Hun bliver ved og ved med at klø sig, og jeg er simpelthen ved at blive komplet vanvittig af det…
Hun har en stor bar plet ved haleroden og den kan hun ikke lade være, og så soignerer hun sig generelt meget.
Jeg har været ved dyrlægen som gav hende et skud binyrebark, det skulle opklare om det var psykisk eller fysisk. Dvs. hvis det var psykisk ville hun klø selvom hun havde fået kløstillende. Det hjalp… men det er skrappe sager så det er ikke noget man bliver ved med at give katten, eller ikke før andet er afprøvet. Jeg har købt Specific allergi mad, men synes ikke det hjælper, desuden er hun slet ikke begejstret for det.
Hun fik p-piller i ca. 3 år, men jeg har nu læst at det kan ødelægge deres egen produktion af binyrebark - kan det være det der er galt at hun ikke selv producerer det?
Jeg har overvejet at give hende et skærm på for at den skaldede plet kan få ro, jeg tænker det bliver ved med at klø fordi hun ikke kan lade det være.
Jeg siger nej hver gang jeg ser hun går i gang med at klø, hvilket er stort set hele tiden, men jeg kan jo ikke have øjne på hende konstant, går også på arbejde osv… Jeg prøver at aflede hende og nusse og pusse om hende, men det er bare som at slå i en dyne. Frustrende for mig, men endnu mere for min dejlige kat.
Bottom line, jeg er desperat, er der nogle der ligger inde med nogle helt fantastiske råd til at håndtere denne situation?
Har hun lopper? Det kunne være et klassisk anfald af loppespytsallergi. Binyrebarkhormon/kortison lindrer allergiske symptomer - men det fjerner ikke allergien. Hvis det er loppespytsallergi, skal lopperne fjernes ved behandling med loppemiddel og binyrebarkhormon, for indtil katten er helt loppefri, vil den stadig klø.
Så er sandsynligheden for levende lopper lille, men hvis hun har loppespytsallergi, skal der kun ét enkelt loppebid til… sådan et enkelt bid kan være svært at finde… Jeg ville starte med en loppekur eller to, på trods af at der ikke er fundet levende lopper på katten.
Vi har haft en kat med loppespytsallergi - den er indekat og får loppekur jævnligt for en sikkerheds skyld (er ejeren meget uheldig, kan h*n fx have loppeæg med ind på skosålerne), da det er så synd for den, når det klør.
Som også nævnt er jeg for nylig skiftet over til Specific allergi foder, som hun ikke kan lide, så får også dårlig samvittighed over at hun skal trækkes med det.
Måske skal jeg prøve at give hende loppekur igen igen…
[quote=Trine75;355098]Som også nævnt er jeg for nylig skiftet over til Specific allergi foder, som hun ikke kan lide, så får også dårlig samvittighed over at hun skal trækkes med det.
Måske skal jeg prøve at give hende loppekur igen igen…[/quote]
Hvis en kat har foderallergi, skal den have min 8 uger på et foder, hvor proteinerne er splittet, så katten ikke reagerer på dem.
Jeg kender ikke Specifik allergifoder, men generelt indeholder Specifik så lidt fedt og så meget korn, at kattene får hamrende tør pels.
Muligheden er også at skifte til et foder med et andet proteinindhold.
Mine katte kløede også på det, i dag fodrer jeg med Orijen og Acana samt råt og vådt - mest råt og vådt, og har sat en drikke fontæne op - det hjalp prompte!
Ja, Specific er godt nok heller ikke min favorit. Ud med det
Men som Camilla nævner, prøv alligevel at give en loppekur, det er ikke sikkert de lige kan finde nogle lopper.
Og ellers vil jeg anbefale Hills med Lam og Ris, men der går lige lidt tid, inden man kan se at det virker.
[quote=lenschow;355115]Uha Specifik… jeg kan ikke advare nok mod det.
Mine katte kløede også på det, i dag fodrer jeg med Orijen og Acana samt råt og vådt - mest råt og vådt, og har sat en drikke fontæne op - det hjalp prompte!
Kom væk fra det Specifik. Katte spiser ikke korn.[/quote]
Grunde til at jeg skiftede til Specific var fordi hun kløede, så det var meningen det skulle hjælpe. Men som sagt er de ikke begejstrerede for det. Jeg vil prøve noget andet foder, også kanon hvis man kan få allergi foder i vådfoder, for har godt nok dårlig samvittighed over de ikke kan få andet end de kedelige tørfoder som de ikke kan li’.
Hvad kan jeg give hende af “råt hjemmelavet”. Tænker det måske også er godt hvis hun kunne få noget fedt i pelsen.
[quote=Trine75;355129]
Hvad kan jeg give hende af “råt hjemmelavet”. Tænker det måske også er godt hvis hun kunne få noget fedt i pelsen.
Hvad siger I til kraven, kunne det hjælpe?[/quote]
Råfodring er ofte godt til allergikatte, hvis de vil spise det…
Kraven vil muligvis forhindre hende i at slikke sig (for hun kan ikke nå), men det vil ikke fjerne kløen eller årsagen til kløen… så jeg ville synes, at kraven ville nærme sig dyrplageri i denne situation:sorry:
Hvis der er mistanke om foderallergi skal du holde dig til udelukkende at give allergifoder i en periode!
Der må ikke gives en krumme af andet - så går hele idéen af
Hvad siger I til kraven, kunne det hjælpe?[/quote]
Synes det er synd hvis hun kløer med krave, som hvis du kløer og ikke kan komme til stedet.
Men hvis du bruger noget kløestillende salve, f.eks. bed din dyrlæge om om Fucidin-Hydrocortison salve (human), eller lignende, så kan du mens det trænger ind, give krave på i ca. 15 min. Men brug helst den blå stofkrave. Bruger du stofkraven kan den sidde på længere, hvis hun ikke kan dy sig helt. Men kløestillende først.
Enig med Vivi, hvis I går på specialfoder mod allergi, så må intet gives ved siden af overhovedet.
Synd med kraven, lad være med det.
Er der givet loppekur? For ellers vil jeg også helt klart forslå det, selvom der ikke er fundet lopper. Bare for en sikkerheds skyld.
Hvis du skal teste foderallergi, så er der et par muligheder. Du skal vælge een og holde dig 100% stringent til den i 8 uger!
Fodermidler, hvor proteinet er smadret til ukendelighed, så kattens krop ikke reagerer på det: Hill’s Z/D tør og vådfoder. Kan fås hos dyrlæger herhjemme, og ellers er der nok nogen, der kender links til gode steder at købe. RC har også et alternativ, men jeg vil give de andre ret i, at Specific formentlig ikke er godt nok til at løse det her problem.
Skift til en proteinkilde, der ikke har været fodret med før: James Wellbeloved Lam (tørfoder) og et vådfoder bestående udelukkende af lam og ris f.eks. Integra eller Grau. Disse fodermærker finder du på http://zooplus.co.uk
HVIS en af disse løsninger har hjulpet efter de 8 uger, så kan de vælge enten at blive ved med bare at fodre med dette produkt. Eller også kan du vælge at teste dig frem til, hvad det er, der udløser allergien. Ofte f.eks. kylling/æg eller fisk.
[quote=dkkorat;355134]Råfodring er ofte godt til allergikatte, hvis de vil spise det…
Kraven vil muligvis forhindre hende i at slikke sig (for hun kan ikke nå), men det vil ikke fjerne kløen eller årsagen til kløen… så jeg ville synes, at kraven ville nærme sig dyrplageri i denne situation:sorry:[/quote]
Jeg er fuldstændig enig, men jeg tænkte at grunden til at hun kløede var fordi hun blev ved, altså hvis det fik ro kunne det måske være det stoppede. Selvfølgelig ikke noget jeg ville pine hende med i længere tid, men bare som et kort forsøg.