Noboen og kattene... Hmmm

Nu er det rigtig mange år siden, men jeg har studeret jagtloven og mark- og vejfreds-loven i forbindelse med nedskydning af katte.

Jeg mener bestemt at kunne huske at katte står nævnt i noterne i Karnovs lovsamling under mark- og vejfredsloven.

I linket som Cahrlotte Oeh har været så rar at tilføje står også:

Men går tingene i hårdknude, er
det vigtigt som katteejer at vide, at
mark- og vejfredsloven giver naboen
mulighed for at kræve, at man holder
sin kat på egen grund
.

[quote=Vivi_Fletcher;335507]Men det er jo så ikke dit problem og dit ansvar :slight_smile:

Jeg synes ikke det er mærkeligt. Jeg synes snarere det er mærkeligt, at mange mennesker mener deres kat har RET til at rende ind hos naboerne. Hvorfor? Det er vel ikke naboens kat?

Og du tror sagen vil stå anderledes alle andre steder :?

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg er hamrende træt af alle andres katte og hunde, der render og skider i min hæk. Katte, der tirrer mine katte osv.

JEG har valgt at have katte - men ikke naboernes katte - dem må de gerne beholde selv, tak![/quote]

Jeg siger ikke mine katte har RET til at være i nogle andres haver, jeg har sågar sagt at de skal være velkommen til at smide ting eller vand på dem. Jeg ville ønske jeg kunne opdrage dem til kun at være på fælles arealer, eller i skoven eller i min have. Men jeg kender ikke nogle metode til dette.

Hvis der kommer andre katte ind i min have eller ind i huset, så går jeg sku da heller ikke i total oprør, og sviner katte ejeren til (hvis jeg kunne finde dem). Jeg lukker den da ud, for jeg ved at dyret er frit og ikke kan opdrages som en hund. Inden jeg fik katte gik jeg da heller ikke amok over at der kom en kat ind i min have… sådan er det, ligesom med andre ude dyr.

Jeg ved ikke om sagen er andreledes andre steder, men det er jo ligegyldigt (så er det jo ikke mine katte mere,), og hvis der er nogle der vil holde katte indespærret, det jo ikke mit problem. Jeg går jo netop ikke ud og brokker mig over at jeg syntes det er synd at spærre katte inde eller hvordan folk har lyst til holde ude dyr indespærret generelt. (Eller for den sags skyd hvordan de parkerer… endnu)

Hvad med hunde, heste, køer, grise?
Er det naturligt for dem, at være indespærret?

[quote=Flemmings;335530]Jeg siger ikke mine katte har RET til at være i nogle andres haver, jeg har sågar sagt at de skal være velkommen til at smide ting eller vand på dem. Jeg ville ønske jeg kunne opdrage dem til kun at være på fælles arealer, eller i skoven eller i min have. Men jeg kender ikke nogle metode til dette.

Hvis der kommer andre katte ind i min have eller ind i huset, så går jeg sku da heller ikke i total oprør, og sviner katte ejeren til (hvis jeg kunne finde dem). Jeg lukker den da ud, for jeg ved at dyret er frit og ikke kan opdrages som en hund. Inden jeg fik katte gik jeg da heller ikke amok over at der kom en kat ind i min have… sådan er det, ligesom med andre ude dyr.

Jeg ved ikke om sagen er andreledes andre steder, men det er jo ligegyldigt (så er det jo ikke mine katte mere,), og hvis der er nogle der vil holde katte indespærret, det jo ikke mit problem. Jeg går jo netop ikke ud og brokker mig over at jeg syntes det er synd at spærre katte inde eller hvordan folk har lyst til holde ude dyr indespærret generelt. (Eller for den sags skyd hvordan de parkerer… endnu)[/quote]

Jeg kan blot sige: Dette emne får altid folk op af stolene.
Jeg har selv udekatte.
Men jeg orker ikke denne diskussion mere…

Jeg smider heller ikke hverken hunde eller fremmede katte ud af min have.

Jeg kan da selv blive chokeret over, hvordan nogle opdrættere holder deres hankatte i båse med net for døren.
Èn hankat i hver bås.
Det kunne jeg tude over.

Har du så også informeret dine katte om hvad du nu har sagt til naboen? :S

[quote=Flemmings;335530]Jeg ville ønske jeg kunne opdrage dem til kun at være på fælles arealer, eller i skoven eller i min have. Men jeg kender ikke nogle metode til dette.

Hvis der kommer andre katte ind i min have eller ind i huset, så går jeg sku da heller ikke i total oprør, og sviner katte ejeren til (hvis jeg kunne finde dem). Jeg lukker den da ud, for jeg ved at dyret er frit og ikke kan opdrages som en hund.
[/quote]Nu er jeg spændt på at høre om metoden til hvordan man opdrager hunden til kun at være på fælles arealer, eller i skoven eller i ens have. :slight_smile:

Hvordan får man den til det?

[quote=Flemmings;335530]Jeg siger ikke mine katte har RET til at være i nogle andres haver, jeg har sågar sagt at de skal være velkommen til at smide ting eller vand på dem. Jeg ville ønske jeg kunne opdrage dem til kun at være på fælles arealer, eller i skoven eller i min have. Men jeg kender ikke nogle metode til dette.

Jeg ved ikke om sagen er andreledes andre steder, men det er jo ligegyldigt (så er det jo ikke mine katte mere,), og hvis der er nogle der vil holde katte indespærret, det jo ikke mit problem. Jeg går jo netop ikke ud og brokker mig over at jeg syntes det er synd at spærre katte inde eller hvordan folk har lyst til holde ude dyr indespærret generelt. (Eller for den sags skyd hvordan de parkerer… endnu)[/quote]

Jeg forstår ikke du synes det er okay, hvis din kat får hældt en spand vand over sig, eller få noget tungt i hovedet - Hvorfor skal det gå ud over katten ?? …En kat kan og skal ikke opdrages som en hund !!

Har du tænk over, at der rent faktisk findes mennesker som er så allergiske overfor katte, at de omtrent bliver dødlige syge, når de er i berøring med katte …Skulle disse mennesker ikke have ret til at frabede sig besøg af andres katte.

Hvorfor er det lige du synes det er okay at slippe katten ud på egne poter, velvidende om, at katten altså ikke kender forskel på eget og andres matrikel.

Jeg vil ikke undlade at komme med en lille erfaring fra mit eget liv - Jeg var lige blevet den lykkelige ejer af en sprit-ny Alfa Romeo. Den havde kun nået at stå i min carport i tre dage, før min nabo’s fritgående kat lavede en dyb ridse på køleren …Ridsen var så dyb, at køleren skulle slibes helt ned og omlakeres - Regningen til min nabo beløb sig til 11.500,- kr …Efter denne oplevelse hegnede min nabo deres have ind.

Katte kan nu sagtens opdrages som en hund - hvis man bare bruger positiv forstærkning :wink:
Negativ forstærkning og straf som ofte bruges til hunde og heste kommer man dog ikke langt med :wink:

[quote=Eva K;335552]Katte kan nu sagtens opdrages som en hund - hvis man bare bruger positiv forstærkning :wink:
Negativ forstærkning og straf som ofte bruges til hunde og heste kommer man dog ikke langt med ;)[/quote]

Det er muligt Eva, men jeg kunne ikke drømme om at prøve :slight_smile: …Jeg er SÅ vild med kattens naturlige sind, og dens attitude jeg er sgu min egen at jeg nok skal fraholde mig fra at hundeopdrage mine katte …Hvis jeg ønskede at ‘opdrage’ så havde jeg valgt at holde hund og ikke kat :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;335538][B]

Jeg kan da selv blive chokeret over, hvordan nogle opdrættere holder deres hankatte i båse med net for døren.
Èn hankat i hver bås.
Det kunne jeg tude over.[/quote]

Det kan jeg ikke forarges over, hankatte i bur, hvis det er kortvarigt og der iøvrigt tages godt hånd om katten. Jeg kan forarges over fertile dyr der går sammen hvor stressniveauet er så højt at luften nærmest dirrer.

Det er nu engang sådan - uden hankatte - ingen nye killinger.

Alice - Det er jo også helt i orden ikke at ville det :slight_smile: Jeg gør det heller ikke selv. Men de kan nu altså sagtens, hvilket man kan læse om i de tråde om klikkertræning, der fortæller om tricks som kattene har lært :slight_smile:

Jeg synes ikke man pr. definition kan sige det er synd at holde hankatte - eller uansvarligt at holde udekatte.

Jeg kender hankatte der har det rigtig godt og trives som hankatte - og jeg kender udekatte i områder, hvor jeg intet problem har med, at de er udekatte.

Så verden er ikke altid kun sort/hvid i mine øjne :slight_smile:

En historie fra det virkelige liv.
Konservation ved frokostbordet på min arbejdsplads i onsdags.
Chefen lægger ud med at spørge mig OM jeg så udsendelsen om foder…talen kommer omkring mange og meget og på et tidspunkt siger en anden kollega “min nabo’s små lortehunde (hendes ordvalg) render rundt inde i vores have og det er møjirriterende”…jeg gav hende ret og da hun syntes det gik allerbedst kom jeg til at sige…“hvad mons tro din nabo siger til dine to lortekatte render inde i hendes have”…så var tingene ligesom sat i perspektiv, ikke?
En hund skal være på ejers matrikel og det skal en kat ligeså…det skylder man sine omgivelser. Ved gode der findes geografier hvor det fungerer og HURRA for det, men som udgangspunkg BØR man altså bibeholde nabofreden og det gøres nemmest ved ikke at irriterer bl.a. ved de husdyr MAN nu har valgt at besige SIT liv med…ikke andres…bliver på ens matrikel
Er man boende i en tæt population, så er den indbyrdes accept endnu større og det er uden tvivl irritationen også.
Det hele handler om denholdning man har til eksempelvis hun og kat kontra fritløb. I mange andre lander render hunde også rundt overalt og de generer med garanti også en masse. Men i vort lille land er det åbenbart sådant blande de fleste at hunden skal passes på…katten er “noget” man blot lukker ud til…ja til hvad?
Jeg er HELT sikker på det gør lige så ondt at blive forgiftet hvis man er kat som er man hund, at blive kørt over, at blive kastet setn after, at få klippet ørene af…ting der sker fordi andre laderes dyr gå uden opsyn.
Man BØR tage hensyn til omgivelserne såvel som de bør tage hensyn til den enkelte.
Brita som også har fritløbende, men Simba 16 ER en fri kat, det kan jeg INTET gøre ved blot be’ til vorherre han (Simba 16 altså) ikke bliver kørt ned ude på vejen :kryds:

[quote=Charlotte Oeh.;335448]Det er jo rent faktisk ikke naboens opgave at komme med alternative
løsninger. Aben sidder kun et sted :)[/quote]
Nej, det ved jeg godt. Men jeg mener - han MÅ jo godt sætte det hegn op. Hvis DE ikke vil have det - så må de jo finde en anden løsning. Det var mere til det med at han skrev at hans naboer så ville brokke sig over det også. Det var mere for ligesom at sige til naboerne at hvis de ikke har andre løsninger, så kan de heller ikke brokke sig over det han “lovligt” har fundet som løsning.

Hvis de ikke vil have en mur/et hegn, så må de jo finde en anden løsning.

[quote=danpia;335520]
Men går tingene i hårdknude, er
det vigtigt som katteejer at vide, at
mark- og vejfredsloven giver naboen
sin kat på egen grund.[/quote]

Jamen det er jo netop det at loven om mark- og vejfred IKKE gør.

I paragraffen over hvilke dyr der skal holdes på egen matrikel er hund og kat ikke nævnt…derfor er de ikke omfattet.
MEN…hunden har sin egen lov på området…der er bare ingen lov for katte.

Der er ingen lov der giver katte lov til at færdes hvor de vil…og der er ingen lov der forbyder katte at færdes hvor de vil…og der er ingen lov der påbyder at de skal holdes på eget matrikel.

Det loven om mark- og vejfred giver mulighed for, det er ikke
sin kat på egen grund, men at sige til en katteejer, at såfremt hans/hendes dyr igen kommer på ens grund, at man så vil få dem indfanget og bortskaffet/aflivet.
Og så må det være op til katteejeren, om han/hun fortsat vil lade sine dyr løbe risikoen for at blive fanget ind og aflivet.

[quote=Felis;335579]Jamen det er jo netop det at loven om mark- og vejfred IKKE gør.

I paragraffen over hvilke dyr der skal holdes på egen matrikel er hund og kat ikke nævnt…derfor er de ikke omfattet.
MEN…hunden har sin egen lov på området…der er bare ingen lov for katte.

Der er ingen lov der giver katte lov til at færdes hvor de vil…og der er ingen lov der forbyder katte at færdes hvor de vil…og der er ingen lov der påbyder at de skal holdes på eget matrikel.

Det loven om mark- og vejfred giver mulighed for, det er ikke
sin kat på egen grund, men at sige til en katteejer, at såfremt hans/hendes dyr igen kommer på ens grund, at man så vil få dem indfanget og bortskaffet/aflivet.
Og så må det være op til katteejeren, om han/hun fortsat vil lade sine dyr løbe risikoen for at blive fanget ind og aflivet.[/quote]

Fremhævet med rødt af mig.
Det synes jeg så er flue-kne…

[quote=danpia;335589]Fremhævet med rødt af mig.
Det synes jeg så er flue-kne…[/quote]

Og din forklaring kan man så kalde overfortolkning :smiley:

Jeg vil se hvornår jeg kan få tid til at lure i Karnov igen, for jeg tror ‘sandheden’ står der.

:slight_smile:

[quote=danpia;335593]Jeg vil se hvornår jeg kan få tid til at lure i Karnov igen, for jeg tror ‘sandheden’ står der.

:)[/quote]

Jeg har skam - i kraft af mit job som advokatsekretær “luret” i Karnov indtil flere gange og der står ikke andet dér end du kan finde på nettet. Loven er ikke oprindeligt beregnet på katte og der er indtil videre aldrig faldet nogen dom, der vedrører katte, så derfor er den ikke blevet juridisk fortolket til bunds.

For at bruge et “godt” juridisk udtryk, så har det formodningen for sig, at Felis har ret.

Om man så er enig i, om katte kan/skal/må gå frit, er en anden snak, men det fremgår ikke af lovteksten, at man skal holde dem på egen grund. Min nabo har f.eks. heller ikke indsigelsesret i forhold til den sti, der løber foran hendes hus - det har kommunen. Og så tror jeg ærlig talt katten er væk, før kommunen kommer forbi :slight_smile:

Note fra karnov (juristernes arbejdsværktøj) til § 1, stk.1 (Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget) om hvilke dyr der er omfattet af begrebet husdyr:

Hertil må regnes nyttedyr i landbruget - heste, kvæg, svin, får, geder, fjerkræ, hunde og måske også visse kæledyr som katte og marsvin.

Man kan altså IKKE sige at man ifølge loven ikke har pligt og man kan heller ikke sige at man ifølge loven har pligt til at holde katten hos sig selv, da det er et fortolkningsspørgsmål i og med paragraffen hverken er positivt eller negativt afgrænset. Det kan altså kun afklares i retten. Jeg har før efterspurgt retspraksis, men endnu har ingen fremlagt praksis på området. Indtil det sker kan vi diskutere i en uendelighed og ingen af os kan vide os sikre på at have ret. Så diskussionen om §1, stk. 1 er noget nær nyttesløs idet begge sider kan ende med at have ret.

Rent personligt: jeg bor også i et rækkehuskvarter og jeg synes det er vildt irriterende at folk lader deres katte løbe frit og især at deres katte også går ind i vores hus når vi lufter ud, så jeg forstår din nabo.

For at komme med en helt anden vinkel på debatten, så har jeg erfaring med at kaffegrums langs hækken holder katten inde.
Jeg kender flere der bor i villakvarterer/rækkehuse der holder andres katte/hunde ude på denne måde.

Jeg ved ikke, om det kunne være en mulighed at afprøve i dette tilfælde (og om det virker), da du jo så entet skal bruge det hele vejen rundt langs hækken, eller kun ind mod naboen og så “risikere” at katten smutter ud af haven et andet sted og ender inde ved naboen alligevel.