Min veninde mangler råd til hendes kat (opdragelse)

Hej alle i kloge katteejere… Min veninde har skrevet til mig og jeg sagde at jeg kunne spørge videre til nogle kloge katte-mennesker og det har hun givet mig lov til, så her er hvad hun skriver…:

Hvordan opdrager man en kat!?
Jeg er ved at blive skør! -Jeg har nok fået den mest kloge kat der findes. Hvis jeg har skældt hende ud, så går hun væk, og så går der ca. 2 min så kommer hun stille hen til mig, og så tror jeg hun vil nusses. Så tager hende op. Så kravler hun op på mit ryglæn (i sofaen) Og 2 sek. efter får jeg et dask lige på siden af hovedet, og så spæner hun væk. Første gang troede jeg det var tilfældig, men nu er det sker SÅ tit, og det er KUN hvis jeg har skældt hende ud!
Hvordan får jeg hende til at stoppe?

Når jeg får gæster opføre hun sig som et barn der har fået for meget sukker! Hun gør ALT hvad hun VED hun ikke må, og som hun ALDRIG gør når vi er alene. Hun kravler ind på en hylde på mit tv-bord, hvor Quran lægger, og så skuber hun den ud! og når jeg rejser mig for at skælde ud, løber hun hen oggår amok på mine ankler. Det gør hun ALDRIG når vi er alene!

Hun går AMOK på mine lameller, på de der “perlekæde” nogen som sidder i bunden! Og når jeg rejser mig for at fjerne hende, så griber hun fat i mine arme, og kradser mig!

Hun kan ikke sove i min seng mere, fordi hun går til angreb om natten, den lille fis!

Jeg elsker hende, men vil gerne have hende opdraget lidt!

Hvis jeg har hængt vasketøj op, kravner hun op af det, for at lægge oppe på toppen at tørrestativet, og lege med klemmer. Når jeg så tager hende ned, OG giver hende en klemme, er det ikke godt nok, før hun har fået alle klemmer! Seriøst, hvordan kan hun vide der er flere!? For når hun har fået alle ned, så kravler hun ikke op mere

Kom med et råååååååd

For mig lyder det som en frisk lille misser da -tihi Har i noget jeg kan sige videre?

LOL!

Det lyder som om hun har en rigtig aktiv og legesyg misser :smiley:

Det der med et dask på siden af hovedet det lyder altså som om det er blevet til en leg. Jeg ved godt at man skal passe på ikke at humanisere kattene og man skal huske på at det først og fremmest er en kat - men i min bog kunne godt virke sådan lidt trodsigt.

“Du skal ikke skælde mig ud - hrmf”

Det andet kunne lyde som et “se mig se mig se mig se mig!” ting. Hun vil ikke glemmes Gg Hverken af dig eller gæster og så er negativ opmærksomhed bedre end ingen opmærksomhed.

Det med lameller tror jeg er en dårlig plan. Jeg kender ingen der har lameller. Snore og kæder er legetøj og lameller siger sjovt = legetøj. Jeg kender ingen katte-ejere der har lameller. Så der tror jeg løsningen er at få gardiner eller undvære. Willow leger i hvert fald ikke i mine gardiner.

Den med natten og angreb bekymre dog lidt. Det kunne lyde som leg men det er jo ikke sjovt. Jeg ville lukke hende ude af soveværelset. Hun skal ikke have lov til at angribe, heller ikke selvom det kun er leg.

og jeg kender mange katte der elsker rent vasketøj og gerne vil ligge oven på det og lege eller putte. og ja klemmer på tørrestativ er vildt sjove for de snurre/vipper = legetøj (igen) og katte er ikke dumme. tro aldrig det. de er strateger. så selvfølgelig ved hun at der er flere klemmer.

ja det lyder som om din veninde har sine hænder fulde. hvad hun skal gøre til det meste af det ved jeg ikke da jeg ikke er supermand til katteadfærd og opdragelse - jeg spørger også altid til alt muligt.

Hvor gammel er den her kat der er tale om? nogen særlig race eller bare en god blanding af alt godt fra havet?

Det lyder som om, at den godt kunne bruge selskab af en anden kat :slight_smile:

Har hun kun 1 kat?
Er det en indekat?
HVor gammel er den?

Det kunne lyde som om hun skal igang med noget aktivering, så den kan få brugt hovedet - noget klikkertræning, forskelligt legetøj den skal finde mad i mm.

En ekstra kat ville muligvis også kunne hjælpe på energien

Det vil jeg lige spørge om og vende tilbage :slight_smile:

En legekamerat er nok ikke det værste der kunne ske for den lille dame.

Jeg synes også alderen er vigtigt.
Lyder som en huskat, der har lidt “vildt” i sig, som i høj grad trænger til både aktivering og opdragelse.

Jeg vil også sige at det lyder som om hun har brug for en legekammerat…
Meget af den opdragelse min den mindste har fået har hun faktisk fået af de andre katte, og hun er (nu hvor Elvira ikke findes mere) den mest velopdragne af dem gggg

My tror jeg også ville være svær hvis ikke jeg havde de andre, for hun er meget dominerende og har brug for at blive tjattet lidt til i ny og næ af de andre.

På mig lyder det som om ejeren er usikker på sin kat, og derfor har katten lært at den kan bestemme over sin ejer.

Mine svigerforældre har en huskat der kan køre sammen form for terror.
Når katten f.eks. sidder på en stol, er der ingen der kunne drømme om at fjerne ham selvom de gerne vil sidde på stolen. Og han ved de er usikre på ham. Et lille hvæs og så trækker alle fingrene til sig. Og ellers må de jo lige få en klo eller to at mærke.
Jeg løfter pænt katten ned på gulvet og jeg har aldrig haft problemer med ham. Tværtimod er han en skøøøn misling når bare han ved hvor han har folk.
Mine svigerforældre oplever ham også som en sød og kælen kat i dagligdagen, som selv opsøger kontakt når han har lyst til det.
De kan bare slet ikke finde ud af at sige fra over for katten, og så længe de lader ham tyranisere, så vil han fortsat gøre det. Og så er det jo godt at ha en svigerdatter man kan ringe til når de trælse ting skal ordnes, for der er katten jo altid sååå søøøød :tihi::tihi:

Katte er enormt gode til at læse folks kropssprog, og til at reagere derefter. Og jeg tror din venindes kat er en intelligent lille misling, der har lært at med visse handlinger er det hende der styrer huset.
Det er også hendes gode aflæsning af kropssproget der gør hun kan læse at der ikke er flere klemmer f.eks. Din veninde gir med kroppen udtryk for at nu er det slut, det opfatter katten, og derfor vil den ikke ha flere.

Jeg tror din veninde skal lære at være konsekvent over for katten. Ikke forstået at hun skal være voldelig eller straffe den, men med sit kropssprog vise den at når hun gør nogle ting, så er de bare sådan, og vise katten at det ikke nytter at være strid. Det kræver lang tids øvelse og selvindsigt at arbejde med sit kropssprog, men det kan sagtens lykkes.

Og ellers tror jeg en lille misseven til at tage en del af energien vil være en god ide. Når en kat bliver stimuleret nok, har den slet ikke i samme grad tendens til at kanalisere overskydende energi ud ved at terrorrisere.

Jeg har engang hørt at når en kat går over ens grænser så skal man gøre sig “stor og tung”, ligesom de selv ville gøre…

Hun siger det er en alm husket der er 16 uger. Jeg har foreslået hende en legekammerat, klikkertræning og mere aktivering indtil videre…

16 uger - så synes jeg, det lyder som en normal legesyg killing, som måske keder sig lidt :slight_smile:

jeg vil klart anbefale en ven som løsningen på problemet - ja og stadig afskaffelse af pesienner

Skidt med persienner…:wehuu:

• bliver de ødelagt - kan købe nye.

Det er meget værre; hvis hun ender med en vanskelig og ulykkelig kat. :ked:

Hun skal selvfølgelig have en ny lille kat.
Hurtigst muligt -
Hvis muligheden er der.

Stakkels lille misse-kat; som blot vil lege…:ked:
Mange gode hilsner
Mona

Nå det er en killing. Så vil jeg klart sige hun skal anskaffe en ven, så de kan lege og bruge en masse energi sammen + være sociale og så vil jeg stadig anbefale klikkertræning. Det er langt den bedste metode til at opdrage synes jeg - det kræver selvfølgelig at man læser om det inden man går igang…selve klikkeren kan man få til 10-20kr

Det lyder somom hun skal kattesikre sit hjem lidt.

Og hvis hun vil have et godt forhold til sin kat så lader hun være med at skælde den ud, men aktiverer den i stedet, og anskaffer hende en ven hurtigst. De ting som katten får skæld ud over kan din veninde med fordel fjerne eller kattesikre, ellers bliver deres verden bare fuld af skæld ud og uvenskab med katten. De skal hellere kommunikere og hun må lære at forstå hvad katten siger. I første omgang siger den “anskaf mig en slåskammerat, please”.

Åh ja, det der lyder for mig bare som en normal killing, der keeeeeeder sig og vil have folk til at lege med hende og give hende opmærksomhed.
En kat nummer 2 vil helt sikkert gøre at hun bare krudt på at lege og være social med den og knap så meget på at “hænge i gardinerne”

Ville da synes det var en sjov leg at give Bølle alle klemmerne. hvis han var interesseret i dem… :slight_smile:
Hmm… Det med at komme op og slå/daske en i hovedet har vi også prøvet flere gange hjemme ved os. Sker stadig hvis han er i tossehumør og vi kigger ud over kanten af sengen f.eks.
Du kan berolige hende med at der går ihvertfald 3 mdr. før det bliver bare en lille bitte smule bedre… :wink: Især hvis katten er alene-inde-killing

Hun er ikke villig til at få en kat mere desværre :frowning: Hun har ellers pladsen… :S Det kunne da ellers være sagen synes jeg da… Jeg fik ikke at vide hvad hun vil gøre, men håber hun tager alle jeres andre ting til sig, hvis hun da virkelig vil det bedste for den - og sigselv :slight_smile: