Når man har katte der grovæder og bør tabe sig

[QUOTE=TrekkieGrrrl;934884]Det ville sådan set være nemt at fodre Adelie separat, for der er flere høje hylder hvor det kun er hende der kan hoppeop - og så kunne der jo bare stå en skål mad. Men det er mere tricky med Phumba. Hun spiser godt nok. Men i rigtig mange små portioner. Måske hun bare skal “forkæles” med lidt ekstra… problemet er bare at jeg er en skovl til at huske sådan noget. Hun er heller ikke for tynd, altså :slight_smile: Hun må bare ikke blive tyndere :slight_smile:

Men jeg tror faktisk jeg vil prøve at fjerne foderskålen i et stykke tid og se om det er nok med brættet. Aktivitetsbolde synes Stevie er SÅ sjove, der kommer jo MAD ud af dem… Ib synes også om dem, men lige netop Stevieskulle egentlig helst ikke ha’ fattet ideen L

Det største problem med brættet er egentlig at det fylder. Vi har ikke verdens største køkken… og brættet er jo lidt af et skrummel. Nå… det må prøves![/QUOTE]

Man lærer efterhånden at sno sig - jeg bragede ind i foderbrættet flere gange de første dage, for det står ved væggen hvor vores viskestykker hænger…men nu HAR jeg vist lært at det står dér. :slight_smile:

God ide! Og det kan jo fint stå under spisebordet. Hmm… Det må altså prøves :slight_smile:

Diana, sejt gået. Er sikker på at dine missers helbred er glade for vægttabet selvom “ædedolkene” måske ikke er helt enige :høhø:

[QUOTE=Bølle-missen;934628]Foderbrættet har jeg. Og foderbolde og andet. :slight_smile: Jeg tror desværre det handler om mængden.
Nu har jeg prøvet “ad libitum”-metoden i temmelig noget tid, og det fungerer godt med at de ikke plager om mad mere. Men ville gerne at der skete noget på vægtfronten, så hun ikke også får følgesygdomme af at være så tyk :([/QUOTE]

Tja, altså hvis du har en kat som er for tyk og ikke taber sig på nuværende foder, så er du i hvert fald nødt til at ændre nogle ting. Mere protein, mindre kulhydrat og måske også mindre mængder. Hvis man har tendens til at blive tyk så duer ad-libitum ikke uanset om man er kat eller menneske :slight_smile: Så du bliver nok nødt til at justere enten på protein/fedt/kulhydrat-mængden = foderskift (hvis ikke du allerede bruger et rigtig godt foder m. høj proteinmængde) eller også må du prøve at sætte fodermængden ned.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;934740]Ingen problemer løser sig selv, så har man katte der skal tabe sig og samtidig andre, der skal tage på er man altså nødt til at opdele fodringen.
Miraklernes tid er forbi :-)[/QUOTE]

og det er faktisk ikke så svært :slight_smile: (Det er jo nemt at sige, I know :slight_smile: ). Alle misser her i huset spiser vådkost af hver deres tallerken og har fri adgang til buffet. Buffet’en kan de styre, men Bastian åd 2/3-del af vådkosten og blev faktisk temmelig meget tykkere af det (LUX) over sidste vinter indtil de fik nøje afmålte mængder på hver deres tallerken. Bastian grovæder sin mad og forsøger så at stjæle fra de 2 andre… og han gør det i stor stil hvis ikke jeg står og holder øje med dem :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;934969]Diana, sejt gået. Er sikker på at dine missers helbred er glade for vægttabet selvom “ædedolkene” måske ikke er helt enige :høhø:

Tja, altså hvis du har en kat som er for tyk og ikke taber sig på nuværende foder, så er du i hvert fald nødt til at ændre nogle ting. Mere protein, mindre kulhydrat og måske også mindre mængder. Hvis man har tendens til at blive tyk så duer ad-libitum ikke uanset om man er kat eller menneske :slight_smile: Så du bliver nok nødt til at justere enten på protein/fedt/kulhydrat-mængden = foderskift (hvis ikke du allerede bruger et rigtig godt foder m. høj proteinmængde) eller også må du prøve at sætte fodermængden ned.

Tja, altså pt. fodrer jeg med 50/50 af RC indoor (som de pels og mavemæssigt trives flot på - MCO’en har tendens til dårlig mave) og noget der hedder Natural Cat med 50 eller 52% protein i tørværdi, så tørfodermæssigt kan jeg vist ikke gøre det meget bedre. Vådfoder får de pt. dagligt, men “kun” 185-200 g. til deling, der skal skrues lidt op for det, og lidt ned for det andet, selvom de egentlig ikke fik mere end 120-130 g. tørfoder med den nuværende mængde vådfoder. Ren vådfoder går ikke, så har jeg katte der pludselig strejker og ikke vil æde den mindste smule vådfoder.

og det er faktisk ikke så svært :slight_smile: (Det er jo nemt at sige, I know :slight_smile: ). Alle misser her i huset spiser vådkost af hver deres tallerken og har fri adgang til buffet. Buffet’en kan de styre, men Bastian åd 2/3-del af vådkosten og blev faktisk temmelig meget tykkere af det (LUX) over sidste vinter indtil de fik nøje afmålte mængder på hver deres tallerken. Bastian grovæder sin mad og forsøger så at stjæle fra de 2 andre… og han gør det i stor stil hvis ikke jeg står og holder øje med dem :)[/QUOTE]

Må vist i gang med projekt foder endnu engang…

Tak til jer alle for ‘lykønskningerne’. :slight_smile:

Og held og lykke til jer, der også kæmper med jeres missers vægt…:slight_smile:

(Nu mangler JEG så bare at blive kæledyr hos nogen, der kan styre MIT foderindtag, så jeg kan tabe ca. 8 kilo…:høhø:)