Det lyder som Artemis. Eller…hun spiste bare hvert andet sekund…
Det var HVER gang hendes øje landede på madskålen: ‘Hov, nå ja, jeg må hellere lige spise lidt’…vende ryggen til og et øjeblik efter vende blikket derhen igen og: ‘Hov, nå ja, jeg må hellere lige spise lidt’…osv. osv. osv…:høhø:
Måske har hun bare INGEN korttidshukommelse…:?
Alban brugte simpelthen underkæben som en form for ‘skovl’ - hold nu OP de mundfulde han kunne ta’! :S Totalt grovæderi! Han var helt utilfreds, hvis ikke der var et TYKT nok lag af tørkost i skålen…for så kunne man jo ikke SKOVLE…:høhø:
[QUOTE=Diana F;934588] Ja, så kan jeg godt se, det ikke er nemt…det lader heldigvis til, at mine misser er så tilpas ‘dovne’, at de kun tager fra foderbrættet, når de er sultne.
Det gad jeg godt min feeede basse også var. Doven altså
Hvad der virker for nogen, behøver jo ikke virke for alle. Det var jo desværre ret tydeligt at se, at mine misser IKKE kunne administrere både tonsvis af vådfoder OG fri tørkostbuffet i skåle…:S
Men jeg ved godt, at andre har haft held med dén metode. Man må jo prøve sig frem, indtil man finder dét, der virker.
Ja lige præcis. Jeg er da heller ikke i tvivl om at selv om han elsker sit tørfoder og gerne ville grov æde det konstant, så er han noget sundere på denne måde - med masser vådt og minimalt tørt -og det må jo tæller mere end vægt, når nu han er så besværlig:venter:
Jeg er nu spændt på, om vægttabet fortsætter hos Artemis. Lige nu vejer hun det, som hun vejede INDEN jeg begyndte at give vådfoder flere gange dagligt. Det ville være skønt, hvis hun kunne komme længere ned…
Jeg synes i hvert fald det ser ud til, at hun er blevet lidt mere mobil igen - det er rart at se. [/QUOTE]
Det er bare SÅ lækkert. Jeg glæder mig til at høre hvordan det går fremover
[QUOTE=Marianne;934534]Min tyksak er jo så lidt anderledes end mange andre katte. Jeg gør nemlig som dig Diana. Men Gucci tror at når der er mad på foderbrættet, skal man spise ALT på én gang… Så udover masser vådfoder får de fordelt lidt tørfoder under dagen som godbider. Jeg sætter mig på gulvet og kaster én til hver af kattene af gangen,og så må de jage og æde den, før de får en mere… Men Gucci BLIVER bare ikke mindre. Nu er det snart et år siden jeg satte ind mod hans erotiske buttethed, og der sker INTET.
STORT tillykke med at det er lykkedes hjemme ved dig [/QUOTE]
Har du evt. prøvet at give dem noget tørfoder, de ikke bryder sig så meget om? Ikke, så de slet ikke vil røre det, men bare, så de ikke mener, det er slik. Mine bryder sig fx ikke SÅ meget om Orijen, men det er altså det, de får. Det bliver da også spist til sidst, men det kan godt vare rigtig lang tid. Til gengæld udrydder de den håndfuld Vetessentials, de også får i, på ganske kort tid. De kan snuse sig frem til bidderne og rage dem til sig og gå helt uden om de andre
Så herhjemme er det ganske tydeligt, at det ikke er lige meget, hvad det er for noget tørfoder. Og skåle med fri adgang kan Bassen slet ikke håndtere.
I de her dage, hvor Chili-pigen har en lille skål med sit killingefoder, står Bassen nærmest på hovedet i den. Jeg tror slet ikke, Chili når at få særlig meget af foderet, før han har ryddet skålen. Så når den pose er brugt, er hun voksen og må bruge brættet som de andre, og forhåbentlig når Bassen ikke at blive til Superbassen i mellemtiden
[QUOTE=Diana F;934606]Men igen vil jeg sige, at herhjemme tror jeg altså at det, der VIRKELIG har gjort forskellen er FODERBRÆTTET.
Der bliver SLET ikke ædt de mængder af tørkost, som der gjorde før. For nu kan man kun ‘nippe’, og tage én af gangen - og man skal bruge tunge og poter for at få fat i maden. Så er man lige pludselig ikke sååååå sulten alligvel…hehe…[/QUOTE]
Foderbrættet har jeg. Og foderbolde og andet. Jeg tror desværre det handler om mængden.
