Når man lykkes

For mig har det i mange år været et mål - ud af mange - at få klare farver og mønstre, og jeg har med spænding set frem til dette kuld, for jeg var sikker på at her måtte det komme. Og jeg er i al fald svært godt tilfreds med disse fire.

Bengaler er de ikke :cool2: men jeg synes nu egentlig at de er meget pæne :tihi:

Hvor meget går I andre - som ikke har så mange point på farve og mønster - op i det? Er det noget I har med eller synes I der er rigeligt andet at tage sig af?

De er fine! særlig den røde - eller også er det bare nemmest at se på den?

Jeg synes da at det er noget man bør ha’ med i baghovedet når man vælger katte ud til parring, for de er jo simpelthen FLOTTERE når deres mønster også er topkvalitet :slight_smile: Uanset om det så tæller i point’ene eller ej :slight_smile:

Jeg kigger på katten som helhed og ikke på mønstre som enkeltdele. Hvad hjælper flot mønster, når alt andet ikke er der?

Det vil sige at før det hele er på plads, så er enkeltdelene ligegyldige? Hvordan når du så frem til helheden?

Tolk bare mine ord som du har lyst til, jeg orker ikke at skulle diskutere til hudløshed over noget, som alligevel bliver tolket og misforstået.

Altså man skal jo starte et sted. Og jeg synes da at mønsteret er et godt sted.

Desuden kigger man vel generelt på helheden… og når DEN er på plads, hvorfor så ikke avle efter et pænt mønster oven i hatten? :slight_smile:

Jeg har selv farver og mønster som et af mine opdrætsmål, og jeg håber at jeg med tiden når der til at jeg får flotte klassiske mønstre, makrel mønstre men også nonagouti med knald på farven.

Men der er lang vej, da jeg først er begyndt :slight_smile: Men mine kommende parringer, er valgt ud fra tavle, og at jeg synes hankatten supplerer den pågældende hunkat og så er der også farven som jeg er spændt hvad den bringer i den pågældende kombination. Der er mange små detaljer i hver kombination, men det er spændende og så sidder man og krydser fingre for at det hele lykkes før eller siden.

Dog må jeg sige at det kuld du viser billede af, de tortie piger har et meget flot mønster men især den røde dreng der kan man se både mønsteret og den intensitet der er i farverne på kuldet …lækkert syn :slight_smile:

Et dejligt kuld er det :hjerte: - og med flotte, skarpe mønstre, som straks falder i øjnene.

Uanset, hvor mange point mønster og farve giver, så er dommere vel også mennesker - og førsteindtryk har det med at sætte sig. :slight_smile:

Jeg kan i allerhøjeste grad godt forstå at du er tilfreds!
Nøj, de er flotte! :thumbup:
Glæder mig til at se dem udvikle sig.

Nu er jeg jo ikke opdrætter, men vil som Trekkie sige at de jo bare ER
flottere når mønster og farve er i top.
Så stod jeg og skulle vælge mellem to ellers ens katte, og den ene havde
så flotte farver som dem du viser der, hvor den anden så var mere …
… middelmådig … jamen, så ved jeg godt hvad jeg ville vælge. :slight_smile:

Jeg synes det er skønt at se, at der arbejdes seriøst på noget, der faktisk slet ikke giver point - det gælder jo netop om at følge sine egne idealer :ok:

Jeg går meget op i klare farver og mønstre. Jeg har været så heldig at få en del af det “forærende” med mine amerikanske katte, fordi de generelt selekterer mere på farve og mønster over there end vi har gjort her i Europa. Og jeg er helt enig, det bærer måske ikke så mange points, men det ser dælme pænt ud og alt andet lige er det da en vigtig del af helhendsindtrykket, synes jeg. :slight_smile:

Amerikanerne siger “first we build the barn and then we paint it”. Dvs man skal ikke have farve som sit hovedmål, men sørge for at sundhed, struktur, type og temperament er på plads, før farven rigtig bliver et selektionskriterium. Det tror jeg også, at de fleste gør, om ikke andet, så ihvertfald på de racer, hvor farven ikke oppebærer ret mange points. Og det er skønt, når man står med en killing, som har “hele pakken”. :wehu:

Hvor ser de flotte ud PiaJ - jeg glæder mig også til at følge dem herinde. :love2:

Klare farver er også et ønske her. Samtidig har jeg især fokus på, hvordan aftegningerne er. Her tænker jeg på, hvordan/hvor det hvide fordeler sig på kattene … især i kattes hoved og på dens poter.

Mit F-kuld :hjerte: rammer meget godt dét jeg synes bedst om.

Fantastisk udtryk - bedre kan det ikke siges :ok:

Jeg synes, de er vildt flotte og lige netop intensitet i farver og klare mønstre er noget, jeg har savnet, når jeg på udstillingerne har kigget MCO, så det glæder mig, at det også er ved at komme. De er bare flottere og med en større wow-faktor, når farve og mønster også er med :thumbup:

Helt enig, og man kan jo blot kigge på de katte der bliver International Winners eller Regional Winners i TICA. De billeder man ser af dem viser ikke kun en pæn kat men også mønstre som jeg synes er med til at forme helheden og de billeder synes jeg er gode inspirationsbilleder på hvor stor en rolle et flot og klart mønster og farve spiller ind :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;916854]

Amerikanerne siger “first we build the barn and then we paint it”.[/QUOTE]

Det udtryk siger det hele, og er en god måde at huske på hvordan man går frem mod sine mål :slight_smile:

Flotte killinger - tillykke med dem :hjerte::hjerte::hjerte::hjerte:
Hos en Birma giver kropsfarve og maskefarve 10 point, så det er da en vigtig del. Vi kan godt have det problem, at maskefarven bliver for lys - eller at kropsfarven bliver for mørk. Det er ikke nemt, for ofte hænger en mørk maske sammen med en mørk kropsfarve :uha: For mig, og for en Birma, så er der mange detaljer der skal være på plads, herunder de hvide handsker og kiler. Man kan aldrig få det hele på én kat, så det må altid blive et valg og en prioritering, når man udvælger avlskatte. Temperamentet er der jo også at tage hensyn til :slight_smile:

Jeg udstiller lige min uvidenhed her …Giver mønster og farve ingen point hos MCO ??

De er aldeles bedårende Pia …Ham den lille røde skønhed, glæder jeg mig til at se når han bliver lidt størrer, for han er dælme flot, og hans mønster tegner allerede super godt :slight_smile:

Jeg har jo selv en race, hvor der er en del point på farve/mønster, men jeg ved at min veninde, der opdrætter MCO var godt tilfreds med at beholderne/den bedste type i de to kuld hun har lavet begge også var de to med bedst mønster af killingerne. To fine røde også i øvrigt :slight_smile:

r[QUOTE=Alice;916893]Jeg udstiller lige min uvidenhed her …Giver mønster og farve ingen point hos MCO ??
[/QUOTE]

I FIFe har det tidligere ingen point givet, og det er først indenfor de senere år at det er kommet til st give lidt (5 point). Tilgengæld har hovedet en masse (40 point som jeg lige husker det)

Der gives 5 point for farve og mønster, det er IMO næsten lig med ingenting.

Jeg har altid vægtet farven højt omend det absolut IKKE er det vigtigste. Det er et langt liv hos tilfredse killingekøbere (og her)
Jeg kan huske første gang jeg mødte katteverdenen til et studiekredsmøde…det var vinteren 2000 og de der var fik fortalt hvad jeg havde isinde at ekselerer i (nemlig MCO) fik jeg nogle ansigter og hønsemåse retur for pppffft det var jo KUN MCO og der kunne man bare lave dyrene som man ville unden at skelne til hverken det ene eller andet. Jeg måtte så, så godt jeg neongrønne opdrætter (havde end ikke fået mit a-kuld endnu…det kom 10 måneder senere) forklare jeg OGSÅ udover at prøve at købe sunde dyr OGSÅ havde købt mis udfra farven. Og den farve (sort og hen af vejen blå…for fortynding møder man jo naturligt nok) er blevet “min” farve OG det er tydeligt man gør sort…sortere ved ikke at blande andre farver ind. Ouna er et glimrende eksempel. Typemæssigt er hun ikke noget at skrive om, men vis mig en MCO der er mere sort. Det samme gælder blå. Ger er ingen blå mis lavet og de har noget der minder om creme i sig. Edn ikke de to eneste blåtabby mislinger jeg har lavet.
At man KUN får 5 point for farve etc. er uforskammet for selvom farven OG mønstrene er noget man også bør dyrke, så er farven og mønstret altså noget der også gør en given kat smuk.
Hvem tænker når man møder en kat…hmm den har vist for fremtrædende knurhårspuder…eller hmmmm den mis har en dårlig ørestilling. NUL, ET øjet ser OG hjernen registrerer er farven som det første og er man itvivl så tjek næste gang du møder en kat. Det første man opfanger er OM den er rød, er sort eller andet IKKE om den har en pæn type eller om den har en hale der passer til standarden.
Uh hvor ville jeg ønske jeg kunne sætte billeder ind, for så skulle I se en BLÅ MCO…hun ER blå…virkelig blå

Dit kuld PiaJ…er superflot og jeg håber du bliver belønnet med en masse ros over mislingerne