Nogen fra internatet i odder?

Hej kattegale.

Meget længe siden, selvom jeg indimellem læser lidt med. Som nogen af jer ved, måtte jeg aflive min kat Sigga i januar 2022. Siden har jeg haft fokus på barn, flyning og job, men nu går jeg med tanker om en ny kat.

Vi har brug for en meget børnevenlig kat, da min søn på 3,5 jo desværre har mistet sin naturlige tilgang til dyr, fordi han ikke længere er vant til at omgps dem. Han er ikke så modig og ikke voldsom med dem, nærmere meget forsigtig. ØåMen derfor vil det være vigtigt med en kat ååå er god med børn.

Jeg har kigget lidt på hjemmesiden for internatet i Odder, da det ligger tæt på og også vil være oplagt ferieinternat. Er der nogen herinde som er frivillige eller arbejder der, som ved om nogen af deres katte er vant til/egnede børn? Vi kunne selvfølglig tage ud og kigge og tale med dem, men så er jeg bange for at jeg kommer til at tage en kat med hjem, inden vi er helt klar😅 Sådan gik det jo i hvert fald med Sigga.

Tilføjelse: Jeg foretrækker en voksen kat eller en ungkat, ikke en killing.

8 Synes om

Jeg kan anbefale MinVenKatten i Hobro.

2 Synes om

Tak Marie. Betyder det at du ikke kan anbefame Odder?

Jeg tror ofte problemet er at man ikke kender alle…
Hobro er der hvor verdens vinder på den nylige verdensudstilling er adopteret fra.

Men jeg ved at en anden her fra er frivillig i århus, men jeg tror jeg har glemt hendes bruger navn.

Så fok anbefaler det de kender

3 Synes om

Selvfølgelig :slight_smile: Det var derfor jeg efterlyste nogen som kendte Odder. Det vil være ideelt at kunne kigge der, fordi jeg gerne både vil kunne kigge selv og have junior med en anden gang. Og hvis vi skal køre langt, bliver det bøvlet. :blush:

1 Synes om

Min Ven Katten i Hobro har overtaget internatet i Odder :slight_smile: Så om man henter på det ene eller det andet er stort set det samme. Jeg har ikke været der i mange år (har ikke haft et ærinde der), men jeg har for mange år siden hentet en helt forrygende dejlig huskat der. Jeg turde godt køre derud igen, hvis ikke lige det var fordi vi IKKE mangler flere huskatte :slight_smile:
Men hvis du er nervøs for at lave et impulsindkøb, så undlad at medbringe en transportkasse. Så giver det sig selv, at du er nødt til at køre hjem og tænke lidt :wink:
VH
Susanne

6 Synes om

Tak for svaret Susanne.Tænkte nok du måske kendte dem.

Altså sidst kom jeg hjem med transportkasse, kradsetræ, kattebakke, grus, foder, legetøj OG kat :lol: Og måtte i øvrigt tage en taxa og efterlade min cykel… Meeen det vil nok alligevel ikke ske denne gang. Så tak for tippet. :slight_smile:

9 Synes om

Tænker det vigtigste er at du har din søn med når der skal vælges kat, så du ser hvordan den reagere på ham.

Har du evt overvejet en voksne racekat, der kendes temprement oftes bedre

5 Synes om

Ja, det har jeg. Men vi kan desværre ikke leve op til de vilkår det kræver.

Vi kommer ikke til at holde ren indekat eller lave indhegnet have denne gang. Jeg har jo før haft indekat og kat med indhegnet have og ved, hvad det kræver at holde en kat inde (selv en som er bange for det udendørs), og det vil kræve for meget til vores hus og livsstil.

Jeg ved at det på KG ikke er så velset at have friløber, så jeg skriver det med en vis bæven. OG jeg har også en drøftelse med mig selv om, om jeg selv kan trives med det og de bekymringer som kommer med. Men det er det eller ingen kat. Og jeg savner at have kat.

6 Synes om

[quote=“Trine, post:9, topic:241205, full:true”]
Jeg ved at det på KG ikke er så velset at have friløber, så jeg skriver det med en vis bæven.[/quote]

Fritløb forebygger en mængde adfærdsproblemer! Og ja, det kan være et farligt liv. Men det kan et frustreret indendørsliv også, når katten bliver urenlig og familien kører træt i det. Det er ikke helt så sort/hvidt som mange ønsker at gøre det.
Jeg lukker hver morgen klokken MEGET tidligt Marie ud af bryggersdøren. Så besøger hun naboerne mens det endnu er mørkt! Hun er ikke længere væk, end at jeg kan kalde så kommer hun med det samme. Den glæde og selvsikkerhed hun får ud af det er ubetalelig! Hun kan meget nemmere finde ud af at være her, efter vi er begyndt at give hende et helt privat frirum. So sue me, if anyone wants to :slem: Livet bliver først rigtigt svært når alle individer skal presses ind i fuldstændigt ens kasser, med djævelens vold og magt. Og som børnefamilie kan det være umådeligt svært at garantere at døren altid er lukket… Racerne er forskellige. Jeg ville have svært ved at leve med en fritløbende birma - de er liiiidt blonde og ofte lidt for naive. Europeer er en helt anden slags kat - de passer på sig selv på en helt anden måde. Ting er ikke sort/hvide. Og der er en kat til jer et sted - med eller uden stamtavle :slight_smile:
VH
Susanne

13 Synes om

Åh, det kan godt sætte sindene i kog med en friløber. og ved også mange opdrætter er imod.
Men der er stadig opdrætter med en mere afslappet holdning, der vurdere deres katte enkeltvis, så derfor kan, det godt betale sig at undersøge muligheden.

Vi har selv haft friløbere i flere år og har det stadig selv om vi nu bor i byen op af en trfikeret vej. Og som Susanne skriver kan det være afgørende for en kats trivsel.
Vi har pt en hankat på knap 2, der søger et nyt hjem, hvor han må få lov til at rende frit

6 Synes om

Tak - ja det er et emne med mange følelser i men for nogen katte må det alligevel være bedre at have et hjem, men de vilkår, vi kan tilbyde, end intet hjem. Og vi skal nok passe en kat godt - jeg har immervæk haft en diabeteskat i 9 år:-)

Jeres Benn ser sød ud. Hvordan er han med børn? Og vil han kunne trives som enekat?

4 Synes om

Hvad med Kiss Grøftekat - skal hun ikke også kunne komme ud?
Jeg kommer i tanke om, at hun vist ikke egner sig som enekat .- er det ikke rigtigt>?

1 Synes om

Altså - jeg har aldrig haft andet, og er her da endnu - så enten er der plads til alle, eller også er jeg bare usædvanlig tykhudet… :see_no_evil: :hear_no_evil: :wink:

Præcis - og her hænger logistikken bare ikke sammen med hverken inde- eller indhegningskat…

8 Synes om

Du har bare ikke været medlem så længe, at du kan huske, det har været anderledes :wink:

Men jeg er enig med Susanne i, at med nogle racer er det anderledes end andre. Jeg har hørt om fritløbende abyer - mine kunne ikke finde ud af det. Men jeg ved slet ikke, hvad der var sket med Magic (huskat), hvis han ikke var kommet ud.

Huskatte (og sammen med dem måske også Européer?) er måske helt generelt mere streetwise?

5 Synes om

For burmeserens vedkommende er det ikke et spørgsmål om streetwise, det er mere et spørgsmål om, at de vil se enhver dør/vindue som en invitation til at komme inden for. Mange vil synes, det er fint, men det er altid katten, det går ud over først, når en eller flere personer ikke har lyst til at få besøg og derfor gør alt, hvad de kan for at få katten væk - inklusive skade den alvorligt.

Jeg kommer aldrig til at sælge fritløbende katte til villakvarterer og har heller aldrig hørt om burmesere, der havde behov for mere end en indhegnet have/altan, men har solgt fritløbende katte til at bo på landet og det ville jeg gerne gøre igen (hvis ejeren ellers lever op til mine krav til en køber) :slight_smile:

7 Synes om

Benn har det fint med børn og vil dem gerne. Bliver de for vilde går han bare. Vi har 8 børnebørn i alderen 1-8 år.

6 Synes om

Kis har fundet nyt hjem

9 Synes om

Åh det har jeg da helt overset hun har, hvor er det godt at høre det lykkes! :hjerte:

5 Synes om

Synes ellers jeg har været her for ever - men måske heldigt, for ellers var jeg nok hoppet ud af hulen igen ret hurtigt… :sunglasses:

Racekatte har jeg åbenlyst ikke erfaringer med, men for de huskatte jeg har haft, har det været meget forskelligt - nogen har (over)levet at bo klods op af en traffikeret vej, tll de døde af alderdom, andre er blevet kørt ned på en blind og yderst sparsomt vej in the middle of nowhere, så statistikken herfra siger ikke noget om generel streetsmartness for huskatte, desværre…

5 Synes om