Når katten bliver kvalt

Har i været udefor uheld i forbindelse med insekter?

Min overbos dejlige perser er netop død her for lidt siden, han blev kvalt i en stor natsværmer:ked:

Jeg kan simpelthen ikke begribe en sådan ulykke og den panik de har haft på ved at forsøge at redde katten. Desværre forgæves.

Det var min store søn der kom hjem og fortalte mig det (han går sammen med hendes søn), som var blevet kaldt hjem grundet dødsfaldet. Datteren mødte jeg på opgangen stærkt opløst af gråd, men jeg troede det var pga en kæreste, så jeg ville ikke snage…

Har i oplevet noget tilsvarende, jeg har ikke, men nu er jeg bange for at vi får natsværmere…vi har pænt mange der kommer ind her om sommeren, store.

Indsætter lige et billede af Oscar - Romeos ven, som kun blev 4 år.

Her oppe på mit køkkenbord.

Det var dog skrækkeligt! Vores ELSKER natsværmere, det er DET SJOVESTE legetøj… jeg plejer nu at lempe dem udenfor, men det er fordi jeg er så blød at jeg syn’s det er synd for natsværmeren… Jeg har aldrig tænkt over at det kunne være farligt for kattene!

Selv en af rotterne har præsteret at fange (og æde) en natsværmer!

Det har jeg nu heller ikke hørt om før, men mange trøstende tanker til din overbo, som må være knust :frowning:

:ked::ked::ked:

Det var dog en forfærdelig måde for en kat at dø på… stakkels kat og stakkels mennesker… :brist::brist:

Den må have været levende, og sat sig på tværs i luftrøret - eller ???

Min Romeo æder dem også, men ok, de har ikke været så store…

Tænker om den kan have flakset ned i halsen på den…eller andet?

Jeg har ikke fået talt med Moren endnu, selvom jeg er temmelig nysgerrig og samtidig gerne vil fortælle hvor ondt det gør mig. Men de har nok brug for at sunde sig oven på den forfærdelige hændelse.

Jeg kan SLET ikke komme mig over det.

:?:?

En natsværmer kan jo være STOR - og så er de altid så støvede - måske den har fået støv i luftrøret først - og så selve natsværmeren bagefter…

Det er bare så forfærdeligt - tænk at stå med sin elskede kat og man kan se at livet ebber langsomt ud af den - selvom man gør alt, hvad man kan.

:brist::brist:

En natsværmer kan jo være STOR - og så er de altid så støvede - måske den har fået støv i luftrøret først - og så selve natsværmeren bagefter…

Det er bare så forfærdeligt - tænk at stå med sin elskede kat og man kan se at livet ebber langsomt ud af den - selvom man gør alt, hvad man kan.

:brist::brist:[/QUOTE]Det er lige præcis også det billede jeg har på nethinden.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hun skulle have kontaktet mig. Jeg kan være der på 2 sek og har remedier til at fjerne fremmedlegemer fra halsen, men ok, der er jo panik på…så man tænker vel slet ikke. Men tanken strejfer hele tiden - kunne jeg have gjort noget.

[QUOTE=Helene;638151]Det er lige præcis også det billede jeg har på nethinden.
Men jeg kan ikke lade være med at tænke på, at hun skulle have kontaktet mig. Jeg kan være der på 2 sek og har remedier til at fjerne fremmedlegemer fra halsen, men ok, der er jo panik på…så man tænker vel slet ikke. Men tanken strejfer hele tiden - kunne jeg have gjort noget.[/QUOTE]

:hjerte:

Hvor er du sød, Helene - men tænk ikke sådan…

Du har været den sidste i hendes tanker… man er ikke det mindste rationel, når man er i panik… :brist:

Sikke dog en forfærdelig oplevelse, for både kat og mennesker :trøste:

Ved slet ikke hvad jeg skal sige, men gå ikke og hver nervøs over at det sker for dine, for risikoen er SÅ lille, søde Helene.

Og du kunne intet have gjort, så du må bestemt ikke bebrejde dig selv!
Det er desværre hvad der kan ske :frowning:

Sov godt lille pus :rip:

det har jeg dog aldrig hørt før, mine fladsnuder spiser da sommetider natsværmere uden problem.

