Mine katte er syge :-(

Efter aftale med Ingrid/Galath har jeg flyttet en lang række indlæg fra OT ind i rette forum.
Mvh Ann K

Har lige redt op til Bittelillen i soveværelset. Om lidt skal han hentes efter tandrens. Der er sat varme på (uf!), og der er lagt en stor krøyerkuglepude tæt op af radiatoren. Skal vi vædde med, at han meget hellere vil forsøge at kravle op på toppen af reolen…

Men jeg må hellere komme af sted efter det bette uvæsen :hjerte:

[QUOTE=galath;1265061]Har lige redt op til Bittelillen i soveværelset. Om lidt skal han hentes efter tandrens. Der er sat varme på (uf!), og der er lagt en stor krøyerkuglepude tæt op af radiatoren. Skal vi vædde med, at han meget hellere vil forsøge at kravle op på toppen af reolen…

Men jeg må hellere komme af sted efter det bette uvæsen :hjerte:[/QUOTE]

Han endte med at installere sig selv i sin seng foran radiatoren - inde i stuen. De andre var henne at snuse til ham, og så var det ikke længere interessant. Så ingen ballade. Det var jo også den lille, der blev sur sidste gang, da Asani havde været i narkose. De andre to har jeg aldrig oplevet problemer med. Og hvor er det bare meget nemmere for mig på den her måde :ups: Nu har den lille skiftet plads til radiatorsengen i den anden stue. Også dejligt varmt - og næsten en hel hule, fordi der står vasketøj lige foran den :slight_smile:

Er lidt bekymret for Lillen. Han kommer sig egentlig fint nok. Bliver mere kvik, kan hoppe op og ned, har spist og været på bakke - og i øvrigt sovet en hel masse. Men hans vejrtrækning er forfærdelig. Han raller helt vildt, og en gang imellem får han et helt anfald af hoste, som lyder, som om der sidder en hel masse i lungerne. Kan han få det sådan af at være i narkose? Involverer det slanger i halsen? Det troede jeg ikke, når det er injektionsnarkose? (Jeg ved ingenting om den slags - kun hvad jeg har set på tv).

Han var på bakken, da vi kom hjem, og det er svært, når man ikke kan holde balancen. Ikke mindst at dække til bagefter. Så han fik selvfølgelig plantet begge bagfusser i den enorme sø, han havde lavet, og endte med nærmest at være iført betonsko. Med noget besvær fik jeg vasket det meste af ham, men jeg er bange for, at han måske kan have fået slikket noget af det i sig. Kan det være derfor?

[QUOTE=galath;1265100]Er lidt bekymret for Lillen. Han kommer sig egentlig fint nok. Bliver mere kvik, kan hoppe op og ned, har spist og været på bakke - og i øvrigt sovet en hel masse. Men hans vejrtrækning er forfærdelig. Han raller helt vildt, og en gang imellem får han et helt anfald af hoste, som lyder, som om der sidder en hel masse i lungerne. Kan han få det sådan af at være i narkose? Involverer det slanger i halsen? Det troede jeg ikke, når det er injektionsnarkose? (Jeg ved ingenting om den slags - kun hvad jeg har set på tv).
[/QUOTE]
Bølle-Bjørn rallede og harkede/hostede i to - tre dage, efter han havde været i narkose, så jeg tror det er helt normalt.
De får en slange i halsen, for at holde luftvejene åbne …
God bedring med ham … det er sgu aldrig sjovt, når kattene har været i narkose :trøste:

[QUOTE=Skattekat;1265102]Bølle-Bjørn rallede og harkede/hostede i to - tre dage, efter han havde været i narkose, så jeg tror det er helt normalt.
De får en slange i halsen, for at holde luftvejene åbne …
God bedring med ham … det er sgu aldrig sjovt, når kattene har været i narkose :trøste:[/QUOTE]

Tak, så er jeg mere rolig! Så er der jo nok en god forklaring på det. Jeg synes ikke, jeg har oplevet det med nogen af de andre, og det lyder så voldsomt, når han får de hosteanfald.

Synes, Lillen er lidt slatten i dag stadigvæk :S Ligger bare i sin lille seng ved radiatoren. På den her tid plejer de at være vågne nogle timer alle tre. Han er godt nok også vågen, men han er ikke stået op. Men han har vel brug for at hvile sig. Håber jeg. At det er alt.

I tvivl - tag hans temperatur - og kig slimhinder - pøj, pøj …

Hvis jeg kan komme til at tage hans temperatur, vil jeg gætte på, han er meget alvorligt syg :slight_smile: Og det tror jeg ikke, han er. Forhåbentlig er det mest på grund af træthed stadigvæk, men han er altså også stadig plaget af luftrørsirritation og hoster og raller. Måske giver det ham også lidt kvalme? Dyrlægen ringede for at høre, hvordan han havde det (det gør de altid dagen efter, at dyrene har været i narkose), og hun mente umiddelbart ikke, der var grund til bekymring.

