"Mobiltyranni" eller er det bare mig?

[QUOTE=DK Thomani;1016472]Jeg har også et pænt anstrengt forhold til opkald på mobilen for tiden, men jeg tror det hænger sammen med at jeg er meget stresset og har brug for ro omkring mig.

Jeg undlader meget ofte at tage den hvis jeg sidder og slapper af, for jeg føler det lidt som om at jeg snart ikke kan rumme mere. Det er svært at forklare, men det er sådan jeg har det i øjeblikket, og jeg har det frygteligt dårligt med det.[/QUOTE]

Jeg tror, vi er mindst et par stykker herinde, som sagtens kan forstå det :trøste:

Hvad det så end er, der stresser dig, så pas på dig selv!

Tager altid telefonen når den ringer og kigger aldrig efter hvem det er, det gælder både fastnet og mobil. Jeg behøver ikke nødvendigvis at kende nummeret der ringer, min mand har så mange forretningsforbindelser der ringer på alle tider af døgnet og er han her ikke (og når han er her) er det som regel mig der tager den og sortere lidt :slight_smile:

[QUOTE=galath;1016598]Jeg tror, vi er mindst et par stykker herinde, som sagtens kan forstå det :trøste:

Hvad det så end er, der stresser dig, så pas på dig selv![/QUOTE]

:enig:

Lige mht mobiltelefoner, så har jeg reelt nedlagt min fastnettelefon og har derfor kun min mobil. Jeg “overlever” fint at have glemt den engang imellem (bortset fra, at togturen så er ret lang, når jeg ikke har den at spille på) og hvis jeg ikke hører et opkald (sker jævnligt, især hvis den ligger i tasken), er det bare ærgerligt. Folk, der vil mig noget, kan lægge en besked og gør man ikke det, er det nok ikke så vigtigt - og så ringer jeg tilbage, når det passer mig (alt efter, hvem det er).

Min mobil “bor” i tasken, når jeg er på besøg, men hører jeg et opkald, tager jeg det ofte og går så væk fra selskabet for ikke at forstyrre. Som Jette (JKJ) foretrækker jeg afslappet selskab, men jeg vil ikke acceptere, at mobilen bliver hovedattraktionen i et selskab, ligesom jeg kan få fnat af et fjernsyn, der står tændt i baggrunden uden årsag (det virker utroligt distraherende på selv den mest standhaftige).

Så nej - jeg er ikke slave af særligt meget og har absolut ikke dårlig samvittighed over at misse et opkald, medmindre det er livsvigtigt :slight_smile:

jeg har osse et ret strengt forhold til mobil-telefoner og jeg bruger ikke min mobil ret meget og er jeg ude at handle el ude hos venner kan jeg sagtens finde på at slukke den, for det er da mere end uhøfligt at være på besøg og så sidde og blabre i mobiltelefon el for den sags skyld sidde med øjnene på den konstant og skrive og læse sms’er,
jeg er heller ikke ret god til at tage min mobil hvis det er et ukendt nummer el hvis der slet ikke står hvad nummer der ringer.

jeg bliver osse mere end godt arrig når jeg ser folk gå rundt med hovedet nede i mobilen uden tanke for hvad der sker omkring dem og jeg kan heller ikke ha at folk absolut skal rende rundt og tale i mobil når de handler ind og de så skal fortælle om hver og en varer de putter i kurven.

må indrømme at jeg syntes alt det telefonitis har taget fuldstændig overhånd og at nogle lever deres liv igennem deres mobil kan jeg slet slet ikke med.

Vi har kun mobiltelefoner herhjemme, men det betyder ikke nødvendigvis at de altid bliver taget og heller ikke at sms’er eller mails bliver besvaret.
Om jeg bruger min telefon når jeg er hos andre, afhænger meget af hvem det er og hvad formålet med besøget er, da mange familie besøg ofte er flere dage:)
Folk må såmænd gerne bruge deres telefoner når de er her, men det er egentlig få der gør det!
Det er sjældent jeg hører den med “har du ikke set jeg har haft ringet før”, da det oftest er mine forældre der ikke selv altid kan finde ud af at læse smser eller se ubesvarede opkald, der ringer til mig og er det andre der ringer, ringer jeg oftest tilbage:)
Men jeg tager konsekvent ikke telefonen når det er ukendt nummer der ringer, det er 9 ud af 10 gange gallup og de er umulige at forklare at jeg ikke gider bruge tid på at snakke med dem…

Det er kun hvis jeg venter et opkald i løbet af morgenen eller at jeg er alene hjemme at jeg tager telefonen med i seng, ellers er den i stuen og i travle perioder, hedder det ingen telefon efter 21, det fungere fint:)

Jeg tænker, at man jo også må følge med tiden… Mobilen ER den primære telefon for langt de fleste efterhånden, og det ser jeg intet problem i. Men vælger jo altså selv, hvordan man vil bruge den. Fastnettelefoni er upraktisk, unødvendigt og dyrt, og jeg tror ikke, det varer ret mange år, før det overhovedet ikke eksisterer i DK mere. Ingen unge mennesker anskaffer sig en fastnettelefon, for hvorfor skulle man? Mobilen er billigere, kan (men skal ikke nødvendigvis!) bruges til mere, og man kan vælge at have den med sig, så man ikke behøver sidde hjemme, hvis man venter et vigtigt opkald. Når man er hjemme, kan den jo bare fungere som en fastnettelefon - ligge et bestemt sted, hvor man kan høre den og tage den, hvis den ringer, og ellers kan den jo bare få lov at ligge. Jeg forstår ikke alt det der med, at mobiltelefoner giver stress, fordi man hele tiden er tilgængelig. Så sluk den? Eller ignorer den? Hvis jeg er ude eller laver noget, hvor jeg ikke vil forstyrres, eller hvis jeg har brug for bare at koble af, slukker jeg den bare eller sætter på lydløs. Når der kommer en SMS, svarer jeg heller ikke nødvendigvis med det samme, man er jo altså ikke forpligtet til noget som helst. Jeg synes, mobiltelefoni er meget mere fleksibelt - man kan bruge det så meget eller så lidt, som man vil. Nogle bruger mobilen til konstant at være koblet på sin omverden og berette om alt og alle, nogle har den liggende derhjemme og bruger den som en fastnettelefon, man så kan vælge at tage med sig, hvis man venter et opkald. Det er jo bare at gøre, hvad der passer bedst for én selv - så kan jeg ikke se nogle problemer.

Jeg er med - så er vi 3 skarnsunger :slem:

Jeg har også en mobil, den ligger altid i min taske. Kan iøvrigt ikke finde ud, at tage den hvis jeg da når, at få lynlåsen åbnet og fisket den op inden den stopper med at ringe. Skulle det ved et mirakel ske, at jeg står lige i nærheden af min taske og når det, trykker jeg med 99% sikkerhed på den forkerte tast, den hvor man lægger på/afviser og ikke tager “røret” Så er det stakkels uvidende menneske, der kender mit telefonnummer og har formastet sig til, at ringe til mig på dette håbløse apperat, eftertrykkeligt blevet afvist og kan bare lære det. :klapper:

Jeg kan ikke engang mit eget telefon nummer, skal jeg oplyse det til en eller instans, er jeg nød til at bladre i min helt almindelige og elskede papirkalender, hvor nummeret er noteret ned.

Den tørster efter “strømmad”/opladning ca. en gang hver 14 dag. Så ligger den i sin ensomhed i tasken og pipper/kalder på mig. Et enkelt pip hvert 10 min, indtil den, hvis den ikke får sin dosis i strømstikket, med et lille “hik” opgiver ævret. Men den starter oftest meget upraktisk med, at kalde om natten, og det hører jeg som regel, men om morgnen når jeg står op, har jeg glemt det, for så længe har den heller ikke kræfter til, at blive ved at kalde på mig. Så kan den godt risikere, at gå helt død den lille stakkel. Men jeg har da indtil nu fået pustet liv i den alligevel.

Her forleden proklamerede min mand, at den havde givet mig besked for langt over en uge siden. Men det fandt jeg jo kun ud af, fordi jeg havde sat den til opladning sådan helt af mig selv (efter ca. 3 uger), og den tilsyneladende ikke reagerede på, at få “strømmad”. Der kom ikke liv i “damen”, så måtte manden lige ind over og se hvad der var galt. Han var dybt forarget over min åbenlyse mishandling/behandling, af den lille lyserøde sag, og sagde at det sådan set hjalp gevaldigt, at tænde for den, sådan rigtigt. Altså jeg slukker aldrig for den, den ligger altid tændt, så det er sgutte min skyld, vil jeg sige til mit eget forsvar. Jah men når den ikke bliver opladet, så slukker den sgi’ da, som han sagde. Ja hvad ved jeg om den slags måske? Har haft den i over 5 år, fik den af min eks. svigerdatter, fordi alle i familien synes det var en rigtig god ide, at jeg kom videre i mit liv og løsrev mig fra min dejlige fastnettelefon. Jooh måske en dag jeg overgiver mig - men tvivler.
Stakkels lille ven. Men det er en materiel ting, og den slags misligholdelse kunne jeg selvfølgelig aldrig finde på, at udsætte et levende væsen for :ups:

Den er rigtig god til, at vise klokken på, når jeg en sjælden gang bevæger mig ud i det offentlige transportsystem, da jeg ikke har gået med ur i rigtig mange år, så der kommer den helt bestemt til sin ret, min lille elektroniske dims, eller hvis jeg en sjælden gang skal hentes et eller andet sted fra, eller give besked om at jeg er forsinket (sker så at sige aldrig) Men en mobiltelefon bliver aldrig mit foretrukne “medie”. De er for små, ofte falder dem man taler med ud (altså dem der ringer til vores fastnet fra en mobil), ligesom når man på arbejdet skal ekspedere en kunde der kører rundt på landevejen, og 80% af samtalen bliver hakket i stykker pga. elendig forbindelse. Så er det dælme svært at få noget konstruktivt ud af sådan en samtale. De er for mig, alt for langsommelige i det skrevne univers, men de kan helt sikkert redde liv, og det er faktisk den eneste årsag til, at jeg har den med mig, når jeg bevæger mig alene uden for matriklen.

Mht. at ligge under for en telefons ringen her i hjemmet, ja jeg vælger i dag helt selv om jeg vil tale med folk, og lader den ringe, hvis det ikke passer mig. Jeg taler i telefon næsten konstant på mit arbejde, og bryder mig faktisk ikke om at tale i telefon når jeg har fri, og sker det, er det oftest med folk vi ser sjældent, og de samtaler tager ofte 2-3 timer, og så er det dælme om, at have tid til det, efter min mening.

Men den holdning har det taget mange år at få, også uden, at få dårlig samvittighed over ikke, at ville snakke med folk i lige det øjeblik de ringer. Som jeg siger, er det vigtigt ringer de med garanti igen, hvilket jeg også selv gør, hvis jeg ringer og ikke får kontakt. Er det en af de lange samtaler der under opsejling ringer jeg oftest tilbage, senere på dagen/aftenen når det passer mig bedre, hvis de da selv ikke har forsøgt igen i mellemtiden. Ringer jeg f.eks. til min gamle veninde gemmem 35 år der er bosiddende i Jylland, så er der dømt taletid udover det sædvanlige :), og ligeså når hun ringer her, vi har mange gange siddet og ævlet til langt ud på natten, efter hun er kommet ind fra stalden, og den slags telefonsamtaler elsker jeg.

Mvh
Yvonne

Gad vide om jeg er ved at være den eneste i Danmark, der ikke ejer en mobiltelefon og heller ikke har planer om at anskaffe en? :tihi:

[/QUOTE]

Tak, jeg prøver :slight_smile:

Er rigtig glad for at der er andre som forstår hvad jeg mener.

Jeg er typen der sover med min mobil. Mest fordi jeg kan spille Sudoku på den, og det hjælper mig til at falde i søvn.
Heldigvis er jeg så også typen der kan sove fra 3 verdenskrig uden at vågne, så jeg er et par gange vågnet til ubesvarede opkald og et par sms’er.

Så sent som i forgårs var der opkald fra min mormor, hvor jeg ringede tilbage da jeg følte at jeg var vågen nok til at snakke.
Min familie og venner ved godt at jeg ofte har søvnmønstre der er helt ude af propertioner, og hvis de virkelig vil have fat i mig, bliver de ved med at ringe. Eller som i min mors tilfælde, hun kommer over og ringer på døren. :klapper:
Det sker også tit, at min mor ringer og jeg ikke orker at snakke i tlf, men jeg så sender en sms tilbage med hvad hun ville.

Jeg har primært mobilen for sms’er, og føler ikke jeg er presset til noget, bare fordi jeg har den. :slight_smile:

Lone: Lad være med at give folk dit mobilnummer :slight_smile:
Der er så få, der har mit privatnummer, at jeg som regel altid kan gætte, hvem der ringer (og også hvad vedkommende vil), hvis den endelig ringer. Det er fint at have en mobil, når man er ude, men det er for at have mulighed for at ringe hjem (eller efter Falck eller lignende) - ikke for at blive ringet op, for det er da dødirriterende, når man ikke er hjemme.

[QUOTE=Else;1016647]Lone: Lad være med at give folk dit mobilnummer :slight_smile:
Der er så få, der har mit privatnummer, at jeg som regel altid kan gætte, hvem der ringer (og også hvad vedkommende vil), hvis den endelig ringer. Det er fint at have en mobil, når man er ude, men det er for at have mulighed for at ringe hjem (eller efter Falck eller lignende) - ikke for at blive ringet op, for det er da dødirriterende, når man ikke er hjemme.[/QUOTE]

Der er heller ikke ret mange der har det, men det er efterhånden et krav at oplyse det, når man skrive jobansøgninger, og det stresser mig utroligt meget bare tanken om at misse et opkald fra en potentiel arbejdsgiver.

