Har I egentlig nogensinde gjort jer nogle tanker om hvad der skal ske med jeres kæledyr den dag de skal herfra?
Hvordan skal det foregå?
Skal de leve så længe de kan? Vil I holde dem oppe med medicin hvis de bliver syge? Eller skal de herfra mens de stadig har lidt værdighed?
Skal hunden med ud og lege ved vandet og hjem og hygge bagefter, hvor dyrlægen kommer og gør sit job? Eller tager I ud til dyrlægen og får det gjort der?
Og hvad så bagefter? Vil I overlade jeres kære til dyrlægen? Eller skal de hjem i haven? Vil I have dem i en lille urne på reolen? I et mindeskab?
Tanken strejfede mig, da jeg i dag læste om en som mistede sin knap 4 årige hankat… Han brækkede nakken da han under leg rendte ind i et bord…
Det kan ske så pludseligt…
Jeg må indrømme at med to af mine katte aner jeg ikke hvordan jeg skal takle det, mit forhold til dem er ikke nær så tæt som til de to andre…
Den ene er også mandens kat, så det må blive op til ham, hvordan det skal foregå…
Men mine to små øjesten, Misse og Gizmo…
Selvfølgelig skal de have lov at leve så længe de kan, men jeg vil ikke nå derud hvor deres liv afhænger af at de skal have deres daglige medicin, de skal stadig kunne løbe og lege, klatre og springe, selvfølgelig forventer jeg ikke at de vil være lige så aktive om 10 år som de er i dag… Men de skal ikke have ondt! Det er sikkert!
Jeg har en drøm om at de skal forkæles på deres sidste dag, ikke for meget mad, da jeg har hørt at de kan kaste op under aflivningen…
Vi skal lege med deres yndlingslegetøj og hygge og nusse under tæppet…
Sidst på dagen skal dyrlægen komme hjem til mig, og så stille og roligt få det overstået.
På dette tidspunkt har jeg allerede en aftale med det nærmeste dyre-krematorium, om at jeg kommer og afleverer mit kæledyr samme eftermiddag…
Når de kommer hjem i deres urne, skal de i et lille mindeskab, hvor der er billeder fra dengang de havde det allerbedst… Skabet skal være oplyst, så jeg kan se det og mindes dengang de havde det rigtig godt - det er sådan jeg vil huske dem.
Når pengene er sparet op, vil jeg have lavet en mindeperle med deres aske, en for hver, så jeg altid kan bære dem tæt på livet.
Nogen mener at det er lokke penge ud af folk når de er aller mest sårbare, men jeg ved allerede på forhånd at jeg vil have det lavet… Jeg synes at idéen er ganske fin:
http://www.mindeperlen.dk/
Nå, nu har jeg jo fortalt. Nu er det jeres tur…