Min killing har "løs/blød" mave

Hm…

Ja jeg ved ikke om det er noget jeg skal bekymre mig om.

Deep havde for nogle dage siden tynd mave kunne jeg høre. Siden da har jeg fundet lortepletter på mit lagen og sådan lidt.

Idag har jeg så kunne høre han har tynd mave igen. Skal jeg være bekymret? Tynd mave - men jeg kan ikke finde ud af over hvad. De eneste guffere jeg har givet er gærtabeletter og nogle tand-guffere fra zooplus og hverken Cheops eller Willow har dårlig mave.

Han er jo kun en lille killing. Jeg overvejer lidt om jeg skal anskaffe mig en digitalvægt til køkkenet så jeg kan følge med i om han taber sig eller noget?

Han leger og spiser og drikker og putter og kæler som han plejer. Slet ikke noget dér. Men jeg kan simpelthen HØRE at det er flydende når han går på bakke.

Nu er der jo ingens lort der lugter af roser eller violer, men hans lugter virkelig af dårlig æg. Virkelig rådden lille mis!

Artos havde også dårlig mave kort tid efter at han flyttede ind. Jeg tog ham forbi dyrlægen for en sikkerheds skyld, men nu ved jeg ikke hvor længe Deep har haft dårlig mave? har han fået malt/vitaminpasta? har du lavet “dehydrerings-testen” (falder huden på plads når du “kniber” den)? Har han fået noget imod den dårlige mave?

Ja jeg gav dem noget vitaminpasta igår fordi både han og Cheops gik og lavede brække-lyde et par timer. Men det var igår eftermiddags.

Hvis det har været konstant, så er jeg bange for at han har haft dårlig mave i en små 3 dage - men jeg hørte ikke noget til ham igår ang. afføring.

Jeg har lige prøvet at tage ham i nakkeskind og den løse hud på ryggen og begge dele “hopper” tilbage igen hurtigt.

Nej jeg har intet givet imod dårlig mave. Jeg ville ikke ane hvad jeg skulle give. På dyreværnet gav de det der [solak] men det har jeg ikke noget liggende af.

Zoolac kan gives, men jeg syntes ikke at det har nogen effekt. Ikke på Mau i hvert fald.

Iams hairball controll er fantastisk til at gøre (og holde) maven stabil.

:slight_smile:

God bedring til den smukke Deep!

Du kan evt. prøve med lidt kogt kylling og udkogte ris blandet op/blendet med A38…

har hørt at zoolack ikke altid virker og syntes heller ikke at det virkede optimalt dengang Artos havde tynd mave…læste på et andet forum at man godt kan bruge paraghurt til katte også, men har endnu ikke fået det bekræftet.

God bedring med ham :slight_smile:

Det kan godt være at dette svar er helt ude i hampen, men da Victoria var lille fik jeg besked på at koge noget ris sammen med lidt kylling.

Findel kyllingen og bland den med ris.

Ris er starch og samtidig er det skånsomt for maven.

Jeg må lige oplyse at dette råd er givet for 12 år siden så hvis det er helt galt må i da gerne oplyse mig om det :slight_smile:

Skal risen koges helt ud, eller koges normalt?

Jeg kogte den helt ud…tror den kogte i 45 min eller noget i den stil…

Er det tidligt nok at gøre det imorgen eller skal jeg gå ud og koge ris nu?

Jeg mener at huske at jeg kogte det normalt til lidt overkogt :høhø:

Sørg for at koge det i samme vand som kyllingen så risen tager smag af det :slight_smile:

tro du skal gøre so vivi skrev til dig i en tråd stoppe med alle de godbidder for det kan alle katte ikke tåle …
Det er bedre med et styk kylling eller andet i den stil hvis man ville give godbidder.

Men cultura er rigtig godt for katten
dampet kylling

husk rigelig med vand til dem

og nu lyder sig sikkert ekstremt nørdet…

Er der nogle ris der er bedre at bruge til dette formål, end andre?

Jeg har nogle basmattiris liggende, men er grødris eller andet bedre?

Nu skriver du hørte, kan du ikke også se det i bakken når du fjerner afføring?

[quote=skeem;309259]tro du skal gøre so vivi skrev til dig i en tråd stoppe med alle de godbidder for det kan alle katte ikke tåle …
Det er bedre med et styk kylling eller andet i den stil hvis man ville give godbidder.

Men cultura er rigtig godt for katten
dampet kylling

husk rigelig med vand til dem[/quote]

Jeg giver dem altså heller ikke mange godbider.

Jeg har min vitaminpasta, og så har jeg mine tandguffere, fordi Willow har problemer med tandkødet.

Ud over det får de deres fuldfoder, og de har altid rigelig adgang til vand. Jeg har en fontæne stående der altid er vand i.

Jeg har kun en enkelt bakke som 3 katte bruger, så der samler sig en del tis og lort i løbet af en dag, så jeg må indrømme at jeg ikke har stået og nærstuderet samtlige klumper der kommer ud af det når jeg ryster skeen.

Jeg ville begynde i morgen med kylling, ris og a38 og evt Iams Hairball. Og så, som Skeem også skriver, så hold en pause fra vitaminpasta og godbider :slight_smile: (mine betragter deres alm. tørfoder som en godbid når de bliver håndfodret, det kunne du evt. prøve istedet for?)

Grunden til at jeg bruger guffere er blandt andet for at få noget ekstra i willow så hans tænder og tandkød bliver stimuleret.

Jeg har købt babytandbørster, men han er virkelig ikke glad for det. Dyrelægen sagde jeg skulle blande almen foder og TD og bruge tandbørste. Killingerne har lidt svært ved TD fordi kroketterne er så store.

så jeg har kun blandet en lille smule TD i foderet og så giver jeg dem så også tandguffere ud over det i håb om at hjælpe willow.

Men det burde jo ikke give Deep dårlig mave.

Okay, altså jeg har jo selv nogle stykker, men nogen dage har da da også alle valgt at bruge samme bakke til næsten al afføring den dag. Men derfor er det nu stadig meget tydeligt for mig om afføringen er i pølser eller en splattet pøl? :slight_smile: Det er også meget godt lige ubevidst at lægge mærke til. Jo ikke fordi du skal stå med snotten i det og nærstudere, men det er en god indikator på kattenes tilstand. Du har f.eks. hørt ham men aner ikke om han har haft det i 3 dage i træk, eller det er sket to gange uafhængigt :slight_smile:

God bedring til ham iøvrigt.

Hvor gammel er Deep? Kan han være ved at skifte tænder? Dette kan give dårlig mave og ekstremt dårlig ånde, indtil tandskiftet er overstået.

[quote=Eva K;309267]Okay, altså jeg har jo selv nogle stykker, men nogen dage har da da også alle valgt at bruge samme bakke til næsten al afføring den dag. Men derfor er det nu stadig meget tydeligt for mig om afføringen er i pølser eller en splattet pøl? :slight_smile: Det er også meget godt lige ubevidst at lægge mærke til. Jo ikke fordi du skal stå med snotten i det og nærstudere, men det er en god indikator på kattenes tilstand. Du har f.eks. hørt ham men aner ikke om han har haft det i 3 dage i træk, eller det er sket to gange uafhængigt :slight_smile:

God bedring til ham iøvrigt.[/quote]

åh - den tænkte jeg slet ikke over. Jeg tror jeg må være noget mere opmærksom på bakken så.

Når jeg tænker over det synes jeg godt nok der har været nogle underlige flade klatter ind i mellem. Jeg må lige huske at bide mere mærke i klumper og fs d89zo01+p0o klatter…hm…det var en venlig hilsen fra Deep der leger fangeleg med storebror, og lige mente han skulle hen over tasterne. tak tak kat.