Naturnationalparker og hestene i Mols Bjerge

Men den får vel ikke de afbillede situationer til at forsvinde, eller…?
De er naturligvis kun den ene side af sagen - men for mig at se uanset ikke acceptable casualties, i den højere sags tjeneste.

Som du selv påpegede længere oppe - der er mange rideheste der heller ikke nødvendigvis har godt hesteliv, uanset at de håndteres af " kyndige hestefolk", så det tænker jeg ikke i sig selv er garant for at jeg ændrer standpunkt… :wink:

1 Synes om

Bør de her indlæg ikke have sin egen tråd?

7 Synes om

Enig!

De fylder allerede meget og kan sagtens komme til at fylde mere :slight_smile:

1 Synes om

På samme måde kan man spørge om Bøgedal er troværdig kilde?

Er der andre dyrlæger der bakker hende op? Dyreværnsforeninger?

Hvad er hendes agenda og motivation? - har hun en baggrund i dyrevelfærd? Eller?

Hvor er hun i det dyrlægefaglige landskab?

Er den flyer du har delt et seriøst veterinært indspark i debatten?

…eller er det farvet og billeder vinklet så det får folk til at finde fakler og hø-tyve frem på sociale medier?

Seneste opslag fra Morten D. D. Hansen

“Politiet og Fødevarestyrelsen var i går på kontrolbesøg på Molslab og så alle dyr 1:1. Der var ingen anmærkninger. Interessant er det, at væksten ude på overdrevene lige nu er gået helt i stå, men nede i skoven og inde i gyvelen er der masser af frisk grønt græs. Landskabelig heterogenitet FTW. Bemærk i øvrigt, at man altid kan se det opdaterede dyreantal på Molslabs hjemmeside.”

Og her kan alle kontrol rapporter ses:

Jeg kender ikke Bøgedal - billedet af flyeren var bare en nem måde at lægge lidt billedeksempler ind på.

Der er bestemt flere fagfolk og -grupper, der deltager på samme side i debatten - herunder også dyreværnsforeninger: https://www.dyrenesbeskyttelse.dk/artikler/dyrevelfaerdsloven-skal-beskytte-alle-dyr-ogsaa-i-naturnationalparker

Noget andet er så, at jeg faktisk ikke tænker, man nødvendigvis skal ha’ veterinær eller anden faglig baggrund, for at kunne se, at hvad der vises på bla. de indsatte billeder ikke er OK…

Han henviser jo netop til det samme kontrolbesøg, der er var årsagen til den afbillede flyer - og igen er der tydeligvis (mindst) 2 sider af sagen…
Med mindre der er fusket med datoerne i det viste billedmateriale, må det undre at fødevarestyrelsens kontrollanter ikke har set noget galt i de pågældende dyrs tilstand, som hævdes at være tilset 1:1?

Det sagt, så mangler jeg en troværdig begrundelse for, hvorfor naturpleje andre steder fint kan kombineres med fornuftig dyrevelfærd, mens man fra Mols-laboratoriets side betragter enhver form for fodring som “hærværk”?
Men der er desværre gået skyttegravskrig i debatten:

Ja, det virker som et stort problem :frowning:

Der er udsendelse om det her :slight_smile:

Jeg kan ikke linke til afsnit - men det hedder ‘Øv, nu fodrer de igen!’

"Efter i årevis at have anmeldt Molslaboratoriet til myndigheder for vanrøgt uden at myndighederne har fundet nogle tegn på vanrøgt, har de selvudnævnte dyrevenner taget skeen i egen hånd og er begyndt at sabotere rewildingprojektet ved at fodre dyrene med medbragt hø. For at blive lidt klogere på konsekvenserne for området er vi taget til Molslaboratoriet med Emil Ellegaard Thomassen, som laver PhD om biodiversiteten i de store planteæderes lort. Det foregår i første time af dagens afsnit.

I anden time går vi på jagt efter sandheden om de ulovlige fodringer. Rasmus interviewer Dorthe Brauner Jensen, som er blevet bannerfører for modstanden mod rewilding i Danmark om hvorfor de fodrer dyrene på Molslaboratoriet, når de nu har det godt.

Dernæst spørger han lektor Janne Winther Christensen fra Institut for husdyrvidenskab på Aarhus Universitet om hvad der skal til for at gøre vildtlevende heste tilfredse.

For at blive lidt klogere på hvordan dyrlægeforeningen håndterer personangreb og hetz mod deres medlemmer fra de såkaldte dyrevenner ringer vi formand Hanne Knude Palshof op.

Endelig taler vi med Kristian Juliussen fra Østjyllands politi om hvordan de håndterer de mange anmeldelser fra Molslaboratoriet. Både de som handler om påstået vanrøgt og de som handler om fodringerne. Vært: Rasmus Ejrnæs"

Jeg mener jo der er åbenlyse paralleller til debatter om f. eks. staldkatte - på den ene side landmanden, der har en flok fertile katte rendende som skadedyrsbekæmpere, uden fodring eller parasit bekæmpelse og evt. en kugle hvis de bliver for syge eller skadede, mens andre har neutraliserede staldkatte, der fodres, passes med orme- og loppemidler og tilses af dyrlæge ved behov.

Førstnævnte landmand vil formentlig hævde, at de sidstnævntes umuligt kan være effektive og at det i øvrigt er spild af penge - de sidstnævnte at kattene fint løser opgaven, selv om de behandles på forsvarlig vis.

Og i lighed med katte (i hvert fald de katte, der lever semi-vildt i DK) er kvæg og heste domesticerede racer, der ikke bliver vildtlevende dyr af at blive overladt til sig selv - højst forvildede…

6 Synes om

:thinking: ved ikke helt om analogien holder?

Det de vel prøver i Mols laboratoriet er at finde ud af om heste/kvæg kan indgå som en del af naturen - så de er en del af naturligt kredsløb og balance?
Så de udfylder den rolle som vilde heste og kvæg tidligere har haft - og de har i andre lande…eks zebra & bøfler i Afrika.

Der er vilde/forvildede heste bestande flere steder i verden - bla. det eksempel der nævnes i podcast med Sabel Island, hvor man har besluttet sig ikke at blande sig

Der er også mustanger i USA?

På engelsk skelner de mellem ‘wild horse’ og ‘feral horse’ …det giver lidt mere mening…ved ikke hvorfor de ikke har brugt eks Przewalski’s heste? - men nok fordi de ikke sådan er til at få fat på…

De skulle måske have taget nogle Zebra ind… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Syntes også det var interessant i radioudsendelse, hvor de snakkede om at forvildede heste blev mindre og fik samme farver. Også pointe omkirng ‘zombie kvæg’ der bare står og venter ved trug…vs. kvæg der bevæger sig rundt og ‘arbejder for føden’…og at dyr faktisk gerne vil ‘lave noget’

Tænker lidt at sammenligning derfor må være hvis man prøvede at forvilde katte - så de blev som oprindelig Europæisk vildkat?
Og udfyldte en niche som lille jæger. Altså i et naturligt miljø med byttedyr - mus, fugle, insekter, padder etc. Det ville jo så kræve katte med veludviklet jagt instinkt og rette pels/farve…og evne til at finde ly etc…

Mustanger er ikke indhegnede, de kan flytte sig efter maden og de får slidt deres hove

I radio udsendelsen var der en af forskerne som havde interessant pointe omkring det - at hvis det var helt naturligt system - så ville der være græssende dyr over alt - og derfor var der ikke nødvendigvis noget at flytte efter. Altså sidst på vinteren er der ikke så meget mad - nogen steder.

Men nogle steder i Afrika er der jo så årlige migrationer - men der er klima jo også anderledes…

Anyway, syntes udsendelse er interessant og der var flere spændende indlæg - selvom vært havde bias som jeg syntes nogen gange lidt spændte ben for spørgsmål…altså han blev lidt ved i samme rille.

Første time hvor han snakkede med forsker var interessant - vildt hvad man efterhånden kan med DNA test. Læste også om projekt (de nævnte det vist også) hvor man via havvands prøver kunne finde ud af hvilke fisk der svømmede rundt…

Når det kommer til forskellige opfattelser - og manglende vilje til at overveje andre synspunkter - mener jeg bestemt den holder, og det var det, der var min pointe… :sunglasses:

Mht. de valgte racer, så pas - men Konik og Exmoor er givet lettere tilgængelige end Przewalski.
Og som @MorTilKatja skriver, så er det jo netop en af de afgørende forskelle - mustanger, brombies, criolloer o.a. “forvildede” bestande er netop ikke hegnet ind, og lever i vild tilstand i de habitater, som de gennem mange generationer har tilpasset sig.

Hentede man en flok mustanger til DK, og udsatte dem for samme udfordringer, som pt. rammer Exmoor ponyerne, er jeg ret sikker på de ville få tilsvarende problemer.

PS. Et sidespring - men er i øvrigt på 20 år ejer af en oprindeligt vildfanget Argentinsk Criollo - uden sidestykke den mest fantastiske hest jeg nogensinde har kendt… :heart_eyes:

Hvad menes der med græssende dyr?

Fx er der masser af harer i hele landet der spiser græs.

Som jeg forstod det - andre heste/kvæg :slightly_smiling_face:

Hvor spændende - må vi se foto? :smiley: Han/hun er her i DK eller?

Okay, altså her i Fredericia kan man støde på dådyr på volden, og helt nede ved havnen…

De er der ikke hele tiden, da de flytter sig efter maden

Måske også noget med håndtering & sikkerhed? Jo mere vildt jo sværere at håndter og jo mindre adgang for offentligheden?

Jeg misforstod og læste eksempel om pointe :blush:

1 Synes om

Hun er i høj grad her - har også figureret på nogle af mine tidligere flashede heste-billeder, men her et helt dugfrisk (og som det fremgår sætter selv “feral horses” pris på insektværn… :wink:):

“Vildfanget” burde måske have været i citationstegn - der er i Argentina såvel free range criollo bestande og registreret avl, og hun stammer fra førstnævnte, der er at ligestille med den Nordamerikanske Mustang-bestand.

6 Synes om