For ikke at spamme Tanketråden alt for meget opretter jeg dette emne…
Jeg er blevet ÆDT af myg de sidste to dage…
Jeg kan tydeligvis ikke tåle at blive stukket af myg - noget jeg har været udmærket klar over de sidste par år…
Myggestik hos mig er ikke bare et lille kløende område, men enorme hævelser, som betyder jeg har svært ved at bøje i leddene fx og/eller store ulækre betændt vædskende blærer… det gør rent fysisk ONDT - og der er absolut intet som lindrer godt nok!
Jo - jeg HAR været gennem diverse håndkøbsmediciner både kløestillende, antihistaminer og hvad man ellers kan forestille sig… jeg har sågar været hos lægevagten engang da min ene lægs bagside var dækket af fem store væskende betændelsesvabler, der nærmest gik ind i hinanden - jeg blev sendt hjem med Lidocainsalve og besked om at det ville gå over.
Det eneste der virkelig virker for mig, er at undgå at blive stukket!
Og i Danmark er de midler, der bruges til den slags, helt utilstrækkelige - de virker, men ikke godt nok! Jeg bliver alligevel stukket - senest i nat, hvor jeg fik yderligere fire stik, trods at jeg var smurt ind…
Det er bestemt ikke fordi vi har nogle specielle dræbermyg fra helvede her… Jan er selvfølgelig også blevet stukket, men bortset fra de helt almindelige gener som der jo altid er ved myggestik, så er det altså ikke slemt (ok - han brokker sig en del over det stik han har på næsen ) - han har aldrig fået disse væskende blærer eller enorme hævelser…
I Australien har man nogel helt anderledes effektive midler!’
Jeg fik heldigvis forsynet mig med tre tuber af det kløestillende middel (som ganske rigtigt også er lidocain, men med “noget mere”) - det er hamrende effektivt! Men kan alligevel ikke helt fjerne kløen og generne fra denne omgang stik…
Og nu er det heldigvis også lykkedes at finde frem til den BugRepellant som jeg desværre ikke fik købt noget med hjem… Det vil der blive lavet om på snarest!!! Jeg har aldrig oplevet noget så effektivt! Og jeg er revnende ligeglad med hvad det indeholder… det giver livskvalitet!
Og så vender jeg tilbage til min pt temmelig kradsende dagligdag… med antishistaminer, lidocainsalve som ikke virker alligevel, min australske gel, som virker lidt og bare almen påvirkning af humør og fysisk/psykisk overskud…
Kan jeg lokke dig til at tjekke det australske kløestillende, for hvad der ellers er i? (Jeg tænker det måske er noget der kan købes hver for sig i DK :))
Både min mor var, og min lillebror er meget plagede - næsten som du beskriver. Men jeg får som regel kun en 10-20 stik over sommeren, og mærker næsten ikke noget til det. Det er spøjst, at det kan være så forskelligt.
[quote=Tea;411087]
Kan jeg lokke dig til at tjekke det australske kløestillende, for hvad der ellers er i? (Jeg tænker det måske er noget der kan købes hver for sig i DK :))[/quote]
De aktive stoffer i Anns australske kløestillende salve er lignokain hydroklorid 3% og cetrimide 0,5% - vi sad og studerede tuben minutiøst igår…
Salven kan bl.a. købes her: Buy Soov Bite 25G Online at ePharmacy® - de sender til Europa…
jeg har hørt at eddike på stikket skulle virke bedre end noget på myggestik, men at det gør ondt hvis der er hul. Jeg begynder i foråret med b12 vitaminer og spiser dem til der ikke længere er myg. Det har skåret voldsomt ned på mine stik, som desværre lyder som dine, og ja det gør ondt og ser meget lidt pænt ud.
Åh Mona… det første billede… jo, jeg har skam også set sådan ud!!! Det gør så ondt både rent fysisk, men så sandelig også på ens selvfølelse - man ligner jo en grotesk udgave af Quasimodo!!! heldigvis går det over i løbet af en uges tid, men alligevel…
“Min” australsek Bugrepellant er ikke noget jeg kommer til at forhandle - sådan noget kræver vist specialtilladelse og hvad ved jeg… men prøv at kontakte Camilla/dkkorat… hun er ved at sammensætte en bestilling for os begge og det kunne da tænkes, at du lige kunne snige en flaske eller to med så sparer du og vi også lidt på portoen, når vi deler…
Jeg vil da gerne forsøge at bestille noget hjem - send en pb med antal kløestillende og antal bug repellant… gerne med produktnummer, da bug repellant findes som salve/spray/pumpe… Det tager nok lidt tid for det at komme frem - der er jo langt;-)
Man skal nok lige holde sig for øje, at man sikkert IKKE kan få lov at købe aerosolspray pgr problemer med forsendelse af den slags i flyfragt… bestil i stedet “pump” eller cremen…
Jeg vil bede om lidt hjælp vedr. køb af det rigtige.
Er cremen den samme, som den du kalder salve.
Jeg vil selvfølgelig gerne, have den du omtaler, du mener er den mest effektive.
Jeg har det på samme måde, jeg er revnende ligeglad, hvad det indeholder.
Blot det virker.
Ann… jeg sad og tænkte. Ikke for at male fanden på væggen, men, det dér lyder som allergi og en voldsom en. Mon det kunne være en idé at have cortison i huset (det skal din læge selvfølgelig skrive ud). Ikke til at tage hver dag, men for det tilfælde - der forhåbentlig ikke kommer - at det går helt amok en dag?
Jeg har det selv, fordi min allergi overfor skimmel kan give virkelig væmmelige problemer.
Det Mona viser - jeg tror det er Quinckes ødem. Det har jeg også prøvet for mange år siden, og det skal man også være forsigtig med. Mona, tag det ikke ilde op, men hvis du er vant til at tage cortison fast, så pas på med pludselig at holde op. Det kan være farligt, få lægen ind over før du gør det, please…
(Og undskyld, hvis du udmærket vidste det i forvejen…)
Der er faktisk flere og flere der reagerer sådan overfor myggestik, mig selv inklusive. Jeg plejer også at få det udseende Mona fremviser, og er syg en tre dage med smerter og ubehag. Har prøvet at stå i Brugsen og få en medfølende kommentar at jeg ikke skulle finde mig i den behandling fra min mand, jeg lignede nemlig en der havde fået tæv:høhø:
Om det er myggene der er blevet mere “giftige” eller hvad der lige sker siden vi hæver så voldsomt kunne være interessant at vide.
Jeg frygter ialtfald myg mere end hvepse og bistik.
Marina
[quote=Ann K;411294]Tja… alle siger at jeg ikke fejler det mindste, så det må jeg jo tro på… som sædvanlig
Jeg har åbenbart bare en voldsom intolerans overfor myggestik…[/quote]
Hm… okay…
Det er bare fordi det bliver SÅ voldsomt, man bliver jo bekymret for dig… Har du været forbi en allergolog?
[quote=Ann R;411269]
Det Mona viser - jeg tror det er Quinckes ødem. Det har jeg også prøvet for mange år siden, og det skal man også være forsigtig med. Mona, tag det ikke ilde op, men hvis du er vant til at tage cortison fast, så pas på med pludselig at holde op. Det kan være farligt, få lægen ind over før du gør det, please…
(Og undskyld, hvis du udmærket vidste det i forvejen…)[/quote]
Du skal ikke undskylde;
men jo det ved jeg.
Alligevel…tak for din interesse.
Ann K og Mona - har I som Ann R nævner, prøvet at tage hydrokortison tabletter mod reaktionen? De er selvfølgelig på recept, men også meget virksomme!
Som nævnt tidligere, er min lillebror også typen der hæver voldsomt. For en 18-20 år siden (han var da 3-5), var vi på ferie hos min farfar på Femø (liiille ø, hvis nogen ikke kender den). Han fik et myggestik på knæet om eftermiddagen, der senere fik hans knæ til at hæve til minimum dobbelt størrelse. Mine forældre ringede til vagtlægen om aftenen. Umiddelbart ordinerede vagtlægen en af min mors antihistaminer, og senere hydrokortison tabletter på det lokale apotek. Hvis antihistaminen hjalp lidt, skulle vi hente hydrokortisonerne dagen efter. Hvis de ikke hjalp, skulle vi ringe igen - og de ville sende ambulance/helikopter (sorry, der svigter min hukommelse lidt - men det var akut!) Heldigvis hjalp en voksendosis antihistamin, på denne her 3-5-årige dreng.
Men historien er bare for at understrege, at I desværre er nogle, der reagerer langt kraftigere end os andre. :S - Og at I måske skal have noget lidt kraftigere på recept.