Rip lille mis

Uheldet kan desværre være ude. Kender en aby der blev kvalt i en tørkostpille

Åh nej dog :frowning: Kunne bedre forstå hvis det var en bi…
Jeg tænker, vi får jo også noget galt i halsen af og til - og en gang i mellem går det altså helt, helt galt. Har selv prøvet at hive en mand på to meter ud over et armlæn i lyntempo, da han blev blå i ansigtet (ja det kom op…). Man kunne vel forestille sig at det samme kunne ske for en kat - altså et hændeligt uheld med “mad” i luftrøret?
Men sikke et chok det må ha’ været - og så alt for ung en misling. Arme mennesker (og arme kat)

Uh stakkels misling, nu føler jeg pludselig ikke så ond mere, da jeg i går snuppede en som Bubbles var ved at fortærre, en meget stor en af slagsen. Kram til din overbo.

MVH
Gitte

Jeg var sådan set gået i seng, men jeg blev nødt til at stå op igen…jeg lå hele tiden og tænkte på katten, suk.

I går aftes havde vi en MEGA natsværmer i soveværelset, normalt lader jeg dem være, men denne her baskede så kraftigt med vingerne mod persiennerne, at jeg blev nødt til at få bremset lyden ved at få sendt den ud med begge vinduer åbne…den var RIGTIG stor!
Måske er det den der er fløjet op til dem oven over - ikke at jeg bebrejder mig selv, men det er jo meget nærliggende at tænke sådan. Hun sover også altid med vinduet åben.

Nå, men det nytter selvfølgelig ikke at tænke mere på det.

Jeg har i øvrigt også oplevet en kat kløjes i tørfoderet, men heldigvis brækkede hun sig og fik det op igen, men sov adskillige timer efterfølgende, helt udmattet.
Så jo, det kan vel ske, selvom jeg aldrig før har hørt noget lignende.

[QUOTE=Helene;638203]
I går aftes havde vi en MEGA natsværmer i soveværelset, normalt lader jeg dem være, men denne her baskede så kraftigt med vingerne mod persiennerne, at jeg blev nødt til at få bremset lyden ved at få sendt den ud med begge vinduer åbne…den var RIGTIG stor!
Måske er det den der er fløjet op til dem oven over - ikke at jeg bebrejder mig selv, men det er jo meget nærliggende at tænke sådan. Hun sover også altid med vinduet åben.[/QUOTE]
Nej-nej-nej… det nytter ikke noget. Sådan må du ikke tænke (selv om jeg godt forstår det)
Der er masser af flagredyr på denne årstid, og der er tusinder af katte, der æder dem uden problemer. Det var lidt der jeg ville hen med menneske-sammenligningen. Ja, der er folk, der er blevet kvalt i en ostemad. Men det er meget meget sjældent, sammenlignet med, hvor mange ostemadder der bliver spist. Og vi bliver ikke bange for at spise ostemad, fordi vi hører sådan noget. Så - tragisk uheld. :frowning: Men bestemt ikke noget du kan gøre for på nogen måde :kram:

Åh nej da hvor forfærdeligt :ked:

:rip: Smukke mis

Stakkels stakkels mis, som kom så uheldig af dage ved et hændligt uheld.

Mine katte spiser MANGE natsværmere og de er store :-). Det er deres form for ‘mus’ og de kæmper om at nedlægge byttet :slight_smile:

Jeg har ellers net for næsten alle vinduer, men de få jeg ikke har net for, står en anelse åben, men det er nok til at natsværmere og møllemænd kommer ind, til stor fornøjelse for de stribede, og den fornøjelse skal de vedblive med at have :slight_smile:

Skrækkeligt tilfælde, og højst usædvanligt, men alt kan jo gå galt hvis man er uheldig nok.
Mistede selv vores allerførste europe for mange år siden, da han blev stukket i munden af en humlebi! Siden da har vi også været noget… “overfølsomme” overfor deres tilstedeværelse, de er blevet no go som legetøj her, hvis vi ser dem. Også selv om det nærmest var et freak accident.
VH
Susanne

Det var som Susanne siger et Freak-Accident… det er ikke normalt…

Mine katte jagtede dem dag ud og dag ind da jeg boede på landet… de ELSKEDE det…

Der er ingen der kunne have gjort noget for at forhindre det… det er et utrolig ulykkeligt tilfælde :ked:

Stakkels kat da :ked:
Som andre også skriver, så må det være et hændeligt uheld og et meget tragisk et af slagsen.

Her jagter kattene alt hvad der flyver, lige fra sommerfugle, fugle, bier og store … læs enormt store … natsværmere.
Selvfølgelig holder man øje med sine katte, men man kan ikke være omkring dem 24-7 :S så en vis risiko må man forsøge at “leve med” og :bebe: ikke sker.