Min kat er væk! -Hvorfor?

Citat fra Det Dyreetiske Råd udtalelse om familie- og hobbydyr, 2008

I Dyrehandlerbekendtgørelsen stilles i dag krav om, at dyrehandlere skal have ”den fornødne viden” om en række relevante forhold. Det Dyreetiske Råd finder, at denne formulering ikke er tilstrækkelig præcis. Rådet vurderer, at der er behov for at stille lovmæssigt krav om tilstrækkelig uddannelse af dyrehandlere.

= mange dyrehandlere har ikke tilstrækkelig viden

jeg syntes heller ikke det er i orden at kat lukkes ud en hel vinterdag - og det har intet med inde/ude katte at gøre…

Jeg har boet med katte der har haft udeadgang hele mit liv. (bla. 10 år med fritløbere…) Men altid med kattelem/adgang til at komme ind i varmen. Legehus med indlagt varme regner jeg ikke med du har ? En rigtig isoleret kasse kan være en løsning…men altså hvorfor ikke en kattelem ?

Omkring det med killinger - det er jo dit valg - men kan kun opfordre dig til at tænke dig godt om.

Lav en afvejning af om du har råd - og om du har lyst til at bruge penge & tid på det…for det er altså mange penge det koster bare med mad & grus…(killing spiser dobbelt af en voksen kat…) og hvis noget går bare lidt galt…

der var sådan et godt link med budget over hvad det koster at have killinger - nogle der kan huske hvor det er ?

mener basis omkostninger var omkring 3500 kr. pr killing - dvs får din hunkat 4 killinger = 14.000 kr.

måske er der andre ting du hellere vil bruge penge på ?

jo killinger er søde ect. - men altså der er tonsvis af arbejde og udgifter der følger med, og når du skal af med killinger så tager det MEGET tid at finde nye hjem…

måske er der ting du heller vil bruge din tid på ?

og hvad hvis du ikke kan komme af med killinger ?

så koster det hele endnu mere…og har du lyst til at have 3-4 katte ? de bliver voksne lynhurtigt…

du vil ikke have din voksne kat indenfor om dagen - killinger kan du jo ikke sætte udenfor…så tænk også på det; 3mdr + med kat/killinger i huset 24-7

og husk der nu er en lov omkring hvornår killinger må sælges - ikke før de er 12 uger…så det er minimum 3 mdr med killingræs i hele hytten - og det er hvis du er heldig og finde nye hjem til dem alle…

og igen; det koster mange penge - selv hvis du laver ‘netto’ løsning med det hele…ikke vaccinerer, ikke tager killinger til sundhedstjek, bruger det billigste mad ect - så vil det stadig koste mange mange penge - for grus og mad kan man kun spare på til en vis grænse

så tænk over om der måske er noget du vil få meget mere glæde af at bruge de penge på…

og ‘oplevelsen med killinger’ det er altså meget overvurderet…man kan få meget mere sjov for pengene på anden vis…(jeg taler af erfaring !)

og hvis nu du alligevel vil have killinger:

Så lav en kasse - og saml her alle kvitteringer for udgifter, lav et regnskab over udgifter - husk også at medregne den ekstra vask hver dag så killinger har rene tæpper, den ekstra rengøring, ting killinger ødelægger, vask af bakker, madskåle, etc, etc

lav også et lille tids-regnskab…alle de ting du ikke fik lavet fordi der var killinger der skulle passes, rengøring ect. Når man har killinger tager man ikke bare en hel hyggeaften foran TV…det er som at have småbørn hvor man hele tiden skal rejse sig…

og så kom tilbage om 5-6 mdr og fortæl om det virkelig var det værd…sammenlignet med hvad du ellers kunne have brugt penge & tid på…

Musashi - Du taler desværre for døve øren, da trådstarter ikke bryder sig om at få råd, der ikke lige passer til det, hun helst vil, og derfor har forladt tråden…

fandt den :slight_smile:

http://www.kattehandel.dk/pris.htm

Her nedenfor ses forbruget ved et kuld på 4 killinger. Der er tale om huskatte og regnskabet starter 2 dage før fødslen. Altså indgår der ikke udgifter i forbindelse med parring og drægtighed. Fødslen var helt ukompliceret, og killingernes opvækst forløb normalt. Der er ført regnskab til killingerne blev 13 uger gamle. Fra killingerne var 6 uger gamle havde de og deres mor selskab af en hunkastrat. Det voksen-tørfoder, som der hermed blev adgang til er ikke med i regnskabet. Ligesom det killingefoder denne kat spiste heller ikke er trukket fra. Nogle af udgifterne kan desuden betragtes som “eengangsudgifter”, de er dog med alligevel, fordi der sandsynligvis altid vil være udgifter af den slags ved et kuld. Nogle ting slides op og skal skiftes ud.

Forbrug ialt:
1 ds. flydende KMR 1)
1ds. pulver KMR 2)
Skumgummi (til fødekassen)
5 kg. Hill’s killingefoder
4 kg. Royal Canin kitten
4 kg. Royal Canin Babycat
L-Lysin 3)
37 ds. Hill’s A/D 4)
2 ds. Hill’s I/D 5)
19 poser Royal Canin convalescence support 4)
14 stk. kyllinger
Div. Fisk - ca. 5,5 kg
8 ds. torskerogn
Cremefraiche
12 portionsposer Nutro Choice killing
9 ds. Hill’s killingefoder
41 ds. Nutro Choice killingefoder
6 ds. Iams killingefoder
45 ds. Animonda killingefoder
60 portionsposer Animonda killingefoder
2 ds. iams voksenfoder
7 ds. Specifik killingefoder
24 ds. Sheeba
15 mL ZooLac 5)
6 ps. Extreme Classic kattesand
6 poser kattegrus fra Føtex
3 poser kattegrus fra Metro
Ormekur (Milbemax, Panacur)
Legetøj
5 stk. Killingebakker
1 Dyrlægebesøg 6)
8 uger: Vaccination 7)
12 uger: Vaccination, neutralisering, øremærkning og registrering 8) Samtidig vaccination og FIV/FeLV-test af moderen 9)
Behandling for øremider (Advocate)

Sammenlagt beløber dette sig til 13.815,- kr.
Dette er en udgift på 3.453,75 kr. pr. killing.

Hvis du er her endnu… :slight_smile:

Har du en plan for katten, når den får killinger? Jeg tænker for at imødegå
“katastrofen”, når du står med fem små killinger, og din kat pludselig er
væk i flere dage, fordi hun ved en fejl er lukket inde et eller andet sted -
eller bliver væk af andre grunde.

[quote=Charlotte Oeh.;347354]Hvis du er her endnu… :slight_smile:

Har du en plan for katten, når den får killinger? Jeg tænker for at imødegå
“katastrofen”, når du står med fem små killinger, og din kat pludselig er
væk i flere dage, fordi hun ved en fejl er lukket inde et eller andet sted -
eller bliver væk af andre grunde.[/quote]

Enig Charlotte - men du glemte: Hun kan ret hurtigt efter fødsel gå ud og få nye “rogn” klart hun ikke gider killinger så - det andet er meget sjovere …

Ja, det er da også synd for alle de udekatte, der aldrig kan komme ind. Men nu er det lige din kat vi snakker om, da det er den du har lavet en trd om.
Jeg har også en kat, der bliver lukket ud. Men hun bliver absolut ikke smidt ud når det passer mig. Men når hun selv beder om det. Nu er jeg meget hjemme og mellem kæresten og jeg så er vi kun hjemmefra i få timer af gangen, for ellers ville jeg også få mig en kattelem.
Nu har jeg f.eks. været ved at vaske her i eftermiddag og aften. Der møder jeg hele 3 af naboernes katte, der sidder ude og venter på at blive lukket ind. Indtilvidere har kattene ventet i 5 timer mens jeg har mødt dem, kan jeg regne ud. Det synes jeg altså er synd.
Og det at du siger at hun normalt er inde hele weekenden - tror du ikke det tyder på at hun også gerne ville kunne komme ind i løbet af dagen?

[quote=CamillaG;347314]DET ENESTE I SKULLE SVARE PÅ VAR, HVIS DEN VAR KOMMET I LØBETID, HVORNÅR VILLE DEN SÅ CIRKA KOMME TILBAGE?
[/quote]

Nu er det et debatforum du er landet i - og ikke et stil et spørgsmål og få svar. Hvis det er det du ønsker, så find en brevkasse et sted.

Katte er helt sikkert glade for at være ude - det er mine også. Jeg har så valgt at indhegne min have, så de kan komme ud uden risiko for at løbe væk, blive kørt over, blive parret osv osv.
Så der er mange måder, at holde kat på.

Det er ikke kattens natur at være ude en hel dag i 10 graders frost. Jeg er faktisk helt sikker på, at samtlige vildtlevende katte misunder den brændeovn jeg har kørende, når det er koldt udenfor.

Nu skal jeg ikke lege Admin, men måske har nye ikke set denne tråd her :?

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=16167”]Tilføjelse til retningslinierne - De Kattegale Debatterer[/ame]

[quote=Kaja;347410]Nu skal jeg ikke lege Admin, men måske har nye ikke set denne tråd her :?

Tilføjelse til retningslinierne - De Kattegale Debatterer[/quote]

Den har jeg også tænkt på,for den bliver godt nok overtrådt mange gange

CamillaG, nu ved jeg tilfældigvis at du ikke er ret gammel og derfor er der sikkert mange af de ting du får at vide som du ikke er herre over, men som er noget dine forældre bestemmer.

Hvis du ønsker at lære noget om katte, så bør du læse alle de indlæg der er i denne tråd. Der er ingen der mener noget ondt med de råd de giver, de ønsker blot det bedste for katten.

Derudover så kan jeg også se at du ikke har læst vores retningslinjer. Det at skrive med STORT ses som at råbe. Det er ikke noget vi bryder os om herinde og jeg håber at du for eftertiden vil undlade at gøre dette.

[quote=Kaja;347410]Nu skal jeg ikke lege Admin, men måske har nye ikke set denne tråd her :?

Tilføjelse til retningslinierne - De Kattegale Debatterer[/quote]

Lige nu gælder den hele indlæg hvor der kun bliver skrevet med stort, dog bliver det ændret til hele indlæg/sætninger, håber jeg. :slight_smile:

Nå okay, troede at det var generelt. At det var var hele indlæg var jeg ikke klar over :sorry:

Det er nu rettet så nu har du ret :høhø:

Birthe - Nice nok :slight_smile: Ellers skulle man jo også bare undlade at skrive et enkelt ord med caps lock/fed, for at være udenfor reglen :slight_smile: