Misty bliver nogle gange gal på Snebold

Hejsa alle sammen :slight_smile:
Nu har I jo hjulpet mange gange, så hvorfor ikke spørge jer igen?..
Misty har sådan en mærkelig adfærd overfor Snebold… Nogle gange har hun intet imod ham, og de kan sige hej til hinanden med næserne osv. men lige pludselig i den blå luft, så bliver hun bare gal på ham. Det er Snebold hver gang. det har aldrig været Aslan…
Hun har haft nemmere ved at acceptere Aslan end Snebold… Men er der nogle der kan svare på, hvorfor hun gør det? Snebold har ofte underkastet sig, men har ikke set ham gjort det længe…

det skal lige siges at Snebold er en “stor” killing… Kan hun opdrage på ham?

Hvordan ser en kat ud, når den underkaster sig?

Når hun er der så lægger han sig nede på ryggen…lidt svært at forklare… er det ikke underkastelse…eller hvad man kalder det…

Katte underkaster sig generelt ikke - de kan trykke sig - det du beskriver er defensiv aggressivitet - en kat kan ikke sammenlignes med fx en hund, da den ikke stammer fra floklevende dyr som hunde gør - en kat der vender rundt på ryggen blotter 20 våben mere og er klar til at forsvare sig. Man ser det tit i kamplege ved killinger fx men også i rigtige slagsmål.

Jeg har aldrig set en kat underkaste sig en anden kat - men jeg har set angste katte trykke sig og jeg har set katte være presset ud i dette aggressive forsvar.

Når en kat ligger på ryggen, så kan den bruge alle 20 klør i forsvar modsat en kat der står op - den kan kun bruge 10

Jeg har ikke set dine katte slås, så jeg ved ikke om det er dette din kat gør.

MVH

[quote=lenschow;459735]Katte underkaster sig generelt ikke - de kan trykke sig - det du beskriver er defensiv aggressivitet - en kat kan ikke sammenlignes med fx en hund, da den ikke stammer fra floklevende dyr som hunde gør - en kat der vender rundt på ryggen blotter 20 våben mere og er klar til at forsvare sig. Man ser det tit i kamplege ved killinger fx men også i rigtige slagsmål.

Jeg har aldrig set en kat underkaste sig en anden kat - men jeg har set angste katte trykke sig og jeg har set katte være presset ud i dette aggressive forsvar.

Når en kat ligger på ryggen, så kan den bruge alle 20 klør i forsvar modsat en kat der står op - den kan kun bruge 10

Jeg har ikke set dine katte slås, så jeg ved ikke om det er dette din kat gør.

MVH[/quote]

Hmmm:gruble: den er faktisk ret svær… Fordi han siger ikke noget eller har klør ude…
Kan bare ikke forstå hun kun er efter Snebold… :gruble:

De kan være meget svære at afkode de katte :slight_smile: Man får intet foræret.

Prøv om du kan se hvad der går forud for det… Måske har de haft en uheldig oplevelse sammen? Eller det kan være at der er tale om simpel opdragelse hvis den ene fx er teenager? Det er ofte en sund og god måde for en ung kat at lære grænser og kattesprog - hvis den kat, der lærer den det er sund og har et godt sprog naturligvis. Ellers kan det gå galt for den unge senere, for så tror den alle skal kontaktes på en lidt halvhård måde.

MVH

Hvis en kat “underkaster sig”, vil den vige, undgå øjenkontakt og den slags.
En kat, der ligger sig på ryggen er - som Helle skriver - klar til angreb. Det er ikke underkastelse.

Det er svært at sige, hvad der sker med dine katte.
Hvor længe har du haft dem sammen? Fra de var små? Hvornår begyndte det? Hvor gamle er de nu? osv osv.
Kan sagtens være du har skrevet alt sammen i en anden tråd, men jeg husker simpelthen ikke samtlige brugere, deres katte og informationer om disse.

Min erfaring er, at voksne katte, der er kommet til senere, somme tider aldrig falder helt ind i flokken.
Unge katte kan der være ballade med en overgang. Lidt som teenagere hos mennesker, når de konstant prøver grænser og det har så somme tider konsekvenser fra de andre katte.

Så for at komme med et kvalificeret gæt, skal man vide en hel masse. For at man skal kunne sige noget, der er lidt mere end et gæt, skal man have set kattene sammen :slight_smile:

[quote=lenschow;460265]De kan være meget svære at afkode de katte :slight_smile: Man får intet foræret.

Prøv om du kan se hvad der går forud for det… Måske har de haft en uheldig oplevelse sammen? Eller det kan være at der er tale om simpel opdragelse hvis den ene fx er teenager? Det er ofte en sund og god måde for en ung kat at lære grænser og kattesprog - hvis den kat, der lærer den det er sund og har et godt sprog naturligvis. Ellers kan det gå galt for :ked:den unge senere, for så tror den alle skal kontaktes på en lidt halvhård måde.

MVH[/quote]

Snebold kan bare gå forbi, så får han en på tuden. Dengang han lagde sig, fik han også en på tuden hvor han gik forbi…

[quote=Vivi_Fletcher;460271]Hvis en kat “underkaster sig”, vil den vige, undgå øjenkontakt og den slags.
En kat, der ligger sig på ryggen er - som Helle skriver - klar til angreb. Det er ikke underkastelse.

Det er svært at sige, hvad der sker med dine katte.
Hvor længe har du haft dem sammen? Fra de var små? Hvornår begyndte det? Hvor gamle er de nu? osv osv.
Kan sagtens være du har skrevet alt sammen i en anden tråd, men jeg husker simpelthen ikke samtlige brugere, deres katte og informationer om disse.

Min erfaring er, at voksne katte, der er kommet til senere, somme tider aldrig falder helt ind i flokken.
Unge katte kan der være ballade med en overgang. Lidt som teenagere hos mennesker, når de konstant prøver grænser og det har så somme tider konsekvenser fra de andre katte.

Så for at komme med et kvalificeret gæt, skal man vide en hel masse. For at man skal kunne sige noget, der er lidt mere end et gæt, skal man have set kattene sammen :-)[/quote]

Snebold er 7 måneder… og Misty er 3 år… Snebold og Aslan har boet her siden vi flyttede ind… Misty har været her i ca.10 uger, så så længe har hun heller ikke været. Så de har været sammen i ca uger. Først var hun selvf. ind i værelset med killingerne, så de kunne vænne sig til hinanden. Jeg ved godt, det var stressende for misty, og det var virkelig også sidste udvej hun kom her. Lidt efter lidt fik killingerne til at komme ud og Misty. Vi kunne ikke holde dem inde på værelset. Misty var meget efter dem fra starten af, men det stoppede. Men nogle gange, når Snebold kommer, så bliver hun simpelthen bare så gal på ham. Aslan er der intet i vejen med. Han må næsten alt for hende.

Hmm… Så bliver jeg nysgerrig. Håber det er ok, Saphiira :slight_smile:

Freja lægger sig faktisk tit på siden og pisker med halen i nærheden af Bernie. Han tolker det så som invitation til leg (gætter jeg på - han springer ihvertfald på hende) og så broookker hun sig, så det lyder som om han er var at flå hende. :uha: Vi bliver jo selvfølgelig bekymrede og får medlidenhed med hende - for Bernie er jo større, men er hun reelt set lidt selv uden om hans bølle-streger?

[quote=Bølle-missen;460291]Hmm… Så bliver jeg nysgerrig. Håber det er ok, Saphiira :slight_smile:

Freja lægger sig faktisk tit på siden og pisker med halen i nærheden af Bernie. Han tolker det så som invitation til leg (gætter jeg på - han springer ihvertfald på hende) og så broookker hun sig, så det lyder som om han er var at flå hende. :uha: Vi bliver jo selvfølgelig bekymrede og får medlidenhed med hende - for Bernie er jo større, men er hun reelt set lidt selv uden om hans bølle-streger?[/quote]

Det er okay… :thumbup:

Lyder som om de stadig er ved at lære hinanden at kende og at Misty stresser over at være flyttet ind som voksen

Jeg er meget i tvivl om hun skal blive… igen… har før lavet en tråd om det… men nu har viceværten også brokket sig over vores antal af katte. så det mest humane vil nok være at aflive hende, for tror aldrig hun vil acceptere at være her med knægtene osv? :S

Hvorfor ikke prøve at sende hende ud som enekat ellers? Hvis hun ellers er sund og rask så kunne hun sikkert skabe mange års glæde i et roligt og varigt hjem

Det ville jeg også meget gerne. Misty har bare den adfærd, at hun ikke rigtig stoler på mennesker. Hun stoler mest på min mor, og så lidt på mig… alle andre løber hun skrækslagne fra. Hun kommer fra en gård. Ved ikke om de ikke har kælet med killingerne… eller hvad der er med hende…
Jeg har prøvet at spørge nogle der ejer gårde om de evt. ville have hende, men de har selv masser af katte jo… :confused: Er godt nok i tvivl om det hele…

Sikke en dum situation for dig og Misty. Hvis hun aldrig rigtig er vænnet til mennesker kan det være svært - det vil i hvert tilfælde kræve det rette hjem.

Du kan også forsøge at arbejde med hende og Snebolds forhold vha træning.

[quote=lenschow;460369]Sikke en dum situation for dig og Misty. Hvis hun aldrig rigtig er vænnet til mennesker kan det være svært - det vil i hvert tilfælde kræve det rette hjem.

Du kan også forsøge at arbejde med hende og Snebolds forhold vha træning.[/quote]
Hvilken slags træning tænker du på? :slight_smile: er lidt igang med klikkertræning med snebold. … Jeg er også ve at finde ud af om viceværten må sige at man kun må have 1-2 dyr når det ikke står i lejekontrakten.
Kan dog godt forstå han er bekymret når man har 11 katte…men er kun fordi misty har fået sådan er stort kuld. De skal jo snart hjemmefra. Er bare mega bange for at få problemer med boligselskabet.

