Mobil afhængig?

Mmmmja jo jeg er afhængig af min mobil for at komme i kontakt med omverdenen (telefonisk) og jo jeg kører da fjæsbog på den. Men jeg åbner kun for fjæsbogen på mobilen hvis den siger jeg har en besked til mig (og det skyldes primært at jeg har mange venner uden for denmark så de smser ikke, men sender en fb besked istedet) Men jeg tager aldrig telefonen hvis jeg er ude at kører, står i kø ect medmindre jeg forventer en vigtigt besked/sms/opkald. Så får den altså lov at vente til jeg er kommet ud af butikken/er parkeret (hvis jeg altså husker det før jeg er nået hjem) mere afhængig er jeg altså ikke :wink:

[QUOTE=Eva;1255145]Uha, jeg ejer ikke engang en mobiltelefon :uha:
Af og til bliver jeg ringet op af et selskab, som gerne vil tilbyde mig et billigere abonnement - når jeg så siger, at jeg ingen mobilos har, så er de helt forstyrrede og spørger “Hvorfor ikke?” :yikes:

Jeg kan da godt se, at jeg er ude af trit med virkeligheden, når børn helt ned i børnehaven render rundt med en mobiltelefon, men jeg har nu egentlig ikke tænkt at anskaffe mig én alligevel.:smiley:
Så nej Alice - jeg er ikke afhængig af mobilen :høhø:[/QUOTE]
Heh den kender jeg godt. Det fleste internet selskaber tilbyder gerne tv signal over internettet og flere af dem har haft ringet til mig. Men jeg har ikke et tv og ej heller nogen planer om at anskaffe mig et. De bliver sådan helt "jamen man kan da ikke leve uden… Så længe jeg har min computer og en ordenlig bredbånds forbindelse har jeg intet behov for et tv.

(Men uhadada hvis min computer laver ged eller nettet ryger… Ja det er jeg afhængig af)

Jamen, jeg ved det ikke, det kunne jo være noget nyt der var dukket op :slight_smile:
Bl.a. får jeg nyhedernes “nyheder” og de kommer i ny og næ :slight_smile:
Men ja sikkert bare dårlig vaner. Har lige levet et døgn uden min mobil, overlevede jeg? Ja bestemt :slight_smile: Følte ikke engang trang til at tjekke den.
Eneste minus er at jeg er vågnet ca. 1 gang i timen for at være sikker på jeg vågnede op til tiden.
Lige pt. Ligger min mobil ude i min pung ude i køkkenet. Har ikke tjekket den siden jeg fik den for 5 timer siden :slight_smile:

Så det er en god blanding. Kan sagtens klare og leve uden. Men har jeg den tæt på mig/foran mig eller i lommen. Så ryger min hånd ned i lommen meget oftere end den burde :slight_smile:

Hvis ens venner derinde er meget aktive, så bliver man nødt til at tjekke tit og ofte, for efter fx to timer er der kommet så meget, at man ikke når ned til det der kom ‘dengang’

Jeg er meget på fB, men bruger det ikke rigtigt… Læser måske nogle få opslag i løbet af dagen, men egentligt er det for mig et chatprogram :stuck_out_tongue:


Jeg bruger min telefon stort set som en computer. Læser fx kg i toget eller sidder med den som ebogslæser :slight_smile:
Men laver jeg noget, så kommer den frem, hvis jeg skal have et billede. Ellers kommer den kun frem, hvis dem jeg er sammen med er dybt begravede… Vil hellere være sammen med dem jeg nu er sammen med :slight_smile:

Smser og telefonopkald bliver også kun besvaret, hvis jeg har tid til det… Medmindre jeg venter et vigtigt opkald. Fx i aften hos mine svigerforældre var den med over alt, fordi jeg ventede en opringning om en jobsamtale.

Jeg er nu glad for min telefon. Havde jeg ikke den, så var det svært for mor at ringe :wink:

Har smart phone og den holder mig rigeligt beskæftiget. Den lever sit eget liv og ringer op til tilfældige mennesker selvom den er låst. Den sender også utydlige beskeder til mine ansatte uden at jeg har været involveret :smiley: Vil man mig noget så må man ringe, jeg ser kun beskeder ved en tilfældighed, altså hvis jeg skal ringe. Når jeg er på arbejde checker jeg sjældent FB og andre medier medmindre jeg afventer svar på et eller andet vigtigt

