Neutralisering - alder?

Vaccination 12+16 uger.

Kasteration omkring 12-14 uger - hvordan det nu passer ind med flytning m.m.

Nu vi er ved emnet vaccinering af killinger - hvor lang tid lader I så helst (minimum) gå fra killingen bliver vaccineret til den flytter hjemmefra? :slight_smile:

Et sidespring - hvorfor vaccinerer nogle 3 gange og nogle 2 - er det noget med typen af vaccine?

Ang narkosen og de 2 kg - de har jeg også hørt og undret mig meget over… Min dyrlæge neutraliserer gerne før, og Eddie var kastrat, da han kom, og han vejer 3,6 kilo nu, så han har nok ikke vejet det, da han blev snippet:-) Tror jeg ikke.

[quote=lenschow;315870]Et sidespring - hvorfor vaccinerer nogle 3 gange og nogle 2 - er det noget med typen af vaccine?
[/quote]

Nej, men hvis man har problemer i huset og derfor vaccinerer 1. gang før de 12 uger, skal man vaccinere 3 gange før killingen er dækket.

Helle - Har du læst den artikel om vacciner, der er af Lis i det nye nummer af Kattemagasinet? Der står en del om vacciner, som du måske vil kunne bruge…

Nej har ikke fået læst den endnu, men det vil jeg lige gøre. Tusind tak:-)

Jeg savner viden om vaccinerne… indtil nu har jeg blot gjort som dyrlægen sagde, men nu har jeg besluttet - inspireret af tråde herinde - at forsøge at lære at tænke selv - det er farligt den slags:-)

Tak igen - læser den lige

MVH

Helle - det er ca. det som Lis har skrevet gentagende gange i tråde herinde, men meget rart at det er sammenfattet et sted. :slight_smile:

[quote=Eva K;315869]Nu vi er ved emnet vaccinering af killinger - hvor lang tid lader I så helst (minimum) gå fra killingen bliver vaccineret til den flytter hjemmefra? :)[/quote]Jeg plejer at sige at der skal gå ca. 14 dage fra en “stor belastning” til en anden. (pga imunforsvaret).

Rikke - Okay :slight_smile:
Så dvs. jer der vaccinerer ved 12 og 16 uger, beholder killingen til den er 18 uger ca.? :slight_smile:

[quote=Eva K;315974]Rikke - Okay :slight_smile:
Så dvs. jer der vaccinerer ved 12 og 16 uger, beholder killingen til den er 18 uger ca.? :)[/quote]

Nej ca. 17 uger leverer jeg.

Den første vaccine, givet ved 12 uger er måske lidt længere om at slå an - men den næste ved 16 uger skulle have sat sig i løbet af en uges tid.

hmmm, ikke forstået…

Vil det sige alle de kommentarer du har givet i de diskussioner der har været om præcis det her emne har du kommenteret uden at tænke? Dine kommentarer virkede da ellers som din klare overbevisning - det har ikke noget at gøre med om man var enig med dig eller ej.

Jeg synes nu ellers altid at opdrætterne herinde har serveret alt på et sølvfad, med hensyn til vaccinationer og neutralisering af killinger. Så det har ikke været svært for mig at få et standpunkt til hvordan jeg vil gøre det med mit opdræt, hvilket jeg i øvrigt selv synes er super vigtigt at sætte mig ind i inden jeg får min første avlshun.

Jeg vil gøre noget rimelig lig Alice. - Ja, ja NÅR og VIS osv jeg bliver opdrætter en dag…

Men så kan jeg da også svare som køber, der har jeg nemlig også en ´mening :slight_smile:

Jeg ville vaccinere første gang når killingerne er 9 -10 uger, derefter når de er 13 -14 uger, hvor de samtidig bliver stereliseret og kastreret og chippet. - Så aflevere man et færdigt produkt, hvis man kan sige det sådan og køber skal ikke ud og re-vaccinere før året efter.

Forresten et godt råd det med at isolere killingerne i vaccine perioden. Jeg kommer jo forhåbentligt til at stå med to ældre, dog stadig smukke, vidunderlige og helt igennem raske katte, bortset fra deres calici virus, som jeg ved jeg har ved dem begge nu. Og det skulle killingerne helst ikke smittes af. Meeeeen, det er sådan noget jeg vil vente med at tage for meget stilling til før det bliver aktuelt, ikke noget med at tage sorgerne på forskud her!!!

Jeg tror forresten at Helle mener at hun vil vide noget mere om de forskellige vacciner, eller det er ihvertfald sådan jeg læser det!

• Min opdrætter gav noget levende vaccine ( ? ja jeg har ikke så meget forstand på det!!! ) Men det skulle være bedre, så de blev bedre beskyttet for virus… Hvis det giver mening… Ej, vist ikke så meget!

Jeg synes også som køber, at det er rart at få en færdig pakke hjem. Så står man ikke selv med den usikkerhed, der kan være ved en neutralisering i starten, så det har jeg også altid fået, når jeg har købt en kat.

Ang opdræt - det har jeg ikke nogle erfaringer at skrive om endnu - da killinger osv er ude i fremtiden, og til den tid, tager vi sagen med vores mentorer, så denne tråd har ikke med vores opdræt at gøre - den udspringer af et møde med en i mine øjne gammeldags dyrlæge til en fest, som belærte mig om, at STØRSTEDELEN af danske opdrættere neutralisere sent og vaccinere 3 gange som da jeg voksede op - det troede jeg ikke på - derfor denne tråd, som jeg har tænkt mig at vise ham.

MVH

[quote=Lis Dahlstrøm;315986]hmmm, ikke forstået…

Vil det sige alle de kommentarer du har givet i de diskussioner der har været om præcis det her emne har du kommenteret uden at tænke? Dine kommentarer virkede da ellers som din klare overbevisning - det har ikke noget at gøre med om man var enig med dig eller ej.[/quote]

Det var en joke, Lis:-)

[quote=Bamse;316033]
Men så kan jeg da også svare som køber, der har jeg nemlig også en ´mening [/quote]

Du har som køber lov til at have en mening - men det er nu engang mig som sælger der bestemmer - kan man ikke lide det - så er der garanteret andre der hellere end gerne sælger som du vil have det.

Hvordan man definerer færdigt kan diskuteres - de tidspunkter du nævner er ikke færdigt hvis du mener killingerne skal afleveres med en vaccine der har effekt. Man kan sagtens gøre som du skriver - men skal så bede ejerne om at få foretaget den sidste vaccine. Der er rigtig mange hvor vaccinen ikke virker optimalt givet ved 13 -14. uge fordi killingerne stadig har maternelle antistoffer fra moderen.
Jeg ville heller aldrig neutralisere og vaccinere samtidig - en omgang til imunforsvaret og stress - ingen god kombination.

En del katte renser sig selv for calici

Ja den levende svækkede vaccine har en: hurtigere, bredere, bedre og længerevarende dækning end en dræbt. Den levende svækkede vaccine kan i få tilfælde give udbrud af det der vaccineres mod

[quote=Bamse;316033]

• Min opdrætter gav noget levende vaccine ( ? ja jeg har ikke så meget forstand på det!!! ) Men det skulle være bedre, så de blev bedre beskyttet for virus[/quote]

Men med i overvejelserne skal vel nok, hvad katten skal “bruges” til?

Jeg har i hvert fald i samråd med min dyrlæge fået vaccineret Hampus med
levende vaccine, fordi han bruges til udstilling, mens de fire andre har fået
dræbt vaccine.

Om Hampus så slæber noget med hjem til de andre, kan jo godt ske. Men
de er i hvert fald ikke så massivt udsat for smitte, som Hampus kan være.

Jeg anbefalede osse mine killingekøbere at vaccinere igen når killingerne var 16 uger, begge mine købere var i samråd med deres dyrlæger omkring det, og deres dyrlæger mente det ikke var nødvendigt …Meget sammenfaldende mente begge dyrlæger at de var dækket optimalt ind, med de vacciner jeg havde givet dem.

Jeg valgte selv at vaccinere de to jeg beholdte den 3. gang ( selvom min dyrlæge synes det var ganske unødvendig ) - Men jeg har jo osse planer om, at udstille dem. De tre andre killinger fra kuldet, kom i hjem hvor der ingen smittepres var, og de har ingen planer om udstilling.

Hvad angår vaccine og neutralisering samme tid, så har jeg kun gode erfaringer, og forsætter på denne måde …Jeg havde overhovedet ingen negativ virkning efter vaccinen - Og hvordan man vender og drejer det, så vil en ekstra tur til dyrlægen jo medføre stress for killingerne.

Tror I ikke, at der er RIGTIG mange killinger på udstillingerne, som ikke er
vaccineret tre gange? Og af den simple grund, at ejerne ikke ved, at det
kan være en god ide?

Min Hampus er ikke vaccineret tre gange - jeg anede ikke noget om det!

[quote=Charlotte Oeh.;316122]Tror I ikke, at der er RIGTIG mange killinger på udstillingerne, som ikke er
vaccineret tre gange? Og af den simple grund, at ejerne ikke ved, at det
kan være en god ide?

Min Hampus er ikke vaccineret tre gange - jeg anede ikke noget om det![/quote]

En killing skal ikke vaccineres 3 gange, hvis den sidste vaccination er foretaget, når killingen er 16 uger (eller ældre).
Og for de fleste killinger, er den faktisk dækket, selvom 2. vaccination gives i 14 ugers alderen - men for at være sikker, bør man give en ekstra, hvis det er udstillingskatte.