Min killing har "løs/blød" mave

Bumbumbum. Jeg har haft ham i nu…hm…2-4 uger? Han er begyndt at bide en del i ting - samme som Cheops gjorde da jeg fandt en af hans tænder. Så det kan faktisk egentlig godt være dér skoen trykker.

Gry, ikke for at nagge dig på nogen måde, men en bakke til tre katte er altså for lidt :slight_smile:

Du hensætter kattene til tiden hvor vi selv brugte toiletter der skulle tømmes i et hul i haven. Det er altså ikke lækkert for dem.

Du har også meget højere risiko for at en af dem bliver urenlig fordi at de nægter at gå på en kasse der er for beskidt og derfor besørger et andet sted :frowning:

Hvis du har mulighed for at sætte bare en kasse mere op et andet sted så vil det altså være luxus i forhold til det de har nu :slight_smile:

Så er der ingen grund til at give kam skånekost:)

[quote=birtheras;309274]Gry, ikke for at nagge dig på nogen måde, men en bakke til tre katte er altså for lidt :slight_smile:

Du hensætter kattene til tiden hvor vi selv brugte toiletter der skulle tømmes i et hul i haven. Det er altså ikke lækkert for dem.

Du har også meget højere risiko for at en af dem bliver urenlig fordi at de nægter at gå på en kasse der er for beskidt og derfor besørger et andet sted :frowning:

Hvis du har mulighed for at sætte bare en kasse mere op et andet sted så vil det altså være luxus i forhold til det de har nu :)[/quote]

Jeg tømmer 2 gange om dagen - er det så ikke nok? Jeg kan ikke rigtigt have flere bakker. Jeg har en forholdvis lille lejlighed.

Du kan evt. have to bakker i nærheden af hinanden? Jeg havde i sin tid to på mit bette badeværelsesgulv (til jeg fik én i dobbelt størrelse) og så en i min udstue.

Jeg svare altså ikke lige mere idag for jeg er segnefærdig af træthed og jeg skal have fat i lægen imorgen tidlig. Så jeg går i seng nu - men jeg svare når jeg står op igen.

Jeg tømmer også mindst to gange om dagen med to bakker og selv der kommer misserne og oplyser mig om at de gerne vil have tømt noget mere så, nej en bakke til tre er for lidt.

Måske har du et hjørne hvor en lille hjørnebakke passer? En af dem med låg på?

Mine forældre har en mis men to kasser og hun bruger begge to. Den ene til at tisse i og den anden til bummelum :høhø:

Mit badeværelse er 2 kvadratmeter. Der er kun lige præcis plads til den ene bakke der står der allerede.

[quote=birtheras;309280]

Mine forældre har en mis men to kasser og hun bruger begge to. Den ene til at tisse i og den anden til bummelum :høhø:[/quote]

Det gør mine tre faktisk også ofte - bruger en til stort og en anden til småt :tihi:

Men du skal være klar over, at der under tandskiftet kan forekomme øget bideri pga kløe (som du har oplevet), tynd mave der lugter helt vildt (som du oplever), mulig ekstrem dårlig ånde, mulig opkast, mulig manglende spiselyst pga smerter, muligt rødt tandkød pga tandskiftet, og andre helt normale tilstande mens tandskiftet står på.

Ærgeligt. Mit passede det lige med at der kunne være to mellem væggen og vasken, så var der lige plads til fødderne foran toilettet :høhø:
Måske i en gang/entré? Eller en krog som Birthe foreslår :slight_smile:

Sæt en bakke mere inde i brusekabinen. Så må du bare fjerne den hver gang du skal i bad :slight_smile:

Vil det alligevel ikke hjælpe hans mave med noget starch (ris) hvis det er pga af tænderne?

Nej, det tror jeg egentlig ikke:)
Det er stressende at skifte tænder - stress kan give dårlig mave. Det, tror jeg ikke, skånekost ændrer på:)
Hvis Deep begynder at mistrives pga den dårlige mave, kan skånekost måske komme på tale - men det har jeg bestemt ikke forstået på Grys beskrivelser:)

Sproglig assistance: starch = stivelse

NP

Det kan da aldrig skade med skånekost …Kogt fisk eller kylling blandet med ris, men HUSK risen skal koge længe, mindst 45 minutter, når det er til katte !!

Og hvis du påtænker at bruge Zoolac, så vil jeg hellere anbefale dig produktet som hedder ProKolin, som har samme virkning som zoolac, men foruden mælkesyrebakterier er der osse tilsat noget tarmberoligende, og derfor er virkningen bedre og hurtigere.

Mine to tøzer på 5½ måned er for alvor i gang med tandskiftet nu, og jeg er meget obs på deres afføring, og har allieret mig med en ny tube ProKolin hvis deres maver begynder at blive ‘løse’

Hvad angår kattetoiletter …Her i hjemmet har vi altså kun to store toiletter til 5 katte. Jeg har skam tilbudt dem en mere, men den bliver ganske enkelt ikke brugt, så den har jeg fjernet igen - Mine bruger konsekvent den ene toilet til flydende og den anden til fast, og jeg må med skam melde, at jeg kun tømmer en gang i døgnet.

Jeg har også døjet med “lidt” splatmave der sådan kom 3-5 dage og lugtede ganske forfærdeligt. Jeg sendte så en prøve til lap. da intet af de normale dårlig mave råd hjalp og den var uheldigvis positiv for giardia :lynogtorden: det har taget MEGET lang tid at komme over og kostet 2 tæpper og 1 kradsetræ samt flere 100 kr i rengøringsmidler.

Du kan evt. prøve det foder der heller Royal Canin intestinal. Den samler afføringen og genopretter ballancen i tarmen OG tarmvæggene.

Tynd mavse slidder jo på slimhinder og gør den modtagelig over for bakterier osv.

Hvad farve er afføringen og ja jeg ville nærstuderer den hvis den lå i min bakke. Men det er nok fordi jeg har haft giardia inden for dørene.

Hvis den lugter af råden et eller andet evt. med en sødlig lugt er orange til karrygul ville jeg promte sende en prøve afsted til laporatoriet i Virum/sorgenfri (koster ca 400 kr) og de er rigtigt dygtige.

Hvor lang tid efter du fik killingen fik den dårlig mavse ? Giardia er nemlig lumsk og kan undlade at vise sin tilstedeværelse i op til 21 dage EFTER man HAR behandlet. (ved altså ikke om du ved alt det her i forvejen men skriver det alligevel:) just in case ) :slight_smile: din beskrivelse af “du høre når den er på bakken” får mine alarm klokker til at ringe

Rigtig god bedring til din lille mis -kramer

Når en kat har dårlig mave, gør jeg følgende:

Fjerner al normal mad.
Serverer kogt kylling, A38 og Iams Hairball Control.
Evt suppleret med Probiocin, men det fåes ikke i Danmark.

Hvis ikke ovenstående hjælper i løbet af et par dage, bør man konsultere dyrlæge.

Den eneste gang jeg ikke har fået bugt med dårlig mave på denne vis, var da jeg havde giardia i huset.

[quote=Sus K;309343]Jeg har også døjet med “lidt” splatmave der sådan kom 3-5 dage og lugtede ganske forfærdeligt. Jeg sendte så en prøve til lap. da intet af de normale dårlig mave råd hjalp og den var uheldigvis positiv for giardia :lynogtorden: det har taget MEGET lang tid at komme over og kostet 2 tæpper og 1 kradsetræ samt flere 100 kr i rengøringsmidler.

Du kan evt. prøve det foder der heller Royal Canin intestinal. Den samler afføringen og genopretter ballancen i tarmen OG tarmvæggene.

Tynd mavse slidder jo på slimhinder og gør den modtagelig over for bakterier osv.

Hvad farve er afføringen og ja jeg ville nærstuderer den hvis den lå i min bakke. Men det er nok fordi jeg har haft giardia inden for dørene.

Hvis den lugter af råden et eller andet evt. med en sødlig lugt er orange til karrygul ville jeg promte sende en prøve afsted til laporatoriet i Virum/sorgenfri (koster ca 400 kr) og de er rigtigt dygtige.

Hvor lang tid efter du fik killingen fik den dårlig mavse ? Giardia er nemlig lumsk og kan undlade at vise sin tilstedeværelse i op til 21 dage EFTER man HAR behandlet. (ved altså ikke om du ved alt det her i forvejen men skriver det alligevel:) just in case ) :slight_smile: din beskrivelse af “du høre når den er på bakken” får mine alarm klokker til at ringe

Rigtig god bedring til din lille mis -kramer[/quote]

Jamen det er kun inden for den seneste uge der har været underlige klatter og inden for de sidste par dage jeg har kunne “høre” ham på bakken

[quote=Vivi_Fletcher;309356]Når en kat har dårlig mave, gør jeg følgende:

Fjerner al normal mad.
Serverer kogt kylling, A38 og Iams Hairball Control.
Evt suppleret med Probiocin, men det fåes ikke i Danmark.

Hvis ikke ovenstående hjælper i løbet af et par dage, bør man konsultere dyrlæge.

Den eneste gang jeg ikke har fået bugt med dårlig mave på denne vis, var da jeg havde giardia i huset.[/quote]

Hvordan skal man give det der A38? Bare ren form? Eller skal jeg så blande det op med ris og kylling eller hvordan?

[quote=Gry Gressbakken;309391]
Hvordan skal man give det der A38? Bare ren form? Eller skal jeg så blande det op med ris og kylling eller hvordan?[/quote]

Giv det rent - som regel elsker de det :slight_smile:

Og så ingen godbidder eller andet de næste par dage.