Noget galt under drægtighed HJÆLP

Hej. Jeg sidder her med min gravide kat, som igår aftes fik noget, der lignede opblokningsveer (hun skiftede heletiden stilling, hendes mave trak sig sammen, rød/lilla slim v. kønsorganerne samt efterfølgende slikning). Vi fandt en kasse til hende, som hun ikke har flyttet sig fra betydeligt siden. “Veerne” startede igår aftes cirka 19.15, og nu her dagen efter ved 17tiden er der ikke sket yderligere. Hun sover konstant. En ting, der dog undrer mig rigtig meget er, at hendes brystvorter er blevet MINDRE siden igår? der er Ikke liv at finde i maven, og selvom den var helt blød igår aftes er den nu nærmest hård igen. Vi er også lidt usikre på hvornår parring skulle have fundet sted. Da vi var ude at rejse det meste af februrar har vi ikke kunnet se noget der. Dog i starten af marts kom der fremmede hankatte samt var det tydeligt at hun var i løbetid. Jeg har dog læst at der kan forekomme løbetid 4 uger efter parring, så jeg tænker nu, at ovenstående er tilfældet. Jeg er generelt rigtig bekymret for, om der er noget galt. Jeg har de sidste dage kunnet mærke killingerne, og det kan jeg ikke nu. Er der nogen, der ved noget?

Ring til din dyrlæge. Det plejer ikke at koste noget at snakke i telefon et par minutter.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1238837]Ring til din dyrlæge. Det plejer ikke at koste noget at snakke i telefon et par minutter.

vh

Andreas[/QUOTE]

Hun er ikke tilknyttet nogen dyrelæge da hun er udekat

Så må du ringe til den nærmeste dyrlæge. Du kommer nok alligevel til at tale med den dyrlæge, der har vagten i dit lokalområde.

Men det er altså en dyrlæge, der er den rette til at vurdere din kats symptomer.

vh

Andreas

Har jeg forstået det ret, hvis jeg antager ud fra det du skriver, at du lader din kat løbe frit, (fertil) uden i det mindste at vaccinere den mod de smitsomme sygdomme (som feks. FIV/FeLV) som den kan risikere at blive smittet med, når alle nabolagets fertile hankatte parrer den?

Jeg vil kontakte en dyrlæge for at sikre mig at alt er som det skal være :slight_smile:

det er ikke unormalt at killingerne ikke bevæger sig synligt lige op til fødslen. Når det er sagt er der gået lang tid - for lang tid. Du bør kontakte en dyrlæge. Kan ikke se hvor du bor så det er svært at rådgive.
Hvordan har katten det? Spiser hun, går på bakken osv?

Jeg bor ude i en skov, og vi har kattende boende ude, og kun inde ved fx fødsler. Så hun er ikke vaccineret, vi mister mange katte til en befærtet vej, så flere tusinde kroner dyrelæge besøg samt vaccinationer er ikke svarende her.

Hun spiser og drikker ja, tror nu også hun får brugt bakken. Tænker jeg giver hende natten over før dyrelæge kontakt

Kan lige nu mærke liv i maven

Har katten veer eller har den ikke?
hvis den har tydelige veer SKAL den til dyrlæge - og det skal være i aften.
hvis den ikke har veer er der ingen grund til at søge dyrlæge (heller ikke i morgen, hvis hunkatten ellers er frisk).

Men jeg vil råde dig til at tage bedre ansvar om dine katte. Hvis de dør på stribe ved vejen, så lad være med at have kat - det er ofte forbundet med store smerter for en kat at blive påkørt og kvæstet. Og det er altså DIT ANSVAR.

Enig med Vivi - og derudover bør du holde katten inde som minimum, så længe den har killinger at tage sig af, så du ikke risikerer, at mormis bliver kørt over, og du pludselig står med et kuld moderløse killinger.

Jeg skrev IKKE dette opslag for at vide hvordan jeg skal have katte. I de 11 år jeg har boet på landet/skoven har vi haft mange katte frem og tilbage - jeg kan forsikre jer om at alle katte har haft det godt: adgang til frisk vand, mad og varme i en garage/stald. Vi har katte for at de kan fange mus (hvilket de har rig mulighed for på vores marker og skoven omkring os, som de fra naturens side ville have gjort det). Vi har naturligvis mistet en del katte, når de nu ikke er indespærret, og lever som udekatte - måske er EN om året fundet kørt ned, en stor del er bare forsvundet ud i skoven og har evt fundet et nyt hjem. I mit område lever der rigtig mange vildkatte, som egentligt ser ud til at trives. Det kan måske være noget af en kontrast fra en del af her herinde, der måske selv er opdrætter med indekatte. Husk på, at der er forskellige måder at have kat på.

Vi holder missemor inde så længe killingerne har brug for hendes tilstedeværelse, vi skal ikke risikere noget. Når killingerne er store nok (10-12 uger) kommer de udenfor og bor med moren. Vi bruger hverken penge på vacciner eller dyrelæge, da de netop er udekatte, og altså ikke bor indenfor medmindre der ventes killinger, hvor de har 1 rum.

missemor ser ud til at trives, og have det godt. Hun spiser, drikker, går på toilet og sover. Jeg har nu til aften mærket liv i maven, så alt, minus de små brystvorter og den lille mængde mørkerøde flåd, ser alting fint ud. Jeg tror ikke på, at der er nogen fare for hende eller killingerne, som det ser ud nu. Jeg er nok bare spændt og nysgerrig. Jeg skrev herinde, da jeg blev bekymret, men efter at have læst mig frem på forskellige internetsider er jeg forholdsvis tryg

Hun har ikke andet veer end hvad der kunne tyde på opblokningsveer, altså små ryk i maven. Disse er meget svage og varer kun et par minutter. Kan ikke kigge efter hende heletiden, men som beskrevet i ovenstående virker hun til at have det godt

Hvis hun virker ok her til aften, så kan det forhåbentlig vente til i morgen tidlig med at kontakte dyrlæge for nærmere råd…

Hvordan går det nu:? Er der sket noget i løbet af natten:?

Ring til en dyrlæge.

Du virker meget svær at komme i dialog med, så jeg synes i stedet, at du skal vide, at der er en lov i DK mod ikke at skaffe en kat med smerter hjælp. Og sådan en tråd her kan bruges som dokumentation, hvis der skulle sidde en dyreven og læse det og blive harm og ked over at en kat med smerter ikke får den hjælp som den har ret til iflg loven. Loven hedder Dyreværnsloven. At gribe knoglen og ringe er det bedste råd du kan få herfra - og jeg synes du skal skynde dig at gøre det. Sådan en tråd her kan vække mange følelser hos dyrevenner og trådene her ligger åbne så alle med netadgang kan se din tråd - medlem af forum eller ej. Jeg ville ringe med det samme. Og så håber jeg på en positiv opdatering.

Jeg synes det vidner om kærlighed til din kat, at du vælger at komme her og bruge tid på at oprette en tråd. Derfor skriver jeg som jeg gør. Det er simpelthen ulovligt ikke at søge hjælp til et dyr i smerter i DK. Uanset hvordan du ellers har dine dyr og om folk herinde er enige med dig, så er du som alle andre i dette land underlagt den lov juridisk.

Jeg håber katten har det bedre?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1238865]Har katten veer eller har den ikke?
hvis den har tydelige veer SKAL den til dyrlæge - og det skal være i aften.
hvis den ikke har veer er der ingen grund til at søge dyrlæge (heller ikke i morgen, hvis hunkatten ellers er frisk).

Men jeg vil råde dig til at tage bedre ansvar om dine katte. Hvis de dør på stribe ved vejen, så lad være med at have kat - det er ofte forbundet med store smerter for en kat at blive påkørt og kvæstet. Og det er altså DIT ANSVAR.[/QUOTE] : Vivi du har lige formuleret det jeg selv har tænkt på!
For har man dyr, uanset om de er ud-eller inde katte, har man også ansvaret for dem, uanset hvad det koster, og du har ret i, at det jo ikke, er alle katte, der dør en hurtig død på landevejen,- tværtimod, de bliver ofte hårdt kvæstet, og bliver de ikke aflivet, lider de en forfærdelig død :ked:

Cats og Conni

Min kat har det godt, og sover, spiser, drikker og benytter forsat toilettet. Hun har ikke smerter.

Vi kan ikke holde de katte vi har boende inde. I misforstår fuldkommen hvad jeg mener på det punkt. Jeg ønsker ingen katte ondt, men man kan ikke holde kattene fra vejene, og i sidste ende mener jeg, at det tit er bilisterne der kører hensynsløst på vejen.

[QUOTE=Isabelrigenstrup;1238913]Min kat har det godt, og sover, spiser, drikker og benytter forsat toilettet. Hun har ikke smerter.

Vi kan ikke holde de katte vi har boende inde. I misforstår fuldkommen hvad jeg mener på det punkt. Jeg ønsker ingen katte ondt, men man kan ikke holde kattene fra vejene, og i sidste ende mener jeg, at det tit er bilisterne der kører hensynsløst på vejen.[/QUOTE]: Der er ingen er tror,at du vil dine katte ondt, tværtimod !
Du har dine katte som arbejdsyr, hvilket også er OK da de jo har mulighed for, at komme indenfor, får mad og vand!
Og ja, bilisterne kan man ikke stole på ! Jeg bor selv nærmeste nabo til Heather Hill i nord Sjælland, fantastsk område,- men også kun 30 m. fra Rågelejevej hvor der er 60 km /t , men det overholdes bestemt ikke!!
Min tidligre underbo mistede 3 katte på denne vej, og 2 af dem læbte sig hjem,- een med bækket ryg, og een med knust bagben, og begge måtte aflives! Derfor er mine 4 katte indekatte med udgang i sele.

Jeg er folkepensionist med den indtægt man har som sådan, :smiley:- - --men jeg vil hellere dø, af sult, end svigte mine katte, som jeg har taget ansvaret for

Jeg håber, at din kat føder i dag, og ellers OK:trøste:

Cats og Conni

KGs Adminteam har behandlet indtil flere rapporteringer ang denne tråd. Fælles for dem alle er at der tages afstand fra den tone, som en ny bruger mødes med.

Enkelte brugere har modtaget Henstillinger i denne forbindelse, og et samlet Adminteam beder nu resten om at holde sig til emnet - en drægtig kat, og ikke ellers kommentere på trådstarters kattehold.

Mvh Ann K - KGs Adminteam.