Moderne drengetøj

Hvem er det, det betyder noget for?

For mit ene barn betyder tøjet intet - for mit andet barn betyder det meget.
For mig betyder det utrolig lidt - for børnenes farfar betyder det ufattelig meget.

Så man skal vist passe på med at generalisere :slight_smile:

Jeg har en nevø på 14. Han er til smarte cowboybukser (ikke hængerøv) og så er han altså ret vild med skjorter i friske farver. Inden under skjorten har han t-shirt på som matcher farven på skjorten. Skjorten hænger selvfølgelig uden på bukserne :slight_smile:

Han har en smart blazerjakke, den bruger han altså tit.

Vivi - Det betyder meget for samfundet, at man ser ordentlig ud i tøjet. Hvis man ligner noget der er løgn så bliver barnet/unge/voksne hurtigt stigmatiseret som en der ikke har styr på sine ting. Jeg mener sagtens man kan generalisere her. Hele samfundet er opbygget på en sådan måde, at man skal passe ind i forskellige sammenhænge, arenaer, og i dette eksempel vil KKH’s søn passe bedre ind i sen sammenhæng han befinder sig i, hvis han var lidt mere med på “beatet” i forhold til hvad der rør sig i moden.

-surrender -surrender -surrender

Nu er der jo ikke tale om en, der ligner noget der er løgn, men en dreng, der bare ikke går i modetøj.

Så hvis det du mener er, at man ikke har styr på sine ting, hvis man ikke går i modetøj, er jeg dybt, dybt og inderligt uenig!!!
Jeg har aldrig gået i modetøj - og jeg synes da egentlig nok jeg har styr på mine ting.

Nu må du endelig ikke få det til at lyde som om jeg har sagt at KKH’s søn ligner noget der er løgn, jeg sagde at han ville passe bedre ind i den sammenhæng han begår sig i hvis han havde noget tøj, lignene de andres.

Modetøj og modetøj… Man behøver ikke købe det dyreste og mest hippe for at “have styr på tingene”, men at være totalt “kekset” (i mange på bedre ord) giver ikke et billed af en person som har styr på det hele. Så sent som i dag lavede vi en forforståelses øvelse på klassen. Vi fik udleveret et billed hver i gruppen af en kvinde og ud fra dette skulle vi beskrive kvinden. De kvinder som lignede hinanden af udsende, kvinde med en lille håndtaske, tøj som passede og sad ordentligt, blev beskrevet med mange af de samme ord. Storbypige, latte-drikker, egen lejlighed, uafhængig, målbevidst. En anden kvinde gik med en pose i hånden havde en hestehale og et par slaskede bukser. Hendes ord var pludselig helt anderledes. Hun kunne være kassedame, mor, sløv, osv i den dur.
Hvis du havde fået den samme opgave, eller et hvilket som helst andet menneske havde det, så havde det været de samme ord i havde sat på.
Sådan fungere vores samfund.

[quote=Bamse;488268]NSå sent som i dag lavede vi en forforståelses øvelse på klassen. Vi fik udleveret et billed hver i gruppen af en kvinde og ud fra dette skulle vi beskrive kvinden. De kvinder som lignede hinanden af udsende, kvinde med en lille håndtaske, tøj som passede og sad ordentligt, blev beskrevet med mange af de samme ord. Storbypige, latte-drikker, egen lejlighed, uafhængig, målbevidst. En anden kvinde gik med en pose i hånden havde en hestehale og et par slaskede bukser. Hendes ord var pludselig helt anderledes. Hun kunne være kassedame, mor, sløv, osv i den dur.
Hvis du havde fået den samme opgave, eller et hvilket som helst andet menneske havde det, så havde det været de samme ord i havde sat på.
Sådan fungere vores samfund.[/quote]

Men uanset om det er sådan, skal vi vel gå i det tøj vi har det bedst med :rock:

Jeg kan da sagtens se, at nogle kolleger er meget smartere i tøjet end jeg er, men jeg kunne faktisk ikke selv tænke mig at gå i det tøj - jeg føler mig slet ikke tilpas i den slags.

Er det ikke okay? Eller mener du vi alle skal være i “samme stil”? For det er faktisk sådan jeg tolker din holdning … vi skal alle være “hende den smarte” …

Du kan jo også kigge på MS side i England http://www.marksandspencer.com/Older-Boys-6-14-yrs-Kids/b/46375031?ie=UTF8&intid=gnav_kids_older-boys(6-14-years)

Nu har jeg snakket lidt med Daniel om det, og det eneste han faktisk kunne sigevar, at det helst skulle være sort. Ja okay, det sætter ikke særlig mange begrænsninger. Han synes dog at flere af de hættetrøjer på Shakk. var rimelig fede, og fandt også en sort jakke med "pels på hætten, som han synes var sej.

Den side hører ihvertfald ikke til det dyreste, og det ser da rimelig smart ud i mine øjne, men måske jeg er præget af min uvidenhed.

[quote=Vivi_Fletcher;488201]Jamen min dreng er nu også sådan - godt nok er han kun 8 år, men jeg tror der ville gå mange dage med samme underbukser og uden bad, hvis ikke jeg sparkede ham afsted :wink:
[/quote]

:wehuu::wehuu::wehuu::wehuu:

ja-ja… og hvad så ???

Lasse elsker at køsse, og hvad gør det så med lidt godt brugte underbukser.

:hjertehop::hjerte: :hjertehop: :hjerte:

Vivi - Tror du det er det jeg siger??
Jeg sagde ikke det vcar “hende den smarte”, men hende i yøj som sad ordentligt og var pænt… Selvfølgelig skal man gå i det tøj som man har det godt i, men det at være bevidst om at tøj udsender signaler er ligeså vigtigt! Det har heller ikke noget at gøre med at alle skal have den samme stil, blot at de tre kvinder alle havde veltilpasset tøj.

Selv den hjemløse ville finde sit aller stiveste puds frem hvis han/hun skulle møde Dronningen.

[quote=KKH;488313]Nu har jeg snakket lidt med Daniel om det, og det eneste han faktisk kunne sigevar, at det helst skulle være sort. Ja okay, det sætter ikke særlig mange begrænsninger. Han synes dog at flere af de hættetrøjer på Shakk. var rimelig fede, og fandt også en sort jakke med "pels på hætten, som han synes var sej.

Den side hører ihvertfald ikke til det dyreste, og det ser da rimelig smart ud i mine øjne, men måske jeg er præget af min uvidenhed.[/quote]

Men sort kan jo være mange ting. Det behøver ikke udelukket at være en helt almindelig t-shirt til 10 kr på tilbud… Der er mange forskellige snit, skjorter, mønster eller effekt på blusen, en stribe på ærme osv… Bare en lille hvid stribe på armen giver en sort bluse et stort opløft…

Ordet smart kan være mange ting… Min lillebror gik en årgang med strøperne UDEN på bukserne - det synes han var smart, og det samme gjorde hans venner… :øhmm:

Vi ville nok alle ønske at der ingen forskel på børn var, og at de bare legede med hinanden uanset hår, hud og tøj… men sådan er verden ikke…

[quote=Bamse;488336]Vivi - Tror du det er det jeg siger??
Jeg sagde ikke det vcar “hende den smarte”, men hende i yøj som sad ordentligt og var pænt… Selvfølgelig skal man gå i det tøj som man har det godt i, men det at være bevidst om at tøj udsender signaler er ligeså vigtigt! Det har heller ikke noget at gøre med at alle skal have den samme stil, blot at de tre kvinder alle havde veltilpasset tøj.

Selv den hjemløse ville finde sit aller stiveste puds frem hvis han/hun skulle møde Dronningen.[/quote]

Og har man et job hvor man har daglig omgang med kunder, nytter det bare ikke at rende rundt i forvaskede overalls og uden bh… Jo jo, det er skam behageligt, men det er ikke ligefrem salgsfremmende…

Men det er jo sådan set slet ikke det vi taler om!

Visse jobs kræver en vis påklædning. Sælger en pæn, hjemmehjælper knap så pæn osv.

Nu taler vi om børn og i det hele taget det at respektere hinandens forskellighed - og det er sgu nok det, der får mig til at reagere - at vi alle skal være så ens!
Hvorfor?!?

Vi skal ikke alle være ens, vi skal forsøge at tilpasse os det senmoderne samfunds spilleregler.
Vores børn kender kun til det at være en kamelæon, at skulle tilpasse sig i et væk med de omgivelser de nu bliver placeret i.

Jeg synes det en go ide at give ham noget lækkert tøj :slight_smile: Ikke at der behøver stå g-star på det, men jeg ka da huske da jeg var 13-14 år, der betød det altså noget at man var smart og med på moden :slight_smile:

At der så findes nogen som ikke synes det nødvendigt er jo fair nok. Men jeg synes bestemt du skal finde lidt smart tøj til knejten :slight_smile:

Jeg har opgivet at læse hele tråden…
Men her er mine betragtninger, som folkeskolelærer:
Tøj kan have en stor betydning. MEN - det handler mere om “stilen”… Nogen børn går bestemt op i mærker. Men det behøver skam ikke være ALT tøj… En af mine elever (6 kl.) Har fx et par solbriller som er et eller andet fancy mærke - en anden har et par dyre sko og en tredje har nogle kasketter.

Så jeg synes du skal købe noget som HAN kan lide - som er flot/dyrt/smart. Det kan også være et sportsur fx…

Også hop i HM - Bilka - Jack&Jones og køb nogle “basis” neutralt tøj til ham…
Et par almindelige cowboybukser i J&J koster 250kr og de er FINE til en dreng på din alder. Man kan også få fede t-shirts derinde, til under 100kr.
Der er INGEN grund til at købe en masse DYRT tøj… Nøjes med Jack&Jones, også er det altså fint.

Min anden erfaring: Min kæreste på 24 år, går heller ikke op i tøj overhovedet… Han går praktisk talt kun i Jack&Jones :stuck_out_tongue:

Jeg har ikke lige noget jeg vil kommentere på, da jeg prøver at finde hoved og hale i jeres skriblerier, samtidig med mine egne nye tanker omkring det. Men vil gerne lige sige at jeg er glad og taknemmelig for at i gider at bruge tid på det. :slight_smile:

Abaddon - Rigtig gode pointe. Specielt det med at vælge enkelte “dyre” ting ud. Der kan findes så meget til rimelige priser. Jeg havde slet ikke tænkt J&J, fordi sådan en kommer jeg ikke forbi i Randers, så det var glemt. men det er også en rigtig god butik at handle i. Lidt ala H&M priser og de har en masse lækkert tøj til drenge/mænd.

[quote=Babyrex;488340]Min lillebror gik en årgang med strøperne UDEN på bukserne - det synes han var smart, og det samme gjorde hans venner… :øhmm:
[/quote]

:tihi: Det skægt…i Frankrig går de unge rundt med strømperne uden på det ene ben :tihi: ser helt tosset ud :yah:

[quote=KKH;488313]Nu har jeg snakket lidt med Daniel om det, og det eneste han faktisk kunne sigevar, at det helst skulle være sort. Ja okay, det sætter ikke særlig mange begrænsninger. Han synes dog at flere af de hættetrøjer på Shakk. var rimelig fede, og fandt også en sort jakke med "pels på hætten, som han synes var sej.

Den side hører ihvertfald ikke til det dyreste, og det ser da rimelig smart ud i mine øjne, men måske jeg er præget af min uvidenhed.[/quote]

Fedt at din søn har fundet nogen ting han selv synes godt om :ok:

Bag du op om det så er du efter min mening godt på vej. Jeg synes selv at Jack og Jones har nogen fede ting til drenge/mænd så der kan du måske også finde noget som kan bruges. Priserne der inde er meget forskellige, nogen gange er der gode tilbud.