[QUOTE=Alice;1016492]Jeg bliver med garanti den sidste i DK som har fastnet …Jeg haaaader mobiltelefoner.
Jeg har da en mobil telefon et eller andet sted - Gu’ ved hvor ?. Egentlig osse lige meget da jeg har glemt min kode til at åbne den :-). Og er det nu jeg skal gøre mig selv til grin, og tilstå at jeg ikke engang kan finde ud af at sende en sms :-)[/QUOTE]

Jeg fik for mange år siden flyttet mit fastnetnummer til ip-telefon…så det er jo stadig fastnet.
Den koster 50 kr pr måned…samtaler til andre fastnetnumre er gratis, med ubegrænset taletid.
Samtlige venner, veninder og famile har stadig fastnet…men de bruger også mobiler, jeg ringer bare ikke til dem :smiley:
Jeg skiller mig aldrig af med min fastnetforbindelse…

Jeg har en mobil, håbløst gammel, men jeg bruger den aldrig.
Den ligger i min taske…i lukket tilstand. :smiley:
Den bliver kun ladet op 2 x årligt.
SMS’er svarer jeg ikke på, så jeg får aldrig nogen…de har opgivet… hvis folk vil mig noget, kan de ringe på min fastnet…hvis jeg altså har givet dem mit nummer, for det er ikke liiiige til at finde for andre end de, der har fået det af mig.
Jeg svarer altid…når jeg er hjemme…

Til gengæld har jeg en nymodens mobil via mit arbejde…men den bruger jeg ikke til private opkald…selvom jeg må. :slight_smile:

Så Alice…vi bliver nok de sidste 2 i DK med fastnet…:smiley:

[QUOTE=Sim-Sim;1016660]Jeg fik for mange år siden flyttet mit fastnetnummer til ip-telefon…så det er jo stadig fastnet.
Den koster 50 kr pr måned…samtaler til andre fastnetnumre er gratis, med ubegrænset taletid.
Samtlige venner, veninder og famile har stadig fastnet…men de bruger også mobiler, jeg ringer bare ikke til dem :smiley:
Det skipper jeg aldrig…

Jeg har en mobil, håbløst gammel, men jeg bruger den aldrig.
Den ligger i min taske…i lukket tilstand. :smiley:
Den bliver kun ladet op 2 x årligt.
SMS’er svarer jeg ikke på, så jeg får aldrig nogen…de har opgivet… hvis folk vil mig noget, kan de ringe på min fastnet…hvis jeg altså har givet dem mit nummer, for det er ikke liiiige til at finde for andre end de der har fået det af mig.
Jeg svarer altid…når jeg er hjemme…

Til gengæld har jeg en nymodens mobil via mit arbejde…men den bruger jeg ikke til private opkald…selvom jeg må. :slight_smile:

Så Alice…vi bliver nok de sidste 2 i DK med fastnet…:D[/QUOTE]

Hvis jeg ikke vidste bedre så var du nok søster til Finn’s fætter. Hans mobil er kun åben når han har en aftale med datteren om at hun skal ringe - derudover har han fastnet hvor man kan få fat på ham hvis man er heldig :slight_smile:

Lille Thilde, lille Thilde fik en mobiltelefon
Holdt så meget af den, sov med den om natten
Lille Thilde, lille Thilde fik en mobiltelefon

Jeg føler mig bestemt ikke stresset af at have en mobiltfl og være til rådighed. Nærmest tværtimod.

Øhhhh, en søster til Finn’s fætter…må vel være Finn’s kusine :? :smiley:

Her er man så mere heldig mht mit fastnetnummer…jeg er hjemme næsten hver aften og i week-end’en…

EDIT: Nåååååå, nu forstod jeg hvad du mente…hahahaaaaaaaaaaaa, sorry. jeg er træt…:smiley:

[QUOTE=Sim-Sim;1016667]Øhhhh, en søster til Finn’s fætter…må vel være Finn’s kusine :? :smiley:

Her er man så mere heldig mht mit fastnetnummer…jeg er hjemme næsten hver aften og i week-end’en…[/QUOTE]

Jo men jeg VED jo at du ikke er Finns kusine så derfor min sjove forklaring :slight_smile:

Jo jo…jeg har lige lavet edit til ovenstående, jeg er langsom i hovedet lige nu…:smiley:

Det kan da ikke være et krav? Så kan folk uden mobil slet ikke søge job? Jeg må indrømme, at jeg aldrig har set en ansøgning, hvor der stod, at man skulle opgive sit mobilnummer. Og jeg har i øvrigt heller ikke oplevet, at blive ringet op på baggrund af en ansøgning - man plejer altid at få et brev (eller en mail).

Har du ikke telefonsvarer på din fastnettelefon? Så behøver du ikke stresse over at misse et opkald.

Klokken er da ellers ikke 22 endnu :smiley: