Min Noni er syg!

Min øjensten er sløj!

I løbet af dagen i går blev min Noni sløj. Jeg tænkte at det måske var varmen, men hen under aftenen blev jeg klar over, at der var noget unormalt over hende.

Sidst jeg så hende aktiv var lørdag morgen, og aktiviteten tog af i løbet af i går. Hele lørdag aften foretrak hun det kølige badeværelse.

Jeg har siden i går aftes tilbudt hende tørfoder fra hånden som hun gladeligt tager for sig af, og hun drikker også af vandskålen, når den serveres foran hende. Men hun har ikke selv søgt mad og drikke hele dagen i dag (søndag).

Her i eftermiddag føltes hun varm, og et temperatur tjek viste 39.5 - så hun har feber.

Hun virker lidt spændt i kroppen og er faktisk små halt på den ene forpote, når hun bevæger sig. Der er dog ingen hævelse eller andet der gør, at hun skulle halte.

Hendes ånde er dårlig og tandkødet er virkeligt blevet rødt. Dette er sket over kun 2 dage. Jeg børster jo jævnligt tænder på hende og kender således hendes tandstatus.

Hun spinder når jeg kæler for hende i dag, men leg med Demolissa udløser hvæsen - altså vil hun helst være i fred og ro.

Pupillerne er normale.

Tror i at et dyrlæge besøg kan vente til i morgen tidlig?

Knus fra en bekymret
Gitte

Umiddelbart kunne det lyde som en gang calicivirus.
39.5 er ikke meget for en kat, og slet ikke hvis hun er killing (kan jeg ikke huske om hun er?)

Hvis hun spiser og drikker ville jeg se tiden lidt an.

Som jeg husker det, så har du lige fået en ny kat ind, ikke sandt?
Noget kunne tyde på at den har haft et eller andet med, som Noni ikke har været udsat for før… eller at stressen ved sammenføring (for der er stress, selv når det går let!) har trigget noget…

For mig lyder det som calici… og så skal det “bare” have tid… din dyrlæge vil sikkert udskrive antibiotika - ikke at det hjælper på en virusinfektion som calici, men sådan at sekundære infektioner undgås…

Edit; Det skal ikke lyde som om jeg på nogen måde anklager sidst ankomne kats opdrættere for noget som helst!!!
I sådan nogle tilfælde er det altid talen om hønen og ægget - for hvad kom først?

Kære Gitte.
Ja…det tror jeg…

God bedring til dit dejlige dyr.:wehuu:

Det lyder som limping calici - som du enten kan have fået ind - eller din killing kan have fået det fra dine egne katte.

Stress - og det er det - både for killing og husets andre katte at der kommer ny beboer kan tricke hvad som helst …

God bedring - sørg for hun får masser af væske …

Ja, Demolissa er ny her - så jeg har fået en ny form for vira/baktusse flora indenfor døren.

Hvor om alt er så har jeg tid hos dyrlægen i morgen kl. 8.30 til Demolissa (vaccination), men under alle om stændigheder kommer Noni med - uanset om hun skulle være kommet i bedring af sig selv.

Og calici…pyhaaa nu bliver jeg altså ekstra bekymret!

Bør jeg få testet for det? Og hvad kan jeg bruge testen til i forhold til kommende opdræt?

Jeg spørger af bekymring fordi Demolissa jo netop er kommet hertil med opdræt for øje - og hvis Noni har Calici kan hun jo smitte Demolissa. Og hvordan skal man så forholde sig i forhold til dette?

Knus Gitte

[quote=GSA;400803]Ja, Demolissa er ny her - så jeg har fået en ny form for vira/baktusse flora indenfor døren.

Hvor om alt er så har jeg tid hos dyrlægen i morgen kl. 8.30 til Demolissa (vaccination), men under alle om stændigheder kommer Noni med - uanset om hun skulle være kommet i bedring af sig selv.

Og calici…pyhaaa nu bliver jeg altså ekstra bekymret!

Bør jeg få testet for det? Og hvad kan jeg bruge testen til i forhold til kommende opdræt?

Jeg spørger af bekymring fordi Demolissa jo netop er kommet hertil med opdræt for øje - og hvis Noni har Calici kan hun jo smitte Demolissa. Og hvordan skal man så forholde sig i forhold til dette?

Knus Gitte[/quote]

Ja hun møder ny fora hos dig - af baktusser og evt. vira - men hun kommer også med en selv med samme - som en voksen kat sikkert godt klarer.

Er det calici brænder det ud i de fleste katte over nogen måneder. I opdræt kan man jo sagtens holde “gryden i konstant kog”

Er det Limping Calici kan det være temmelig smertefuldt - luk iøvrigt munden op og se om hun har blæner.

Har de været sammen - så er det bare at vente …

Læs mere om øvre luftvejsinfektioner her:
http://www.racekatten.dk/filer/billeder/møder/øvre%20luftveje%2027.02.pdf

Der er ingen blæner! Kan jeg se det som et godt tegn?

Knus Gitte

Jeg tænker også limping calici. Det er et godt tegn, at hun spiser og drikker, sørg for at hun bliver ved med det. Tilbyd evt. vådfoder.

Det kan sagtens gå i sig selv, men hvis der tilstøder infektioner, så skal du til dyrlæge og have antibiotika. Jeg ville se tiden an så længe der bliver spist og drukket.

[quote=GSA;400810]Der er ingen blæner! Kan jeg se det som et godt tegn?

Knus Gitte[/quote]

Tja - så er det ikke den streng af Calici der giver blæner - men der er jo masser af andre strenge … HVIS det er Calici …

[quote=Lis Dahlstrøm;400808]
Læs mere om øvre luftvejsinfektioner her:
http://www.racekatten.dk/filer/billeder/møder/øvre%20luftveje%2027.02.pdf[/quote]

Dette link har jeg læst over flere omgange - senest i formiddag.

Jeg fandt selv et andet link i eftermiddags som jeg synes er god og forklarer noget om calici:

www.lindskjalv.dk/documents/00026.doc

Knus Gitte

Men bør jeg få testet for det? Og hvad kan jeg bruge resultatet til?

Knus Gitte

Hvis du/dyrlægen tror på feber sfa calici skal katten have NSAIDS (f.eks. tolfedine el. metacam) og ikke antibiotika. Men værd opmærksom på at en diffus infektion i benet ikke giver giver en hævelse eller byld. Den slags skal netop behandles med antibiotika. Kan katten ikke være blevet bidt af en af de andre?

Personligt vil jeg altid anbefale en tur til dyrlægen, hvis temperaturen er over 39,0

Man kan godt teste for calici, men jeg ved ikke om det vil fortælle dig så meget. Det vil selvfølgelig give en klar diagnose for katten, men kan ikke bruges til så meget i forhold til dit opdræt. Det siger nemlig ingenting om de andre katte bliver smittet eller om de kan give smitten videre. Det fortæller kun om kattene har været udsat for smitten.

mvh Søren P

[quote=GSA;400803]Ja, Demolissa er ny her - så jeg har fået en ny form for vira/baktusse flora indenfor døren.

Hvor om alt er så har jeg tid hos dyrlægen i morgen kl. 8.30 til Demolissa (vaccination), men under alle om stændigheder kommer Noni med - uanset om hun skulle være kommet i bedring af sig selv.

Og calici…pyhaaa nu bliver jeg altså ekstra bekymret!

Bør jeg få testet for det? /quote]

Teste for det? Du ved jo det er der idet katten er syg.

Så har jeg været hos Dr. Dyr med DL og Noni.

Noni fik det bedre henover aftenen og natten. Her til morgen var hun næsten halt fri og temperaturen sagde 38.9 Hun spiste også selv lidt med nogenlunde appetit.

Hun blev grundig undersøgt hos dyrlægen.

Haltheden fandtes, der ingen ydre synlige årsager til og hun havde heller ingen varme områder som kunne tyde på en begyndende byld. Der kunne heller ikke konstateres nogen form for ømhed i klør, pote, ben, men hun reagerede let da skulderen blev undersøgt. Dyrlægen mente, at Noni måske kunne have landet uheldigt og have pådraget sig en lettere forstuvning eller forstrækning, som nu er i bedring.

Munden blev nøje undersøgt. Og nej, tandkødet så ikke godt ud - det var mere rødt i dag end det var i går. Der blev ikke konstateret blæner!

Øjnenes slimhinder var også røde - hun har dog ikke rendende øjne eller decideret betændelse i dem. Men slimhinderne er altså irriteret.

Der konstateredes en let fugt på lungerne.

Jeg spurgte selvfølgelig ind til Calici. Jeg fik svaret, at det kunne godt være Calici, men at det ikke nødvendigvis var det.

Til spørgsmålet om test og hvad jeg eventuelt ville kunne få ud af det var svaret nogenlunde det samme som Sørens svar - at jeg ville få vished. Behandlingen ville under alle omstændigheder være den samme, men med en tilføjelse om, at hvis det var Calici, så var der set gode resultater med en længerevarende penicillinbehandling - også selvom Calici er en virus, og antibiotika ikke direkte indvirker på Calicien. Men behandlingen giver katten en bedre mulighed for selv at komme Calici virusen til livs.

Vished bestemte jeg mig for er bedre end uvished. Så der er taget prøve af øjets slimhinde samt i munden. Disse prøver sendes til Glasgow og jeg får svar om en uge.

Noni er nu i behandling med Clamoxyl. Demolissa som må antages at være udsat for et smittepres har fået udsat sin vaccination, og er ligeledes i behandling - også selvom hun faktisk fik et UG ved sundhedstjekket.

Knus Gitte

[quote=Babette;401184]

Teste for det? Du ved jo det er der idet katten er syg.[/quote]

Hvordan kan jeg vide med sikkerhed, at der er tale om Calici uden at få testet for det?

Knus Gitte

Her et billede af tandkødsstatus - for blot få dage siden så alt ganske pænt ud. Og nu er det bare rødt. Nok lidt mere rødt end man kan se af billedet. Men det var altså det bedste skud jeg kunne få i dag.

Knus Gitte

Hvor gammel er Noni?

rødere tandkød ses ofte i tandskiftsfasen.

Der er en sammenhæng mellem calici + en ukendt faktor og rødt tandkød. 80% af katte med rødt tandkød kan der isoleres Calici fra

[quote=Lis Dahlstrøm;401514]Hvor gammel er Noni?

[/quote]

Min Noni er 10 mdr. gammel.

Hun havde i starten af februar en let rød rand om nogle få af tænderne. Dette blev af dyrlægen henført til netop tandskifte - dengang blev hun behandlet med penicillin og problemet gik i sig selv.

For ca. 3…måske 4 uger siden brød dette så ud igen, men med børstning af tænder og immunocare blev alt normalt igen.

Og nu er det så lige pludselig værre end nogensinde før + at ånden er virkelig dårlig.

Knus Gitte

[quote=Lis Dahlstrøm;401514]
rødere tandkød ses ofte i tandskiftsfasen.

Der er en sammenhæng mellem calici + en ukendt faktor og rødt tandkød. 80% af katte med rødt tandkød kan der isoleres Calici fra[/quote]

Ja, det har jeg også læst mig frem til - og dette er også årsagen til at der nu testes for Calici. Jeg vil vide besked, så jeg kan tage de nødvendige forholdsregler.

Knus Gitte