[QUOTE=Susanne W;1255169]Nuuu tror jeg vist ikke at nogen af de danske regeringer kan tage æren (eller nowet!) for Facebooks eksistens :wink: Det er næppe netbank eller skat.dk de nybagte mødre er så optagede af :wink:
VH
Susanne[/QUOTE]

nææææ…men det er i første omgang staten der har sagt at DK skal være forest i den digitale verden - og tvunget danskerne med ting som jobnet, e-boks, nem-id og hva’ ved jeg, så på den måde har staten skabt et behov
det er også staten der har sagt god for mobilmaster overalt …med data forstås, så mobil udbredelsen af fjæsbog o.a. har de da en andel i

man kunne spørge om hvor mange der reelt har et behov for mobil data …og hvor mange der bruger det til at synke ned i deres egen “virtuelle virkelighed”
…10 % måske ?..med et reelt behov altså

men nu er det jo ikke bare nettet der er problemet, opvæksten af den …“yngre” generation har været præget af mere og mere avancerede spillekonsoller (elektroniske barnepiger) der i øvrigt også er online, er også en medvirkende faktor…hvornår har i sidst set en flok unger der leger…bygger huler eller noget ude i skoven…?..næh…deres socialliv foregår ved at de sidder hjemme ved sig selv, streamer den samme film og sms’er hinanden …

Det ser jeg heldigvis stort set hver dag. Enten ved billeder fra dagplejen af min datter og de andre i skoven eller lignende - tøjet er altid dejligt beskidt når hun bliver hentet :thumbup::tihi: eller ved fortællinger/billeder af min næsten 7-årige niece, som også er en rigtig udepige og f.eks. elsker geocaching :slight_smile: Jeg tror altså nogle gange vi får skabt et helt andet billede af børn end det der svarer til virkeligheden. Jo, selvfølgelig findes der forældre og børn, som lever i den digitale verden. Men vi er altså også mange, der prioriterer anderledes. F.eks. er vores datter næsten lige efter fødslen skrevet op i en børnehave med egen kolonihave osv. fordi den er så populær at hun ellers ikke ville få plads. De bruger endnu ikke tablets i den børnehave, og lederen har et fornuftigt forhold til det. Hvis det giver værdi til legen/aktiviteten har de et par fællestablets, men ellers aktiveres børnene på anden vis. Men jeg kan ikke følge den holdning, at børns leg var bedre i “gamle dage”, hvor vi ikke havde tablets mm. Legen er bare en anden. Geocaching gjorde man sig af gode grunde ikke i, men det er da fantastisk med sådan en stor skattejagt.

Tablets, smartphones osv. er en del af vores samfund og efter min mening er det en vrangforestilling, at børn ikke skal bruge disse ting i deres dagligdag. Jeg havde da også en holdning om at vores datter ikke skulle bruge vores ipad (vi har 1 i husstanden) de første mange år. Men faktum er at den er helt fantastisk når vi har lange ture i bilen eller når hun ikke har sovet godt, og jeg skal underholde hende samtidig med at have maden klar til når faren kommer hjem fra arbejde, så hun kan komme i seng. Så sidder hun på køkkenbordet lige ved siden af hvor jeg skærer grønsager mm. og så synger vi (læs: indtil videre mest mor der synger, og datter der griner) med på de forskellige sange, klapper og danser. I øvrigt kan hun bedst lide de engelsksprogede baby-film fra fisher price, så hun lærer samtidig det sprog helt fra starten, og det synes vi er en god ting. Og jeg har i hvert fald ikke dårlig samvittighed over det. For jeg har en glad datter, der griner og hygger sig, aftensmaden bliver klar hurtigt og uden problemer, og i det hele taget har vi en dejlig afslappet aften sammen i stedet for en med klynk og gråd. Har hun sovet godt, så hjælper hun med at lave aftensmaden og ipaden forbliver pakket væk.

Når det er sagt, så er jeg typen som sagtens kan undvære min telefon. Er vi på ferie, i byen, på legepladsen osv. bruger jeg ikke min telefon og den er som regel på lydløs. På arbejde er den altid med i tilfælde af dagplejen skal have fat i mig. Jeg har ikke facebook messenger, LinkedIns app osv. på min telefon. Jeg tjekker facebook dagligt på min togtur, men kan sagtens undvære. Jeg er dog glad for at jeg nemt kan tjekke banken og e-boks, og at jeg har en app til køb og salg af børneting + mobile pay, da jeg helst køber brugt til min datter fordi børnetøj ikke når at blive ret slidt, og at jeg har google maps, da jeg i gamle dage hele tiden farede vild når jeg skulle noget.

Som med alt andet, så er det alt med måde. De nye redskaber giver værdi, men et overforbrug skaber selvsagt et problem. I øvrigt har vi intet skrevet om vores datter på facebook eller lagt billeder af hende på nettet nogen steder - og det er helt bevidst. Derudover gik der omkring 10-12 timer før vi gav folk besked om at hun var kommet til verden (inkl. familie). De første mange timer var det kun os og personalet, der vidste besked. Og personligt undrer jeg mig når vores venner med det samme lægger et billede af den lille ny på facebook, men det er jo deres prioritering. Vi syntes vi havde nok i at lære lille C at kende - hele verden behøvede ikke at kende til hendes eksistens - og det gør den stadig ikke.

Faktisk er der en modbevægelse, så du skal nok blive moderne igen :smiley: Man kan få en del penge for gamle nokiaer fordi nogle helst vil undvære smartphones.
Og så kender jeg altså mange, der ligesom mig ikke har et behov for at være på telefonen konstant - så du er ikke alene :tihi:

[QUOTE=Nevadaisy;1255254]Faktisk er der en modbevægelse, så du skal nok blive moderne igen :smiley: Man kan få en del penge for gamle nokiaer fordi nogle helst vil undvære smartphones.
[/QUOTE]
Hvor :slem: - jeg er sikker på jeg har en mindre samling, der ellers hører hjemme på Teknisk Museum :wink:

Jeg går jo ind under kategorien “den unge generation” og jeg har også en smartphone og iPad. MEN min smartphone lever lidt sit eget liv :høhø: Jeg har den meget at døgnets 24 timer slukket eller på lydløs, og jeg bruger den stort set ikke… Jeg synes SMS’er ofte er så bøvlet, så hellere ringe. Jeg ringer dog heller ikke vildt meget og tit får jeg en mail fra min mor om hvorfor jeg nu det sidste døgn eller to IKKE har reageret hverken på SMS eller opkald, og det samme vidner min telefonsvarer fra andre om, at jeg ikke gider bruge den mere end højst nødvendigt :slight_smile:

Derimod er jeg helt klart afhængig af min iPad og internetforbindelse! Jeg ville ikke kunne klare særlig mange dage uden den. Især nyder jeg at kunne gå på nettet, tjekke emails og Facebook.

Nu er jeg alvorlig kronisk syg (fysisk) og jeg er meget meget ofte på sygehuset - både til undersøgelser, behandling, samt indlæggelser. Jeg og også mine pårørende har ALTID telefonen slukket eller på lydløs, så snart en læge eller sygeplejeske tråder ind af døren. Jeg kunne aldrig drømme om at have hverken mobiltelefon eller tablets tændt og bruge det, hvis jeg fx ligesom kvinden i udsendelsen skulle have målt blodtryk. Jeg synes det er respektløs af kvinden! :thumbdown:

[QUOTE=Catcrazy;1255257]Jeg går jo ind under kategorien “den unge generation” og jeg har også en smartphone og iPad. MEN min smartphone lever lidt sit eget liv :høhø: Jeg har den meget at døgnets 24 timer slukket eller på lydløs, og jeg bruger den stort set ikke… Jeg synes SMS’er ofte er så bøvlet, så hellere ringe. Jeg ringer dog heller ikke vildt meget og tit får jeg en mail fra min mor om hvorfor jeg nu det sidste døgn eller to IKKE har reageret hverken på SMS eller opkald, og det samme vidner min telefonsvarer fra andre om, at jeg ikke gider bruge den mere end højst nødvendigt :slight_smile:

Derimod er jeg helt klart afhængig af min iPad og internetforbindelse! Jeg ville ikke kunne klare særlig mange dage uden den. Især nyder jeg at kunne gå på nettet, tjekke emails og Facebook.

Nu er jeg alvorlig kronisk syg (fysisk) og jeg er meget meget ofte på sygehuset - både til undersøgelser, behandling, samt indlæggelser. Jeg og også mine pårørende har ALTID telefonen slukket eller på lydløs, så snart en læge eller sygeplejeske tråder ind af døren. Jeg kunne aldrig drømme om at have hverken mobiltelefon eller tablets tændt og bruge det, hvis jeg fx ligesom kvinden i udsendelsen skulle have målt blodtryk. Jeg synes det er respektløs af kvinden! :thumbdown:[/QUOTE]

Gud, synes du virkelig at du gør det?

Jeg fylder også 25 lige om straks men føler, at der er en STOR skillelinje mellem mig (og de 23-27 årige, jeg ses med) og så dem, jeg kalder “den unge generation” som nu er de der 15-19 år i både deres brug af teknologi, sprog, holdninger, ansvarsbevidsthed, hvad der er “sejt”/in, aktiviteter osv.

Men det er nok bare mig, der egentlig ikke vil associeres med mange handlinger, der foretages af min generation :tihi:

[QUOTE=ThildeL;1255269]Gud, synes du virkelig at du gør det?

Jeg fylder også 25 lige om straks men føler, at der er en STOR skillelinje mellem mig (og de 23-27 årige, jeg ses med) og så dem, jeg kalder “den unge generation” som nu er de der 15-19 år i både deres brug af teknologi, sprog, holdninger, ansvarsbevidsthed, hvad der er “sejt”/in, aktiviteter osv.

Men det er nok bare mig, der egentlig ikke vil associeres med mange handlinger, der foretages af min generation :tihi:[/QUOTE]

Jeg tror slet ikke denne afhængighed har så meget med alder at gøre…Okay de skoleklasser som brugte 44% af undervisningstiden på spil / sociale medier olign, vat jo helt uhyrlig. Men den nybagte mor og det forældrepar på ferie tilhørte nu ikke den helt unge generation, så det spænder vist vidt ! Vi har selv et vennepar, som jeg desværre overvejer at kvitte, det er slet ikke hyggelig at være sammen med dem. Deres telefoner ligger lige foran næsen på dem begge, og deres opmærksomhed er mere rettet på telefonen end deltage i de samtaler vi fører …Nu er jeg ikke en der ‘bare’ kvitter ellers gode venner, og klart jeg ikke gør det før jeg har taget en drøftelse med dem - Men hvordan får man det sagt på en pæn måde ? Jeg synes ellers jeg er kommet med meget tydelige hint. Sidst jeg inviterede 4 - 6 venner til en hyggeaften her hos os, frabad jeg at mobiltelefoner skulle lægge fremme på bordet - Jeg tror de troede at det var en mislykket form for sjov fra min side, men det blev respekteret den aften, selvom de vist nok gik tidligere hjem, end de ellers ville gøre :slight_smile:

Afhængig… tja…
Min mobil er med mig overalt på lige fod med mine nøgler og min tegnebog.
Når så det er sagt, så vil jeg mene at jeg er ret god til at administrere den i diverse situationer. Jeg behøver hverken svare sms eller opkald, hvis jeg ikke gider :wink:
Der er IMO forskel på om man lige dumper ind hos en veninde for en hurtig kop kaffe og en stor fest. Hos veninden kan den godt have lyd på og ligge fremme, hvilket absolut ikke er tilfældet i sidstnævnte situation.
Så er der den famøse gråzone… Middag hos familien eller vennerne, hvor der er lagt op til en hyggeaften eller lignende. Jeg mener faktisk ikke man kan generalisere, for på de flestes mobiler ligger der billeder, som det kan være hyggeligt at vise til dem man nu besøger eller har på besøg.
Det svarer til at man i gamle dage gik i skuffen og fandt feriealbummet eller de nyeste fremkaldelser af baby, og det er der IMO intet forkert i :slight_smile:

Jeg vil sige både og… For jeg bruger min telefon utroligt meget, det er til både spil, fb, kg også mails, skema tjek og fjernsyn. Her i sommerferien kan der gå dage i mellem min computer er tændt, for jeg kan bruge telefonen til langt det meste også bank ting.

Jeg har den oftest med mig, men som udgangspunkt er den på lydløs mellem 21.00 og 16.15, og skifter automatisk på de tidspunkter. Jeg er stor fan af knapperne der gør at jeg med et tryk kan ignorere ubesvarede opkald, smser og mails, også kigge når jeg syntes. Notifikationer fra facebook er slået fra, de fylder ellers for meget.

Jeg endte med da jeg var formand i UNF Aalborg at sige telefoner skulle pakkes væk og være på lydløs i det møderne startede, fordi nogen var mere optaget af telefonerne. Det samme er nogen gange sket på studiet, for mig er det et spørgsmål om situationsfornemmelse og respekt for sine medmennesker om telefonen skal være fremme eller ej:)

Hver gang vi er sammen med nevøer og niecer oplever vi børn der render ind og ud og finder spil og legetøj frem også kommer teknikken først frem når de har bruge for at flade ud op ad en eller anden, hvis da ikke de hellere vil have læst højt:)

[QUOTE=ThildeL;1255269]Gud, synes du virkelig at du gør det?

Jeg fylder også 25 lige om straks men føler, at der er en STOR skillelinje mellem mig (og de 23-27 årige, jeg ses med) og så dem, jeg kalder “den unge generation” som nu er de der 15-19 år i både deres brug af teknologi, sprog, holdninger, ansvarsbevidsthed, hvad der er “sejt”/in, aktiviteter osv.

Men det er nok bare mig, der egentlig ikke vil associeres med mange handlinger, der foretages af min generation :tihi:[/QUOTE]

Der er jo en markant forskel mellem dig og dem, Thilde. Da du kom til verden, var der kun meget få almindelige mennesker, der havde computere, og mobiltelefoner var måske nok kommet frem, men bestemt ikke så udbredt, at det var almindeligt at have én. Sociale medier var endnu slet ikke opfundet. Du nåede at opleve en tid, hvor man hverken skulle eller kunne være på og tilgængelig 100 % af tiden. For de 16-årige har det altid været sådan. Og jeg tror dybest set ikke, vi kan forstå hinandens opfattelser af verden på tværs af den skillelinje.

Det oplever jeg også tit - men der gik lang tid, før det gik op for mig, at folk bare sad og fulgte med i FB-strømmen, eller hvad det nu kan være, når de havde telefonen til at ligge der på bordet og jævnligt havde øjnene på den. Jeg troede (seriøst!), at det var, fordi de ventede et vigtigt opkald eller en vigtig besked. Men det var jo, fordi jeg bedømte det ud fra, hvad jeg selv ville gøre :slight_smile:

Men det er vel heller ikke den situation, der er problemet. Så deler man jo noget med de mennesker, man er i stue med. At det så er på mobilen, er mindre væsentligt. Det er jo situationen som ovenfor, hvor folk er til stede uden at være til stede, fordi de ikke kan slippe telefonen.

[QUOTE=galath;1255300]
Men det er vel heller ikke den situation, der er problemet. Så deler man jo noget med de mennesker, man er i stue med. At det så er på mobilen, er mindre væsentligt. Det er jo situationen som ovenfor, hvor folk er til stede uden at være til stede, fordi de ikke kan slippe telefonen.[/QUOTE]

Det er jeg klar over :slight_smile: Men det var også bare et forkølet forsøg på at synliggøre, at man sagtens kan have mobilen med overalt uden det nødvendigvis er en afhængighed :slight_smile:

Meget apropos, så fandt jeg lige denne her. På Facebook :ups:

Jeg kan desværre ikke indlejre den, så jeg håber, den er offentligt tilgængelig.

Altså jeg har min mobil med mig når jeg tager i stalden, ud af huset i mere end 1 time, men har ikke brug/lyst for at tjekke div. sociale medier osv hele tiden, slet ikke hvis jeg er i selskab med andre mennesker, syntes det er ret uhøfligt med dem som sidder og tjekker konstant. Jeg bruger den til samtaler, sms og facebook ind i mellem. Jeg er dog en af dem som ofte går tør for strøm… fordi jeg glemmer at lade, eller glemmer telefonen hjemme/ i bilen osv.
Vi havde faktisk en 17 årig pige som selv under rideundervisning talte i mobil ofte, derfor er reglen nu ingen mobil med på ridebanen. Hun snakker dog ofte i telefon på ridetur, hvilket ofte er ret farligt da hun intet andet ser/høre, så Linea rider ikke længere turer med hende.

Forstår slet ikke at man som lærer tillader at elever som vi på tv i den grad sidder og bruger mobil/pc på den måde. Linea bruger hendes mobil til musik i taxa om morgenen/eftermiddag til/fra skole. Men alle elevernes mobiler afleveres på kontoret ved ankomst og udleveres når de har fri.

Tag testen :smiley: http://virtual-addiction.com/smartphone-abuse-test/
Desværre er den på engelsk.

For det første er det måske værd at undersøge om dette passer ved at tale med den lokale guldsmed http://www.mobiltjek.dk/nyheder/nyhed/din-gamle-nokia-mobiltelefon-er-guld-vaerd/ :slight_smile:

Men mere relateret til denne tråd, så er der http://www.altimobiler.dk/5-brugte-nokia-mobiltelefoner?
og lidt info her http://meremobil.dk/2014/05/retro-telefoner-kan-vaere-penge-vaerd/
da jeg hørte om det første gang fandt jeg et sted, hvor 3210 blev solgt for omkring 800-1000 kr, men nu ser det ud til at man kun får 400 kr for den. Det er dog kun en hurtig søgning, måske kan man få mere i udlandet. Så google er nok din ven Susanne :slight_smile: Jeg kom aldrig videre, så kan ikke henvise til et godt sted, da jeg alligevel ikke kunne få mig til at sælge min første mobil :slight_smile: