Min kat "Tramper"

Hej med jer.

hjemme hos os har vi flere gange diskuteret det her med at en kat “tramper” helt vildt nogle gange. Jeg har hørt, at det f.eks. kan være fordi den er taget for tidligt fra moderen, men den tror jeg ikke på :slight_smile:

jeg har en kat på 5 år, og jeg har også dens mor. Han stoppede først med at die da hun blev steriliseret ca. ½ år efter han blev født, og han forsøgte sig stadig bagefter også, men blev afvist. det kan jo derfor ikke være fordi han er “taget fra” for tidligt :høhø:

Nu er min tredje kat, en 4½ årig kastreret hankat, også begyndt på at trampe på min hovedpude hver nat. Det er meget hyggeligt, det er slet ikke det, men jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvorfor de gør det/begynder på det.
Er der nogen af jer der ved noget om dette emne???

Hilsen Lene

Jeg kalder det at de “ælter” :stuck_out_tongue:

Jeg mener at jeg fik at vide engang at det var et tegn på tillid. Det er vel forskelligt hvor ofte kattene gør det. Mine gør det en sjælden gang imellem på dynen, hvis jeg ligger under den, men ellers plejer de nu mest at vise tillid ved at gnide sig op ad mine ben og helst gnide sig op ad ansigtet, hvis de kan komme til det.

Og jeg gnider gerne igen så vi sidder og og nusser pande, mod kind :wehuu:

Mine to hunkatte gør det også - det er et udtryk for velvære og hygge. Det er et levn fra dengang de var killinger, hvor de gjorde den der ælte-bevægelse når de lå hos deres mor, for at trykke mælken ud af dievorten. Jeg tror det er en meget normal katteadfærd og har ikke noget at gøre med at de bliver taget for tidligt fra deres mor.

Jeg synes bare det er hyggeligt, mine elsker at gøre det ovenpå dyner og tæpper :slight_smile:

Når årsagen er at de er taget for tidligt fra morkatten følges det ofte af sutnig på diverse genstande såsom en øreflip.
Ellers er det tegn på hygge og velvære. Elsker den engelske betegnelse som forklarer det bedre “Happy-toes”:slight_smile:

Marina

Jeg har også en ‘æltekat’ som jeg sommetider er ved at få totalt fnidder af! :smiley:
Hun vil rigtig gerne kæle og ligge på skødet eller putte i sengen, men i stedet for bare at lægge sig til rette som flere af de andre katte, så skal hun først stå og ælte og ælte og ælte i en evighed! :rock: Og når hun så endelig har lagt sig, går der lige et halvt minut, så er hun alligevel ikke sikker på, at hun ligger godt nok, men må for en sikkerheds skyld lige dreje en gang rundt om sig selv og starte forfra med æltningen :dokdok:

Hun er snart 5 år og bor stadig sammen med sin mor (og mormor og datter), så hun er i hvert fald ikke taget for tidligt fra. :stuck_out_tongue:

Gudved om det er dét min killing også gør…synes han står i en evighed på min hovedpude (lige over mit hovede) og jokker rundt i puden, da det jo er bælg mørkt, så aner jeg ikke hvad han laver eller hvordan han gør. Jeg ved bare jeg frygter at han strinter mig lige i ansigtet lige pludselig, for det kan godt minde om et ritual ude fra kattebakken:tihi:

Især min Gizmo gør det også :slight_smile:
Jeg tror nu bare det er et tegn på super velvære, når han gør det :wehuu:

De ælter egentlig af samme grund, som de spinder: Glæde og velvære.
Der er intet bekymrende i det - og har intet at gøre med, om de er taget for tidligt fra moren.

Amadeus står også helt oppe i hovedet af mig… Nogle gange er han så tæt på at han kradser mig i hovedpuden, men han strinter altså ikke.
Rart at vide at det er tegn på hygge - hold op hvor han hygger så. han er helt stiv i blikket og har slet ikke tid til at blive kælet for når han tramper rundt på min pude. Først når han er færdig efter 10-15 minutter nogen gange, så kan han lægge sig og så kan vi hygge…

Min kat ælter ofte på mig især når jeg har en strækketrøje på, jeg tror bare at hun synes det er hyggeligt :slight_smile:

Jeg har altid anset æltning for at være lige så naturlige adfærd som f.eks miav, spinden, klohvæsning, klatring, næsedut, pandestød og gniden sig opad.

