Min grænse er nået

Charlotte.

Jeg har skam stor respekt for dyreejers beslutning, når de når dertil at skaffe sine dyr et nyt hjem, og også for KKH.

Det ændre dog ikke ved at jeg syntes det er sørgeligt og en uheldig situation for alle parter, men jeg tager hatten af for de dyreejer der er store nok til at indse at “det ikke går” og gør noget ved det.

Det er sørgelig og smertefuldt, men når man dertil, så er det jo fordi det er den rette beslutning for dyret og en selv.

Hvad ville du egentlig opnå med at klippe pelsen kortere.
Hunden fælder altså lige meget hvad enten det er en kort- eller langhårshund…blot er de korte hår mere genstridige at slippe af med end de lange, fordi korte hår kommer ind alle steder og sætter sig fast, i tøjet, møbelstof m.m…de lægger sig ikke bare i et lag som lang pels, men stikker igennem.

Nu kan jeg så forstå, at pelsen ikke er helt som en Newfoundlands, grundet krydsningen med Schäfer, så hvor strid eller blød pelsen er, ved jeg jo ikke…men at klippe den, det ville jeg under ingen omstændigheder begynde med…

Jeg er virkelig ked af at høre, du ikke kan klare den dejlige vovse mere,
men jeg respekterer, at du er ‘stor nok’ til at indrømme det,
og jeg håber, du finder et godt hjem til ham.

Angående pelsplejen; tror jeg, den der ‘Coat ting’ er god til ham,
jeg bruger den til mine to ruhårede, og Ronja har masser af under uld,
men kammen både skærer og børster, så der ikke er knuder.
Desuden smider de jo ikke de hår i stuen, som man reder/trimmer af. :slight_smile:

Pøj-pøj med det hele.
:trøste:

[quote=Felis;472198]Hvad ville du egentlig opnå med at klippe pelsen kortere.
Hunden fælder altså lige meget hvad enten det er en kort- eller langhårshund…blot er de korte hår mere genstridige at slippe af med end de lange, fordi korte hår kommer ind alle steder og sætter sig fast, i tøjet, møbelstof m.m…de lægger sig ikke bare i et lag som lang pels, men stikker igennem.
[/quote]
Så skulle du se der, hvor en Ruhåret Foxterrier har lagt, - det slår både lang og korthårede vovser med flere længder. -LOL
Mange af hårene skal pilles ud med fingrene, når selv den bedste støvsuger har givet op.
.

[quote=Felis;472198]Hvad ville du egentlig opnå med at klippe pelsen kortere.
Hunden fælder altså lige meget hvad enten det er en kort- eller langhårshund…blot er de korte hår mere genstridige at slippe af med end de lange, fordi korte hår kommer ind alle steder og sætter sig fast, i tøjet, møbelstof m.m…de lægger sig ikke bare i et lag som lang pels, men stikker igennem.

Nu kan jeg så forstå, at pelsen ikke er helt som en Newfoundlands, grundet krydsningen med Schäfer, så hvor strid eller blød pelsen er, ved jeg jo ikke…men at klippe den, det ville jeg under ingen omstændigheder begynde med…[/quote]

Det jeg vil opnå er at der ikke kommer så meget sand/jord med ind, og jo længere hårene er, jo mere bliver det hvirvlet rundt i huset.

Og så vil jeg da gerne lige sige, at det ikke er nu at min psykiske tilstand er forværret, men nok snarere det modsatte, så jeg nu kan finde ud af at sige fra overfor andre, og min mand. Og har erkendt at jeg ikke kan 100% heller ikke 85% af hvad jeg kunne som “normal”, og aldrig kommer til det igen.

Og da hunde ikke har min interesse på samme måde som kattene, ja så er det blevet en sur pligt at skulle rengøre efter ham hele tiden, og overtage et job som var planlagt til at skulle bæres mest af min mand.

[quote=KKH;472319]Det jeg vil opnå er at der ikke kommer så meget sand/jord med ind, og jo længere hårene er, jo mere bliver det hvirvlet rundt i huset.

Og så vil jeg da gerne lige sige, at det ikke er nu at min psykiske tilstand er forværret, men nok snarere det modsatte, så jeg nu kan finde ud af at sige fra overfor andre, og min mand. Og har erkendt at jeg ikke kan 100% heller ikke 85% af hvad jeg kunne som “normal”, og aldrig kommer til det igen.

Og da hunde ikke har min interesse på samme måde som kattene, ja så er det blevet en sur pligt at skulle rengøre efter ham hele tiden, og overtage et job som var planlagt til at skulle bæres mest af min mand.[/quote]

Jeg forstår det udmærket.
Jeg ville også opfatte det som en sur pligt, såfremt arbejde der egentlig var aftalt skulle udføres af andre, bare sådan automatisk blev mit problem.

Som jeg ser det…altså forudsat, at din mand ikke lige pludselig bliver helt vild med at rengøre efter vuffer…det er, at du har to muligheder:

1: Du er så glad for hunden, at du bestemmer den skal blive…og tager det sure slid uden det skal være til daglig frustration og ærgrelse for dig…og som muligvis også påvirker familien (jeg ku’ i hvert fald ikke holde min mund, såfremt noget som egentligt ikke var mit ansvar i den grad var blevet en klods om benet)

2: Du er egentlig møgtræt af hunden og fastholder beslutningen, “nej, F***** om jeg vil bruge mere tid på at rengøre efter kræet…nu SKAL den ud af huset”

Mit bud er, at forsøg på fortsat at prøve er dømt til at mislykkes hvis du først er kørt sur i det og arbejdet efter hundens svineri overstiger glæden ved at have den

Min barndoms hund var en old english sheepdog/newfoundlænder bastard, som jeg da jeg boede hjemme hurtig overtog plejningen af. Da jeg flyttede hjemmefra viste det sig at mine forældre slet ikke kunne overskue hans pels. Imod deres order:tihi:) klippede jeg ham ned da jeg passede ham en weekend kunne ikke bære at se ham med så uglet og opstrammet pels hele tiden. For ham var det den bedste beslutning nogensinde.Ved så ikke om det var fordi han havde old english i ham men hans pels faldt flot til selvom han var kryllet :slight_smile: Så kommer vel helt an på hvordan pelsen er nu han er bastard(eller er han gadekryds?) og ikke raceren :? ved problem stilling ikke er hel ens men den meget pelspleje kunne jeg forestille mig også trak tænder ud for dig :)[SIZE=5]
[/SIZE]

Sorry jeg ikke har svaret før nu - har været lidt ophængt…

newferes pels er lidt speciel, for overpelsen er utroligt vandskyende… helt vildt faktisk hvis den er passet korrekt - derfor er furminator noget rigtig hø, for den ødelægger overpelsen.

Hvis du vælger at trimme vuf til halv længde - så mister du rigtig meget af den vandskyende effekt - og det betyder at underulden eksponeres for fugt. Newf underuld opfører sig ligesom filt… rigtig god filt endda :frowning: hvis det eksponeres for vand - så er det ikke til at drive fra hinanden… vandtrænere af newf gør rigtig meget for at holde underulden nede på deres vovser og holde dem rene så underulden bare går af :slight_smile:

men problemet er ikke så meget en gennemvåd hund som når de bare får fugt og går med det og pelsen får lov at “vokse” samme så at sige… der er stor forskel

schæfer strigler http://www.alttilhundogkat.dk/schferstrigler.6 er der nogle der sværger til - personligt synes jeg de er gode… de lader overpelsen være og fjerner ulden i dybden…

nogle er fan af rullekamme som coatking - jeg synes der er for meget hund til det trick…

men det vi ofte siger til katteejere der kæmper med filtre - det gælder også for newf… vask den… blot sørg for at det er en olieret balsam som fx KWs haircare eller lign - og så tør den med en føntørrer mens du børster med en mason pearson børste og en kam og når vovse er ren - så gå videre med underuldskammen en times tid…

Det er din mands valg af hund - og jeg foreslår du sætter foden ned og siger "BRIAN - NU!!! skal den hund børstes og i bad og DU skal hjælpe… " og så går du hele processen igennem med ham…

den er lang og hvis han ikke selv anderkender det arbejde - så er det fair at du siger at hunden vil have det bedst et andet sted… ikke fordi den sviner og ikke fordi at HUNDEN er et problem… men fordi din MAND er problemet…

For det jeg kan læse ud af din tekst her - det er at hundens griseri er blevet et problem for dig fordi din MAND i virkeligheden er det største problem… og så kunne det have været en chihuahua der svinede i huset og det ville stadig være Brian der var problemet fordi han er løbet fra sit løfte om at hjælpe…

Når jeg er lidt stejl over det det du har skrevet tidligere - så er det fordi jeg selv arbejder 80-90 timer i ugen og stadig passer min lejlighed, venner, italienskundervisning, yoga/pilates/mensendiecktræning OG mine 7 store pelsbomber… det kan aldrig blive misserne der er problemet - kun mine valg omkring hvad jeg bruger tid på!! og helt ærligt - 70 timers arbejdsuge er ikke en hindring for at hjælpe dig… hvis det er en prioritet!!

… og i det her tilfælde synes jeg det er mest fair at placere skylden hvor den hører hjemme… og det er jo ikke hos vuffien :slight_smile:

Jeg vil i øvrigt støtte op om CHarlottes forslag om en robot - jeg har selv 3 robotter… så de dage der skal støvsuges - der løber jeg gulvet ufattelig overfladisk over med en alm støvsuger - aldeles UGRUNDIGT :slight_smile: - for at fjerne de største totter og så tager den lige panelerne - og så kommer robotterne til…

de er guld… og de tager RIGTIG meget…

Men held og lykke med at klare vuffi og afrette Brian :slight_smile: