Misling har kvalme - lidt akut

Da jeg kom hjem ca. kl. 17.30 i dag kunne jeg se, at en kat havde kastet op, klart flydende m. skum - og snart viste det sig at være Misling.

Siden da har hun kastet op flere gange, hver gang er opkastet flydende, klart, slimet og med lidt skum.

Misling forholder sig helt roligt - har flyttet sig lidt rundt, men kan ikke finde ro til at sove - hun sidder ret op og ned og døser. Pupillerne er store.

Det første stykke tid kastede hun op, hver gang hun flyttede sig - for lidt siden er det lykkedes mig at løfte hende op oven på et skab, uden at hun kastede op - pladsen oven på skabet er hendes yndlingsskoveplads, og så kan hun også være i fred for de to andre katte, der synes at hun opfører sig mærkeligt og derfor gerne vil snuse til hende.

Når hun kaster op lyder hun hæs, måske fordi hun har gjort det så mange gange…?

Misling er udekat - men sædvanligvis fanger hun ikke byttedyr, på den anden side, havde hun orm for ca. 1 måned siden orm, som hun kom i behandling for.

Hun ville ikke aftensmad, har ikke spist eller drukket siden jeg kom hjem - og tror heller ikke, at hun har spist ret meget i dagens løb.

I morges var hun frisk, nysgerrig, kælen og sulten, som hun plejer at være om morgenen.

En idé til, hvad der sker med min Misling…? Hvad kan jeg gøre andet end holde øje og evt. tage til vagt-dyrlæge…?

Der er i hvert fald noget der skal op :slight_smile: Det kan være alt fra en hårbold til noget giftigt :slight_smile: Hvis hun ikke spiser og drikker indenfor de næste par timer vil jeg ringe og snakke med en vet om det :slight_smile: Naturligvis før, hvis hun bliver yderligere dårlig. Det koster ikke noget at ringe, og prisen for konsultation er den samme uanset om det er nu eller om et par timer :slight_smile:

Har lige ringet til dyrlægevagten - og det er “selvfølgelig” ikke min egen dyrlæge, der har vagten - nogen der har kendskab til Århus Dyrehospital i Viby - hvordan er de…?

Meget dyre og meget dygtige :slight_smile:

En kat, der kaster op flere gange, skal tilbydes væske. Maven skal have ro, så al mad skal fjernes i mindst 12 timer. Hvis katten bliver ved at kaste op efter faste, skal den klart til dyrlæge.

I dette tilfælde kan jeg forstå, at vagtdyrlæge er kontaktet. Hvad er der sket yderligere i sagen:?

En kat, der kaster op flere gange, skal tilbydes væske. Maven skal have ro, så al mad skal fjernes i mindst 12 timer. Hvis katten bliver ved at kaste op efter faste, skal den klart til dyrlæge.

I dette tilfælde kan jeg forstå, at vagtdyrlæge er kontaktet. Hvad er der sket yderligere i sagen:?

Store pupiller skyldes ofte angst eller smerte. - Er hun øm i bugen?
Læg mærke til, om hun tisser og laver.

Mine alarmklokker ringer altid, når jeg hører om disse symptomer, som kan tyde på et tarmstop pga. f.eks. en hårbolle eller et fremmedlegeme.

Hvordan har Misling det idag?

Så er jeg tilbage med en status. Efter at have brugt det meste af dagen hos dyrlægen.

Jeg besluttede i går aftes at se tiden an til i dag - natten forløb roligt, her til morgen havde Misling stadig kvalme, men ikke så slemt som i går aftes.
Jeg fik en tid hos Østergaards Dyreklinik i Tranbjerg, de har nemlig åbent lørdag formiddag :ok: - og jeg kender klinikken fra internatet Tingskoven.

På klinikken blev vi modtaget af dyrlæge Ulrik - han lyttede til min fortælling og foretog en grundig undersøgelse af Misling - umiddelbart ingen tegn på sygdom, heller ikke feber, slimhinderne var fine, hjertet fint.

Der blev taget en blodprøve, efter 10 minutter forelå resultatet - alle værdier var flotte - så heller ikke her tegn på sygdom.

Så blev det tid til en røntgenfotografering af maveregionen - den viste noget “ubestemmeligt” i tarmsystemet, måske en hårbold - bare lidt usædvanligt, da hun aldrig tidligere har haft problemer med hårbolde.

Hun fik et brækmiddel, i håb om at hun så ville kunne kaste en hårbold op - hun kastede kun galde op.

Efter samråd med Østergaard “himself” blev vurderingen, at det ville være nødvendigt med operation - en kikkertoperation ville ikke være tilstrækkeligt, så hun skulle åbnes. Planen blev, at Misling skulle blive på klinikken til på mandag for at være under opsyn efter operation, og de ville starte en langsom tilvænning til mad op aht. tarmfunktionen efter operationen.

På vejen hjem gør jeg et par ærinder - og to timer efter at jeg har forladt klinikken, ringer dyrlægen - Misling er ikke blevet opereret.

