Min elskede lille Don Nemo

Jeg er virkelig trist og har grædt en del de seneste dage. Nemo er syg.

På onsdag den 3. december har jeg en tid til ham hos en specialdyrlæge. Jeg håber, at han kan finde ud af, hvad det er, Nemo fejler.

Først troede jeg, at det var begyndende gigt, men Nemo er kun 2 år og hans fortid - før han kom her - har været grel. Det er ikke småting han har været igennem. Sygdommen var der fra dag et - eller dele af den. Allerede til hans revaccination bad jeg dyrlægen kigge på Nemos hofter, da jeg var sikker på, at han af og til haltede. Desuden har han aldrig kunnet hoppe og springe helt som en almindelig ung kat. Ikke hver dag altså… Indtil nu har ingen kunne stille en diagnose.

Så gik der noget tid, sygdommen dukkede af og til op - men i så korte glimt, at jeg var usikker på alvoren. Næste øjeblik var den væk. Men så kom den igen. Og igen. Og igen, og inden for de seneste uger er den blevet slem.

Han fungerer, men hans smerter vokser hastigt nu. Der er ingen tvivl længere.

Fagdyrlægen i dag sagde, at det ser “slemt bekymrende” ud med Nemos tilstand.
Han frygter at det er en bindevævsssygdom, og … ja det kan I jo selv læse jer til
http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?categoryId=961&article=1299&kat=Gigt

Jeg håber til det sidste, at jeg får Nemo med hjem igen på onsdag, men jeg er også af den holdning, at ingen kat skal leve for ejers skyld. Katte lever for kattes skyld herhjemme. Det liv Nemo lever lige nu er nedværdigende, og er det fremtiden, så får han fred.

Hold op det trækker tænder ud det her. Nemo er ikke min kat - han er min første hund. Vi tog en eksamen på Etologisk Institut sammen, vi har tilbragt timevis med at træne, han er bedre end hunden til lydighed - og vi har et særligt bånd. Jeg har aldrig før trænet en kat som Nemo.

Da han kom her var han en uønsket kat på alle måder blandt folk, der så ham. Han var vild og aggressiv og sky. Desuden havde han et element af indlært hjælpeløshed over for især mænd. Mange sagde at jeg skulle give op, men noget gjorde mig stædig. Jeg kæmpede i et år, før han var uddannet kat. De to MCOer hjalp mig, og til sidst lykkedes det. Nemo var uddannet kat! Med sprog og det hele. Få dage senere bestod vi vores eksamen i lydighed blandt alle hundefolkene på skolen :slight_smile:

Nu er psyken helt på plads, og så dukker det her op. Jeg var tæt på at spotte nogens gud i dag, men jeg besluttede mig for, at det gider jeg ikke. Ikke denne gang. Det har aldirg virket alligevel.

Jeg synes bare et eller andet er slemt uretfærdigt over for denne lille kat.
Jeg kan ikke leve med ham, som han går rundt nu. Og jeg ønsker heller ikke at få et endeligt svar på onsdag, hvis I forstår.

Sikke et dilemma! Pest eller kolera, men et eller andet sted har jeg slet intet valg jo.

På onsdag risikerer jeg at få godt nyt og tage min ven med hjem igen. Eller jeg får en nyhed, som betyder, at jeg skal tage verdens værste beslutning - at bede en anden slå min ven ihjel.

Vi ved ikke, hvor det ender. Men en ting ved jeg. To år - det alt for lidt.

“De har lavet en demo på en ny kat - den hedder Nemo”:slight_smile: Det siger jeg altid til ham, når jeg kommer hjem og han står der i døren og tager imod som den lille hund han er
:slight_smile: Don Nemo - Felis lupus :slight_smile:

Jeg har altid troet på ham, når ingen andre gjorde, og det gør jeg til det sidste.

Lille Don…

-jegkrydser krydser fingre for den stakkels mis-jegkrydser

Hov Smiley skulle have været trist ikke sur… sorry. Ramte forkert.

Hold da op, jeg sidder her og får tårer i øjnene - det er bare slet ikke fair! -ked -ked
Alt mulig god bedring, og dusinvis af gode tanker, i din og Nemos retning. -kramer -kramer -jegkrydser -jegkrydser

-love Kære…kære Leschow
og lille Nemo-mand.

Gid jeg kunne hekse…så ville jeg gøre det. -love

De aller-kærligste tanker
Mona

Tak…:slight_smile:

Jeg håber at dyrlægen tager fejl og det bare er en mindre ting, som har fået lov at snyde mig og udvikle sig lidt og han så bliver helt rask igen.

Jeg trængte bare til luft altså… Det har naget mig i over en uge, så fandt jeg endelig den rette dyrlæge, og så denne besked… Nemo skal i røgent på onsdag.

Han er ung - det kan vise sig at være hans held.

Men bindevæv altså… Jeg er godt nok i kælderen. Mine katte kan bare ALDRIG fejle noget helt normalt. Jeg aner ikke, hvad jeg har lavet i sidste liv, siden jeg sidder med denne karma…:slight_smile: Måske var jeg Hitler eller sådan noget.

Nej helt ærlig. Det er skide synd for ham, og nu får vi et svar, som vi kan forholde os til.
Det er - trods min modstand mod at vide - bedre end uvisheden som den er nu.

MVH

Jeg gad nok vide om de folk, der har tævet indlært hjælpeløshed ind i ham som bette også har ødelagt andet.

Har de det, så skal de være meget glade for, at jeg ikke ved, hvor de bor!

Åh Helle … jeg krydser fingre for at Don Nemo klarer frisag -jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser

Kan en admin ikke ændre/Fjerne min SURE smiley… den går mig på og jeg er slem nærtagende pt :slight_smile:

Hvis en admin ser det her, så vil jeg blive glad for at få den fjernet. Jeg er ikke sur på Nemo jo…

MVH

Århh Helle -brist
Jeg håber for alt i verden at du får godt nyt! Han skal nok klare den den lille demo :slight_smile:
Jeg krydser alt hvad jeg kan og ber en stille bøn for ham -jegkrydser-bebe

ej helle det stikker i mit hjerte når jeg læser det og tårene presser på
jeg har selv 2 katte som har fået bank som killing og den ene af dem er stadig mærket idag
jeg ønsker af hele mit hjerte at det evt er et led bånd eller sådan noget der kan laves uden det helt store for don nemo har virkelig fortjent en chance nu hvor han er komme så langt med dig

vil tænke på jer to i morgen og krydse finger for at det ikke er alvorligt med nemo og at i kan forsætte med at leve sammen

Åh, hvor jeg dog krydser fingre -jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser

Håber SÅ inderligt, at du vil få en positiv besked -kramer

Ord er fattige her Helle…

Sidder her og læser din meget følelsesladet beretning om din afmagt og dine følelser for Nemo med tårer i øjnene-ked-ked

Uanset set udfaldet,så har du formået at give den skønne kat et godt katteliv og har givet ham tiltro til mennesker igen og han har kastet sin ubetingede kærlighed på dig igennem det store arbejde du har lagt for dagen.-thumbs-thumbs

-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser for jer

Håber det bedste -jegkrydser

Åhhhhh nej altså, som om lille viunderlige Nemo ikke har lidt nok i sit lille tidlige liv inden han fandt dig, sidder sgu og smågræder lige nu, har så ondt af jer.

Jeg håber og beder for at dejlige Nemo ikke fejler noget alvorligt.

Møzzz ham alt hvad du kan fra hans største fan, mig. Og masser af -kramertil dig Helle.

Helle, Første gang jeg havde mistanke om hofteledsdysplasi på en kat, sagde dyrlægen efter undersøgelse af katten, at det var det ikke. Han strakte og bøjede katten, der overhovedet ikke reagerede, men da jeg insisterede på røngten, viste det sig, jeg havde ret.

Karakteristiske tegn er:
Katten er ikke god til at springe, men vælger mellemstationer, hvis den vil op et sted.
Den bryder sig ikke om at blive løftet, med mindre man støtter den under rumpen.
Den bryder sig ikke om at blive berørt (f.eks. redt) på hoftepartiet.
Læg især mærke til gangen. Når den går, har den ikke lange, bagudrettede bevægelser med bagbene, men nærmest en kort, trippende gang.

Jeg havde købt katten som voksen, og han nåede at få killinger, før hans HD blev opdaget.
En af killingerne havde allerede 8 uger gammel samme trippende, korte gang med bagbenene, men dyrlægen sagde, at nu måtte jeg styre mig.
Da killingen var 13 uger, viste et røngtenbillede ganske rigtigt HD.

Jeg valgte i begge tilfælde at lade kattene aflive, især fordi det var på begge hofter.
Man opererer nemlig kun en hofte ad gangen, katten skal holdes i så lidt bevægelse bagefter som muligt, og genoptræningen er langvarig.

I nogle tilfælde kan man alternativt bruge guldakupunktur. Den dæmper smerterne, men helbreder ikke.

For Nemo’s vedkommende kan det selvfølgelig godt skyldes en gammel rygskade, der nu giver problemer, fordi organismen prøver at reparere og danne kalk om et evt. brud ell. nedslidning af ledbrusk.
Der kan så ske afbræk af små kalkstykker, og det er (ligesom HD) meget smertevoldende.

PS: En uge er altså lang tid at gå med smerter, så bed din dyrlæge om noget smertestillende til Nemo.

Held og lykke!

Øv altså Helle, det gør skide ondt at læse din forklaring -ked-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser-jegkrydser jeg håber virkelig at du får ham med hjem -jegkrydser

Åh, det gør mig godt nok trist at høre om dine bekymringer for Don Nemo - håber rigtig meget for dig og for Nemo, at diagnosen på onsdag må være harmløs eller i hvert fald helbredelig.

Det er ikke fair, at en kat der først har skullet gå så meget slemt igennem, for derefter at få sig et dejligt hjem, nu skal have sygdom at slås med.

Mange tanker

Ligesom Mega hælder jeg også mere til HD eller rygproblemer. Begge dele kan afhjælpes med guldakupunktur og ja, det hjælper rigtigt godt i mange tilfælde.
Er det en bindevævssygdom (erfaringen har jeg så desværre fra egen person:)) vil han normalt også have et dårligt immunforsvar med mange sygdomsperioder, evt. allergiske symptomer, da det jo er en autoimmun sygdom. Her kan prednison gøre meget.
Men selvfølgelig, er det meget slemt må man ud i de triste valg.

Marina

problemet med prednison tager kalken i knoglerne med tiden altså brug i flere år