[quote=Saphiira;460379]Hvilken slags træning tænker du på? :slight_smile: er lidt igang med klikkertræning med snebold. … Jeg er også ve at finde ud af om viceværten må sige at man kun må have 1-2 dyr når det ikke står i lejekontrakten.
Kan dog godt forstå han er bekymret når man har 11 katte…men er kun fordi misty har fået sådan er stort kuld. De skal jo snart hjemmefra. Er bare mega bange for at få problemer med boligselskabet.[/quote]

Hvis der ikke står noget om husdyrhold i din kontrakt, så burde det være fuldt ud lovligt… :?

Er Misty ikke steriliseret? og mor til et kuld lige nu?

Så tror jeg nemlig du har svaret på hendes nykker der. Få hende steriliseret (og sælg de små til gode kærlige blivende hjem:-)) så vil hun med garanti falde til ro.

Hvis der er en vane, så kan du aktivt gå ind og ændre på den vha nogle teknikker. Der findes flere - men en af dem er TAK og DUB metoden.
Lær hver kat at forbinde et af de to ord med noget rart -
Lær fx Snebold tak og Misty Dub - tag hver kat ind i et rum alene og sig ordet efterfuldt af en lækker blød lille godbid. gentag flere gange og gerne flere gange dagligt, indtil du kan se, at katten forventer at få en godbid, når du har sagt dens ord.

Du kan sagtens vælge et andet ord end et af disse. Det skal bare være et ord eller en lyd, som ikke skræmmer katten, som du kan huske og som katten ikke høre uden at der kommer en godbid lige efter. Der skal komme en godbid hver gang du siger tak til Snebold og der skal komme en godbid hver gang du siger DUb til Misty.

Herefter kan du tage kattene ind i samme rum og hver gang Misty og Snebold forholder sig til hinanden - evt bare ser på hinanden eller i hinandens retning - så siger du Tak og giver Snebold en godbid, eller DUb og giver Misty en godbid. Hver kat vil vide hvornår det er den, du på denne måde roser.

Med tiden - da du belønner dem for rolig adfærd i nærheden af hinanden - vil du få mere og mere rolig adfærd sammen. Dyr gør det der betaler sig. Når det regner med godbidder, når man er rolig og sød mod Snebold, så er man det også fremover:ok:

Spørg hvis du er i tvivl - det er sværere at beskrive end udføre:-)

MVH

Ja, det ville jeg da også mene… derfor skal jeg lige have hevet den frem igen, og læst den igennem EN gang til. men er 100 procent sikker på, der ikke står et antal på, det er nemlig derfor vi valgte at flytte herud. Jeg vil bare gerne lige have nogle love i baghånden, HVIS der bliver noget. Heldigvis er min søster jurist… De skal i hvert fald ikke tvinge mig til at komme af med mine katte, hvis det er ulovligt…

[quote=lenschow;460402]Er Misty ikke steriliseret? og mor til et kuld lige nu?

Så tror jeg nemlig du har svaret på hendes nykker der. Få hende steriliseret (og sælg de små til gode kærlige blivende hjem:-)) så vil hun med garanti falde til ro.

Hvis der er en vane, så kan du aktivt gå ind og ændre på den vha nogle teknikker. Der findes flere - men en af dem er TAK og DUB metoden.
Lær hver kat at forbinde et af de to ord med noget rart -
Lær fx Snebold tak og Misty Dub - tag hver kat ind i et rum alene og sig ordet efterfuldt af en lækker blød lille godbid. gentag flere gange og gerne flere gange dagligt, indtil du kan se, at katten forventer at få en godbid, når du har sagt dens ord.

Du kan sagtens vælge et andet ord end et af disse. Det skal bare være et ord eller en lyd, som ikke skræmmer katten, som du kan huske og som katten ikke høre uden at der kommer en godbid lige efter. Der skal komme en godbid hver gang du siger tak til Snebold og der skal komme en godbid hver gang du siger DUb til Misty.

Herefter kan du tage kattene ind i samme rum og hver gang Misty og Snebold forholder sig til hinanden - evt bare ser på hinanden eller i hinandens retning - så siger du Tak og giver Snebold en godbid, eller DUb og giver Misty en godbid. Hver kat vil vide hvornår det er den, du på denne måde roser.

Med tiden - da du belønner dem for rolig adfærd i nærheden af hinanden - vil du få mere og mere rolig adfærd sammen. Dyr gør det der betaler sig. Når det regner med godbidder, når man er rolig og sød mod Snebold, så er man det også fremover:ok:

Spørg hvis du er i tvivl - det er sværere at beskrive end udføre:-)

MVH[/quote]

Okay, sådan havde jeg faktisk ikke tænkt på. Det må jeg lige prøve… :thumbup:Kan man egentlig ikke bare gøre det med deres navne, eller er det forvirrende? De lystrer ikke på navne endnu…?