Hvor er det synd for den lille :frowning: Han har det slet ikke godt, og jeg tror i det store hele, det skyldes hans irriterede luftrør. Han har været en tur på bakken og har også skiftet plads et par gange. Men spist har han ikke, og han slikker sig meget om munden, når han ind imellem er vågen, så han har nok også kvalme. Heldigvis spiste han godt i går, så der er ikke umiddelbart nogen fare ved, at han springer over i dag. Jeg håber, han kommer til sig selv i løbet af aftenen eller senest i morgen tidlig.

Stakels Lillen - det er ikke sjovt at få renset tænder, når man er en kat.
Han kan være øm i tandkødet og det hele i munden kan føles forkert.

God bedring til ham - vi krydser for, at han hurtigt kommer på højkant igen. :kryds::kryds::kryds:

[QUOTE=Sim-Sim;1265212]Stakels Lillen - det er ikke sjovt at få renset tænder, når man er en kat.
Han kan være øm i tandkødet og det hele i munden kan føles forkert.

God bedring til ham - vi krydser for, at han hurtigt kommer på højkant igen. :kryds::kryds::kryds:[/QUOTE]

Tak, Berit. Jeg er så dårlig til at have sløje katte. Men det behøver jeg nok ikke sige. Det har I vist opdaget ved tidligere lejligheder :ups:

Han har slikket en lille bitte smule vitaminpasta i sig. Det elsker han, men nej - det blev ikke til mere. Hvis ikke han er bedre i morgen tidlig, må jeg have fat i dyrlægen igen.

[QUOTE=Sim-Sim;1265212]Stakels Lillen - det er ikke sjovt at få renset tænder, når man er en kat.
Han kan være øm i tandkødet og det hele i munden kan føles forkert.

God bedring til ham - vi krydser for, at han hurtigt kommer på højkant igen. :kryds::kryds::kryds:[/QUOTE]

Jeg undrer mig altid over hvordan der er plads til både tube og arbejde i den lille mund …

Har hørt ikke alle er lige gode til at lægge tuben - og det er voldsomt generende bagefter

[QUOTE=galath;1265223]Tak, Berit. Jeg er så dårlig til at have sløje katte. Men det behøver jeg nok ikke sige. Det har I vist opdaget ved tidligere lejligheder :ups:

Han har slikket en lille bitte smule vitaminpasta i sig. Det elsker han, men nej - det blev ikke til mere. Hvis ikke han er bedre i morgen tidlig, må jeg have fat i dyrlægen igen.[/QUOTE]

Det er i hvert fald en god idé at fortælle dem, at han har haft det så skidt efter narkosen. Rufus fik skyllet næsen nogle gange i foråret og forrige gang reagerede han også kraftigt på narkosen. Han var 2-3 dage om at komme oven på igen. Jeg turde knap nok sove den første nat så skæv, han var. Jeg talte med dyrehospitalet dagen efter (de ringer altid for at høre, hvordan det går dagen derpå), og de forklarede mig, at det faktisk havde været nødvendigt at give ham ekstra bedøvelse, da han ikke ville falde i søvn. Det stemmer meget godt overens med at han stresser voldsomt over dyrlægebesøg. Det blev noteret i journalen og næste gang, han kom i narkose, blev der taget ekstra hensyn til det. Jeg ved ikke præcis hvad det indebar, men jeg fik i hvert fald en meget mindre påvirket kat hjem :slight_smile:

Håber Lillen snart er helt frisk igen :hjerte: Jeg hader også at have kattene i narkose og gruer for på fredag, hvor det er lille Fridas tur til den store omgang.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1265224]Jeg undrer mig altid over hvordan der er plads til både tube og arbejde i den lille mund …

Har hørt ikke alle er lige gode til at lægge tuben - og det er voldsomt generende bagefter[/QUOTE]

Min MCO Sveske har været i narkose 5 gange på 6 mdr - den ene for at få guld i hofterne, de 4 gange med udtrækning af samtlige tænder.

Hun kom lynhurtigt på højkant hver eneste gang, hun gik næsten helt sikkert på sine ben, da hun kom hjem 4½ time efter jeg afleverede hende på Dyrehospitalet - de bruger Isofluran til at bedøve med og det er en god én!
Alle mine katte har også fået væsketerapi under narkosen - det betaler jeg gladeligt for, for jeg kan godt huske “gamle dage” hvor det tog 2 døgn, før de var sig selv igen…:S

Ja, enig i det du skriver…Knirke er jo en lille Burmilla på lige knap 3 kg og hun har et lille halshul - derfor bruger de et lille rør til hende - Sveske derimod har et kæmpehul, men alligevel får de altid snuppet hendes stemme den første dag, så hun lyder som en forkølet rapand. :smiley:

Jeg har dog aldrig oplevet de gener Ingrid er løbet ind i…

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1265224]Jeg undrer mig altid over hvordan der er plads til både tube og arbejde i den lille mund …

Har hørt ikke alle er lige gode til at lægge tuben - og det er voldsomt generende bagefter[/QUOTE]

Det kunne jo godt tyde på, at det er sådan noget, der er galt :S Jeg ved ikke, om det også kan give kvalme, men han spiste jo egentlig fint i går, så man skulle ikke tro, det er en eftervirkning af selve narkosen.

Men hvis ikke han er bedre i morgen tidlig, vil chefen - sikkert for første gang i sin karriere - komme til at bevilge kattens første sygedag!

[QUOTE=galath;1265223]Tak, Berit. Jeg er så dårlig til at have sløje katte. Men det behøver jeg nok ikke sige. Det har I vist opdaget ved tidligere lejligheder :ups:

Han har slikket en lille bitte smule vitaminpasta i sig. Det elsker han, men nej - det blev ikke til mere. Hvis ikke han er bedre i morgen tidlig, må jeg have fat i dyrlægen igen.[/QUOTE]

Det er da klart at du bliver utryg og nervøs, når Lillen er så påvirket efter narkosen. :slight_smile: Han skal i gang med at spise i morgen…

Prøv at spørge hvilken narkose de bruger og om han har fået væsketerapi under narkosen. Jeg bestiller det decideret og det koster 261 kr + moms.

Knirke har jo også været i narkose for …knap 9 år siden må det være, da hun fik fjernet alle tænder pga Calici-virus hun pådrog sig, da de 2 MCO-killinger flyttede ind.
Hun har aldrig haft den reaktion som Lillen og de er endda samme størrelse.

[QUOTE=Sim-Sim;1265247]Det er da klart at du bliver utryg og nervøs, når Lillen er så påvirket efter narkosen. :slight_smile: Han skal i gang med at spise i morgen…

Prøv at spørge hvilken narkose de bruger og om han har fået væsketerapi under narkosen. Jeg bestiller det decideret og det koster 261 kr + moms.

Knirke har jo også været i narkose for …knap 9 år siden må det være, da hun fik fjernet alle tænder pga Calici-virus hun pådrog sig da de 2 MCO-killinger flyttede ind.
Hun har aldrig haft den reaktion som Lillen og de er endda samme størrelse.[/QUOTE]

Jeg har heller aldrig oplevet noget lignende med nogen af de andre, og jeg har trods alt prøvet at have kat i narkose en del gange efterhånden.

Det er Isofluran, de bruger. Det står der på regningen.

[QUOTE=galath;1265250]Jeg har heller aldrig oplevet noget lignende med nogen af de andre, og jeg har trods alt prøvet at have kat i narkose en del gange efterhånden.

Det er Isofluran, de bruger. Det står der på regningen.[/QUOTE]

Ingen bedring her til morgen :S Så nu må dyrlægen altså se på ham igen. Åha, hvor kan jeg ikke have det :ked: Man føler sig så magtesløs :frowning:

:trøste:
Jeg håber lillen snart er frisk igen.

Vi er glade igen, både Lillen og jeg :slight_smile:

På vej ned til dyrlægen lagde jeg for første gang mærke til, at han heller ikke rigtig har nogen stemme, bare en slags kvækken. Han har jo ikke sagt noget, mens vi var hjemme - kun hostet og rallet. Dyrlægen var helt enig i, at det måtte være en reaktion fra intuberingen. Der var heldigvis ingenting at høre på lungerne, så det var “bare” luftrøret. Måske har han fået en rift. Jeg ved det ikke, men han havde i hvert fald også feber. Så han fik et skud smertestillende og både smertestillende og antibiotika med hjem.

Da vi kom hjem, satte jeg noget mad ned, og sørme om han ikke allerede var henne at spise lidt, inden jeg måtte haste af sted på arbejde :thumbup: Nu er jeg lige hjemme for at tjekke ham, inden jeg tager videre på afdelingsudflugt. Han kom mig i møde med højt løftet hale, og han har spist noget mere, både mens jeg har været væk, og efter jeg er kommet tilbage. Med den markante effekt, det smertestillende har haft, må han jo have haft forfærdelig ondt, den lille :trøste:

Da jeg skulle gå nede fra dyrlægen, udbrød sygeplejersken “Du er da også uheldig!” Og det synes jeg, hun har ret i. Det er lidt for tit, der er noget, der ikke går, som det skal. “Engang imellem er jeg også bange for, I begynder at mistænke mig for at have Münchhausen by proxy,” mmmmm+++++++++++++ Hmm, Lillen ser ud til at være enig - det var sygeplejersken heldigvis ikke :slight_smile: