Når alle ligner hinanden?

Jeg kommer lige fra dyrlægen, hvor jeg afleverede Malik og Milo til den store tur - dyrlægen spørger hvordan han kan kende forskel - det er let - en er creme og en er sort - det grinede han lidt af:-)

Men da jeg kørte hjem, så slog det mig:

Hvad i alverden gør bombayopdrættere? Aby-opdrættere? MCO folk som brita med ene sorte bamser, som alle skal den store tur igennem.

De ligner jo hinanden for dyrlægen at se! Og er der fx to hanner der skal kastreres som begge er sorte, hvordan sikrer man sig så?

Lidt en morsom tanke:-) Men hvad gør I egentlig for at sikre, at dyrlægen kan se forskel?

Eller er det slet ikke nødvendigt, at han kan det?

MVH Helle

Jeg mærker mine blå killinger for min egen skyld - denne mærkning forklarer jeg naturligvis dyrlægen. De får halsbånd på i forskellige farver - gerne i bomuldssnor, da det ikke slider på pelsen eller huden… ulempen kan være, at morkatten ofte bider snorene over - men de er jo nemme at sætte på igen;-) Jeg har også prøvet neglelak - det har jeg ikke tålmodighed til… Jeg tænker på at prøve børnetuscher i ørerne…
Dyrlægen skal også kunne se forskel i tilfælde af kastration, så den rigtige killing bliver parret sammen med den rigtige øremærkning eller mikrochip - især hvis en af killingerne skal til udlandet :wink:

Transportkasserne er overklistrede med navn, farve (herunder specielle kendetegn), køn og ikke mindst hvad der skal gøres. Samt et nummer på mig hvor jeg kan nås uanset hvad jeg foretager mig, så skulle de komme i tvivl, så ringer de bare og jeg står der prompte og sorterer forfra :tihi: Men de er altid i hver sin transportkasse, også selv om det betyder at vi fylder hele klinikken op med kasser :smiley:

Men heldigvis har jeg dyrlæger der kan deres kram, også når det kommer til at holde sig til instruktionerne om hvad der skal gøres, så jeg er nu helt tryg når jeg afleverer dem.

Min dyrlæge putter killingerne i forskellige bure, og skriver udenpå hvem der er i buret. - Så et kuld på 7 der skal neutraliseres, kan fylde rigtigt meget, hvis de er for ens :tihi:

Men den med bomulds snorene var da god

  • den ide tror jeg, jeg vil nuppe:tak:

[quote=lenschow;234837]Men hvad gør I egentlig for at sikre, at dyrlægen kan se forskel?

MVH Helle[/quote]Er altid med når tingene gøres :slight_smile:

Hanne Mega lavede alle tiders practical joke med sin dyrlæge, da hun havde en lille Ragdoll killing i pleje - Hanne, kig ind og fortæl den igen?

Den var grov, men sikket grin-LOL

Kommer i tanker om, at nogle langhårs-opdrætter klipper en tot pels af på forskellige steder, hvis der fødes ensartede killinger. Der kan godt gå lidt tid, før man for alvor kan se forskel, men jeg synes ikke, at der går mange uger, før personligheden skinner igennem :wink: Ihvertfald ikke på de kuld, jeg har fulgt med i via div. opdrætterhjemmesider.

Min dyrlæge har sådan nogle fine én gangs halsbånd, hvor man kan skrive på :slight_smile:

Så det er nemt :slight_smile:

Hjemme har jeg gjort det at jeg klipper den ene misling (hvis der er flere i samme farve så klipper jeg forskellige steder), f.eks. på ryggen eller på et bagben :slight_smile: - pelsen gror jo ud igen :slight_smile:

/Mette

Jeg bruger også klippemetoden, hø, hø nogen gange er en forkert klippet, ups. Aby’er i samme farve og af samme køn kan være svære at kende forskel på.

Halsbånd/snore tør jeg ikke.

Jeg føler med jer!

:slight_smile:

Dette er en af de ting, som opdrættere går igennem, men som aldrig får kredit for - lad os kælekattekøbere et øjeblik forsøge at se 7 kasser, 8 halsbånd og opdrættere med sakse i hænderne og frække killinger, der farer rundt imellem hinanden i et virvar - og lad os så sende dem nogle glade tanker fordi de også går dette igennem for os:-)

Tak for en både informativ og morsom tråd:-)

MVH

Der er forskel på om det er mig eller dyrlægen, der skal se forskel. Ofte kan jeg sagtens se forskel på fx to vildtfarvede killinger - i hvert fald når de er lidt ældre, men absolut ikke altid. Jeg klipper dem, hvis jeg (eller køber) er i tvivl om hvem, der er hvem.

Når jeg afleverer hos dyrlægen laver jeg streger i ørerne, hvis der skal ses forskel på dem - men efter jeg er gået over til at registrere alle katte i mit eget navn (uanset om de er solgt), har det egentlig ikke nogen betydning.
Stregen i øret bruger jeg dog stadig - jeg vil nemlig gerne have øremærket placeret 1/4 del inde i øret set forfra og ikke midt i øret. Så jeg markerer, hvor de skal mærke, så de ikke er i tvivl.

Nu har jeg jo 4 lillamaskede Birma killinger som jeg sagtens kan se forskel på men det er bestemt ikke alle der kan det-

Nu skal de snart genvaccineres og 2 af drengene skal snippes, og jeg aner faktisk ikke hvordan dyrlægen vil kende forskel på dem. Jeg håber da at jeg skal sætte dem i hver sit bur, men jeg ved det ikke :S

Jeg havde ikke selv skænket det en tanke før nu.

[QUOTE=SineGry;235242]Nu har jeg jo 4 lillamaskede Birma killinger som jeg sagtens kan se forskel på men det er bestemt ikke alle der kan det-

Nu skal de snart genvaccineres og 2 af drengene skal snippes, og jeg aner faktisk ikke hvordan dyrlægen vil kende forskel på dem. Jeg håber da at jeg skal sætte dem i hver sit bur, men jeg ved det ikke :S

Jeg havde ikke selv skænket det en tanke før nu.[/QUOTE]

Men hvorfor har dyrlægen behov for at kunne kende forskel på dem? Skal de ikke have gjort det samme? :slight_smile:

Jo men der er en tredje dreng som ikke skal neutraliseres lige nu. Og pigen er min kommende avlskat.

Det er fordi da jeg skal have lavett flere ting som øremærkning og chip, så har dyrlægen bedt mig om at afleverer alle 4 om morgenen og så hente dem eftermiddag.

Okay - jeg ville så helt klart fx sætte streger i ørerne på dem, der skal neutraliseres og øremærkes - og så fortælle dyrlægen det. Så er der ingen tvivl :slight_smile:

Okay god ide. Det vil jeg gøre :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;235230]
Når jeg afleverer hos dyrlægen laver jeg streger i ørerne, hvis der skal ses forskel på dem - men efter jeg er gået over til at registrere alle katte i mit eget navn (uanset om de er solgt), har det egentlig ikke nogen betydning.
Stregen i øret bruger jeg dog stadig - jeg vil nemlig gerne have øremærket placeret 1/4 del inde i øret set forfra og ikke midt i øret. Så jeg markerer, hvor de skal mærke, så de ikke er i tvivl.[/quote]

Hvorfor? :?

Hvorfor hvad? :slight_smile:
Har jo skrevet en hel del :tihi:

Hvorfor tror I jeg har striber :-))) …Selv med striber kan det være svært i starten, men i løbet af kort tid, lærer man at se selv de mindste forskelle i mønstrene …Lige nu driller mine blå/sølv mig lidt, for den blå pels er lige pt. længere end sølv-delen, og slører mønstret lidt - Så jeg kan i skyndingen godt tage fejl af mine to blå/sølv piger.

[quote=Vivi_Fletcher;235286]Hvorfor hvad? :slight_smile:
Har jo skrevet en hel del :tihi:[/quote]

Hehe, det er sandt… :slight_smile: Jeg tænkte, hvorfor den specielle placering af øremærket?