Når to ikke sølv-katte får sølvkillinger

Jeg vil høre af, hvad i andre gør, hvis jeres ikke-sølvkatte får killinger, der tydeligvis er med sølv?

Den ene af forældre kattene er farvebedømt på udstilling, og den anden er ikke.

Ingen af forældrene viser tydeligt sølv, men begge har mulighed for at være sølv.

What to do :?

En farvebedømmelse på en udstilling er ingen facitliste. Jeg har prøvet turen. Betalt og fået en farvebedømmelse som blev underkendt af dømmende dommer.

Jeg vil tage opdrætter af den af forældrene som har en eller 2 sølvforældre i hånden og be via vedkommende om en rettelse i din kats stamtavle. Har du 2 muligheder så prøv dem begge og studer dine guldklumper i vinterpels for da er dem med dårligt sølv gerne til at se.

Vil du være helt sikker på hvem af dem der er med sølv nu hvor det kan være dem begge parrer du begge de impliserede katte (dine som har fået sølvkillinger) med en garanteret uden sølv kat. Den der så producerer sølvkillinger er sønderen.

Der er mulighed for sølv hos begge katte, som jeg også skrev højere oppe. Og jeg har ingen garanteret ikke-sølv kat, jeg kan parre ham med, så jeg kan ikke finde ud af det den vej.

Desuden skal der jo rettes i killingernes stamtavler, og det kan der ikke, så længe ingen af forældrene står med sølv.

Mindst en af forældrene må jo være sølv, synligt eller ej :slight_smile: Den ene eller begge, må så påføres på tavlen - uagtet at dommerne ikke kan se det - med fæno- og genotype, og så kan deres afkom få den rigtige farvekode.

Du må kigge tilbage i tavlerne, se hvilke forfædre der har givet sølv videre og så se om du af den vej kan finde ud af om det er den ene eller den anden eller begge. Hvis du har brug for hjælp til det, så send mig et link til tavlerne på Pawpeds eller hvis de ikke er der, så scan tavlerne ind og send dem. Så skal jeg gerne kigge dem igennem og se om jeg kan finde noget brugbart.

[QUOTE=En forhenværende bruger;728935]Mindst en af forældrene må jo være sølv, synligt eller ej :slight_smile: Den ene eller begge, må så påføres på tavlen - uagtet at dommerne ikke kan se det - med fæno- og genotype, og så kan deres afkom få den rigtige farvekode.

Du må kigge tilbage i tavlerne, se hvilke forfædre der har givet sølv videre og så se om du af den vej kan finde ud af om det er den ene eller den anden eller begge. Hvis du har brug for hjælp til det, så send mig et link til tavlerne på Pawpeds eller hvis de ikke er der, så scan tavlerne ind og send dem. Så skal jeg gerne kigge dem igennem og se om jeg kan finde noget brugbart.[/QUOTE]

Jeg har sendt dig en mail :slight_smile:

jeg er slet ikke inde i farver og sådan men kom til at tænke på om man ikke kan gen teste det? det gør man på heste så vidt jeg ved:)
Rikke

Søsteren til mormissen er sort tortie smoke :slight_smile:

[QUOTE=nouredin;728941]jeg er slet ikke inde i farver og sådan men kom til at tænke på om man ikke kan gen teste det? det gør man på heste så vidt jeg ved:)
Rikke[/QUOTE]

Det har jeg fået at vide, at det kan man ikke :frowning:

Jeg vil gerne se billeder taget på lang afstand af begge forældre. Det kan også hjælpe.

Mormis

Farmis

Søsteren til mormis

Susanne, på fars stamtavle står han som sort sølv blotched tabby med hvid, så hvad dælen er problemet?

På fars stamtavle står han som blå blotched tabby uden hvid. Der er problemet ;o)

Jeg har nok fået sendt dig den forkerte, den er blevet rettet til en farvebedømmelse.

Mit gæt, at farmis har fået skyld for ikke at være med sølv.

Jeg syntes nu også mormis ligner en sølvkat.

[QUOTE=DK Blackangel;728968]På fars stamtavle står han som blå blotched tabby uden hvid. Der er problemet ;o)

Jeg har nok fået sendt dig den forkerte, den er blevet rettet til en farvebedømmelse.[/QUOTE]

Så kan man kun sige en ting, farvebedømmelser er jo fænotypiske og til brug for udstillinger. Når man så bruger en kat i avl og den giver andet end det som dommerne kan se ved en farvebedømmelse, så må man sige at hans sølv har været så “dårligt” at det ikke er synligt, men at det er der. Og så er vi tilbage til det første jeg skrev; han skal påføres fæno- og genotype.

Din klub må kunne hjælpe dig, du kan ikke gøre meget andet end det du har gjort. Du har fået ham farvebedømt, og når han så alligevel lægger sølvkillinger, så må der fæno- og genotype til.

[QUOTE=En forhenværende bruger;728975]Så kan man kun sige en ting, farvebedømmelser er jo fænotypiske og til brug for udstillinger. Når man så bruger en kat i avl og den giver andet end det som dommerne kan se ved en farvebedømmelse, så må man sige at hans sølv har været så “dårligt” at det ikke er synligt, men at det er der. Og så er vi tilbage til det første jeg skrev; han skal påføres fæno- og genotype.

Din klub må kunne hjælpe dig, du kan ikke gøre meget andet end det du har gjort. Du har fået ham farvebedømt, og når han så alligevel lægger sølvkillinger, så må der fæno- og genotype til.[/QUOTE]

Jeg har skrevet til klubben, men jeg har endnu til gode at få et svar, er der nogen bestemt, du tænker på? :slight_smile:

Selv om du ikke selv har en ikke sølv partner kan du jo godt få et samarbejde med en anden opdrætter op at stå med det ene formål at få afklaret om farmis kan lave sølvkillinger.

[QUOTE=Babette;728970]Mit gæt, at farmis har fået skyld for ikke at være med sølv.

Jeg syntes nu også mormis ligner en sølvkat.[/QUOTE]

Det svære ER jo netop, at de begge har mulighed for at have sølv i det skjulte :tihi:

Det har jeg desværre ikke noget af :ups:

Den ene killing han blev far til, det var med en sort sølv mormis, og killingen blev sort sølv, så det hjælper mig ikke ret meget.

[QUOTE=DK Blackangel;728979]Det har jeg desværre ikke noget af :ups:

QUOTE] Så etabler et. Vo intet vover intet vinder.