Nu har jeg prøvet “ad libitum”-metoden i temmelig noget tid, og det fungerer godt med at de ikke plager om mad mere. Men ville gerne at der skete noget på vægtfronten, så hun ikke også får følgesygdomme af at være så tyk
[QUOTE=Bølle-missen;934628]Foderbrættet har jeg. Og foderbolde og andet. Jeg tror desværre det handler om mængden.
Nu har jeg prøvet “ad libitum”-metoden i temmelig noget tid, og det fungerer godt med at de ikke plager om mad mere. Men ville gerne at der skete noget på vægtfronten, så hun ikke også får følgesygdomme af at være så tyk :([/QUOTE]
Nå for søren…jamen så kunne det være, du skulle prøve at måle af. Får de også vådfoder?
Fx. står der på min tørkost, Gourmix, at 3-5 kilo kat skal fodres med 50-85 g. Det vil jo så sige, at en kat på 4 kilo cirka skal have 65-70 g. dagligt.
På en dåse Lux står der at 4 kilo kat skal have 260-300 g. dagligt. Vi siger så 280 nu for nemheds skyld.
Så hvis jeg havde en kat på 4 kilo, og jeg ville fodre både med vådt og tørt sådan cirka ‘half’n’half’, så skulle den jo så have ½ ration tørt - dvs. ca. 34 g. og derudover ½ ration vådt, ca. 140 g.
Eller hvis man vil fodre 25% med tørt og 75% med vådt, så skulle den kun have ca. 17 g. tørt, og så til gengæld 210 g. vådt.
Og meget vådt er nok at foretrække, da det fylder godt i maven.
Prøv at se, hvad der står på dit foder - det er relativt enkelt at regne ud.
Men HUSK nu, at det kun er vejledende…du må selv holde godt øje med, om det virker til at være for lidt foder for katten.
[QUOTE=galath;934626]Har du evt. prøvet at give dem noget tørfoder, de ikke bryder sig så meget om? Ikke, så de slet ikke vil røre det, men bare, så de ikke mener, det er slik. Mine bryder sig fx ikke SÅ meget om Orijen, men det er altså det, de får. Det bliver da også spist til sidst, men det kan godt vare rigtig lang tid. Til gengæld udrydder de den håndfuld Vetessentials, de også får i, på ganske kort tid. De kan snuse sig frem til bidderne og rage dem til sig og gå helt uden om de andre
Så herhjemme er det ganske tydeligt, at det ikke er lige meget, hvad det er for noget tørfoder. Og skåle med fri adgang kan Bassen slet ikke håndtere.
Puha, tjaaaaa Altså, SÅDAN noget ser man ikke på, når man hedder Gucci. Der ÆDER man bare
I de her dage, hvor Chili-pigen har en lille skål med sit killingefoder, står Bassen nærmest på hovedet i den. Jeg tror slet ikke, Chili når at få særlig meget af foderet, før han har ryddet skålen. Så når den pose er brugt, er hun voksen og må bruge brættet som de andre, og forhåbentlig når Bassen ikke at blive til Superbassen i mellemtiden :)[/QUOTE]
Haha, han har da en fest med hendes foder. Tror det ville være det samme herhjemme Njaaa, jeg prøver med lidt nye tiltag, og så må jeg bare indse, at Gucci VIL veje 5 kg!!! Nu er jeg spændt på hvad Dr Lasse siger næste uge, når vi skal have lavet sundhedsattest til forsikringen. suk og gulp og alt det der
[QUOTE=Diana F;934638]Nå for søren…jamen så kunne det være, du skulle prøve at måle af. Får de også vådfoder?
Fx. står der på min tørkost, Gourmix, at 3-5 kilo kat skal fodres med 50-85 g. Det vil jo så sige, at en kat på 4 kilo cirka skal have 65-70 g. dagligt.
På en dåse Lux står der at 4 kilo kat skal have 260-300 g. dagligt. Vi siger så 280 nu for nemheds skyld.
Så hvis jeg havde en kat på 4 kilo, og jeg ville fodre både med vådt og tørt sådan cirka ‘half’n’half’, så skulle den jo så have ½ ration tørt - dvs. ca. 34 g. og derudover ½ ration vådt, ca. 140 g.
Eller hvis man vil fodre 25% med tørt og 75% med vådt, så skulle den kun have ca. 17 g. tørt, og så til gengæld 210 g. vådt.
Og meget vådt er nok at foretrække, da det fylder godt i maven.
Prøv at se, hvad der står på dit foder - det er relativt enkelt at regne ud.
Men HUSK nu, at det kun er vejledende…du må selv holde godt øje med, om det virker til at være for lidt foder for katten.[/QUOTE]
Jo, mange tak. Har ikke lige hoved i til detaljer og udregninger i dag. Er super sødt af dig at skære det ud i pap
Vedes hende lige nu her. Og der skal bare gøres noget, for vægten - som ellers har stået ret stille - er steget igen… Puh altså.
Men vi ligger på 100 g. tørt og 150-170 g vådt med den måde at regne på.
[QUOTE=Bølle-missen;934652]Jo, mange tak. Har ikke lige hoved i til detaljer og udregninger i dag. Er super sødt af dig at skære det ud i pap
Vedes hende lige nu her. Og der skal bare gøres noget, for vægten - som ellers har stået ret stille - er steget igen… Puh altså.
Men vi ligger på 100 g. tørt og 150-170 g vådt med den måde at regne på.[/QUOTE]
100 g. tørt OG 150-170 g. vådt? Det lyder da af lidt meget, gør det ikke? :?
Er der virkelig SÅ stor forskel på tørfoderrationer…? :?
Er Gucci en meget lille kat? Jeg ved godt, der kan være en del forskel på huskattes størrelse, men jeg synes jo ikke umiddelbart, at 5 kg lyder vildt alarmerende? Men det kan godt være, det bare er, fordi jeg selv har en huskat, der - sidst han blev vejet - lå på 5,5 kg uden at være for tyk.
[QUOTE=Diana F;934655]100 g. tørt OG 150-170 g. vådt? Det lyder da af lidt meget, gør det ikke? :?
Er der virkelig SÅ stor forskel på tørfoderrationer…? :?[/QUOTE]
Hehe. Har en MCO på 9 kg der tager godt fra Glemte vist at få nævnt det var for dem begge
[QUOTE=Diana F;934655]100 g. tørt OG 150-170 g. vådt? Det lyder da af lidt meget, gør det ikke? :?
Er der virkelig SÅ stor forskel på tørfoderrationer…? :?[/QUOTE]
Hold da op… Hele 100 g tørt?? 170 g vådt, syntes jeg er fint, men jeg syntes godt nok det er en stor portion tørt. Hvilket tørfoder bruger du? Til sammenligning får mine ca 50 g max til DELING/dagligt…
EDIT… Hov, så lige du svarede samtidig med jeg skrev
Ja, han er ret tæt. Lave ben, ikke så lang osv. Jeg syntes heller ikke at han vægtmæssig er for tyk. Men man kan ikke mærke ribbenene med mindre man mærker MEGET godt efter :tihi. Og hans kastratdelle svinger fra side til side - desværre med fedt og ikke bare skind.
Balloo er jo hans modsætning. Lang, høj, slank og kun lige en liiiille bitte huddelle - og en kampvægt på 4,5 kg.
Det skal dog siges at tykke sagtes kan rykke rumpetten i et gevaldigt tempo og springe op og ned på alting uden problemer. Han kan også gøre sig selv ren og nå alle steder osv. Og så længe han kan det, er han jo ikke FED - men bare MEGET godt i stand
Men burde vådfodermængden så ikke være højere? Jeg er altså en smule forvirret nu…:høhø:
Det er bare set i forhold til MINE tal, at jeg undrer mig lidt…[/QUOTE]
Hmm. Jooh. Nu er jeg forvirret :høhø: Er ikke specielt frisk lige nu.
Regnede det lige ud igen. Skal selvfølgelig være det dobbelte. Ifølge dine beregninger, så må Freja få ca 100 g + 50 g tørfoder.
Hm. Jeg skal vist også snart til at finde på noget inden Stevie pludselig slet ikke kan løftes uden brug af kran…
Mit “problem” er jo lidt at det kun er en af de 5 der skal sådan decideret tabe sig, de andre vejer faktisk det de skal eller tæt på. Og så er der Adelie som KUN spiser tørfoder. Så at sætte mængden af vådfoder op… er ikke helt brugbart for så får hun ingenting. Eller i al fald kun lidt sovs.
Og et foderbræt er ikke nok til Phumba, for sådan noget “nedværdiger” hun sig altså ikke til. De fire andre er gode nok til at kratte godbidder ud af det, men Phumba fatter slet ikke systemet… og HUN må ikke blive tyndere, hun er en gammel, småtspisende kat.