Katte er skønne. :hjerte::inlove:

Vis Cedille en nullerputseng og hun “bager” (det hedder akten her, nemlig) pølsekanten på sengen flad som en nullerputkant-pandekage. Hun bliver helt fraværende i blikket og spinder så det kan høret langt væk.
Hun er IKKE kommer hjemmefra for tidligt for hun bor her endnu og bliver snart 9 år :tihi:
Jeg har flere bagere, men Cedille er nok bagemesteren her i huset :wehuu:

[quote=kamikaze;522458]Vis Cedille en nullerputseng og hun “bager” (det hedder akten her, nemlig) pølsekanten på sengen flad som en nullerputkant-pandekage. Hun bliver helt fraværende i blikket og spinder så det kan høret langt væk.
Hun er IKKE kommer hjemmefra for tidligt for hun bor her endnu og bliver snart 9 år :tihi:
Jeg har flere bagere, men Cedille er nok bagemesteren her i huset :wehuu:[/quote]
Bliver altså nødt til at spørge - hvad pokker er en nullerputseng … jeg har set udtrykket flere gange herinde, men kan ikke finde en beskrivelser af hvad det er for noget - åbentbart noget katte elsker så vidt jeg kan læse mig til :slight_smile:

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=19747&highlight=disse+nullerpusenge :slight_smile:

Jeg udstiller lige for øjeblikket ( når jeg altså kan finde en udstilling vi gider gå til) en fertil somalihankat, Craic, som er en af de rigtig “trampere”.
Han står - eller rettere går - rundt på dommerbordet og ælter og tramper så det er en fryd. Eller han hænger rundt om halsen på dommeren og ælter. Eller han hænger i mine arme og ælter. Når jeg bærer ham til dommerburene så ælter han på vejen op og på vejen ned. Samtidig spinder han højt.

Det er simpelthen en måde katten viser hvor meget de hygger sig. En del katte kan også komme til at savle når de sådan står/går/hænger og ælter :lol:

Jeg synes det er så hyggeligt og der er ingen tvivl om at Craic skal lave et par kuld for os i håb om at netop denne stærke tilbøjelighed skal gå videre i killingerne. Det kommer fra hans bedstemor, Shonella, og hun havde det igen fra sin far, Torelli, så vi ved det er arveligt.

Teresa

Vi har også nogle rigtige æltere her.:slight_smile:
Prinsessen hun er slem, hun glemmer nemlig at holde sine negle for sig selv når hun står på ens mave :høhø:
Og så er der Petto, ham kan jeg ikke lade være med at grine af, han skal helst sidde i nærheden af en og bare kigge en lige i øjnene :wehuu: og så ælter han…på sin egen hale…og han ser såååå salig ud.
hilsen Lisbeth

Åhhh jeg har også nogle “æltere” :wehuu:
Nogle af dem gør det på os, tæpper eller puder.
Andre gør det, liggende på ryggen, direkte op i luften !
Det er simpelthen noget af det, jeg elsker allermest ved katte :hjerte:

En enkelt af vores katte, Laika, kan slet, slet ikke styre sit mundvand, når vi nusser hende.
Det drypper simpelthen fra hendes mund (nb. hun har ingen problemer med hverken tænder, tandkød el munden)
Hun danser rundt på vores skød alt imens mundvandet løber, dryp, dryp, dryp :smiley:

Som andre skriver - ren velvære !

Mine fire katte elsker at ælter på livet løs når de enten skal opnå lidt kæl eller når jeg kæler dem også er det gerne på låret, i armen eller i hoved bunden. Også en af grundene til at huske og klippe klør:tihi::tihi::tihi:.

Jeg har mange “æltere” her i huset - desværre, og jeg skriver “desværre”, fordi jeg må tage en bestemt trøje over mit andet tøj for ikke at få det ødelagt.
Trøjen er i forvejen spoleret og ligner nærmest et stykke kartet uld pga. kattenes ælten, dette til trods for, at de får klippet kløer.

Bortset fra mine to huskatte, som er flaskekillinger, har de diet deres mødre længe, så det skyldes ikke for tidlig fravænning, men ren og skær hygge.

Det “stive, glasagtige” blik imens ser jeg hos den ene huskat, Otto, mens den anden, Simba, altid finder en lille tråd, han kan sutte på.

Ihh altså…troede lige, jeg havde fået nogle med trampende katte.
For sådan en har jeg.!!
Men det er trampende i ordet oprindelige forstand.
Man kan ALTID høre, når han kommer, sådan tramper han i gulvet, når han går.
Kommer han ned at trappen, tror man dælme det er en fuldvoksen mand der kommer :høhø:

De kan nu også finde ud af at ælte…
Mine lår bærer synlige beviser derpå!