Da dyrlæge Ulrik lægger slangen til bedøvelse ned igennem hendes hals, kan han se, at ganen er hævet - og han tænker, det skal vist undersøges. Vi havde talt om, hvorvidt der kunne sidde et græsstrå fast - idéen kom dels fra Østergaard “himself” og fra Brita (Kamikaze), som jeg talte med i går aftes. Men ved den første undersøgelse af svælget ingen tegn.

Ud fra den bløde gane trak dyrlægen et kraftigt græsstrå på 19 cm :uha: - noget af græsstrået sad oppe i næsen, derfor havde hun også en lidt “snorkende” lyd ved vejrtrækning - det forklarer også, hvorfor hendes tilstand kom så hurtigt. Dyrlægen mener, at det kun har siddet der i et døgns tid.

På græsstrået kunne ses, at der var begyndt en dannelse af infektion i næsen - så inden længe ville det være begyndt at løbe ud af næsen med infektion.

Vi bliver enige om, at Misling må komme med hjem - så jeg henter hende her sidst på eftermiddagen. Hun får antibiotika med hjem til fem dage, og parafinolie aht. det “ubestemmelige” i tarmen. Dyrlægen finder det mest sandsynligt, at årsagen er fundet, men vil ikke 100% udelukke operation, hvis der også er en forstoppelse i tarmen. Hun har fået første dosis med parafinolie hos dyrlægen og skal nu fortsætte de næste tre dage. Derforuden er hun dækket ind med smertestillende og første dosis af antibiotika og kvalmestillende.

Så Misling er udskrevet, men med en “livline” til Finn Østergaard - han skal have en tilbagemelding i morgen formiddag, og så vurderes hvorvidt hun skal retur til dyreklinikken i morgen, på mandag eller forhåbentlig slet ikke :kryds::kryds:

Håber meget, at hun langsomt får det bedre - lige nu er hun dvask, trækker vejret lidt tungt med lyd - men det har også været et hårdt døgn for hende.

Også lidt hårdt for hendes missemor - så mange bekymringer.

Håber hun har det bedre i morgen … og bliver rask på ‘‘no time’’ :kryds::kryds::kryds:

Tak for Update, x og håber på det bedste.

:kram:

Tak for en dejlig opdatering:ok:

:kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

Stakkels jer. Sikke da en omgang!

God bedring til Misling :slight_smile:

God bedring til Misling, jeg håber hun snart er frisk igen! :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds:

puha, noget af en tur!

-jegkrydser for at det var det, og I slipper for operation. God bedring :slight_smile:

Så langt - så godt. :slight_smile: :kryds:

Men læg stadig mærke til, om hun kommer af med afføring.
Et nyt røntgenbillede kan måske afsløre, om dette “noget” har flyttet sig. Hvis hun skal opereres, er det bedst at gøre det, inden hun bliver for afkræftet.

Min dyrlæge valgte i sin tid at operere min kat med det samme, da jeg kom med hende midt om natten.
Han kunne mærke fortykkelsen ved at palpere bugen, så det var ikke nødvendigt med et røntgenbillede.
(Problemet skyldtes en tarminvagination, og der var allerede koldbrand i noget af tarmen, som måtte fjernes).

Det gode ved paraffinolie er at man kan se når det er nået '“igennem” katten… de bli’r helt fedtede omkring endetarmen. Basil fik et par gange paraffinolie som “første forsøg” når han havde ædt endnu en sok… De fleste gange kom den ud “naturligt”, faktisk blev han trodst mange spiste sokker, kun opereret én gang.

Og nej vi fodrede ham ikke ligefrem med sokker men ha var ekspert i at lukke skabe og skuffer op for at få noget af sit elskede acryl - altid kun sokker (og ærmer på mine trøjer…) af 100% acryl… ikke noget uld til ham ,tak… )

Hold da op, hvor var det godt at du kom til dyrlægen og at dyrlægen tog situationen alvorlig. Samtidig at græstrået lige blev opdaget, inden hun blev opereret.
Jeg kan godt forstå at hun havde kvalme, kan lige forestille mig hvordan det må være at have noget langt til at sidde fast i halsen og næsen.
Krydser finger for at det er overstået nu og hun har det meget bedre allerede i dag.

[QUOTE=Mega;1131648]Så langt - så godt. :slight_smile: :kryds:

Men læg stadig mærke til, om hun kommer af med afføring.
Et nyt røntgenbillede kan måske afsløre, om dette “noget” har flyttet sig. Hvis hun skal opereres, er det bedst at gøre det, inden hun bliver for afkræftet.

Min dyrlæge valgte i sin tid at operere min kat med det samme, da jeg kom med hende midt om natten.
Han kunne mærke fortykkelsen ved at palpere bugen, så det var ikke nødvendigt med et røntgenbillede.
(Problemet skyldtes en tarminvagination, og der var allerede koldbrand i noget af tarmen, som måtte fjernes).[/QUOTE]

Dyrlægen kunne netop ikke mærke en fortykkelse i tarmen ved at palpere bugen, trods gentagne forsøg - hvilket også undrede ham, normalt ville en hårbold e.a. kunne mærkes ved palpering.