Når man har katte der grovæder og bør tabe sig

Altså, det her er jo ikke noget spørgsmål - det er bare lidt glæde og jubel fra min side. :smiley:

Som nogen måske har læst om før, har to af mine tre katte tendens til at ‘skovle’ i sig - og dermed blive ALT for fede. :uha:
Artemis - som er min gamle, gigtplagede huskat (er i behandling pt. og har det okay) og siataleren Alban, som kun er 1½ år gammel.

(Min sidste kat, siataleren Bailey på godt 1 år, kan sagtens styre sig - han spiser det, han har brug for - og ikke mere. Han er perfekt i bygning. :))

Artemis har lige så langsomt taget støt og roligt på gennem årene, mange typer 'slanke’foder er prøvet uden held.
Men da jeg så skulle prøve løsningen med MASSER af vådfoder, som mange herinde foreslog (og havde haft held med), svulmede hun EKSTRA lynhurtigt op - hun tog 300 gram på på få måneder. :S :besvimer:

Alban er ung, men MEGET madglad - skovler gerne tørfoder ind i rå mængder. Og han tog også ekstra på, da ‘masser af vådfoder’ kom på banen. :uha: Så han var pludselig også alt, alt for tyk…

Problemet var, at misserne ikke helt forstod, at når man fik al den lækre vådmad, så skulle man jo NETOP ikke spise så meget af sin fri tørkostbuffet…:dokdok:

Så til sundhedschecket i juni måned blev der læst og påskrevet fra dyrlægens side (Stig fra Skovlunde). :ups:
SLUT med fri buffet - jeg skulle til at måle af, så de ikke fik mere, end de havde behov for. Så sådan blev det.
Jeg regnede ud, hvor meget de cirka skulle have tilsammen pr. døgn, og så fik de ca. 50% tørkost og 50% vådfoder.

Eftersom Alban ‘skovlede’ ind af tørkosten, og Artemis åd hver eneste gang hun kom forbi maden (hvilket var 5 milliarder gange dagligt), investerede jeg i et foderbræt/aktivitetsbræt (fra Zooplus), så tørkosten kunne ligge deri i stedet for i en skål - og det er bare GENIALT!! :thumbup:
Det har bare gjort en VERDEN til forskel, at der nu skal ‘arbejdes’ lidt for føden, og at man ikke bare kan tage MEGA mundfulde. :tihi:

Inden nogen beskylder mig for at have sultet mine katte :cool2:, vil jeg sige, at jeg har været MEGET opmærksom på, om de fik ‘nok’ mad - og der har altid været tørkost i foderbrættet tilbage om morgenen - jeg tror der måske har været TO morgener på ca. 3 måneder, hvor det HELE er blevet spist i løbet af natten…ellers har der ALTID ligget tørkost tilgængeligt døgnet rundt. :slight_smile:
Så i virkeligheden er det nok ikke så vigtigt at være totalt krakilsk med MÆNGDEN af tørkost, der bliver hældt op - så længe det bare ligger i dette foderbræt. :ok:

Vådmaden er blevet serveret mindst 3 gange dagligt - nogle gange flere, så har det bare været mindre portioner.

Eftersom de ofte ikke spiser alt det tørkost, der bliver øst op i foderbrættet, har fordelingen visse dage nok mere været 30% tørkost og 70% vådfoder, da jeg så har prioriteret at give dem lidt mere vådfoder.

Og hvad kan jeg sige? Alban og Artemis har BEGGE tabt sig - og jeg er JUBLENDE lykkelig! :thumbup: :smiley: :wehu:
Jeg ringede lige til dyrlægen i dag, for jeg kunne ikke huske, hvor meget de vejede præcist til sundhedschecket.
Alban vejede dengang 5,8 og Artemis vejede 4,8.

I dag vejer Alban lige godt 5,4 kilo, og Artemis vejer 4,5 SHARP!! :wehu:

Så hvis bare vores vægte vejer NOGENLUNDE ens (min vægt er en elektronisk babyvægt, som jeg tror er ret okay…), så ser det da godt ud!

Jeg kan sagtens se, at Alban har tabt sig - jeg synes, det er lidt sværere at se på Artemis, og hun er også STADIG for rund (hun er en lille kat), men det går da den rigtige vej uanset hvad. :slight_smile:

Og det her er altså UDEN de (elendige) ‘slankeprodukter’ - de får almindelig vådfoder (alt muligt forskelligt) og Gourmix tørfoder. :slight_smile:

Så har du også en ‘grovæder’ - så er dette måske også løsningen for dig?
Bare pas på, at katten ikke går og sulter, da mængderne, der angives på kattemaden jo kun er vejledende…:slight_smile:
Og jeg tror, det er vigtigt ikke KUN at give tørkost, da vådmaden nok mætter lidt ekstra pga. vandindholdet.

I hvert fald vil jeg gerne reklamere KRAFTIGT for dette foderbræt, som helt tydeligt har gjort en stor forskel herhjemme:

Til sidst vil jeg sige, at jeg de sidste uger faktisk ikke har været så pernitten med, hvor meget der er blevet hældt op…nu har jeg en nogenlunde fornemmelse af, hvad de skal ha’, men der bliver ikke som sådan målt heeeelt præcist af længere. Jeg passer dog stadig på ikke at give for meget! Men lidt tørkost ligger der altså stadig altid i foderbrættet. :slight_smile:

Det var min lille fortælling om, hvad der har virket her hos mig og misserne. :slight_smile:
Måske andre kan bruge ‘modellen’ også…:slight_smile:

Dejligt :slight_smile:

Jeg anbefaler også altid foderbræt til kastrater - det virker i langt de fleste tilfælde :ok:

Det er også det der virker på kastraterne herhjemme. Jeg kan fodre med tørkost ad libitum, så længe det bare er i foderbræt eller lign. anretning.
Og så vådkost de der 2-3-4 gange dagligt :slight_smile: (alt efter hvor meget jeg lige er hjemme)

Dejligt :smiley:

Vi bruger også foderbræt/foderlabyrint, det har dog ikke haft så stor en effekt på vægten i nedadgående retning, men vi fik da stoppet vægtøgningen i sin tid og ved de sidste vejninger har jeg kunnet se en (meget) lille vægtreducering hos den af vores der trænger til at tabe sig :slight_smile:

Vivi og Eife, hvordan vil I så håndterer det hvis det er et hjem med både fertile og kastrater?

Jeg har kastrat der er ved at være noget rund og det skal der helt klart gøres noget ved, men jeg har så fertile som er i perfekt kondition :slight_smile: Nogen forslag?
Skal lige sige at her er ikke zoneopdelt eller opdelt i foder - alle spiser det samme :slight_smile:

Jeg ville fodre på foderbræt - og et par gange om dagen lukke kastraterne fra og fodre dem, der har brug for noget ekstra :slight_smile:

Dvs foderbræt til alle kattene ? Spørger for at få det helt i pap, er dælme første gang jeg står med en tyk kastrat så det både kan ses og mærkes når hun løftes :slight_smile: Ingen af mine andre kastrater var så tykke :slight_smile:

Ja, have stående frit på brættet - og har nogen brug for noget ekstra, får de så separat.

Min tyksak er jo så lidt anderledes end mange andre katte. Jeg gør nemlig som dig Diana. Men Gucci tror at når der er mad på foderbrættet, skal man spise ALT på én gang…:dokdok: Så udover masser vådfoder får de fordelt lidt tørfoder under dagen som godbider. Jeg sætter mig på gulvet og kaster én til hver af kattene af gangen,og så må de jage og æde den, før de får en mere… :tihi:Men Gucci BLIVER bare ikke mindre. Nu er det snart et år siden jeg satte ind mod hans erotiske buttethed, og der sker INTET.:thumbdown:

STORT tillykke med at det er lykkedes hjemme ved dig :thumbup:

Okey den må lige tænkes igennem for her er jo ind i mellem også gravide katte :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;934522]Vivi og Eife, hvordan vil I så håndterer det hvis det er et hjem med både fertile og kastrater?

Jeg har kastrat der er ved at være noget rund og det skal der helt klart gøres noget ved, men jeg har så fertile som er i perfekt kondition :slight_smile: Nogen forslag?
Skal lige sige at her er ikke zoneopdelt eller opdelt i foder - alle spiser det samme :)[/QUOTE]

Jeg har købt en chipkattelem, som jeg så har sat i sådan en triptrap trækasse. Der kan de fertile (aka Athea) så gå ind og killingerne kunne også (da de var blevet store og ude af kravlegården). Der var så killingefoder og altid noget vådmad til dem.
Den kan lige ses lidt i siden her

[QUOTE=Eife;934537]Jeg har købt en chipkattelem, som jeg så har sat i sådan en triptrap trækasse. Der kan de fertile (aka Athea) så gå ind og killingerne kunne også (da de være store og ude af kravlegården). Der var så killingefoder og altid noget vådmad til dem.
Den kan lige ses lidt i siden her
[/QUOTE]

