Min kat pisser overalt!

Hej alle…
Fik i fredags d 4/5 en 7 måneder gammel kat…
Den var renlig i sit tidligere hjem (det eneste sted den har været før mig), og blev derfor først taget fra moderen her…
Det første jeg gjorde da jeg fik hende var at sætte hende i kattebakken og skrabe med hendes pote i gruset…
Hun er meget selskabelig og virker på ingen måde utryg, men hun pisser overalt (sofa, seng, gulv, ja over det hele)… og har en enkelt gang skidt på gulvet, der nåede jeg da at sætte hende i kattebakken, men så dækkede hun det ikke til?
Hun spiser heller ikk særlig meget.
Har prøvet at lukke hende ude en enkelt nat på badeværelset med mad vand og kattebakke men da jeg kom om morgenen havde hun pisset alle andre steder end i bakken…

Har seriøst brug for hjælp?
hun fik dyrelæge tjek inden jeg fik hende og fejler intet…

Kan det være fordi hun er utryg og skal vænne sig til situationen?
Skal jeg bare give hende tid eller hvad…

Ønsker det bedste for hende, men det bekymrer mig hun ikke rigtig finder ro.

Er det samme slags grus som hun er vant til ?

Er det en åben bakke og hun har været vant til en lukket (eller omvendt) ?

Er hun alene kat hos dig ?

er hun neutraliseret og har du andre dyr?

For mig lyder det som kattebakken kan være problemet.

Er den lukket/åben,hvad var hun vant til?

Hvordan med gruset,er det en anden slags?

Nogle katte er meget følsomme overfor forandringer.

Det lyder lidt voldsomt på mig,hvis din første handling var at sætte hende i kattebakken og skrabe med poten,kan hun være blevet bange for at bruge Bakken?

Håber hun falder til ro,så I kan få fornøjelse af hinanden mange år frem.

Tine

Det er samme grus som hun er vant til, har dog været vant til åben bakke og jeg har en lukket, men har prøvet at tage låget af og ligemeget hjælper det…
Nej hun er ikke neutraliseret og jeg har ingen andre dyr …

Det var selvfølgelig ikke den helt første handling…
Men noget af det første jeg gjorde, dvs da hun lige havde fået lov at snuse lidt rundt og sådan.

[QUOTE=EmilieRJ;847673]Det er samme grus som hun er vant til, har dog været vant til åben bakke og jeg har en lukket, men har prøvet at tage låget af og ligemeget hjælper det…
Nej hun er ikke neutraliseret og jeg har ingen andre dyr …[/QUOTE]

jeg tænker 1 af 5 scenarier

  1. hun er blevet fertil med et brag… noget har tricket det… og det er territorial pisseri… huin skal neutraliseres med det samme og helst igår

  2. hun har blærebetændelse - hun udviser nøjagtig den adfærd en kat udviser når den forbinder bakken med noget der gør ondt

  3. hun er ekstremt stresset over flytningen og reagerer med territorial strint for at markere sig… så forsvinder det når hun stresser af, men du kan hjælpe meget med en gang feliway og måske en gang zylkene

  4. bakken… den er alt for lille (uden at kende størrelsen) mine katte nægter andet end mega bakker… er de mindre sover de i dem men pisser ved siden af

  5. hun er gået i panik over pludselig at bliver skilt fra sin artsfælle - savn så at sige…

der er flere mulige og umulige muligheder… det vigtigste er at katten får en tur til dyrlæge, bliver snippet, får totalt ro til at vænne sig til det nye sted og en bakke der står et sted hun vil acceptere… det er i hvert fald et sted at strate

hvad vil du så foreslå at jeg gør nu, indtil jeg kan få hende til dyrlægen?

hvis det var mig - så ville jeg ringe til nærmeste vagtdyrlæge, få en gang zylkene og en feliway til kontakten

og så ville jeg ringe til min dyrlæge i morgen og få en aftale…

og jeg ville stille bakken således at den stod rimelig privat… så hun har privatliv så at sige…

og så ellers sørge for selv at slappe af, være rolig og lade være med at øge til hendes stress ved at lade mig mærke med når det går galt…

hold øje med hende - prøv at se efter tegn på hvorfor hun ikke gider bakken…

du står i en halvskidt situation… det kan være det er en lille ting, men det kan også være at problemet ikke kan løses på en studs…

Hvad er hun for en og hvor kommer hun fra :?
Er du 110% sikker på hun var renlig der? Mange er nok ikke helt ærlige, hvis de skal sælge en urenlig kat.

Jeg tror ikke det er hverken fertilitet eller territorial markering - det kommer ikke så pludseligt.

Hvordan er hun? Du skriver hun ikke er utryg, men hvis du ikke kender katten godt, kan du måske ikke helt vurdere det, tænker jeg?

Mit bud er, at hun er meget usikker overfor alt det nye, der er sket - og det gør hende urenlig.
Zylkene og Feliway er gode bud - de virker mod utryghed hos kat.

Derudover kan du sætte forskellige bakker op - med/uden låg, forskelligt grus osv.
Sørg for at holde hende på lidt plads. Du skal endelig ikke lukke hende på badeværelse, det bliver hun bare mere utryg af, men fx dit soveværelse.

Urenlighed er en dårlig vane og det skal stoppes før det sætter sig fast hos hende.

syns det er yderst frustrerende…
har også prøvet andet grus…
tror du det vil hjælpe at lukke hende ude på badeværelset? ihvertfald når jeg ikke er hjemme …

[QUOTE=EmilieRJ;847688]syns det er yderst frustrerende…
har også prøvet andet grus…
tror du det vil hjælpe at lukke hende ude på badeværelset? ihvertfald når jeg ikke er hjemme …[/QUOTE]

Hvis det er pga utryghed, hvad der er mit umiddelbare bud, vil det bare forværre situationen - men hvis du besvarer de spørgsmål jeg stiller, vil det være lidt lettere at spore sig ind på mulighederne :slight_smile:

når jeg har fået nye katte - så har jeg altid gjort det at jeg har taget en kattebakke med ind på soveværelset … så har jeg taget madskåle og stillet i den anden ende og så har jeg sat en dvd film på… og taget katten med ind.

Så har den selv fået lov til at finde ud af hvad den ville - om den ville ligge under sengen, sammen med mig, på skabet… eller whatever…

grunden til at jeg gør det er at katte bonder når de sover… de skaber samhørighed så at sige… og jeg har endnu til gode ikke at være venner med en kat efter 1-2 nætter med sovehygge…

måske det også vil få hende til at falde lidt ned at det ikke er så meget hun pludselig skal tage stilling til - det kan være overvældende for hende…

det er i hvert fald det jeg selv har gjort med stor succes 3 gange… måske det virker… det kan ikke loves eller garanteres - men det er da en mulighed

men for guds skyld - luk hende ALDRIG inde i et lokale for at begrænse problemet… det er en rigtig skidt ide - det vil gøre hende nervøs og utryg… alt er nyt - hun ved endnu ikke hvordan hun skal forholde sig til omgivelserne

Hun er utrolig kælen og vil meget gerne lege med mig hele tiden og følger mig hvor jeg går…
er hele tiden i nærheden af mig faktisk og ligger også i min arm og sover hele natten…
så på den måde virker hun jo på ingen måde utryg ved mig… har prøvet forskelligt grus og bakke med og uden låg, men det hjælper ikke, hun pisser også lige ved siden af bakken…
hvad mener du med holde hende lidt på plads?

jeg bor i en etværelses… og da hun har pisset i både sofa og seng op til flere gange er jeg nervøs ved at tage i skole også risikere at komme hjem til en overpisset lejlighed.

Og hvor kommer hun fra? Hvad er hendes baggrund?

Hvor mange katte var der i det hjem hun kom fra ? Har hun kun været 100 % indekat osv.

jeg bor i en etværelse og da hun har det med at pisse i sofa og seng ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal stille op…
men vil prøve at lade være at lukke hende inde og håbe på det bedste så…

Hun kommer fra en gård, hvor hun har været indekat, med andre dyr… både katte og hunde…

der har vist været 2 voksne katte også 4 af hendes søstre og brøde fra samme kuld…
hun har også været en smule udenfor, men til dels indekat

Jamen hun er som sagt rigtig kælen og legesyg og er konstant i nærheden af mig og sover også med mig om natten, så hun virker overhovedet ikke utryg ved mig…
jeg har prøvet 3 slags grus, og bakke med og uden låg…