Når anatomien giver problemer

Jeg har i dag været til Dr. dyr med Missy.

Vi fik at vide, at hun vejer for lidt (vidste vi godt!), og hun har vejrtrækningsproblemer på grund af hendes næse er meget langt inde. Dyrlægen sagde, at det var ret slemt, selv for en perser.
Nu skal vi sørge for, at hun skal tage på, så vi har fået noget special foder til hende, men hvis det ikke dur, så skal hun nok aflives…:ked:

Men dyrlægen sagde, at mange persere har haft det sådan, så ville høre om nogle af jer har prøvet det før?
Jeg vil ikke have hun lider, men der blev sagt, at hun var ret livlig, så det virkede ikke til hun lider under det…
Jeg har grædt lidt, fordi jeg altid tænker det værste…
Hvis I har nogle gode råd med foder osv. så hun kan tage på, må I også meget gerne sige til…

Er de vant til at se persere derinde?

Men det er ellers et problem som perseropdrættere har været opmærksomme på i mange år, og derfor prøvet at arbejde sig væk fra.

Måske sidder der en perseropdrætter fra dit område, som kan give dig navnet på en dyrlæge de plejer at bruge, så er du ihvertfald sikker på at dyrlægen har erfaring med det.

[quote=KKH;516362]Er de vant til at se persere derinde?

Men det er ellers et problem som perseropdrættere har været opmærksomme på i mange år, og derfor prøvet at arbejde sig væk fra.

Måske sidder der en perseropdrætter fra dit område, som kan give dig navnet på en dyrlæge de plejer at bruge, så er du ihvertfald sikker på at dyrlægen har erfaring med det.[/quote]

Hun virkede ret erfaringen med persere. Hun vidste en del. Fortalte også det med at opdrættere prøver at arbejde sig væk derfra.
Men det er nu rigtigt nok. Missys næse er ret langt inde. Det kan også høres, at hun har problemer.
Jeg ved dog, hun har haft noget med hendes lunge. Jeg vil lige ringe den dyrlæge, som har taget billeder af hendes lunge og overføre hendes journal.

[quote=Saphiira;516367]Hun virkede ret erfaringen med persere. Hun vidste en del. Fortalte også det med at opdrættere prøver at arbejde sig væk derfra.
Men det er nu rigtigt nok. Missys næse er ret langt inde. Det kan også høres, at hun har problemer.
Jeg ved dog, hun har haft noget med hendes lunge. Jeg vil lige ringe den dyrlæge, som har taget billeder af hendes lunge og overføre hendes journal.[/quote]

Ja men der hvor jeg kommer til at tænke, at hun ikke har så meget erfaring med persere, er fordi Missy er livlig, en kat som er livlig har i mit hoved ikke problemer med at trække vejret. Så ville den netop holde sig i ro og løfte hovedet op for at lette vejrtrækningen.

Men det kan godt være jeg tager fejl, jeg har jo ikke hverken set eller hørt hende. :slight_smile:

[quote=KKH;516372]Ja men der hvor jeg kommer til at tænke, at hun ikke har så meget erfaring med persere, er fordi Missy er livlig, en kat som er livlig har i mit hoved ikke problemer med at trække vejret. Så ville den netop holde sig i ro og løfte hovedet op for at lette vejrtrækningen.

Men det kan godt være jeg tager fejl, jeg har jo ikke hverken set eller hørt hende. :)[/quote]

Altså hun er ikke livlig, så hun løber rundt osv. Hun er rolig, spinder og sådan.

Nu ringer jeg i hvert fald rundt til alle de dyrlæger, der er blevet brugt på hende, for at høre lidt frem og tilbage…
Men kan se hun har skiftet ejer rimelig mange gange :confused:

Stakkels lille…
Prøv evt at tage kontakt med Pernille fra Unique Prestige - hun er også bruger herinde… Jeg tror at hun bor i nærheden af dig og måske kan Hun hjælpe med at vurdere Missy… Det er lidt svært for os, som ikke er vant til persere, at vurdere hvad der er roligt og hvad der er for roligt - ligesom at det der med mulige vejrtrækningsproblemer også let bliver blæst op til noget det reelt ikke er :slight_smile: Så det er altid klogt at have en erfaren perseropdrætter i baghånden…og om ikke andet så kan de sikkert henvise til en god dyrlæge i dit område…
Jeg prøver også lige at høre Brians opdrætter hvilken dyrlæge hun bruger til sine katte - hun bor på Brandeegnen, men lige netop med persere er man nødt til at rejse efter de gode dyrlæger, som kender til racen!