Okey ja det kunne være en ide …tænke tænke :slight_smile:

:tihi: Ja, så kan jeg godt se, det ikke er nemt…det lader heldigvis til, at mine misser er så tilpas ‘dovne’, at de kun tager fra foderbrættet, når de er sultne. :ok:

Hvad der virker for nogen, behøver jo ikke virke for alle. Det var jo desværre ret tydeligt at se, at mine misser IKKE kunne administrere både tonsvis af vådfoder OG fri tørkostbuffet i skåle…:S
Men jeg ved godt, at andre har haft held med dén metode. :slight_smile: Man må jo prøve sig frem, indtil man finder dét, der virker. :ok:

Jeg er nu spændt på, om vægttabet fortsætter hos Artemis. Lige nu vejer hun det, som hun vejede INDEN jeg begyndte at give vådfoder flere gange dagligt. Det ville være skønt, hvis hun kunne komme længere ned…:kryds:
Jeg synes i hvert fald det ser ud til, at hun er blevet lidt mere mobil igen - det er rart at se. :hjerte:

Hej Diana :slight_smile:

Hvilken metode brugte du til udregning af deres foderbehov?? :slight_smile:

Freja aka tykke trænger voldsomt til at tabe sig. Vægten stiger ikke, men den falder desværre heller ikke rigtigt. :frowning:

[QUOTE=Bølle-missen;934592]Hej Diana :slight_smile:

Hvilken metode brugte du til udregning af deres foderbehov?? :slight_smile:

Freja aka tykke trænger voldsomt til at tabe sig. Vægten stiger ikke, men den falder desværre heller ikke rigtigt. :([/QUOTE]

Jeg kiggede såmænd bare på posen med tørkost og på en dåse Lux - der står, hvor meget foder, man skal give ‘pr. kilo kat’. :slight_smile:
Så giver jeg bare ½ mængde af tørkosten, og ½ mængde af vådkosten.

Og så skal man HUSKE, at man ikke skal regne med dét, katten vejer, når den er for tyk, man skal udregne efter dens idealvægt. :slight_smile:

Jeg klippede et plastikbæger til, så det præcist kunne rumme den mængde tørkost, de måtte få på et døgn.
Og jeg fik regnet mig frem til, at de ved siden af det tørkost måtte få ca. én dåse Lux (ca. 400 g) vådfoder til deling dagligt. Ofte har de dog fået mere, fordi de ikke spiser alt deres tørkost. :slight_smile:

Jeg har ikke regnet det ud på ALLE de forskellige typer vådkost, jeg har brugt, jeg har bare tænkt, at de kunne få de der cirka 400 g pr. dag - uanset mærke.

Så prøv engang at kigge på det foder, du bruger, der står garanteret en mængdeanvisning. Men HUSK, det kun er vejledende - nogle har behov for mere, andre lidt mindre…

Men igen vil jeg sige, at herhjemme tror jeg altså at det, der VIRKELIG har gjort forskellen er FODERBRÆTTET.

Der bliver SLET ikke ædt de mængder af tørkost, som der gjorde før. For nu kan man kun ‘nippe’, og tage én af gangen - og man skal bruge tunge og poter for at få fat i maden. Så er man lige pludselig ikke sååååå sulten alligvel…hehe…

[QUOTE=Diana F;934606]
Der bliver SLET ikke ædt de mængder af tørkost, som der gjorde før. For nu kan man kun ‘nippe’, og tage én af gangen - og man skal bruge tunge og poter for at få fat i maden. Så er man lige pludselig ikke sååååå sulten alligvel…hehe…[/QUOTE]

Det er netop det, der som regel har den store effekt - og kattene føler ikke de bliver sultet, for de har jo mad :slight_smile:

Netop. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;934606]Men igen vil jeg sige, at herhjemme tror jeg altså at det, der VIRKELIG har gjort forskellen er FODERBRÆTTET.

Der bliver SLET ikke ædt de mængder af tørkost, som der gjorde før. For nu kan man kun ‘nippe’, og tage én af gangen - og man skal bruge tunge og poter for at få fat i maden. Så er man lige pludselig ikke sååååå sulten alligvel…hehe…[/QUOTE]

Ja, især min hunkastrat har det med bare at gå i selvsving og blive ved og ved med at spise :venter:

Hov, nå ja, har helt glemt at skrive, at kattene faktisk - stort set - får samme mængde vådmad som de gjorde INDEN jeg begyndte ‘afmålingen’.

Derfor ER det det begrænsede tørkostindtag, der har gjort en stor forskel. :slight_smile: