Neutralisering - alder?

Hejsa

Vil gerne vide hvornår I vaccinerer jeres kuld? Samt hvor mange gange?

Samt hvornår I normalt neutraliserer killinger, før de flytter ud som kælekatte?

MVH Helle

Som min økonomi er nu, bliver killingerne først neutraliseret når de er solgt. Det har i dette kuld været ved i 14 ugers alderen for drengene og Iza som bliver neutraliseret på mandag vil da være 20 uger gammel.

Kuldet blev vaccineret første gang lige knap 11 uger gamle og anden gang lige knap 15 uger gamle.

Kan man ikke få “mængde-rabat” :slight_smile:

Jeg får opdrætter rabat hos min dyrlæge, og den får jeg uanset om jeg kommer med én killing ad gangen, eller alle 6 :slight_smile:

Det svinger lidt, hvornår jeg vaccinerer. Afhænger af om killingerne er solgt, om hvornår de skal flytte.
Seneste kuld mener jeg blev vaccineret 10 uger, neutraliseret 12 uger og revaccineret 14 uger.
Man skal så være opmærksom på, at en vaccine i 14 ugers alderen ikke dækker på alle killinger, så skal den ud et sted med udstillings- eller avlskatte, bør den vaccineres en ekstra gang.

Tusind tak for gode svar. Jeg kan se, at der er forskelle fra opdrætter til opdrætter herinde i andre tråde. Synes det er spændende at sammenligne udviklingen fra da jeg fx var barn - der vaccinerede man 3 gange første gang 8 uger gammel og neutralisere (hvis man gjorde-surrender) ved minimum 6- 7 mdrs alderen - og nogle dyrlæger anbefaler det stadig…:uha:

MVH

Jeg tror du kan finde utrolig mange forskellige måder opdrættere kører deres vacc. og neutrliserings program. Så det er med at pinpointe dig ind på det der følger din overbevisning om hvordan det skal gøres.

En god dyrlæge, der har styr på smitte og forskellige vaccinationer er simpelthen guld værd!
Det der er det rigtige for mig, er ikke nødvendigvis det rigtige for dig.

Jeg vaccinerer 12 og 16 uger, jeg isolerer (jeg har ikke syge katte, men jeg han have bærere, det vil jeg gerne beskytte mine killinger mod) morkat og killinger til de er færdigvaccineret.

Dem der skal snippes bliver det ved 14 uger.

Vaccineringen lægger jeg sådan fordi ved 16 uger ved man at killingen ikke mere har maternelle antistoffer fra moderen, deres immunforsvar er begyndt at virke og så har vaccinen effekt.

Killingerne er så klar til levering ca. 17 uger gamle godt rustet både fysisk og psykisk

I mit sidste kuld …Og jeg vil tro, at det bliver det samme med fremtidige kuld.

Jeg vaccinerede kuldet første gang, da de var 9½ uge, og revaccinerede / neutraliserede og chippede, da de var 13½ uge. De blev derefter afleveret til deres nye hjem, da de var knap 15 uger.

[quote=lenschow;315444]Hejsa

Vil gerne vide hvornår I vaccinerer jeres kuld? Samt hvor mange gange?

[/quote]

er du ikke medlem af en dansk hovedklub? der var en stor artikel om vaccinering i sidste nummer af KatteMagasinet.

En fantastisk artikel …Tak for den Lis :smiley:

[quote=lenschow;315517]Synes det er spændende at sammenligne udviklingen fra da jeg fx var barn - der vaccinerede man 3 gange første gang 8 uger gammel og neutralisere (hvis man gjorde-surrender) ved minimum 6- 7 mdrs alderen - og nogle dyrlæger anbefaler det stadig…:uha:

MVH[/quote]

Det gør man stadig, vaccinerer ved 8 uger - eller før. HVIS man har øvre luftvejsinfektioner i sit katteri.

Ingen vaccine dækker 100%.

Mine bliver neutraliseret ved 14 uger.

Lis: Jeg får Kattemagasinet af en veninde. Tak for de gode svar til alle.

Er der nogle, som neutraliserer sent pga racernes størrelse eller har det intet at sige? Jeg tænker fx om en MCO kan neutraliseres før en aby fx?

[quote=lenschow;315819]
Er der nogle, som neutraliserer sent pga racernes størrelse eller har det intet at sige? Jeg tænker fx om en MCO kan neutraliseres før en aby fx?[/quote]

Hos mig har (havde) det intet at sige, men andre vil måske være uenige.

[quote=lenschow;315819]Lis: Jeg får Kattemagasinet af en veninde. Tak for de gode svar til alle.

Er der nogle, som neutraliserer sent pga racernes størrelse eller har det intet at sige? Jeg tænker fx om en MCO kan neutraliseres før en aby fx?[/quote]

Jeg snakkede med en anden dyrlæge omkring det på et tidspunkt, og hun sagde at producenterne af narkosen skriver at grænsen går ved 2 kg. Men hvis man var villig til at tage den risiko, så gjorde hun det gerne før.

Jeg ved jo ikke hvad der står. Men hvordan kastrerer de så rotte, ildere, kaniner osv.? hmmm …

Mine smånips vil jeg gerne have vejer 1 kg - min holdning, ikke min dyrlæges.

Der skal tages højde for de små ikke har meget kropsfedt og derfor omsætter narkosen hurtigere, at de ikke tåler at faste så lang tid - og at de våger op på varme.

Hvad for en risiko? - det fatter jeg ikke. Jeg har fået snippet rigtig, rigtig mange unge - og det kender jeg også andre der har.

Men føler dyrlægen sig utryg - fint nok, find en anden - men dæk det ikke ind under andet.

[quote=KKH;315825]Jeg snakkede med en anden dyrlæge omkring det på et tidspunkt, og hun sagde at producenterne af narkosen skriver at grænsen går ved 2 kg. Men hvis man var villig til at tage den risiko, så gjorde hun det gerne før.[/quote]Der lyder lidt mærkeligt i mine ører :slight_smile: - hvad så med hamstre, marsvin og andre mindre dyr eller killinger som kommer til skade og skal bedøves? Det handler vel om dyrlægens ekspertise?

Men har hørt den med de 2 kg, mange gange.

Mine er blevet neutraliseret ved de 14 uger, og alle under de 2 kg :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;315830]Jeg ved jo ikke hvad der står. Men hvordan kastrerer de så rotte, ildere, kaniner osv.? hmmm …

Mine smånips vil jeg gerne have vejer 1 kg - min holdning, ikke min dyrlæges.

Der skal tages højde for de små ikke har meget kropsfedt og derfor omsætter narkosen hurtigere, at de ikke tåler at faste så lang tid - og at de våger op på varme.

Hvad for en risiko? - det fatter jeg ikke. Jeg har fået snippet rigtig, rigtig mange unge - og det kender jeg også andre der har.

Men føler dyrlægen sig utryg - fint nok, find en anden - men dæk det ikke ind under andet.[/quote]

Jeg aner det ikke, jeg var bare tilfældigt inde hos den dyrlæge (ikke min sædvanlige) for at købe noget foder til hunden, og så spurgte jeg om det for lissom at pejle mig ind på hvordan det er her i området.
Og det var det svar hun gav mig. Men der er jo altid en risko ved at komme dyr/mennesker i narkose.