Hvis Missy tidligere har haft problemer med den ene lunge så behøver evt vejrtrækningsproblemer jo slet ikke være relateret til hendes korte næse… jeg synes nemlig at opdrætterne er blevet rigtig gode til at lave katte uden den slags problemer trods den ekstreme type…

[quote=Ann K;516401]Stakkels lille…
Prøv evt at tage kontakt med Pernille fra Unique Prestige - hun er også bruger herinde… Jeg tror at hun bor i nærheden af dig og måske kan Hun hjælpe med at vurdere Missy… Det er lidt svært for os, som ikke er vant til persere, at vurdere hvad der er roligt og hvad der er for roligt - ligesom at det der med mulige vejrtrækningsproblemer også let bliver blæst op til noget det reelt ikke er :slight_smile: Så det er altid klogt at have en erfaren perseropdrætter i baghånden…og om ikke andet så kan de sikkert henvise til en god dyrlæge i dit område…
Jeg prøver også lige at høre Brians opdrætter hvilken dyrlæge hun bruger til sine katte - hun bor på Brandeegnen, men lige netop med persere er man nødt til at rejse efter de gode dyrlæger, som kender til racen!

Hvis Missy tidligere har haft problemer med den ene lunge så behøver evt vejrtrækningsproblemer jo slet ikke være relateret til hendes korte næse… jeg synes nemlig at opdrætterne er blevet rigtig gode til at lave katte uden den slags problemer trods den ekstreme type…[/quote]

Mange tak for dit svar!.
Jeg kan se det har været en infektion med hendes lunge. Andet kan jeg ikke se. Men har fået sendt hendes journal til vores egen dyrlæge.
Hende vil jeg lige prøve at kontakte. Missy er jo min første perser!

Hendes vægt er meget bekymrende. Hun vejer under det en normal perser skal veje. Det kan også mærkes SÅ tydeligt. Jeg håber VIRKELIG, jeg kan få fedet hende op, så hun bliver flot.

For Missy har jo stjålet mit hjerte, og jeg vil gøre alt for hende. Men vil jo heller ikke have hun lider.

Lige nu vil de ikke sterilisere hende, fordi de mener, at hendes krop ikke kan magte det lige nu. Den tidligere ejer har aldrig oplevet løbetid på hende og heller ikke her, og dyrlægen sagde, at det kunne også være på grund af at kroppen ikke kunne magte det.

hvad hedder Pernille herinde?

Hmm… har du fået tjekket hendes nyrer?
Har du fået noget medicin med hjem til hende… fx antibiotika eller prednisolon…

Ang at få noget fedt på kroppen… Hills A/D er forrygende - men dyrt! Det er ren og skær fedt og er kun beregnet som kosttilskud i en kortere periode… Royal canin har lavet noget specielt perserfoder - om det er velegnet til at fede hende lidt op med, ved jeg ikke, men du kan da prøve… Og ellers er der alle de andre gode råd ang fodring - dvs masser af kød, vådfoder osv osv. Det kan du finde ved at bruge søgefunktionen på forum :slight_smile:

Pernilles hjemmeside finder du HER … herinde kalder hun sig Prestige…

[quote=Ann K;516412]Hmm… har du fået tjekket hendes nyrer?
Har du fået noget medicin med hjem til hende… fx antibiotika eller prednisolon…

Ang at få noget fedt på kroppen… Hills A/D er forrygende - men dyrt! Det er ren og skær fedt og er kun beregnet som kosttilskud i en kortere periode… Royal canin har lavet noget specielt perserfoder - om det er velegnet til at fede hende lidt op med, ved jeg ikke, men du kan da prøve… Og ellers er der alle de andre gode råd ang fodring - dvs masser af kød, vådfoder osv osv. Det kan du finde ved at bruge søgefunktionen på forum :slight_smile:

Pernilles hjemmeside finder du HER … herinde kalder hun sig Prestige…[/quote]

Mange tak…
Nej, den er ikke blevet tjekket. Måske skulle den tjekkes? Ligenu vil jeg bare have vægt i hende. Det foder vi har fået glider bare ned…
Vi har også perserfoder, som hun spiser…

Jeg aner det ikke… sidder bare og skyder med spredehagl faktisk :slight_smile:

Om ikke andet så kunne det måske være en god ide med et kontrolbesøg hos en perservant dyrlæge - bare for lige at give dig ro i sindet :slight_smile:
Jeg har nemlig lidt problemer med at en kat kan leve i 6 ÅR, hvis den har voldsomme vejrtrækningsproblemer og lignende! Det er der vel forhåbentlig ingen som ville gå med til…
Så derfor tænker jeg om der kan være andet galt - og der er nyrerne altid et godt bud… de er bare alle kattes akilleshæl!
Men prøv nu endelig at fede hende lidt op - her i huset er man for øvrigt også meget glad for leverpostej (1 tsk dagligt kan man godt få) :wink: og kaffefløde…

[quote=Ann K;516419]Jeg aner det ikke… sidder bare og skyder med spredehagl faktisk :slight_smile:

Om ikke andet så kunne det måske være en god ide med et kontrolbesøg hos en perservant dyrlæge - bare for lige at give dig ro i sindet :slight_smile:
Jeg har nemlig lidt problemer med at en kat kan leve i 6 ÅR, hvis den har voldsomme vejrtrækningsproblemer og lignende! Det er der vel forhåbentlig ingen som ville gå med til…
Så derfor tænker jeg om der kan være andet galt - og der er nyrerne altid et godt bud… de er bare alle kattes akilleshæl!
Men prøv nu endelig at fede hende lidt op - her i huset er man for øvrigt også meget glad for leverpostej (1 tsk dagligt kan man godt få) :wink: og kaffefløde…[/quote]

Kaffefløde -what:høhø:

Ja, det må jeg lige. Jeg blev så ked af det, at jeg var ved at tude.
mht. til tidligere ejer tror jeg ikke, de har været opmærksomme på hende. Fx. hendes vægt. Det virker helt grotesk. Men ja… Nu må vi tage det som det kommer…

Skal du fede hende op er det min erfaring at RC foder til Briter er rigtigt godt. Det var først da jeg skiftet over til dette foder at jeg fik noget vægt på Lille My (perser).
Lille My vejede alt alt for lidt da jeg fik hende ca 2 kg og nu vejer hun 4.5 kg.
Vær forberedt på at det tager meget lang tid at få noget sul på den lille perser pige, mig tog ca 1 år før hun var deroppe hvor hun skulle være. Hun skal have mad tilrådighed hele tiden.
Hvis der er mere du vil vide er du mere end velkomme til at sende mig en PB.
Jeg har haft flere underernæret kattte samt katte med lunge problemer.

Jeg har hørt fra andre at vejrtækningsproblemer eller problemer med en kort næse hos katte kan blive forværret, og at det ikke altid behøver være “konstant” gennem livet. Så det behøver ikke altid have været sådan.

Nu kender jeg ikke hendes historik eller hvor længe du har haft hende, men det virker som om hun er underernæret, og jeg tænker at det må der være en årsag til (stress, sygdom, løbetider, misligeholdelse etc.). Hvis du har haft hende i nogen tid uden hun har taget på, så ville jeg fokusere på at finde årsagen.

[quote=cæsar;516424]Skal du fede hende op er det min erfaring at RC foder til Briter er rigtigt godt. Det var først da jeg skiftet over til dette foder at jeg fik noget vægt på Lille My (perser).
Lille My vejede alt alt for lidt da jeg fik hende ca 2 kg og nu vejer hun 4.5 kg.
Vær forberedt på at det tager meget lang tid at få noget sul på den lille perser pige, mig tog ca 1 år før hun var deroppe hvor hun skulle være. Hun skal have mad tilrådighed hele tiden.
Hvis der er mere du vil vide er du mere end velkomme til at sende mig en PB.
Jeg har haft flere underernæret kattte samt katte med lunge problemer.[/quote]

Mange tak! Det kan godt være, at jeg gør det, hvis der opstår problemer med hende!
Missy er vejer knap og nap 3 kg… Og hun skal i hvert fald gerne tage 1 kg på, for hold da op, hvor er hun tynd!

[quote=JKJ;516425]Jeg har hørt fra andre at vejrtækningsproblemer eller problemer med en kort næse hos katte kan blive forværret, og at det ikke altid behøver være “konstant” gennem livet. Så det behøver ikke altid have været sådan.

Nu kender jeg ikke hendes historik eller hvor længe du har haft hende, men det virker som om hun er underernæret, og jeg tænker at det må der være en årsag til (stress, sygdom, løbetider, misligeholdelse etc.). Hvis du har haft hende i nogen tid uden hun har taget på, så ville jeg fokusere på at finde årsagen.[/quote]

Jeg har ikke engang haft hende i en måned. Tidligere ejer ville af med hende, da hun ikke kunne enes med de andre katte. Derfor tror jeg også, hun ikke har fået “lov” til at spise det mad, som hun behøvede. Måske har hun ikke turde spise? Men ellers kender jeg desværre heller ikke hendes historie…

Så vidt jeg ved, så er det da Persian der er det RC produkt med højeste fedtprocent?

Ellers vil jeg som Ann også anbefale dig at give hende noget tilskud i form af Hills A/D som er rigtig godt når der skal sul på kroppen.

[quote=DK Thomani;516430]Så vidt jeg ved, så er det da Persian der er det RC produkt med højeste fedtprocent?

Ellers vil jeg som Ann også anbefale dig at give hende noget tilskud i form af Hills A/D som er rigtig godt når der skal sul på kroppen.[/quote]

Hov, nu fik jeg set på den vi fik fra dyrlægen. Det er hills A/D…

RC brite foder har en højere fedtprocent end RC Perian har.

Ja, det kan jeg godt se der er 20,5% i Persian og 22% i British Shorthair.

Brite foderet må være kommet på markedet efter jeg hørte der var mest i Persian, det er nu også noget tid siden :slight_smile:

[quote=DK Thomani;516435]Ja, det kan jeg godt se der er 20,5% i Persian og 22% i British Shorthair.

Brite foderet må være kommet på markedet efter jeg hørte der var mest i Persian, det er nu også noget tid siden :)[/quote]

Da jeg stod med problemet med at foder en kat op kontakte jeg RC og derfor ved jeg at brite foderet feder mest :høhø:.