Omkring det med dyrlægen, som jeg talte med til den fest: Jeg synes det er lidt ærgerligt, at der stadig er dyrlæger, som sidder og siger, at tidlig neutralisering medfører indsnævret urinrør osv og at misling skal være 6-7 mdr før den neutraliseres.
Kan man komme det til livs nogensinde tror I? Alle klienter hos denne dyrlæger gør jo som han siger…
Jeg ærgrer mig over at møde sådan en - troede efterhånden de var uddøde:-)
Mjah … for 20-30 år siden var det den generelle holdning - også blandt dyrlæger.
Så jeg tror at vi, via oplysning-oplysning-oplysning, engang vil komme det til livs.
I øvrigt synes jeg altid man skal bede om at få dokumenteret en sådan påstand fra en dyrlæge.
Og så naturligvis selv fremlægge dokumentation for, at det ikke forholder sig sådan
Ja det der gjorde mig lidt u-glad var, at han sagde, at STØRSTEDELEN af de danske opdræt gjorde det sådan - alene ved at komme herinde et par gange så ved man jo, at det er forkert snak. Jeg vil bede om dokumentation for påstanden, og stikke ham nogle papirer om det modsatte næste gang vi mødes.
Pokkers - en dyrlæge i nærmeste vennekreds, men ingen rabatmulighed, for han er forældet (i mine øjne) Der røg den besparelse:-)
[quote=Vivi_Fletcher;316125]En killing skal ikke vaccineres 3 gange, hvis den sidste vaccination er foretaget, når killingen er 16 uger (eller ældre).
Og for de fleste killinger, er den faktisk dækket, selvom 2. vaccination gives i 14 ugers alderen - men for at være sikker, bør man give en ekstra, hvis det er udstillingskatte.[/quote]
Ja, de fleste - men 25% der ikke er dækket - er i mine øjne mange. Så kunne det jo være lidt interessant at høre dem der vacciner så sidste vaccine falder før den 16. uge - om katte der beholdes i katteriet til avl og evt. udstilling vaccineres en gang mere - hvad jo ville være fornuftigt. Men et værre renderi til dyrlæge:-)
Et studie i USA har vist at 25% vaccineret ved 8, 11 og 14 uger ikke var optimalt dækket ved den 17. uge.
Det er ikke nødvndligt at vaccinere før 12. uge - medmindre der er øvre luftvejsinfektioner i katteriet.
[quote=Charlotte Oeh.;316122]Tror I ikke, at der er RIGTIG mange killinger på udstillingerne, som ikke er
vaccineret tre gange? Og af den simple grund, at ejerne ikke ved, at det
kan være en god ide?
[/quote]
Det er da kun en god ide hvis det har et formål - overvaccining er ikke noget godt formål. Det er spørgsmål om katteriets smittepres eller ej - og at placere vaccinering så den sidste falder ved 16. uge eller senere.
Det er helt grotest vaccine og sundhedsmæssigt at kunne udstille killinger på 3 måneder.
[quote=Charlotte Oeh.;316113]Men med i overvejelserne skal vel nok, hvad katten skal “bruges” til?
Jeg har i hvert fald i samråd med min dyrlæge fået vaccineret Hampus med
levende vaccine, fordi han bruges til udstilling, mens de fire andre har fået
dræbt vaccine.
Om Hampus så slæber noget med hjem til de andre, kan jo godt ske. Men
de er i hvert fald ikke så massivt udsat for smitte, som Hampus kan være.[/quote]
er du sikker på de fire andre er vaccineret med dræbt vaccine? Er det ikke Purevax de har fået? Purevax er kun dræbt på Calisidelen - de to andre er levende svækkede.
Hvad der er noget pusseløjerligt er at Purevax er levende svækket også på calici i USA.
[quote=Alice;316120]Jeg anbefalede osse mine killingekøbere at vaccinere igen når killingerne var 16 uger, begge mine købere var i samråd med deres dyrlæger omkring det, og deres dyrlæger mente det ikke var nødvendigt …Meget sammenfaldende mente begge dyrlæger at de var dækket optimalt ind, med de vacciner jeg havde givet dem.
Jeg valgte selv at vaccinere de to jeg beholdte den 3. gang ( selvom min dyrlæge synes det var ganske unødvendig ) - Men jeg har jo osse planer om, at udstille dem. De tre andre killinger fra kuldet, kom i hjem hvor der ingen smittepres var, og de har ingen planer om udstilling.
Hvad angår vaccine og neutralisering samme tid, så har jeg kun gode erfaringer, og forsætter på denne måde …Jeg havde overhovedet ingen negativ virkning efter vaccinen - Og hvordan man vender og drejer det, så vil en ekstra tur til dyrlægen jo medføre stress for killingerne.[/quote]
Det er mærkeligt så stor forskel den danske dyrlægebestand anskuer vacciner og hvornår de er effektive. Måske de ikke holder sig opdateret hvad forskningen i det store udland viser?
Jeg hjemkøbte en han fra Tyskland, vaccineret ca. 10 og 14 uger gammel. Talte med min dyrlæge om det - hans holdning var for at være sikker på vaccinen havde effekt på en udstillings og avlskat var et en god ide at give han en mere - hvad han fik.
Korrekt, behovet er ikke ens for en kælekat og en katteri/udstillingskat. Men ikke destomindre bliver kælekatte altså også smittet er man uheldig nok.
Man kunne også vende det om og sige, at de 75%, der er dækket er mange
Ja, dem jeg beholder vaccinerer jeg en gang mere. Ligeledes har jeg revaccineret efter levering da jeg solgte en kat til et sted, hvor jeg vidste, der var en “herpeskat”.
[quote=Lis Dahlstrøm;316194]
Det er ikke nødvndligt at vaccinere før 12. uge - medmindre der er øvre luftvejsinfektioner i katteriet.[/quote]
Problemet er bare, Lis, at man jo først finder ud af om man har problemet, når det viser sig.
Mit “herpeskuld” var lige knap 12 uger da de fik udbrud - og jeg havde hverken udstillet eller haft katte ud og ind af huset i flere måneder forinden. Jeg havde bare en herpesbærer, som jeg ikke var klar over.
Så for alle, der ikke isolerer morkat og killinger, synes jeg egentlig det er mere fornuftigt at vaccinerer 10+14 uger, således at kililngerne - trods alt - er godt dækket de sidste uger i katteriet, hvor der alt andet lige - er større risiko for herpes og calici end der er, når de kommer ud til “Fru Jensen”.
[quote=Lis Dahlstrøm;316196]
Det er helt grotest vaccine og sundhedsmæssigt at kunne udstille killinger på 3 måneder.[/quote]
Du ved jeg er helt uenig.
Jeg respekter din (og andres) holdning på området, men det står jo enhver frit for, hvorvidt man ønsker at udsætte sin kat for en udstilling.
Jeg ser ikke risikoen større når killingen er 3-4 mdr end den er efterfølgende.
Ja, det kan man - men stadig er 25% mange - for mig for mange:-) Endnu højere procent vaccineres der før 14. uge
Det kan jo godt sige - jeg ved ikke og heller ikke om det er muligt at finde noget om det hvad der sker udover vaccinen ikke dækker optimalt så længe killingen har maternelle antistoffer. Ihvertfald kan de maternelle antistoffer klinge af i den periode, hvor godt er killingen så bekyttet af den dårligere dækkende vaccine? Det er rent gætværk - det eneste der er nogenlunde sikkert er de maternelle antistoffer er væk ved 16 ugers alderen
[quote=Vivi_Fletcher;316218]Du ved jeg er helt uenig.
Jeg respekter din (og andres) holdning på området, men det står jo enhver frit for, hvorvidt man ønsker at udsætte sin kat for en udstilling.
Jeg ser ikke risikoen større når killingen er 3-4 mdr end den er efterfølgende.[/quote]
Ja, vi er stadig uenige (jeg respekter også din og andres holdning, selvom jeg ikke fatter den) - for det første skal den 3 måneder (som er = 13 uger) gamle udstillings killing have en vaccine der er mindst 14 dage dage - det betyder den er vaccineret når den er 11 uger eller før. Killinger der vaccineres før 12. uge er 33% ikke dækket optimalt!
For det andet er killingens eget immunforsvar dårligt nok kommet igang.
For det tredie er og bliver udstillinger, stress og det sted killingen møder flest vira - en rigtig dårlig kombination.
Jeg har talt en del med Stig om det og han mener, at killingen faktisk er 100% (eller så godt som,for 100% bliver de aldrig) dækket, når den vaccineres fx 10 uger gammel. Den er enten dækket af morens maternelle antistoffer eller af vaccinen.
Så hvis man vaccinerer 10+14 uger og udstiller 15 uger, vil killingen være optimalt dækket.
En anden sag er så, at når den når de 16 uger, kan det være den ikke er dækket, hvis det var morens antistoffer den oprindeligt var dækket af.
Jeg har sagt det før, og siger det igen: Tag en snak med ham om det
[quote=Lis Dahlstrøm;316227]
For det tredie er og bliver udstillinger, stress og det sted killingen møder flest vira - en rigtig dårlig kombination.
Killinger har med de tre ting alle odds imod sig[/quote]
Jeg mener ikke en killing på 3 mdr er frygtelig meget mere udsat end en på 5 mdr.
Nok det hvor vores uenighed ligger.
For det er en risiko at udstille - ingen tvivl om det.
Som regel gør vi sådan her:
Her vaccineres killinger 7/8 uger, 11/12 uger, 15/16 uger.
De rejser ca 1 uge efter sidste vaccine. Hvis vi aftaler tidligere levering end de 16 uger, sørger jeg for at ringe til nye ejere og checke at killingen bliver vaccineret v. 15/16 uger alderen. Evt hvis de ikke bor for langt væk tilbyder jeg at tage deres killing med sammen den eller de jeg har beholdt selv.
Mine andre katte vaccineres 1 gang årligt.
Alle katte vaccineres med Felo VAx Vet IV, som vi har erfaring med at ingen katte bliver dårlige af (det er der så andre der har oplevet, men holder ved det, for det virker for os)
Den første vaccine til killinger ved 7/8 uger er halv dosis. Også det er der delte meninger om, men der er også delte meninger om at vaccine i den alder er overflødig.
Vi har for år tilbage haft BÅDE Calici og Herpes i katteriet. Her er stadig katte der var med i den omgang. Så vi går både med livrem og seler mht. killinger.
Vi udstiller aldrig killinger før de er vaccineret 3 gange.
Ingen killinger neutraliseres inden de forlader hjemmet. Dette er ikke et diskussionsemne, men vores holdning. Vi tilbyder at tage den med til dyrlægen og få det gjort til “vores” pris, omkring 5-6 mdrs. alderen. Forklarer nye ejere at det er en god og billlig løsning for dem. At nogle så vælger at give dobbelt pris hos en anden dygtig dyrlæge er deres valg. Jeg følger nøje op på at det bliver gjort. Ingen har svigtet mig.
Ingen voksne katte, der har “aftjent” deres tid som avlskat, forlader hjemmet som fertil. Vi neutraliserer voksne katte, inden de flytter.
Vi vaccinerer ved 7½ uge til 8 uger første gang, 2. 3 uger efter det og så igen 3 uger efter og den sidste vaccine passer med neutralisering. Mine killinger kan være 14-16 uger inden de flytter hjemmefra.
Jeg vælger altid ud hvem jeg mener kan gå videre hos en anden opdrætter alle andre killinger neutraliseres i forbindelse med sidste sundhedstjek og vaccine og de blir så chippet mens de stadig sover
[quote=Lis Dahlstrøm;316197]er du sikker på de fire andre er vaccineret med dræbt vaccine? Er det ikke Purevax de har fået? Purevax er kun dræbt på Calisidelen - de to andre er levende svækkede.
Hvad der er noget pusseløjerligt er at Purevax er levende svækket også på calici i USA.[/quote]
Ja, jeg var helt sikker, lige indtil du satte spørgsmålstegn ved det, og nu
har jeg tjekket sundhedsbøgerne, og der står (selvfølgelig) Purevax
[quote=Vivi_Fletcher;316243]Jeg har talt en del med Stig om det og han mener, at killingen faktisk er 100% (eller så godt som,for 100% bliver de aldrig) dækket, når den vaccineres fx 10 uger gammel. Den er enten dækket af morens maternelle antistoffer eller af vaccinen.
Så hvis man vaccinerer 10+14 uger og udstiller 15 uger, vil killingen være optimalt dækket.
En anden sag er så, at når den når de 16 uger, kan det være den ikke er dækket, hvis det var morens antistoffer den oprindeligt var dækket af.
Jeg har sagt det før, og siger det igen: Tag en snak med ham om det :-).[/quote]
Ja det bliver jeg vist nødt til - for der giver slet ingen mening for mig. Er der maternelle antistoffer virker vaccinen ikke optimalt - de maternelle antistoffer klinger ud - hvornår og hvor hurtigt er så spørgsmålet. Vaccinen der er givet på et tidspunkt hvor de maternelle antistoffer er der - virker da ikke bedre fordi de forsvinder - med mindre man naturligvis giver en ny vaccine.
Nu har man direkte i kørt flere projecter i USA hvor der er målt antistoffer efter vacciner givet på forskelige tidspunkter - siger du og Stig det er løgn? Det tror jeg ikke på - han havde ingen kommentarer til den del.
[quote=Vivi_Fletcher;316243]Jeg mener ikke en killing på 3 mdr er frygtelig meget mere udsat end en på 5 mdr.
Nok det hvor vores uenighed ligger.
For det er en risiko at udstille - ingen tvivl om det.[/quote]
Det er jo ikke kun et spørgsmål om vaccine (som har bedst effekt givet ved 16 uger - og det er mere end 3 mdr.) - også immunforsvar - en 3 måneders killing er i bedste fald lige begyndt at danne det.
[quote=Charlotte Oeh.;316315]Ja, jeg var helt sikker, lige indtil du satte spørgsmålstegn ved det, og nu
har jeg tjekket sundhedsbøgerne, og der står (selvfølgelig) Purevax :)[/quote]
[quote=Lis Dahlstrøm;316341]Ja det bliver jeg vist nødt til - for der giver slet ingen mening for mig. Er der maternelle antistoffer virker vaccinen ikke optimalt - de maternelle antistoffer klinger ud - hvornår og hvor hurtigt er så spørgsmålet. Vaccinen der er givet på et tidspunkt hvor de maternelle antistoffer er der - virker da ikke bedre fordi de forsvinder - med mindre man naturligvis giver en ny vaccine.
Nu har man direkte i kørt flere projecter i USA hvor der er målt antistoffer efter vacciner givet på forskelige tidspunkter - siger du og Stig det er løgn? Det tror jeg ikke på - han havde ingen kommentarer til den del.
[/quote]
Du forstår åbenbart slet ikke det jeg skriver :S
Forsøgene er helt rigtige - og dem tror jeg på. Men vaccinerer man, mens killingen har maternelle antistoffer er vaccinen bare “overflødig” - har den ikke de maternelle antistoffer tager den fat.
Når de maternelle antistoffer klinger af, er det så, at problemet med manglende dækning kan være der.
Mine 5 kælekatte er alle af forskellige årsager først blevet neutraliseret ved 6-7 mdr alderen (husmissen var dog 1½ år). Jeg er slet ikke imod tidlig neutralisering, slet slet ikke - men jeg må også indrømme, at jeg samtidig egentlig også har det godt med at kattene har været så “gamle”. De er blevet neutraliseret, når de er faldet godt til i vores hjem og alle de fremmede baktusser er integreret i deres kroppe :). De har alle været friske og upåvirkede samme aften undtagen husmissen som var noget mat i det første døgn. Faktisk synes jeg generelt, de har været mest påvirkede at deres øretatoveringer, de har tydeligvis været ømme i flere dage (og det kan man jo godt forstå).
[quote=Vivi_Fletcher;316386]Du forstår åbenbart slet ikke det jeg skriver :S
Forsøgene er helt rigtige - og dem tror jeg på. Men vaccinerer man, mens killingen har maternelle antistoffer er vaccinen bare “overflødig” - har den ikke de maternelle antistoffer tager den fat.
Når de maternelle antistoffer klinger af, er det så, at problemet med manglende dækning kan være der.
Kan simpelthen ikke forklare det på anden måde.[/quote]
Det her kan jeg godt forstå og er enig i - og er ikke som jeg opfatter det det samme du skrev tidligere:-)
[quote=Lis Dahlstrøm;316451]Det her kan jeg godt forstå og er enig i - og er ikke som jeg opfatter det det samme du skrev tidligere:-)
[/quote]
Tror du måske har overset min sidste linie i det tidligere indlæg
[quote=Vivi_Fletcher;316243]Jeg har talt en del med Stig om det og han mener, at killingen faktisk er 100% (eller så godt som,for 100% bliver de aldrig) dækket, når den vaccineres fx 10 uger gammel. Den er enten dækket af morens maternelle antistoffer eller af vaccinen.
Så hvis man vaccinerer 10+14 uger og udstiller 15 uger, vil killingen være optimalt dækket. En anden sag er så, at når den når de 16 uger, kan det være den ikke er dækket, hvis det var morens antistoffer den oprindeligt var dækket af. [/quote]
Også godt nytår til dig - og jeg glæder mig til at se dine fejlfarver vokse op. Tillykke med dem
For mig er nødvendigheden af den 3’de vaccination også ny.
Min NFO killing er født d. 10 september og vaccineret 1. gang d. 4 dec. og 2. gang d. 21 dec. I følge det jeg har læst i nogle af indlæggene burde jeg altså på nuværende tidspunkt have fået foretaget 3. vaccination, da jeg stærkt regner med at ville udstille min NFO i indeværende år.
I begrundelsen for 3’de vaccination henvises der til undersøgelser. Når jeg læser noget sådant så ringer mine alarmklokker! Jeg ved at de fleste store undersøgelser betales og ofte igangsættes af de firmaer, der faktisk sælger vaccinen, og da tænker jeg straks - jo flere vacciner - jo flere penge i kassen.
Om der er hold i undersøgelserne ved jeg ikke, men jeg stiller spørgsmålstegn ved dem sålænge jeg ikke ved, hvem der står bag disse undersøgelser. Er der nogen der ved det?
Nu er det sådan at jeg helst vil være på den sikre side, og derfor vil jeg i sammenråd med min dyrlæge evt. få foretaget en 3’de vaccination af min skønne misling.
Helt overordnet er mit budskab, at jeg mener man altid skal forholde sig kritisk til undersøgelser, når det handler om medicin.