestuen, lige nu ligger han og sover i vindueskarmen.[/QUOTE]
Det lyder godt - måske havde det ikke engang nået at udvikle sig til en ‘rigtig’ byld? Men gå nu ikke i panik, HVIS det pludselig vælter ud med betændelse fra hullet - der kan godt være meget materie…og det kan godt virke lidt voldsomt…