Møbler?

Ja, her kommer endnu et af mine mange spørgsmål :ups:

Jeg har tænkt på hvordan man kan undgå at katte kradser i møblerne?
Altså, selvfølgelig er jeg godt klar over at der findes kradsetræer til dem (og er selv i gang med at købe rigeligt af dem!!), men forstår kattene nødvendigvis at de godt må kradse dér, men ikke i møblerne? Er det noget de skal “læres”?

Jeg læste i en bog om katte at man kunne få en olie og vist også noget andet, som man kunne smøre på møblerne, som lugtede stærkt for katte. Men er sådan noget nødvendigt, eller er det en god ide at starte med at gøre det, så kattene fra start af lærer, at de ikke skal kradse der?

Vi har en del lædermøbler i stuen, og godt nok er det ikke noget vi har betalt ret mange penge for, men det ser stadig ikke særlig flot ud hvis de fx finder på at kradse foran på en sofa eller en lænestol.
Vi har selvfølgelig også tapet, som sikkert kunne være spændende at kradse i, og så har vi forskellige træsorter rundt omkring - nogle er sikkert sjovere end andre.

Men hvad gør I for at undgå kradseri? Eller ved jeres katte måske bare, at det er et “no-go”? :tihi:

Min erfaring er at man skal opdrage dem til at lade være med at gøre det fra killing af … men en 100 % garanti det kan man ikke få … de er jo katte !

vores har faktisk aldrig rigtig kradset i møblerne… dvs Adelie har en dårlig vane der går ud over ryggen på vores ene lædersofa >_< men et “NEJ!” stopper hender. hun ved nemlig godt hun ikke må. Det startede da der blev flyttet nogle ting der hidtil havde stårt på gulvet foran den - så jeg tror det var selve det at der pludselig var en helt ny og frisk flade der var for fristende.

Man kan sprøjte med feliway der hvor de ikke må kradse. >Det skulle lugte som det feromon de afsætter når de gnider sig op ad noget, og åbenbart kradser katte ikke der hvor de gnider sig - og omvendt :slight_smile:

Jeg har aldrig haft problemer med det, de har bare automatisk brugt kradsetræerne… (Ps. Husk at købe i højden, katten vil elske dig for det, og du bruger jo alligevel ikke selv pladsen over et kradsetræ :))

Dog fik Athea her fået en månedes tid siden pludselig den idé at gøre det i den ene sofa ende :mad: Problemet er pt løst ved at sætte et lille kradsetræ foran, så bruger hun det i stedet… .)

Foruden et højt kradsetræ, som katten kan klatre op i, kan man også placere et par små kradsepinde på strategiske steder i huset, hvor katten ofte kommer forbi. De koster omkring en hund stykket, så det er ingen herregård.

Vores katte kradser stort set aldrig i møblerne - de foretrækker det rigtige udstyr. :slight_smile:

For flere år siden ødelagde mine katte en sofa med uldstof + 2 stole også med uld, - - - - siden er både hynderne i min sofa og mine stole betrukket med microfiber, som de aldrig har rørt! og de har altid haft flere klatretræer

Cats og Conni:)

Jeg har set, at man kan købe “gå væk kat”-spray hos nogle dyrehandlere. Hvis dine møbler kan tåle det altså. Jeg synes det hed i stil med “Cat Stop spray” med et forbudt tegn…

Her købes blot lidt oftere end normalt nye møbler…Habibi kan nemlig ikke lade være…ryamøbler er lige hendes mening om hvordan møbler bør se ud.
Findus er også slem til at lave lædermøbler om til ryalædermøbler.
Men NÅR man skal, skal man

KORS hvor er mit indlæg ubrugeligt…undskyld.
'Jeg er kanontræt og så begynder jeg at blive useriøs og vrøvler.
Vil gå i bad og så prøve om jeg kan få mig kæmpet ind under min dyne
Imorges måtte jeg kravle ud af sengen i modsatte side…min var fyldt op med mis så jeg ikke kunne komme ud over min kant

Ja vi havde aldrig haft det problem før vi fik Basse han har så flået 2 rimelig nye lædersofaer og lige meget hvad vi gør så bliver han ved…
Nu har vi prøvet det middel som hedder Cat stop og hver gang han skal til det fjerner jeg ham og sætter ham hen til kradsetræet.

Fernando kigger underligt på basse hver gang og miaver, som om han siger “hvad har du gang i?”

Nå, jeg skulle ellers lige til at sige, at katte ikke kradser i lædermøbler, og at man bare skal holde sig fra stofsofaer. Men jeg kan forstå at Winnie har gjort sig andre erfaringer :slight_smile:

Vi har heldigvis aldrig haft problemer med, at vores katte bruger møblerne som kradsetræ, men det hedder også opdragelse og konsekvens fra dag 1! Og man er NØDT til at være både konsekvent og standhaftig - og så skal de selvfølgelig have masser af andre muligheder for at kradse. Til vores 6 katte har vi kradsetræ i køkkenet og i katteværelset, kradsebrædt på væggen i gangen og en stor kradsetønde i stuen. Derudover kratter de lidt i tæppet under sofabordet, men det er gammelt og grimt og bare et billigt et alligevel, så det er ok.

Tak for jeres svar! Naar I siger “opdrage”, hvad mener I saa helt praecist med det? Hvordan er det nemmest at faa en kat til at forstaa det? Skaelder man ud, eller hvordan?

Tak for ideerne med de forskellige typer spray, det vil jeg proeve at undersoege naermere.

Jeg har indtil videre koebt to af de enkeltmodeller FinnFrode snakker om + en mindre model med sovemulighed til stuen + en lidt stoerre model til kontoret, hvorfra det saa er meningen af de skal kunne hoppe videre op i vindueskarmen, hvis de oensker det. Jeg har ogsaa koebt et sisaltaeppe, som det ogsaa er meningen de maa kradse paa. Derudover har jeg set (naar jeg har vaeret hjemme ved nogen med kat i huset) at man kan faa de der modeller der kan sidde fast paa vaeggen. Men taenker bare paa om de mon kan finde ud af hvad der er okay paa vaeggen at kradse i, og hvad der i stedet er tapet? Jeg har pt. ikke taenkt mig at koebe flere kradsetraeer, medmindre at det viser sig at vaere noedvendigt naar de smaa banditter kommer. :slight_smile: Vil bare gerne have at de forstaar, at nogle steder i huset er okay, mens andre ikke er.

Vi havde problemet i mild grad med vores ene kat, og det løste vi ved dels konsekvent at sige NEJ meget højt og genne ham ind til kradsetræet, dels i nogle måneder at sætte dobbeltklæbende tape de steder han foretrak at kradse (primært hjørner på sofaen), det hader han nemlig - det klistrer det skidt! Nu er problemet faktisk gået i sig selv, og han sætter kun kløer i sofaen når han springer op (han er lidt klodset, så det går ikke altid efter hensigten og så kommer kløerne ud). Men tapen hjalp.

Else. Jeg har hellere aldrig haft problemer før, men Basse var 1 år da vi overtog ham og han var ude kat, så det med et kradsetræ er nyt for ham.

Håber vi med tiden får ham lært at møblerne er no go.
Alle de problemer vi aldrig har haft med vores andre katte, har vi fået i dobbeltdosis med ham.

Du er velforberedt - fint. :ok: Med alle de muligheder, tror jeg helt ærligt ikke, der bliver problemer med kradsen i møblerne. :slight_smile:

Tak! Jeg haaber heller ikke at det bliver et problem, men taenker mere “hvis nu” - saa er det rart at vide hvad man saa kan goere. :slight_smile:

[QUOTE=Jenny;784254]Mine kratter ikke i møblerne… Der hvor det er synligt. På sofa og lænestole er der stof i bunden, hvilket åbenbart er lækkert. Lidt underligt at sidde i en lænestol, og pludselig er der 7 kg. kat, der hvæsser klør lige under bagdelen på en :tihi:

Men de gør ikke, hvor man kan se det - og slet ikke efter vi fik endnu et højt træ (de har nu et decideret højt kradsetræ, og en stamme fra en birk). Dog vil man efter min mening ikke kunne undgå kradsemærker… Når en kat drøner gennem stuen, og måske mister fodfæste på lænestolen i farten - så ryger kløerne ud, til de står fast, og så er det afsted i vild fart igen. Dét giver mærker, og det kan ikke rigtig undgås.[/QUOTE]

Det er præcis det samme her - inkl kat under bagdelen - haha :smiley:

:tihi::tihi::tihi::muhaha:

Jeg har sidste sommer købt os nogle tisse-dyre sofaer - jeg VILLE have dem, havde ønsket mig dem i årevis! De er altid dækket af tæpper, så der dels ikke kradses, og dels også spares lidt på hårbollepletter og den slags :slight_smile: Hvis vi har meeeeget fine gæster ryger tæpperne af imens - men ellers er de altid lagt over, så jeg kan have min sofa i flere år end ellers. (Det er nemlig ikke selve betrækket, jeg faldt for)
VH
Susanne

Helt generelt kan man vel sige at kodeordet er konsekvens.

Hver gang en kat gør noget man ikke vil have den til gælder det om at stoppe den og aflede dens opmærksomhed, evt. med noget den gerne må i stedet.

Og det gælder hvadenten det drejer sig om at gå på komfuret, forsøge at smutte ud af en åben dør eller kradse i møblerne.

Jeg er overhovedet ikke konsekvent - godt jeg ikke har børn :tihi: - og det kan ses på nogen af mine møbler.

Har en læderlænestol købt i DBA og en stofsofa fra IKEA købt samme sted, samt IKEA spisestole med gulvlangt betræk i samme stof som sofaen.

Læderlænestolen ligner efterhånden noget der er løgn, men der gav jeg også rimeligt hurtigt op og lod dem kradse. Spisestolebetrækkene kan især Niggi godt lide at kratte lidt i og det får hun også lov til. Kun ved sofaen siger jeg konsekvent nej hvis jeg oplever dem kradse og det er de forbavsende lydhøre for, så den har faktisk kun de obligatoriske bremsemærker på armlænene.

Mine katte har for øvrigt i selvsamme stue to kæmpestore kradsemiljøer samt en kradseplade på gulvet og alle bliver brugt flittigt, men møblerne skal altså også have en tur fra tid til anden.

Så konsekvens må være mit råd - konsekvens eller billige genbrugsmøbler :ups: