Og så må trådstarter undskylde, at jeg er lidt off toppick i forhold til emnet - neutralisering
Knus Gitte
Og så må trådstarter undskylde, at jeg er lidt off toppick i forhold til emnet - neutralisering
Knus Gitte
Hej i tråden,
For mig er nødvendigheden af den 3’de vaccination også ny.
Min NFO killing er født d. 10 september og vaccineret 1. gang d. 4 dec. og 2. gang d. 21 dec. I følge det jeg har læst i nogle af indlæggene burde jeg altså på nuværende tidspunkt have fået foretaget 3. vaccination, da jeg stærkt regner med at ville udstille min NFO i indeværende år.
I begrundelsen for 3’de vaccination henvises der til undersøgelser. Når jeg læser noget sådant så ringer mine alarmklokker! Jeg ved at de fleste store undersøgelser betales og ofte igangsættes af de firmaer, der faktisk sælger vaccinen, og da tænker jeg straks - jo flere vacciner - jo flere penge i kassen.
Om der er hold i undersøgelserne ved jeg ikke, men jeg stiller spørgsmålstegn ved dem sålænge jeg ikke ved, hvem der står bag disse undersøgelser. Er der nogen der ved det?
Nu er det sådan at jeg helst vil være på den sikre side, og derfor vil jeg i sammenråd med min dyrlæge evt. få foretaget en 3’de vaccination af min skønne misling.
Helt overordnet er mit budskab, at jeg mener man altid skal forholde sig kritisk til undersøgelser, når det handler om medicin.
Knus Gitte
GSA - Øh, med mindre du har problemer med calici, herpes eller chlamydia så behøver du da ikke vaccinere mere end to gange i killingetiden? (og så 3.gang når katten er et år)
De fleste i tråden her avokerer da faktisk for at 2 vacciner med 4-6 ugers mellemrum og 1 når katten er et år, er fint som basis, og så kan man vaccinere hvert 2-3 år.
Hej Eva,
Som jeg læser nogle af indlæggene bør jeg vaccinere 3. gang fordi min misling er vaccineret i 12 uge og 15 uge. Jeg forstår det sådan at den første vaccine måske ikke har haft den fulde virkning, og at jeg af denne grund bør vaccinere en 3’de gang. Har jeg måske misforstået noget?
Knus Gitte
Knus Gitte
Det er at foretrække at den sidste vaccine lægges ved 16 ugers alderen da man ved på det tidspunkt er der ikke marternelle antistoffer fra moderen til stede - og så har vaccinen effekt. Antistofferne fra moderen kam klinge af allerede fra 8 ugers alderen måske endda før, det afhænger ag hvor godt morkatten er vaccineret, hvor godt hun afgiver antistofferne og hvor godt killingen er i stand til at modtage dem.
Den sidste af de to vacciner givet ved 15. uge er helt ok for en ikke avls og udstillingskat. Overvaccinering kan også have en konsekvens. Næste vaccine når katten er ca. 15/16 måneder - så kan du godt gå over til hvert andet eller tredie år - og hver anden gang uden kattesyge
Hej Lis,
Mange tak for uddybende svar
Nu er det min hensigt at ville udstille, hvis mislingen fortsætte sin gode udvikling. Og af denne grund mener du da ikke at jeg bør få foretaget en 3’de vaccination? Og hvis ja, hvornår mener du jeg bør få den foretaget?
Knus Gitte
[quote=GSA;326292]Hej Lis,
Mange tak for uddybende svar
Nu er det min hensigt at ville udstille, hvis mislingen fortsætte sin gode udvikling. Og af denne grund mener du da ikke at jeg bør få foretaget en 3’de vaccination? Og hvis ja, hvornår mener du jeg bør få den foretaget?
Knus Gitte[/quote]
Der skal være 3 til 4 uger mellem basisvaccinerne. Giver du en 3. vaccine skal det være samme vaccine og fabrikat, idet immunforsvaret reagerer ved at genkende stofferne og derved forstærke effekten.
Vaccinen skal være mindst 14 eller er det 15 dage gammel og højst 1 år den dag du står på udstillingen
Indeholder vaccinen Leukæmi bør du ikke få den en 3. gang. Vacciner kan indholde mange eller mindre ting i den samme sprøjte
Hej Lis,
Min misling er vaccineret med “purevax”. Som jeg kan læse via google indeholder den ikke vaccine mod leukæmi. Hvis jeg har forstået det rigtigt bør jeg således tage kontakt til min dyrlæge en af de nærmeste dage for at få foretaget endnu en vaccination?
Knus Gitte
Purevax fås med,
Herpes og calici
Herpes, calici og kattesyge
Herpes, calici, kattesyge og Chlamydia
Herpes, calici,kattesyge og Leukæmi
Herpes, calici, kattesyge, Chlamydia og Leukæmi
og selvstændig Leukæmi
Pyhaa - så bliver det svært.
På mærkatet i sundhedsbogen står der:
Purevax RCPCh merial
Kan man bruge det til at fortælle noget om hvilken vaccine der er anvendt?
Knus Gitte
[quote=GSA;326326]Pyhaa - så bliver det svært.
På mærkatet i sundhedsbogen står der:
Purevax RCPCh merial
Kan man bruge det til at fortælle noget om hvilken vaccine der er anvendt?
Knus Gitte[/quote]
Nu er jeg hverken dyrlæge eller opdrætter, men mine katte er også vaccineret med Purevax RCPCh fra firmaet Merial.
De er vaccineret mod flg:
R= herpes
C= calici
P= kattesyge
Ch= chlamydia
Håber det giver mening
Hej Misling,
Tusind tak - det gver rigtig god mening
Knus Gitte
[quote=Lis Dahlstrøm;315830]Jeg ved jo ikke hvad der står. Men hvordan kastrerer de så rotte, ildere, kaniner osv.? hmmm …
Mine smånips vil jeg gerne have vejer 1 kg - min holdning, ikke min dyrlæges.
Der skal tages højde for de små ikke har meget kropsfedt og derfor omsætter narkosen hurtigere, at de ikke tåler at faste så lang tid - og at de våger op på varme.
Hvad for en risiko? - det fatter jeg ikke. Jeg har fået snippet rigtig, rigtig mange unge - og det kender jeg også andre der har.
Men føler dyrlægen sig utryg - fint nok, find en anden - men dæk det ikke ind under andet.[/quote]
Jeg har stadig ikke adgang til enig eller tak knapper :))
Så må bare sige, at jeg og min dyrlæge har neutraliseret både hun og hankillinger fra 12 uger og op - tror faktisk vi engang tog en hunkilling v. 10 ugers alderen og det gik også fint.
Jeg ville nok føle mig utryg ved en dyrlæge der ikke kan lægge en killing i narkose under 2 kg :))
Min dyrlæge har engang måtte lægge en 3 uger gammel killing i narkose og
det gik jo også fint.
Teresa