Foderbræt er en rigtig god ide til mange katte, ingen tvivl om det. Men jeg kan i al fald ikke helt se hvordan det løser mit “problem” - så Stevie får mindre og de andre får nok?
Ingen problemer løser sig selv, så har man katte der skal tabe sig og samtidig andre, der skal tage på er man altså nødt til at opdele fodringen.
Miraklernes tid er forbi
[QUOTE=TrekkieGrrrl;934735]Hm. Jeg skal vist også snart til at finde på noget inden Stevie pludselig slet ikke kan løftes uden brug af kran…
Mit “problem” er jo lidt at det kun er en af de 5 der skal sådan decideret tabe sig, de andre vejer faktisk det de skal eller tæt på. Og så er der Adelie som KUN spiser tørfoder. Så at sætte mængden af vådfoder op… er ikke helt brugbart for så får hun ingenting. Eller i al fald kun lidt sovs.
Og et foderbræt er ikke nok til Phumba, for sådan noget “nedværdiger” hun sig altså ikke til. De fire andre er gode nok til at kratte godbidder ud af det, men Phumba fatter slet ikke systemet… og HUN må ikke blive tyndere, hun er en gammel, småtspisende kat.
Foderbræt er en rigtig god ide til mange katte, ingen tvivl om det. Men jeg kan i al fald ikke helt se hvordan det løser mit “problem” - så Stevie får mindre og de andre får nok?[/QUOTE]
Jo flere katte, des større risiko for mere bøvl - sådan er det bare.
Jeg aner ikke, hvad hulen du skal gøre. For med fem katte er det jo kropumuligt at skulle fodre dem separat.
Med mindre du selvfølgelig bygger fem kasser med chiplåger (ligesom Eifes) og så kan de få én hver med deres egen mad i… Men så skal du vist bygge en ekstra etage på huset for at få plads til det… :høhø: Og tage et halvt års orlov for at gå hjemme og sørge for, at misserne lærer det nye system…
Jeg er trods alt så heldig, at mine katte nogenlunde kan li’ det samme, og alle spiser både vådt og tørt.
Jeg var faktisk en smule urolig i starten over om Bailey mon ville få nok at spise, eller om de andre to grådigmisser ville snuppe alt for snuden af ham. Dyrlægen syntes, det var noget pjat… Han sagde, at han nok skulle lære at holde sig til, og at jeg ikke skulle bekymre mig om det. Men det gjorde jeg nu alligevel.
Men det ER virkelig ikke noget problem. Bailey holder sin vægt ligeså fint. Og han er hverken for tynd eller for tyk.
Aj, seriøst…kunne det så være en mulighed at give de fire af misserne (eller kun Adelie og Phumba) adgang til et normalt aflukket rum (via chiplem), hvor der stod tørkost i skåle? ELLER måske en kasse - som de andre (eller kun Stevie) så bare ikke har adgang til?
Og så bare have foderbræt med tørkost på den normale mad-plads?
[QUOTE=Diana F;934756]Aj, seriøst…kunne det så være en mulighed at give de fire af misserne (eller kun Adelie og Phumba) adgang til et normalt aflukket rum (via chiplem), hvor der stod tørkost i skåle? ELLER måske en kasse - som de andre (eller kun Stevie) så bare ikke har adgang til?
Og så bare have foderbræt med tørkost på den normale mad-plads?[/QUOTE]
Det ville sådan set være nemt at fodre Adelie separat, for der er flere høje hylder hvor det kun er hende der kan hoppeop - og så kunne der jo bare stå en skål mad. Men det er mere tricky med Phumba. Hun spiser godt nok. Men i rigtig mange små portioner. Måske hun bare skal “forkæles” med lidt ekstra… problemet er bare at jeg er en skovl til at huske sådan noget. Hun er heller ikke for tynd, altså Hun må bare ikke blive tyndere
Men jeg tror faktisk jeg vil prøve at fjerne foderskålen i et stykke tid og se om det er nok med brættet. Aktivitetsbolde synes Stevie er SÅ sjove, der kommer jo MAD ud af dem… Ib synes også om dem, men lige netop Stevieskulle egentlig helst ikke ha’ fattet ideen L
Det største problem med brættet er egentlig at det fylder. Vi har ikke verdens største køkken… og brættet er jo lidt af et skrummel. Nå… det må prøves!
Jeg flyttede i øvrigt vores foderbræt fra køkkenet til stuen, da det ellers også blev lige rigeligt at kattene skulle tage nogle stykker hver gang de gik forbi (i stuen sover de mere )