Min killing har "løs/blød" mave

[quote=Gry Gressbakken;309898]De Elsker det! De står og hyler når jeg finder tuben frem - det er det lækreste guf de ved.

Der står på pakken (som er Gimpet Multi-Vitamin-Ekstra):

Multi-vitamin-Ekstra contains 12 essential vitamins to boost the bodys own natural immune system. A new formular enriched with omega 3 and 6 fatty acids and zinc, a vital prerequisite for healthy skin and fur. This is a carefully formulated dietary supplement to promote development, appearance and general wellbeing. Particular recommendable for breeding and show cats.

Feeding Recommendation: Feed one strip of approx. 5-6 cm. a day to adult cats, undiluted or mixed with their food. For young cats, mother cats or old cats, twice this amount is recommended. Feed paste at room temp.

Men jeg kan ikke se noget om malt i den. Min mor giver det hver eneste dag til sine to og hun siger hendes aldrig brækker sig. Det gør mine dog endnu - så måske jeg skulle købe rigtig malt i stedet for.

Jeg giver det ca. 1 gang om ugen som specielt guf, eller som belønning når jeg har klippet klør eller prøvet at børste tænder.[/quote]

Gry du fodrer jo med godt og lødigt foder, så jeg tror absolut ikke der er nogen grund til at give ekstra vitaminer …For lidt og for meget fordærver alting - Og det er ikke alle vitaminer hvor ‘overskuddet’ bare løber igennem systemet.

Måske synes dine katte lige så godt om malt ?? …Malt skal heller ikke gives ukritisk, da det kan give ‘doven’ tarm, men som belønning efter klo-klipning skader ikke - Jeg giver malt til mine, når jeg hører de begynder med deres bræklyde, og et øjeblik efter ligger kvitteres der med en hårbolle .-)

Ja…jeg tror jeg må ud og skaffe mig almen malt.

Men er det ikke en dårlig ide at give malt så længe Deep har underlig mave?

[quote=Gry Gressbakken;309903]Ja…jeg tror jeg må ud og skaffe mig almen malt.

Men er det ikke en dårlig ide at give malt så længe Deep har underlig mave?[/quote]

Jo Gry …Ham lille prinsen, tror jeg ikke skal ha’ malt, før hans mave er okay igen - Hold du ham bare på skånekost og evt. noget ProKolin.

Hvor skaffer man sådan noget ProKolin henne? Er det en tur til dyrlægen eller hvordan?

Han spiser og leger og sover og går på bakke og tisser og laver - jeg kan slet ikke mærke at der skulle være noget med ham.

De der opkast-lyde - er det med ‘rulninger’ helt nede fra maven eller ligesom kun i halsen?

Hm… det har jeg ikke lagt mærke til faktisk. Hvad er forskellen (altså ment som i hvad betyder det hvis det er det ene i henhold til det andet).

Jeg har også skrubbet bakken grundigt her til aften i tilfælde af at det skulle være noget bakterielt jeg ligger og slås med.

Jeg har også ris og kylling til imorgen samt A38.

Forskellen er, at det kun er, hvis der er ‘rulninger’ fra maven, at det har noget med opkast at gøre. Hvis disse mangler, så er det noget med halsen. Jeg har aktuelt en missetat med halsbetændelse, så Stig har lært mig forskellen :wink:
Det var bare fordi, at det lød som om, at det var et tilbagevendende problem… hvilket lyder lidt mystisk med dine korthårskatte.

Tak for det - det anede jeg ikke.

Jeg må prøve at høre bedre efter når det sker.

Du skal hellere kigge, det er nemmere :slight_smile: Det var bare en tanke. Her er det nemlig tilsyneladende kommet ud af den blå luft.

Det anede jeg da heller ikke de kunne få!

Så hvis der er mave med på lyden så er det almen bræk, og hvis der er lyd og ingen bevægelse i maven så skal jeg en tur forbi doktor dyr?

Er det korrekt forstået?

[quote=Gry Gressbakken;309911]Hm… det har jeg ikke lagt mærke til faktisk. Hvad er forskellen (altså ment som i hvad betyder det hvis det er det ene i henhold til det andet).

Jeg har også skrubbet bakken grundigt her til aften i tilfælde af at det skulle være noget bakterielt jeg ligger og slås med.

Jeg har også ris og kylling til imorgen samt A38.[/quote]

Hvis du kun har en bakke og ikke har vasket gulv og har en bakteriel infektion så er du på herrens mark. ALLE dine katte kan blive inficerede ind efor 1 time.

Giardia som passer på din beskrivelse er en fæl lilel satan der kommer fra fugle der driker af vand hvor der lever fisk for opindeligt er søndreen (flageat) en vandbaseret pestilens og den lever serdees godt i fugtigt miljø (feks rundt om vandskålen) og voldtrives i vand.

Den udskilder syster (smittecyster) via afføring også den der sidder i pelsen og i gulvtæppet og i kradetræet g i hyggehuler og puttenussesenge.

flagelat er overføsom overfor varme man behnder nomalt akvarie fisk med 7 bdages over temperatur hvor man tilfører ilt til vandet for elle4rs dør fiskene af ilt mangel. an kan sagten have en rask smitte bære af giardia hos sine katte.
Kendetegnet er pludselig opstået tyndførring der er orange til karrygul flydende med lyd på og en fantastisk uheldig dunst rvy når du opserverer en levering i bakken kan der være bobler afleverigen i bakken, Men har man først haft det en gang er man slet ike i tvil hvis det bryder ud igen…Jeg ville ligemeget hvad flå en puh ud af bakken og sende den afsted og bede om panakur til det værste når og hvis giardia er konstateret så flå flagyl ud på respt og følge dyrlægens anbefaling der ern satan der minder om flagelat der giver orange afføring og nogenlunde samme lugt kan ikke huske hvad den hedder men det ved din dyrlæge…TEST

Jo, det kan de.
Men bare prøv at holde øje med det i første omgang.
Og ja, hvis du kigger på katten, så er forskellen, om den ligesom arbejder med hele maven, når den ‘kaster op’.
Det er off topic i forhold til dit afføringsproblem. Det er udelukkende med tanke på, at du har skrevet ret meget om det her med opkast på det sidste.

Sengetid :slight_smile:

[quote=Sus K;309918]Hvis du kun har en bakke og ikke har vasket gulv og har en bakteriel infektion så er du på herrens mark. ALLE dine katte kan blive inficerede ind efor 1 time.

Giardia som passer på din beskrivelse er en fæl lilel satan der kommer fra fugle der driker af vand hvor der lever fisk for opindeligt er søndreen (flageat) en vandbaseret pestilens og den lever serdees godt i fugtigt miljø (feks rundt om vandskålen) og voldtrives i vand.

Den udskilder syster (smittecyster) via afføring også den der sidder i pelsen og i gulvtæppet og i kradetræet g i hyggehuler og puttenussesenge.

flagelat er overføsom overfor varme man behnder nomalt akvarie fisk med 7 bdages over temperatur hvor man tilfører ilt til vandet for elle4rs dør fiskene af ilt mangel. an kan sagten have en rask smitte bære af giardia hos sine katte.
Kendetegnet er pludselig opstået tyndførring der er orange til karrygul flydende med lyd på og en fantastisk uheldig dunst rvy når du opserverer en levering i bakken kan der være bobler afleverigen i bakken, Men har man først haft det en gang er man slet ike i tvil hvis det bryder ud igen…Jeg ville ligemeget hvad flå en puh ud af bakken og sende den afsted og bede om panakur til det værste når og hvis giardia er konstateret så flå flagyl ud på respt og følge dyrlægens anbefaling der ern satan der minder om flagelat der giver orange afføring og nogenlunde samme lugt kan ikke huske hvad den hedder men det ved din dyrlæge…TEST[/quote]

Det ville bare ikke rigtigt passe sammen. Jeg hørte blød mave for første gang i forgårs. Men der er fast lort i bakken så det ser ikke ud til at have påvirket de to andre - hvilket det vel ville have gjort hvis det var Giardia og så smittefarligt som du siger?

Ud over det er mine 3 missere indekatte, og det eneste vand de får er fra vandhanen og så burde jeg vel også have det eller sådan noget? Grunden til at jeg skrubbede bakken var sådan lidt mere a la det vi mennesker gør hvis vi lider af roskildesyge. Jeg tænkte at så smittede kattene ikke sig selv igen hvis det var. Når jeg selv har roskildesyge laver jeg en spand med stærk Ajax-vand og vasker toilettet af efter hvert besøg derude så jeg ikke smitter mig selv igen og igen.

Jeg fik Willow for 1 år siden og jeg tror ikke han har dvalende Giadia for så ville han have smittet alle de katte han gik sammen med dengang.

Jeg tror heller ikke at Cheops eller Deep er kommet ind med noget, for de gik også sammen med en masse andre katte, og jeg går ud fra at jeg ville have det fået at vide hvis der var problemer med de andre killinger eller katte :slight_smile: Jeg har en god kontakt med min opdrætter, synes jeg selv.

Personligt hælder jeg mest til den der med at det er Deep der skifter tænder. Så jeg prøver lige et par dage på skånekost og ser om der sker noget med maven. Men hvis det ER tænderne, virker skånekost så overhoved?

[quote=Gry Gressbakken;309921]
Personligt hælder jeg mest til den der med at det er Deep der skifter tænder. Så jeg prøver lige et par dage på skånekost og ser om der sker noget med maven. Men hvis det ER tænderne, virker skånekost så overhoved?[/quote]

Som andre siger, så skader skånekost nok ikke:) - men du skal nok ikke forvente en mirakelkur, hvis den dårlige mave skyldes tandskifte:sorry:

Ting tager tid og det gør en infektion også normal inkubations tid er 7 ti 14 dage elt efter hvor godt et imunforsvar din kat har. Jeg skrev jo netop 21 dage uden efekt og pludselig er puha orane og blød og lugter fælt, dagen efter lidt mere blød eller det samme dag 3-4-5-6 flydende dag 10 normal. Giardia er triggy og kan KUN testes på flydende afføring ved fast afføring er der stort set ingen smitsomme cyster og det er det man tester for…

Er din kats puhadada orange til karrygul fedtet til flydende med blob blob lyde på og lugter af sure sokker til råden frugt er det afsted til dr. dyr med en prøve for det er ikke kun tandskift.:kryds:

[quote=Gry Gressbakken;309921]Det ville bare ikke rigtigt passe sammen. Jeg hørte blød mave for første gang i forgårs. Men der er fast lort i bakken så det ser ikke ud til at have påvirket de to andre - hvilket det vel ville have gjort hvis det var Giardia og så smittefarligt som du siger?

Ud over det er mine 3 missere indekatte, og det eneste vand de får er fra vandhanen og så burde jeg vel også have det eller sådan noget? Grunden til at jeg skrubbede bakken var sådan lidt mere a la det vi mennesker gør hvis vi lider af roskildesyge. Jeg tænkte at så smittede kattene ikke sig selv igen hvis det var. Når jeg selv har roskildesyge laver jeg en spand med stærk Ajax-vand og vasker toilettet af efter hvert besøg derude så jeg ikke smitter mig selv igen og igen.

Jeg fik Willow for 1 år siden og jeg tror ikke han har dvalende Giadia for så ville han have smittet alle de katte han gik sammen med dengang.

Jeg tror heller ikke at Cheops eller Deep er kommet ind med noget, for de gik også sammen med en masse andre katte, og jeg går ud fra at jeg ville have det fået at vide hvis der var problemer med de andre killinger eller katte :slight_smile: Jeg har en god kontakt med min opdrætter, synes jeg selv.

Personligt hælder jeg mest til den der med at det er Deep der skifter tænder. Så jeg prøver lige et par dage på skånekost og ser om der sker noget med maven. Men hvis det ER tænderne, virker skånekost så overhoved?[/quote]

Hmmm! Den afføring, Gry beskriver, har jeg oplevet, hvor det skyldtes en overvægt af Coli-bakterier, og DHS tog det i løbet af 2-3 dage.

Og hvor mærkeligt det end lyder, så anbefaler dyrlæge Hanne Hallsson paraffinolie (som også er i kattemalt) til diarré.

Hun skriver:
"En sådan tarmsmørelse påvirker dermed indirekte tarmbevægelserne. Tarmene “slapper af”, og slimhinden får ro til at heles. Paraffinolie forhindrer desuden mavetarmindholdet i at “skumme”, som det f.eks. gør, når der sker en fejlgæring i føden. Fordelen ved at bruge paraffinolie frem for madolie er, at paraffinolien er helt neutral og bliver ikke optaget, så slimhinden bliver ikke “sat i gang”.

Mod diarré er Kattemalt særlig velegnet. Ud over paraffinolie indeholder kattemalt en maltekstrakt, som i sig selv virker beroligende på dyrets “mave” og på dyret som helhed.

Paraffinoliens gavnlige virkning skyldes formentlig også, at de nye “gode” bakterier (probiotika) kommer “levende” forbi mavesyren, ved at de formentlig bliver “pakket ind” i olien."

[quote=Gry Gressbakken;309898]
Men jeg kan ikke se noget om malt i den. Min mor giver det hver eneste dag til sine to og hun siger hendes aldrig brækker sig. Det gør mine dog endnu - så måske jeg skulle købe rigtig malt i stedet for. [/quote]

Jeg giver ikke vitaminpasta - og mine katte brækker sig heller ikke :wink:
Det er ikke unormalt for en kat at kaste op engang imellem!!! Det er først unormalt, hvis det sker flere gange hver dag.

Giardia kan jo komme mange steder fra, så det kan sagtens være det - men det kan også sagtens være noget helt andet.
Deep kan sagtens have giardia uden de andre viser symptomer.

Jeg havde giardia hos mine katte for et års tid siden - der var kun Warwick og killingerne ramt. De andre voksne katte havde ingen symptomer.

Jeg tvivler på, at giardia kan ligge og gemme sig i et helt år, men kender ikke nok til det, til at vide det med garanti.

Anyway … hvis Deep har det fint, så se tiden an weekenden over. Har han stadig dårlig mave mandag, er det så nok tid til at indlevere en afføringsprøve og få den testet.

[quote=Vivi_Fletcher;309937]
Anyway … hvis Deep har det fint, så se tiden an weekenden over. Har han stadig dårlig mave mandag, er det så nok tid til at indlevere en afføringsprøve og få den testet.[/quote]

Helt enig, og så vil jeg sige at du heller ikke skal vente FOR længe, for ellers kan du nå at blive rigtig irriteret over de afføringspletter og det ekstra arbejde det medfører.

Jeg har kogt havregrød til mine hvis de har haft dårlig mave, og blandet det op med noget ymer, a38 eller creme fraice.
Det har virket rigtigt godt, og allerede få timer efter er maven i orden igen.

[quote=Sus K;309924] Giardia er triggy og kan KUN testes på flydende afføring ved fast afføring er der stort set ingen smitsomme cyster og det er det man tester for…
[/quote]

Man er idag stort set gået væk fra mikroskoptest for Giardia da det nærmest er held at finde det tidspunkt katten udskiller cyster.

Giardia snaptestkittet er en PCR test der går på antigener - den finder tilstedværelsen også selvom der der ikke er cyster i den afføringsprøve man afleverer. Testen er meget sensitiv - tæt på 100% sikker. Faktisk så sensitiv der testes positiv selvom katten faktisk er negativ, idet der klæber antigener til tarmvæggen der udskilles et stykke tid efter katten er behandlet og fri.