Navngivning af kuld (A, B, C...)

Jeg tænkte på, hvorfor er det, at man utroooligt ofte ser navngivninger, der starter fra A, B, C osv.? Der må da være en enormt stor andel af racekatte, der netop hedder noget, der starter med de første bogstaver i alfabetet :høhø: For jeg kan ikke forestille mig, at flertallet rent faktisk når hele vejen igennem alfabetet…
Hvorfor har du valgt at navngive killinger dine kuld efter alfabetet - eller hvorfor ikke? Hvad er dit system så?

Min Amira kommer fra det sidste kuld fra hendes opdrætter - og der nåede jeg vist godt og grundigt at ødelægge systemet ved at forslå, at hun skulle hedde netop Amira. Resten af kuldet fik N-navne. Men det havde jeg ikke fået noget at vide om :ups: Hov, ved nærmere eftertanke er der ikke noget system i forhold til kuldet før, så det er måske ikke så slemt endda.
Men utroligt nok - trods at jeg så netop valgte et A-navn, som jeg jo lige har påstået må være vældig meget brugt - så har jeg kun set et fåtal af Amira-katte :slight_smile: Jeg tænkte ikke over det dengang, navnet passer bare så godt til hende (arabisk prinsesse).

Jeg ved at mange gør det efter et bestemt forbogstav, der dog ikke nødvendigvis har noget med alfabetisk rækkefølge at gøre. Og at andre gør det efter et emne, superhelte, gysere, etc… :slight_smile:
Og Europa’s gør det efter forbogstav i mors og fars navn, hvorkattene har todelte navne. F.eks. Europa’s Dåse Juice.
Og Petheaven’s gør det både efter alfabetisk rækkefølge og efter emne. Mette er nu her igang med hendes G-kuld, der er guder der starter med G. Kuldet før var filosoffer med F (Friedrich Nietzsche) :slight_smile:

I Frankrig bestemmer årstallet forbogstavet på killingens navn :slight_smile:

Altså så det er bestemt, at alle killinger et år skal starte med et bestemt forbogstav? Sådan er det også med travheste herhjemme.

Jeg har også set en Cornish Rex-avler, der brugte temaer. Jeg husker nemlig tydelig et Stieg Larsson-kuld, hvor der var taget bedårende billeder af killingerne kravlende rundt på bøgerne :wink:

Men jeg synes bare, det meget ofte er A, B, C…

Da jeg købte en Europakat for 10-12 år siden brugte de alfabetet men de er jo nået igennem mere end en gang så det er nok derfor de har ændret taktik.

Jeg har aldrig brug det system, men det letter jo når man vil finde ud af hvor gammel en given kat er eller hvem der er mor, far og kuldsøskende.

Stamnavnet forhindrer jo at Babette´s Olfert bliver forvekslet med f.eks. Europas Olfert.

Jeg valgte et temakuld, så derfor har jeg nogle små løvinder boende (løvernes konge). De opdrættere jeg har snakket med har sagt at de vælger at navngive efter alfabetisk rækkefølge, da de så bedre kan placere killingerne. F.eks. når man er nået til R og nogle killingekøbere fra A-kuldet ringer så er det meget rart at vide det faktisk var en killing fra første kuld uden at skulle tænke længe over det (det første kuld kan man så nok under alle omstændigheder huske ;)), det er lidt sværere hvis der ikke er systematik i det, dog tror jeg det fungerer nogenlunde lige så godt med temakuld.
Det er ikke noget, der er bestemt at sådan skal man gøre det, men det er udelukkende for at lette hukommelsen + nogle kan ikke se det sjove i temakuld.

Jeg valgte A-B-C kuld men har efterfølgende fortrudt. Så næste kuld bliver klart et tema kuld :slight_smile:

Jeg følger alfabetet.
Når man først har lavet 30 kuld er det mere overskueligt, synes jeg, når jeg bliver ringet op af køberen af Einsten (gjorde jeg faktisk forleden) - og ret nemt kunne huske, at mit E-kuld blev lavet lige omkring år 1995.
Temakuld ville jeg aldrig kunne huske på den måde.

Udfordring søde: Alfabetisk OG Tema - se det er en spændende opgave.

Jeg har rundet alfabetet - næste kuld er mit J-kuld.

Alfabetnavne giver en masse historik også mange år efter - jeg har nemmere ved at huske hvem forældre og kuldsøskende er, gode og dårlige oplevelser, osv.

Jeg har valgt alfabetnavne, men forrige kuld blev også med tema. Navnene skulle begynde med B, så de fik alle 5 fornavnet Blue. Og så valgte jeg ædelstene som tema. En lille krølle på historien er at en guldsmed rent faktisk købte de to drenge der var i kuldet. Det var lidt skægt, hun lige fandt vej til mit ædelstenskuld :smiley:

Det er heller ikke så meget forveksling, jeg tænker på. Men mere bare, at det måske virker lidt “kedeligt” med en masse navne med A, B, C… de første bogstaver i alfabetet :slight_smile:

Men jeg kan selvfølgelig godt se det praktiske for jer, der har rigtig mange kuld.

Ligesom i Italien.

Efter snart 31 år i biblioteksverdenen ER alfabetet en nødvendighed :tihi:
Da mit a-kuld så dagens lyd for IDAG præcist 9 år siden var jeg IKKE itvivl, de skulle begynde med A. Så det blev Aviaya og Anelka. Sidstnævnte hører jeg jævnligt fra. Førstnævnte bor i Frankrig og der har jeg desværre mistet kontakten :S
Som Vivi er inde på så ER det altså noget nemmere når man kommer igennem nogle kuld man HAR brugt alfabetet for det ER jo dokumenteret C kommer før L :tihi: og det ER altså meget lettere at huske at Findus altså ER ældre end Ranya også selvom de begge er her og er to kæmpekatte og i samme farve.
At andre bruger tema’er eller andet er deres sag. Jeg kommer aldrig til andet end at bruge alfabetet :thumbup:
Det næste kuld er V og skulle gerne se dagens lys næste år…hvornår vides ikke…det handler jo om dyrene. Vi vil SÅ gerne bestemme alt, men her kommer vi til kort :rock:
Når jeg engang kommer så lamgt jeg begynder forfra alfabetisk vil mislingerne hedde Anavn og Anavn eksempelvis Archi Amor.

Hvad mine killingekøbere kalder de killinger de køber her, må de om. Ulrikke Eleonora var for meget for min lillesøster så Ulrikke Eleonora hedder idag Amira og er vist godt tilfreds

Da vi i sin tid købte vores Leonberger Toostie, var hendes stamnavn: Nygård’s Flying Galaxy. F Fordi det var deres 6. kuld, G fordi hun var den 7. Hvalp der blev født. Sådan holdte vores opdrætter styr på kuldene :slight_smile:

Her vælger vi navne efter temaer :slight_smile:

Og mit sidste kuld var jo næsten selvskrevet til at blive opkaldte efter Michael Jackson’ s hit. Da killingerne blev født samtidig med at hans dødsfald blev annonceret. Så vi fik følgende :

MissWonder’s Beat It
MissWonder’s Billie Jean
MissWonder’s Dirty Diana
MissWonder’s Heartbreaker
MissWonder’s Butterflies

Da jeg startede med mine birma valgte jeg at det skulle være A-B-C, men nu hvor jeg er startet med Kurilean Bobtail laver jeg det også efter A-B-C, dog er det kun temaet der skal starte med bogstavet, så mit A-kuld fik navne efter Abba sange og mit B-kuld er lige ved at få navne efter forskellige bær, altså Strawberry Blackberry osv.
Jeg har det meget godt med at det er A-B-C, for som Vivi skriver, er det lidt næmmere at huske de forskellige killinger når man bliver ringet op…

Vi snakker allerede om det, for navngivning er noget af det bedste både Elin og jeg ved:-)

Hver gang de har haft killinger inde fra Hittekilling, så er det altid spændende at besøge dem og se, hvad de har fundet på af nye navne:-) Maggie, Tip - ja det er Elins opfindelse:-)

Tara og Nanoq er efter alfabetet fra Brita - Tara O-kuldet og hedder rigtig Oline Shiela. Nanoq hedder Nanoq Nuuk:-)

Eddie er et tema-kuld fra Mette - Eistibus - spådommens engel er hans rigtige navn. Brita forkortede det til Eddie på dette forum i en tråd, hvor jeg skrev hvad skal jeg dog kalde ham, da Elin var begyndt at drille med “busser”:slight_smile: haha

Jeg elsker at navngive dyr. Don Malik og Don Milo, Don Nemo Lenschows Mister Mean Machine Drinking Gasoline And Feeling Fine While Women Scream, Robbie Tiptop Of The Pop, Miss Black Magic - ja dyrlægen er altid ved at dø af grin, når jeg opretter en ny hos dem:-)

Eddie står der forresten som Eddie Farelli Dali Spagetti!
:slight_smile:

Gud - stakkels kuld… Tror jeg lader Elin og Mogens bestemme:-)

[quote=Lis Dahlstrøm;307426]Udfordring søde: Alfabetisk OG Tema - se det er en spændende opgave.
[/quote]

Ja, det synes jeg også kunne være en sjov udfordring, så den har jeg også taget til mig a jeg så hvordan Mette Mejdahl gjorde :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;307426]Udfordring søde: Alfabetisk OG Tema - se det er en spændende opgave.

Jeg har rundet alfabetet - næste kuld er mit J-kuld.

Alfabetnavne giver en masse historik også mange år efter - jeg har nemmere ved at huske hvem forældre og kuldsøskende er, gode og dårlige oplevelser, osv.[/quote]

Så ved jeg hvem jeg skal ringe til når jeg skel finde et tema med B :høhø: :høhø:

B må da være blomsterbørn :høhø: