Missi stukket af hveps

Pyhhh, det er længe siden, jeg har været så bange. For en times tid siden drøner Missi fuldstændig forvirret og voldsomt rundt og ud og ind gennem kattelemmen. Først tror jeg, at hun bare var vildt glad, for hun har gjort noget i samme stil før af bare begejstring. Men så opdager jeg, at hun halser helt vildt og slikker sig helt uhæmmet rundt på kroppen og ind imellem løber hun igen rundt som besat.

Jeg kunne ikke komme i nærheden af hende, så jeg skynder mig at ringe til dyrlægen for at fortælle, hvordan hun opfører sig og at jeg tror, at hun er blevet stukket. Det mener dyrlægen også er tilfældet og han vil selvfølgelig have mig til at undersøge hende, men det var jo umuligt. Vi bliver enige om, at jeg skal se tiden an lidt tid og blev det værre, skulle jeg skynde mig at komme med hende.

Da jeg lige havde afsluttet samtalen med dyrlægen, falder der en hveps ud af pelsen på hende. Missi fortsætter med at løbe rundt og halse. Jeg henter Bachs Nødhjælpsdråber og da hun på et tidspunkt ligger sig ned, skynder jeg mig at komme nogle dråber på hendes ene forben. Heldigvis faldt hun derefter hurtig efter til ro og holdt fuldstændig op med at halse.

Nu går det meget meget bedre og hun slikker næsten heller ikke mere rundt på kroppen og hun spinder, når hun nyder, når jeg kæler for hende. Nøjjj, hvor var det dog grimt og stakkels Missi-pige.

Er der andre, der har oplevet at jeres katte er blevet stukket af en hveps og hvis - opførte de sig tilsvarende?

PUUUHA sikken grim oplevelse!!

Træk vejret May-Britt og så en god obs’er på tøsen.

Håber det “kun” var skrækken.

-what -what -what
Åh, nej stakkels kat.
Håber at det kun bliver ved ubehaget ved stikket. Hold øje med evt. hævelser.
De kan blive temmeligt voldsomme.
Giv lige missen et forsigtigt stryg på pelsen fra mig
Hilsen Pia -engel

Ja, det var bare SÅ synd for hende. Jeg er meget obs på hende, men heldigvis virker hun faktisk normal igen. Hun ligger og sover og reagerer med det samme, jeg snakker til hende og kæler for hende.

Jeg var klar til at forsøge at indfange hende og så afsted til dyrlægen med det samme. Bachs Rescue dråber gjorde virkelig forskellen, så hun faldt til ro. Godt hun ikke var blevet stukket i munden.

hej May-Britt

Min gamle huskat Pepper blev også stukket engang - han var uden overlevelsesinstinkt så han samlede de halvdøde op der faldt ned på vores fliser… det kostede ham et stik midt på snuden…

han for rundt som en vanvittig og var slet ikke til at styre… han røg også til dyrlægen der holdt øje med hans hævede snude og sørgede for at det ikke hævede så meget at han ikke kunne få vejret…

jeg tror det er normal adfærd ved et stik af den type - jeg kan i hvert fald genkende det du fortæller om…

stakkels stakkels missi pigen… lille kæl fra mig også… godt du havde Bachs… jeg er begyndt at bruge dem herhjemme når mine er på rampage i mange timer i træk… de falder ned med det samme…

Håber alt går ok med missipigen…

Knus og kram

Ja, jeg kan forestille mig at det er en typisk reaktion på en stresstilstand og det hjalp heldigvis hurtigt, men de omkring 10-15 min det stod på, var godtnok forfærdelige. Missi virker næsten helt normal nu, hun har lige været en tur ude og kikke i haven og har også spist tørkost.

Stakkels mis :frowning:
Ja mis blev jo skræmt fordi det gjorde avs. Og så tror de at de kan løbe væk fra det ubehagelige og er slet ikke til at stoppe.
Som hvis de får en snor om benet, eller som engang missen irriterede mig mens jeg stod og pakkede gaver ind, så satte jeg et stykke tape på poten, så kunne han kigge på det. Og det skulle jeg ALDRIG have gjort, katten gik i panik fordi den ikke kunne ryste tapen af og vi styrtede rundt efter katten for at tage den af og jeg fik en ordentlig skideballe af manden -øøøvvvs

Håber det hurtigt er ovre, som det ser ud til :slight_smile:

Sander blev stukket af en hveps i foråret - heldigvis på poten:

Han er så uden diskussion en “Ingen boller, ingen hjerne”-type, så det afholdt ham bestemt ikke fra at rende rundt og jagte hvepse -rulleøjne og der var absolut ingen anden reaktion hos ham end den hævede pote.

Min Leopold prøver det hvert år og han opfører sig sig kun som beskrevet, hvis det er bistik. Hvepse derimod, kan han bestemt heller ikke lide, men han bliver ikke så desperat, de må jo ikke svide på samme måde, som bistik.
I år har han haft elefantfod en gang og så var han så uheldig at gå ind under en busk, hvor der var et hvepsebo og der satte sig en hveps fast under hans sele, da panikkede han godt nok, men hvem ville ikke gøre det? Så fik han et stik mellem ørerne fordi han absolut skulle stikke snuden i et jordhvepsebo og det gør man altså ikke ustraffet. Der findes næsten ikke noget mere arrigt en jordhvepse.
Så når vi går tur, så går han stille og roligt til vi når tæt på jordhvepsene, så løber han forbi, hvor efter han igen går almindeligt.
Om han er blevet klogere? Tjaaa i år er han, men til næste år har vi igen balladen, skøre kat.
Der er kun en ting der har sat sig fast og det er man ikke skal stikke næsen ned i en skrubtudse, puha det er grimt. Da han gjorde det skummede han vildt om munden og havde slet ikke noget imod at få skyllet munden. Så dem holder han sig langt væk fra.

Knus Elin

Av for den stakkels Missi. :frowning: Godt hun er faldet ned igen… :slight_smile:

Ih Elin, din Leopold er da ikke for kno’v… :smiley:

Nej ihvertfald ikke hvad hvepse og bier angår, der slår korttidshukommelsen godt nok fra;o))
Ellers plejer det han har mellem ørerne ikke at fejle noget tværtom:o)
Knus Elin

Jeg kan lige opdatere jeg med, at Missi nu virker fuldstændig som hun plejer. Uha, hvor jeg nåede at tænke mange tanker i de minutter det var helt oppe at køre… Jeg så jo for mig at hun måske pludselig faldt død om. Men heldigvis står hun lige nu ved siden af mig med høj haleføring. Tak for jeres omsorg -kramer

Og til jer der har skrevet om jeres katte, tyder det jo på, at de udviser noget af den samme adfærd, når de bliver stukket. Jeg håber aldrig mere, jeg oplever det igen. Har i dag tænkt på, at vi jo intet havde opdaget, hvis det var sket, når vi ikke var tilstede. Det er jo faktisk muligt, at én eller flere af vores 5 katte er blevet stukket tidligere i sommer.

godt at høre mislling har det bedre… stakkels lille kat…

det er en dejlig nyhed at hun er tilbage i topform :slight_smile:

Mange -kramer og xtra -kramer til mis

Åhh det var godt at høre [oregonian_bear9.gif]

Hvor er det dejligt at høre, din lille mis har det godt igen. Vi bliver vist alle ret forskrækkede når vore små pelsede venner har det skidt.
Lige nu har jeg en lille killing som bestemt er ved at begå selvmord, den bider mig i tæerne;o))
Knus ELin

Stakkels Missi, men det er vist den slags der hører med til at være kat og skal fange insekter. Både Whisky og Bastian har begge kommet med en forpote der var dobbelt så stor som den anden. Jeg er sikker på at de nu har lært ikke at fange bier og hvepse.

Tror katte lærer af deres erfaringer for hverken Baloo, Coco eller Lillemand har nogensinde været stukket mere end een gang (så vidt jeg har observeret i hvertfald). Jeg plejer at smørre stikket med xylocain som er lettere lokalbedøvende.

Men dejligt at høre at hun er faldet til ro igen og er back to the good old Missy igen.

Jeg glemmer ALDRIG da Baloo var killing. Jeg havde en mejsekasse sat op i et birketræ. Der boede altså bare hvepse og ikke mejser i kassen. Baloo kom for fuld firspring og klatrede op i træet og landede på låget af mejsekassen… kors i hytten hvor blev hvepsene gale…Jeg fór ned for at få fat i Baloo og blev på vejen stukket på en finger af en vred hveps… flåede Baloo ned og så løb jeg ellers alt hvad jeg kunne op i huset og fik lukket terassedøren. Der var sluppet en enkelt hveps med ind som hurtigt blev dasket ihjel med en fluesmækker. Min store skræk var om Baloo var blevet stukket og af hvor mange hvepse? Så jeg ringede omgående til dyrlægen for at få at vide hvilke symptomer jeg evt. skulle være obs på. Heldigvis viste det sig at jeg var den eneste af os, der var blevet stukket …men sikke en forskrækkelse jeg fik. Hvepsene beholdt deres bo i kassen og Baloo hoppede ikke derop sidenhen. Da vinteren kom blev kassen fjernet.

Tina - Ih, sikken en historie! Godt Baloo slap med skrækken og du med et enkelt stik! :smiley:

May-Britt, jeg kan godt forstå at du blev bange…og godt at høre at hun har det bedre…

Jeg har heldigvis aldrig prøvet det, og ser vi at der er kommet en hveps ind, ja så skynder vi os at jage den ud igen, for Nunuu syntes altså at alt der flyver er meget spændende

Missi har det fuldstændig normalt i dag og det har hun haft siden sidst på eftermiddagen i går. Missi har en kæmpe pels i øjeblikket og jeg tror, at hvepsen simpelthen har fået forvildet sig derind og ikke har kunnet finde ud igen. Hun kom og lagde sig på mit skød i aftes det plejer hun aldrig at gøre. Men hun plejer til gengæld at lægge tæt på mig i sofaen.

Hvor er det dejligt at høre at hun er okay igen -forelsket Sikke en forskrækkelse May-Britt -blåblå Giv Missie et stort knus, og sig at hun altså skal holde sig laaaaaaaangt væk fra de vipse -thumbs