Altså, det her er jo ikke noget spørgsmål - det er bare lidt glæde og jubel fra min side.
Som nogen måske har læst om før, har to af mine tre katte tendens til at ‘skovle’ i sig - og dermed blive ALT for fede.
Artemis - som er min gamle, gigtplagede huskat (er i behandling pt. og har det okay) og siataleren Alban, som kun er 1½ år gammel.
(Min sidste kat, siataleren Bailey på godt 1 år, kan sagtens styre sig - han spiser det, han har brug for - og ikke mere. Han er perfekt i bygning. :))
Artemis har lige så langsomt taget støt og roligt på gennem årene, mange typer 'slanke’foder er prøvet uden held.
Men da jeg så skulle prøve løsningen med MASSER af vådfoder, som mange herinde foreslog (og havde haft held med), svulmede hun EKSTRA lynhurtigt op - hun tog 300 gram på på få måneder. :S
Alban er ung, men MEGET madglad - skovler gerne tørfoder ind i rå mængder. Og han tog også ekstra på, da ‘masser af vådfoder’ kom på banen. Så han var pludselig også alt, alt for tyk…
Problemet var, at misserne ikke helt forstod, at når man fik al den lækre vådmad, så skulle man jo NETOP ikke spise så meget af sin fri tørkostbuffet…
Så til sundhedschecket i juni måned blev der læst og påskrevet fra dyrlægens side (Stig fra Skovlunde).
SLUT med fri buffet - jeg skulle til at måle af, så de ikke fik mere, end de havde behov for. Så sådan blev det.
Jeg regnede ud, hvor meget de cirka skulle have tilsammen pr. døgn, og så fik de ca. 50% tørkost og 50% vådfoder.
Eftersom Alban ‘skovlede’ ind af tørkosten, og Artemis åd hver eneste gang hun kom forbi maden (hvilket var 5 milliarder gange dagligt), investerede jeg i et foderbræt/aktivitetsbræt (fra Zooplus), så tørkosten kunne ligge deri i stedet for i en skål - og det er bare GENIALT!!
Det har bare gjort en VERDEN til forskel, at der nu skal ‘arbejdes’ lidt for føden, og at man ikke bare kan tage MEGA mundfulde.
Inden nogen beskylder mig for at have sultet mine katte :cool2:, vil jeg sige, at jeg har været MEGET opmærksom på, om de fik ‘nok’ mad - og der har altid været tørkost i foderbrættet tilbage om morgenen - jeg tror der måske har været TO morgener på ca. 3 måneder, hvor det HELE er blevet spist i løbet af natten…ellers har der ALTID ligget tørkost tilgængeligt døgnet rundt.
Så i virkeligheden er det nok ikke så vigtigt at være totalt krakilsk med MÆNGDEN af tørkost, der bliver hældt op - så længe det bare ligger i dette foderbræt.
Vådmaden er blevet serveret mindst 3 gange dagligt - nogle gange flere, så har det bare været mindre portioner.
Eftersom de ofte ikke spiser alt det tørkost, der bliver øst op i foderbrættet, har fordelingen visse dage nok mere været 30% tørkost og 70% vådfoder, da jeg så har prioriteret at give dem lidt mere vådfoder.
Og hvad kan jeg sige? Alban og Artemis har BEGGE tabt sig - og jeg er JUBLENDE lykkelig!
Jeg ringede lige til dyrlægen i dag, for jeg kunne ikke huske, hvor meget de vejede præcist til sundhedschecket.
Alban vejede dengang 5,8 og Artemis vejede 4,8.
I dag vejer Alban lige godt 5,4 kilo, og Artemis vejer 4,5 SHARP!!
Så hvis bare vores vægte vejer NOGENLUNDE ens (min vægt er en elektronisk babyvægt, som jeg tror er ret okay…), så ser det da godt ud!
Jeg kan sagtens se, at Alban har tabt sig - jeg synes, det er lidt sværere at se på Artemis, og hun er også STADIG for rund (hun er en lille kat), men det går da den rigtige vej uanset hvad.
Og det her er altså UDEN de (elendige) ‘slankeprodukter’ - de får almindelig vådfoder (alt muligt forskelligt) og Gourmix tørfoder.
Så har du også en ‘grovæder’ - så er dette måske også løsningen for dig?
Bare pas på, at katten ikke går og sulter, da mængderne, der angives på kattemaden jo kun er vejledende…
Og jeg tror, det er vigtigt ikke KUN at give tørkost, da vådmaden nok mætter lidt ekstra pga. vandindholdet.
I hvert fald vil jeg gerne reklamere KRAFTIGT for dette foderbræt, som helt tydeligt har gjort en stor forskel herhjemme:
Til sidst vil jeg sige, at jeg de sidste uger faktisk ikke har været så pernitten med, hvor meget der er blevet hældt op…nu har jeg en nogenlunde fornemmelse af, hvad de skal ha’, men der bliver ikke som sådan målt heeeelt præcist af længere. Jeg passer dog stadig på ikke at give for meget! Men lidt tørkost ligger der altså stadig altid i foderbrættet.
Det var min lille fortælling om, hvad der har virket her hos mig og misserne.
Måske andre kan bruge ‘modellen’ også…