Hej allesammen
Jeg har en kastreret hankat (maine coon) på 2½ år, som pludselig er begyndt at savle rigtig meget. Det startede i går aftes, da han havde ligget og sovet havde han savlet lidt, og vi syntes jo bare det var lidt sjovt, og tænkte at han nok bare havde sovet rigtig tungt. Men i kunne vi se at han faktisk savler rigtig meget, og det har han gjort hele dagen. Alle de steder han ligger er der (meget) savl, og han plejer altså ikke at savle…
Han spiser og drikker som han plejer, han går på bakken som han plejer, og han er kæle og legesyg som han plejer, så der er ikke nogen ændret adfærd, bortset fra hans utrolige savleri Er der nogen der har en idé om hvad det kan være, og om jeg skal være bekymret?
Hans savl er klart, ligner vand, og lugter ikke.
Han er indekat, så han har ikke været i kontakt med andre katte, eller spist en giftig tudse eller noget…
Håber der sidder nogen med et bud på hvad det kan være
Vi har forsøgt at kigge ham i munden, og umiddelbart ser det ikke ud til der sidder noget derinde…
Han spiser og drikker ganske som han plejer, og han tygger også normalt på maden, så jeg tror heller ikke det er tænderne. Men Jeg må lige se om jeg kan få kigget ham en ekstra gang i munden
Vi har en stor stueplante stående, som han godt kan finde på at bide i nogengange, men den har han tit nippet til, så ved ikke om det er den han pludselig reagerer på?
Vi har så også haft en buket blomster stående, som han muligvis også kan have nippet til, har selvfølgelig tjekket om det var giftige planter/blomster, men det ser det ikke ud til. Men om det alligevel er det han har reageret på, kan vel godt være?
[QUOTE=Sofiee;856053]Vi har en stor stueplante stående, som han godt kan finde på at bide i nogengange, men den har han tit nippet til, så ved ikke om det er den han pludselig reagerer på?
Vi har så også haft en buket blomster stående, som han muligvis også kan have nippet til, har selvfølgelig tjekket om det var giftige planter/blomster, men det ser det ikke ud til. Men om det alligevel er det han har reageret på, kan vel godt være? [/QUOTE]
Det lyder meget sandsynligt - og så burde det snart holde op igen
Buketten smed jeg ud tidligere i dag, skal ikk nyde noget af at han evt nipper mere til den
Så vil jeg forsøge at være mere rolig, og så håber jeg snart det går over Men jeg holder selvfølgelig øje med ham, for at være sikker på han ikke pludselig får det skidt
Hvis det ikke går over i løbet af weekenden, så ville jeg få en tid hos dyrlægen på mandag til grundigt tjek af munden. Savlen kan f.eks. opstå ved udviklingen af FORL, og det er han i passende alder til at kunne få.
Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er FORL?
Jeg vil helt sikkert også tage ham til dyrlæge mandag hvis det bliver ved. Overvejede at tage afsted i dag, men efter at have snakket i telefon med vagtdyrlægen, lød det ikke som om det var akut (men det er self. svært at sige når hun ikke har set på ham), og hun mente godt jeg kunne vente og se hvordan det går. Men hvis han begynder at lugte eller ændre adfærd, tager vi afsted til dyrlægen
[QUOTE=Sofiee;856075]Det kan godt være jeg spørger dumt, men hvad er FORL?
Jeg vil helt sikkert også tage ham til dyrlæge mandag hvis det bliver ved. Overvejede at tage afsted i dag, men efter at have snakket i telefon med vagtdyrlægen, lød det ikke som om det var akut (men det er self. svært at sige når hun ikke har set på ham), og hun mente godt jeg kunne vente og se hvordan det går. Men hvis han begynder at lugte eller ændre adfærd, tager vi afsted til dyrlægen :)[/QUOTE]
Det er ikke spor dumt at spørge - jeg ved heller ikke, hvad det er :cool2:
Rigtig god ide at snakke med vagtdyrlægen! Jeg synes heller ikke det lyder kritisk lige nu her i weekenden, men problemet skal selvfølgelig løses, hvis det er andet end lidt dårlig smag fra buketten
FORL er en tilstand i tænderne hos katte, hvor en eller flere tandrødder ædes op fra bunden af. Det er forholdsvist almindeligt, der er ikke nogen direkte beviser på, at nogle bestemte katte(racer) er mere ramt end andre, og det er ingens skyld. Det sker desværre bare. Men man fjerner den/de påvirkede tænder, og så er katten glad igen Læs mere her: http://www.tanddyreklinikken.dk/general/katte/tr.pdf (nu BEHØVER det jo ikke at være det, se endelig weekenden an!)
Jeg takker for alle jeres svar
Nu ser jeg lige hvordan det gå med ham. Hvis det ikke bliver værre, men han stadig savler mandag, tager vi til dyrlægen og får ham tjekket
Når jeg kigger ham i munden synes jeg umiddelbart alt ser fint ud, men nu er jeg jo heller ikke dyrlæge
Men han virker ikke til at have ondt. Han har både spist vådfoder, tørkost og godbider (dentabits) i dag, og han tygger gladeligt på godbidderne og tørkosten, men nu vi se hvis det fortsætter, hvad dyrlægen siger
Jeg oplevede det sammen med Bølle for et par år siden. Jeg blev meget forskrækket da jeg troede han havde spist af en giftig plante (Bølle har en forkærlighed for tulipaner og påskelinjer - desværre:S). Hos os begyndte det også i weekenden så med det samme mandag morgen strøg jeg afsted til dyrlægen. Bølle blev kigget i munden uden at dyrlægen kunne se noget. Jeg fik at vide at jeg kunne komme igen hvis det blev ved men så skulle Bølle i narkose for at få undersøgt mund og svælg mere grundigt. Dyrlægen mente dog at det kunne være en lille rift/skade i tandkødet (en blist/blæne som vi også får) der ville heles af sig selv. Bølle holdt ret hurtigt op med at savle derefer, jeg tror det stod på i 3-4 dage, derefter var han helt sig selv igen.
[QUOTE=Sofiee;856102]Jeg takker for alle jeres svar
Nu ser jeg lige hvordan det gå med ham. Hvis det ikke bliver værre, men han stadig savler mandag, tager vi til dyrlægen og får ham tjekket
Når jeg kigger ham i munden synes jeg umiddelbart alt ser fint ud, men nu er jeg jo heller ikke dyrlæge
Men han virker ikke til at have ondt. Han har både spist vådfoder, tørkost og godbider (dentabits) i dag, og han tygger gladeligt på godbidderne og tørkosten, men nu vi se hvis det fortsætter, hvad dyrlægen siger :)[/QUOTE]
Der er jo det ved FORL at det er under tandkødsranden det starter og så kan det være svært at se. Når det er ret fremskredet er de meget røde omkring tanden og hvis man rører ved den helt ned ved tandkødet giver det et mega sæt i katten fordin det gør sindsygt ondt. De lærer hurtigt at tygge i den anden side af munden og katte er jo ekstremt gode til at skjule deres smerte.
Så hvis han stadig savler på mandag ville jeg bestemt få ham en tur til dyrlægen til et tandtjek