Chip og Chap mine to 11 årige huskatte rører stort set ikke menneskemad. Det eneste der kan få dem til at tigge er hvis jeg åbner en dåse tun. Ikke hvilken som helst, kun Glyngøre tun, det er så det eneste jeg også selv vil røre, så fair nok. Chip er også meget glad for stegt kylling, ikke kogt kylling kun stegt. Men det er så stort set også det. Begge ting er dog meget normal kattemad.
Tøsen, min første kat som voksen, en huskat med en god sjat Maine Coon i, hun var vild med majs på dåse. Kunne blive helt elektrisk når en sådan blev åbnet. Men ellers var hun også rimeligt ligeglad med menneskemad.
Med de 3 katte kunne jeg snildt have mad til at stå fremme, eller dække bord tidligt, aldrig huggede de noget.
Nu har jeg jo så fået den lille bitte forsultne killing aka Theodor von Teenager
Han æder alt der kommer inden for lugte-rækkevidde, og den er lang!
Alt ryger ned og han tigger værre end 10 ulve. Så det er bare blevet en vane at præsentere ham for alt jeg får, så får han sig et par hapsere. Dog aldrig ved bordet, altid i egen skål (en lille smule prøver jeg dog at opdrage på ham…). Det eneste han har takket nej til er rå løg og citron, og ja jeg ved godt rå løg er mere eller mindre giftigt for ham, men han tiggede og så fik han et stykke i sin skål og selvfølgelig spiste han det ikke og jeg fjernede det med det samme igen.
Jeg ved godt en stor del af det er killinge-nysgerrighed, men alligevel.
I aftes tog han så hovedprisen. Jeg var kommet lidt sent hjem og de fik alle 3 vådfoder. Sortlingerne gad ikke rigtig have noget, så Theodor endte med at spise en hel pose vådfoder selv. Med andre ord han var ikke sulten, da jeg satte mig og spiste en flødebolle, frisk hentet hos Spangsberg. Han kæmpede sig op af min arm og slikkede temmelig meget af guffen i sig.
Det var mere end nysgerrighed, han kunne lide det. Men guf? Hvorfor spiser han dog det?
Han sluttede så aftenen af med at nedkæmpe og æde et stankelben. Man må sige han har sig en varieret diæt…
Hvad spiser jeres katte af underlige ting? Og har I en fornemmelse for om det er nysgerrighed eller om de reelt kan lide det?