Citat fra Det Dyreetiske Råd udtalelse om familie- og hobbydyr, 2008
I Dyrehandlerbekendtgørelsen stilles i dag krav om, at dyrehandlere skal have ”den fornødne viden” om en række relevante forhold. Det Dyreetiske Råd finder, at denne formulering ikke er tilstrækkelig præcis. Rådet vurderer, at der er behov for at stille lovmæssigt krav om tilstrækkelig uddannelse af dyrehandlere.
= mange dyrehandlere har ikke tilstrækkelig viden
jeg syntes heller ikke det er i orden at kat lukkes ud en hel vinterdag - og det har intet med inde/ude katte at gøre…
Jeg har boet med katte der har haft udeadgang hele mit liv. (bla. 10 år med fritløbere…) Men altid med kattelem/adgang til at komme ind i varmen. Legehus med indlagt varme regner jeg ikke med du har ? En rigtig isoleret kasse kan være en løsning…men altså hvorfor ikke en kattelem ?
Omkring det med killinger - det er jo dit valg - men kan kun opfordre dig til at tænke dig godt om.
Lav en afvejning af om du har råd - og om du har lyst til at bruge penge & tid på det…for det er altså mange penge det koster bare med mad & grus…(killing spiser dobbelt af en voksen kat…) og hvis noget går bare lidt galt…
der var sådan et godt link med budget over hvad det koster at have killinger - nogle der kan huske hvor det er ?
mener basis omkostninger var omkring 3500 kr. pr killing - dvs får din hunkat 4 killinger = 14.000 kr.
måske er der andre ting du hellere vil bruge penge på ?
jo killinger er søde ect. - men altså der er tonsvis af arbejde og udgifter der følger med, og når du skal af med killinger så tager det MEGET tid at finde nye hjem…
måske er der ting du heller vil bruge din tid på ?
og hvad hvis du ikke kan komme af med killinger ?
så koster det hele endnu mere…og har du lyst til at have 3-4 katte ? de bliver voksne lynhurtigt…
du vil ikke have din voksne kat indenfor om dagen - killinger kan du jo ikke sætte udenfor…så tænk også på det; 3mdr + med kat/killinger i huset 24-7
og husk der nu er en lov omkring hvornår killinger må sælges - ikke før de er 12 uger…så det er minimum 3 mdr med killingræs i hele hytten - og det er hvis du er heldig og finde nye hjem til dem alle…
og igen; det koster mange penge - selv hvis du laver ‘netto’ løsning med det hele…ikke vaccinerer, ikke tager killinger til sundhedstjek, bruger det billigste mad ect - så vil det stadig koste mange mange penge - for grus og mad kan man kun spare på til en vis grænse
så tænk over om der måske er noget du vil få meget mere glæde af at bruge de penge på…
og ‘oplevelsen med killinger’ det er altså meget overvurderet…man kan få meget mere sjov for pengene på anden vis…(jeg taler af erfaring !)
og hvis nu du alligevel vil have killinger:
Så lav en kasse - og saml her alle kvitteringer for udgifter, lav et regnskab over udgifter - husk også at medregne den ekstra vask hver dag så killinger har rene tæpper, den ekstra rengøring, ting killinger ødelægger, vask af bakker, madskåle, etc, etc
lav også et lille tids-regnskab…alle de ting du ikke fik lavet fordi der var killinger der skulle passes, rengøring ect. Når man har killinger tager man ikke bare en hel hyggeaften foran TV…det er som at have småbørn hvor man hele tiden skal rejse sig…
og så kom tilbage om 5-6 mdr og fortæl om det virkelig var det værd…sammenlignet med hvad du ellers kunne have brugt penge & tid på…