Mobil afhængig?

I aften kommer der en udsendelse på TV2 om mobil afhængighed. Jeg har set klip fra udsendelsen, bla bliver en nybagt mor filmet, hun ænsede næsten ikke hendes nye baby, men var meget mere optaget af hendes telefon. Personalet måtte to - tre gange bede hende lægge telefonen så hun kunne få taget blodtryk …

Jeg føler mig mere og mere gammeldaws. Mobiltelefoner / Ipad olign siger mig ikke ret meget. Jeg har som en næsten selvfølge en Smartphone, men jeg kan såmæn glemme at tænde for den i flere dage. Og jeg kan ikke drømme om at tage den med, hvis jeg bare skal ud at handle …Og igen, jeg ved godt at det er mig der hører til en uddød race.

Hvad med jer ? Er I dybt afhængig af jeres mobillos ? Og hvad siger I til at det åbenbart er nødvendig at sygehuspersonale / børnehavepædagoger går ind og løfter en pegefinger overfor nogle af forældrene, med påpeg om at deres børn er vigtigere end mobilen ?

Nu har jeg ikke en smartphone ( endnu), og kan sagtens glemme min tlf hjemme, skal prøve at huske den især nu her mens jeg søger job.

Jeg har også set det klip du snakker om, og synes det er skræmmende, at tænke sig at hvad der sker på feks facebook er vigtigere end hvad der sker lige foran ens egen næse.

Og jeg har da også stor lyst hvis jeg går på gaden og er ved at blive gået ned at en der har næsen i telefonen, til at råbe BØH

[QUOTE=Dorte Birkedal;1255140]Nu har jeg ikke en smartphone ( endnu), og kan sagtens glemme min tlf hjemme, skal prøve at huske den især nu her mens jeg søger job.

Jeg har også set det klip du snakker om, og synes det er skræmmende, at tænke sig at hvad der sker på feks facebook er vigtigere end hvad der sker lige foran ens egen næse.

Og jeg har da også stor lyst hvis jeg går på gaden og er ved at blive gået ned at en der har næsen i telefonen, til at råbe BØH[/QUOTE]

Enig, det er faktisk skræmmende …Hvad er det for en fremtid vi går i møde ?
I går var jeg ved at blive vanvittig. Jeg var ovre at handle i Meny, og havde stået pænt længe i kø. Endelig rykkede køen, og der var kun en foran mig, men hun rykkede sig ikke en tomme da turen kom til hende. Da jeg venlig påpegede at det var hendes tur, og at hun skulle lægge hendes varer på båndet, fik jeg at vide, at det først blev gjort når hun var færdig med den sms hun var ved at skrive. Indrømmet her glemte jeg ALT om flinkeskolen, og udbrød …Du kan dælme tro det bliver løgn, hvorefter jeg flyttede hendes vogn, og kørte ind foran hende …Hendes svar til mig var * Hvor er folk dog blevet utålmodige og frække* jeg kunne kun svare, at jeg mente det var mere kedelig at det var blevet sådan at telefonen var vigtigere end andre handlers tid - Kassedamen nikkede anerkendende til mig, og hviskede, det sker desværre tit.

Uha, jeg ejer ikke engang en mobiltelefon :uha:

Af og til bliver jeg ringet op af et selskab, som gerne vil tilbyde mig et billigere abonnement - når jeg så siger, at jeg ingen mobilos har, så er de helt forstyrrede og spørger “Hvorfor ikke?” :yikes:

Jeg kan da godt se, at jeg er ude af trit med virkeligheden, når børn helt ned i børnehaven render rundt med en mobiltelefon, men jeg har nu egentlig ikke tænkt at anskaffe mig én alligevel.:smiley:

Så nej Alice - jeg er ikke afhængig af mobilen :høhø:

Jeg er afhængig af min mobiltelefon, men ikke mere end at jeg ofte har den på lydløs :høhø:

Jeg har helt bevidst IKKE en smartphone (men der kommer vel en dag, hvor man ikke kan få andet hvis man skal købe en ny!) Jeg har en ældre Nokia, som dækker mit behov - lidt snak og SMS, og hvis det er nødvendigt KAN jeg checke mail og svare. Den er ikke engang med på arbejde… Men jeg ER glad for min internetforbindelse, og den ville jeg ikke gerne undvære ret længe ad gangen - det meste klubarbejde fixer jeg via netforbindelse på en eller anden måde (mail!), for det er langt hurtigere end at ringe rundt. Men der vil gå meget lang tid inden jeg skifter til smartphone. Der ligger faktisk en i en skuffe med mit gamle SIMkort i (kortet i Nokia´en er et JYRAK SIMkort), og den bliver brugt til Mobilepay i raflle standen, nix weiter. Så det ER fordi jeg ikke vil, ikke fordi jeg ikke har en smartphone indenfor rækkevidde :slight_smile:
VH
Susanne - dinosaur, I know!

Jeg er afhængig - jeg vil helst kunne tjekke den i hvert fald én gang i døgnet.
Den er altid på lydløs - fordi jeg hader alle lydene, og jeg kan godt høre når den vibrerer.

Det med hende moderen og den nyfødte er da også bare lige overdrevet nok.
Og jeg vil absolut ikke være en af dem der giver smartphones og ipads til mine børn - det må de selv spare sammen til når de kan. Så står jeg ikke med håret i postkassen når de for tredje gang har smadret den.

[QUOTE=Susanne W;1255159]Jeg har helt bevidst IKKE en smartphone (men der kommer vel en dag, hvor man ikke kan få andet hvis man skal købe en ny!) Jeg har en ældre Nokia, som dækker mit behov - lidt snak og SMS, og hvis det er nødvendigt KAN jeg checke mail og svare. Den er ikke engang med på arbejde… Men jeg ER glad for min internetforbindelse, og den ville jeg ikke gerne undvære ret længe ad gangen - det meste klubarbejde fixer jeg via netforbindelse på en eller anden måde (mail!), for det er langt hurtigere end at ringe rundt. Men der vil gå meget lang tid inden jeg skifter til smartphone. Der ligger faktisk en i en skuffe med mit gamle SIMkort i (kortet i Nokia´en er et JYRAK SIMkort), og den bliver brugt til Mobilepay i raflle standen, nix weiter. Så det ER fordi jeg ikke vil, ikke fordi jeg ikke har en smartphone indenfor rækkevidde :slight_smile:
VH
Susanne - dinosaur, I know![/QUOTE]

Jeg har det nogenlunde som dig …Tag bare min mobillos, men hold snitterne fra mit internet og computer. Jeg flejner FULDSTÆNDIG hvis der er noget galt med mit net, og der går ikke mange øjeblikke før jeg har ringet op til supporten hos TDC. På samme måde, hvis der er noget som hikker på min computer så skal det fixes straks :slight_smile:

[QUOTE=ThildeL;1255160]Jeg er afhængig - jeg vil helst kunne tjekke den i hvert fald én gang i døgnet.
Den er altid på lydløs - fordi jeg hader alle lydene, og jeg kan godt høre når den vibrerer.

Det med hende moderen og den nyfødte er da også bare lige overdrevet nok.
Og jeg vil absolut ikke være en af dem der giver smartphones og ipads til mine børn - det må de selv spare sammen til når de kan. Så står jeg ikke med håret i postkassen når de for tredje gang har smadret den.[/QUOTE]

Desværre er hende med babyen vist langt fra et særsyn. Jeg har haft News kørende i baggrunden i dag, og der har været flere som har oplevet lignende. Flere jordemødre har endda ytret at de flere gange må sige til de nybagte at de hellere skulle nyde deres nyfødtes første øjeblikke og lade telefonen være. På samme måde har der været udsagn fra personaler i børnehaver, hvor der bliver fortalt at når forældrene henter deres børn, så er det ikke usædvanlig at de har mere travlt med FB og ikke med at hilse på deres poder, som sikkert med længsel har ventet på at blive hentet - Det kan da ikke være rigtig, at mobilen i den grad tager magten

det er jo de sidste par regeringer der med djævlens vold og magt har digitaliseret landet…
men…
har ikke en smartdims…kuns en mobilos med store tal…og bruger den sjældent - et 100 kr taletidskort holder ca 1 år
er heller ikk på fjæsbog eller noget af det andet - de stjæler jo ophavsretten til alt …

[QUOTE=Jim;1255165]det er jo de sidste par regeringer der med djævlens vold og magt har digitaliseret landet…
[/QUOTE]
Nuuu tror jeg vist ikke at nogen af de danske regeringer kan tage æren (eller nowet!) for Facebooks eksistens :wink: Det er næppe netbank eller skat.dk de nybagte mødre er så optagede af :wink:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1255169]Nuuu tror jeg vist ikke at nogen af de danske regeringer kan tage æren (eller nowet!) for Facebooks eksistens :wink: Det er næppe netbank eller skat.dk de nybagte mødre er så optagede af :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

Du mener ikke lige at optagelsen er fra den dag hvor årsopgørelsen kommer ?? der plejer da ellers at være ret meget kø hos skat …

Jojo, men der står jo på skærmen hvor mange timer man kan forvente at stå i kø, og så kan de nybagte mødre jo roligt lige lægge telefonen fra sig og kigge på barnet i ventetiden - hvis det da er fra den dag årsopgørelsen frigives :slem:

Jeg kan godt lide min smartphone, og jeg har den så vidt muligt altid med, når jeg skal ud. Det er rart, at man kan ringe, hvis der skulle ske noget med bilen eller lignende. Men jeg har ikke noget behov for altid at være på, selv om jeg har den med. Den ligger i min taske, når jeg er ude i det offentlige rum eller er på besøg privat - med mindre jeg skal tage billeder. Der er også flere apps, jeg er glad for. Mobilepay fx - og portokøb og akuthjælp. Flere af den type praktisk hjælp. Og så selvfølgelig kameraet. I øvrigt er jeg også glad for sms, for jeg kan ikke lide at TALE i telefonen :høhø:

Så jeg synes, der er mange fordele, og når man er nået op i min alder, kan man også tillade sig selv at bestemme omfanget af brugen :slight_smile: Det er nok sværere, når man er 15 :frowning:

Hvis jeg har den på mig, er jeg mobil afhængig. Hvis den ligger fra mig bruger jeg den stort set aldrig.
Overlever også dage uden :slight_smile:
Tilgengæld har jeg den på mig, kan jeg tjekke facebook flere gange inden for 30 min, eller andre sider.

[QUOTE=Blunky;1255175]Hvis jeg har den på mig, er jeg mobil afhængig. Hvis den ligger fra mig bruger jeg den stort set aldrig.
Overlever også dage uden :slight_smile:
Tilgengæld har jeg den på mig, kan jeg tjekke facebook flere gange inden for 30 min, eller andre sider.[/QUOTE]

Hvad er det man tjekker på FB flere gange inden for 30 min? De opdateringer, likes mm. er der jo også om 2 timer eller 5 eller i morgen :slight_smile:

Hey ved du ikke de er væk efter ganske kort tid …

Det må jo være en vane man har tillagt sig …Kan man forestille sig, at man tjekker næsten uden at vide man tjekker. Lidt henad rygere som bare tænder en smøg uden at føle trang til at ryge ?
For få minutter siden blev der sagt på News at 44% af en elevs skoledag går med mobil/sociale medier ! Jeg frygter nogle meget ‘dumme’ unge mennesker om åre, hvis ikke der bliver lavet en holdningsændring ?

Det er de jo faktisk delvist :slight_smile: I hvert fald hvis man har nogle aktive venner. Jeg kan f.eks. godt åbne FB vinduet her på pc’en, gå over i et andet vindue, og så gå til bare et stykke tid efter, lige nå se et opslag, jeg synes er interessant, så opdaterer den (af sig selv), og så er opslaget væk, og hvis jeg ikke har nået at se hvilken person, der postede, kan det faktisk godt være svært at finde igen, og nogle gange må jeg opgive :slight_smile:

Hvis der sker noget. Fx at jeg er på ferie, ude at handle, ude at spise, med venner, eller andre større ting, så glemmer jeg fuldkommen at mobilen eksisterer.
Det er også derfor jeg er så dårlig til at tage billeder af ting; jeg oplever det bedre i nuet.