Nu er det ingen hemmelighed, jeg synes at en “rigtig” perser ikke er så fladsnuet, men så kom jeg til at tænke på om det egentlig så er en perser dem I kalder fladsnuede…jeg synes disse på denne hjemmeside har nogle utrolig smukke persere http://www.teamhelle.dk/hp/katte.htm og nr. 2 på linket har slet ikke sådan en flad næse som jeg normalt ser, er det en speciel form for perser eller hvad?
altså…finder lige en diplomatisk skrivemåde frem…efter min mening, er de fladnæsede…men da ikke så ekstremt, som nogle kan være, det medgiver jeg
Jeg skal have scannet billeder ind af mine Colorpoints, deres næse og hoved ligner Hellig Birma. Hvornår får jeg det dog gjort…:?
Jamen hvad er en Colorpoints?
Først hver sin ynglings race ! og intet ondt om dem der opdrætter disse katte ! …men jeg syntes det er synd de er avlet så fladnæset for de ligner jo næsten ikke en kat mere i ansigtet … og når det så også gir den helbreds problemer (i nogen tilfælde) så er det altså ikke godt !
Ihh…jamen nu var det altså slet ikke for, at starte en diskussion om dette for det er garanteret et ømtåleligt emne ;), men jeg blev bare i tvivl om, der var forskellige slags perserkatte?? og som sagt en colorpoint?
Colorpoint er maskede persere Der findes kun én slags, men der er forskellige linjer, der gør at de kan fåes fra helt flad til med lidt snude
Det var en selvstændig race indtil midtfirserne, hvor de kom ind under Persere…i dag kalder man dem…Perser med gén for Colorpoint…det er masken der hentydes til…DET er en Colorpoint.
Dengang racen var en selvstændig race, havde de en mere overkommelig pels, slet ikke som nogle persere er i dag, totalt fluffy…
Men, så var der en del Colorpointopdrættere, der tilbage i firserne importerede fra USA…og så gik det galt.
Man fik så PKD med ind…og HCM. De fleste opdrættere mistede deres katte til sygdom…
Nja… der kommer ofte lidt langsnudede killinger i kuld efter forældre med kortsnude… Så man skal bare spørge sig for, hvis man ønsker en perser/colourpoint med næse - de findes ret let
Hvordan ser en normal perser ud??
hvordan ser et normalt menneske ud??
…
Jeg har perser med næseryg - men det er ingen garanti for større sundhed …
Ja ok Så meget er jeg slet ikke inde i de persere, jeg troede sådan set det var linjebestemt
Anyway… de kan fåes fra den ene yderlighed til den anden
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?42635-Cute-Classic-Matador-kuld-(klassisk-perser)
Man kunne også støtte avlen på de klassiske persere istedet for bare at tage en dårlig typet moderne der tilfældigvis har lidt næse, hvis man kan lide den gammeldags type . De klassiske har nemlig ikke “bare” lidt næse men en anden kranie facon ned de moderne så de ikke risikere løbeøjne og vejrtrækning problemer.
Det er for Persere, sikkert som for Siam/Orientalerne;
Der findes de meget ekstreme typer:
For Perserne er det typisk katte som er meget korte i hovedet, runde og med små ører.
For Siam/Orientalerne er det typisk katte med meget lange hoveder og ekstremt store og lavt-satte ører.
Og så findes der for begge typer af katte også de mere moderate indenfor racen:
For Persere er det typisk de katte med lidt længere snuder, større ører og måske knapt så åbne og runde øjne.
For Siam/Orientalerne er det typisk katte med, mindre og højere ansatte ører, mere åbne øjne og knapt så lange i ansigtet.
De fleste kælekatte folk - eller kattefolk som er mere til andre racer - synes ofte at de mere moderate typer er de smukkeste
/Mette
[QUOTE=tzari;940973]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?42635-Cute-Classic-Matador-kuld-(klassisk-perser)
Man kunne også støtte avlen på de klassiske persere istedet for bare at tage en dårlig typet moderne der tilfældigvis har lidt næse, hvis man kan lide den gammeldags type . De klassiske har nemlig ikke “bare” lidt næse men en anden kranie facon ned de moderne så de ikke risikere løbeøjne og vejrtrækning problemer.[/QUOTE]
Ej…vil det sige, at dine du viser her er persere? det ville jeg ikke gætte, men hold da op hvor smukke…
det er nu ikke mine katte Sådan så de ud i gamle dage og ja det er stor forskel i forhold til moderne med lidt næse imo:)
[QUOTE=tzari;940973]http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?42635-Cute-Classic-Matador-kuld-(klassisk-perser)
Man kunne også støtte avlen på de klassiske persere istedet for bare at tage en dårlig typet moderne der tilfældigvis har lidt næse, hvis man kan lide den gammeldags type . De klassiske har nemlig ikke “bare” lidt næse men en anden kranie facon ned de moderne så de ikke risikere løbeøjne og vejrtrækning problemer.[/QUOTE]
Jeg ved godt at det er det argument man gerne vil fremføre som forskellen - men den holder nu ikke rigtig vand!
Naturlivis betyder det flade ansigt at kraniet har en anden struktur end hos fx en huskat, men det samme kan man nu også sige om fx siam.
Løbeøjnene findes hos alle racer med kort snude (burmeser brite selkirk rex) og vejrtrækningsproblemer er en sjældenhed.
De såkaldt klassiske persere har de samme problemer som den moderne type… Hvadenten man vil indrømme det eller ej
Jeg prøvede at citere tzaris indlæg
Hvor har du dog ret! Det er netop derfor jeg ikke inviterer til at afholde freakshow - der er simpelthen ikke plads pga. iltapparater og ilttelte
Sorry men lige her udtaler du dig vist som du har forstand… Der er skam ikke større risiko for vejrtræningsproblemer end ved de klassiske, det er altså de samme ting som de “døjer” med. Bliver altså harm når sådan en udtalelse kommer ud, for hvis man ser på Magrethe så mistede hun en smuk pige netop pga. vejtrækningsproblemer og hun havde altså næse, så disse fejl ligger til alle kort typede katte som både briter, burmeser og selkirk rex ??? Nogle racer dog mere end andre. Men at sige vælger man klassiske perser så undgår man det, det holder bare ikke vand.
til trådstarter var inde og se linket i første indlæg, er der katte Iceflower´s Blue Annabel du mener ?
Hun er fra golden/shaded linier og ofte er der mere næse på en del af afkommene der.
Jeg har selv de mere typede katte, fordi det er den type jeg elsker. Vægter dog en god åben næsebor osv. hvilket gør at der faktisk ikke er nogle af mine 3 katte der døjer med vejrtrækningen, løbeøjne ses lidt på Kitty der må rengøres et par gange om ugen, mens både Delight og Delko altså meget sjældent får ordnet øjne, faktisk ikke mere end da jeg havde skovkatte.
undskylder hvis jeg lyder lidt tvær, men er så træt af de fordomme som presses ned over min race, især når det ikke altid er sandt
Der er korrekt at der stadigvæk er nogle få persere som har vejrtrækningsproblemer, men at sige at hele racen har det passer simpelthen ikke.
Det ville svare til at sige at alle Birma dør af FIP eller alle Main Coon skal have ryddet munden som 1 årige.
Dette passer jo heller ikke
Langt de fleste Perser opdrætter idag går utroligt meget op i sundhed, og en kort næse er altså ikke vejrtrækningsproblemer.
Jeg er også vokset op med persere i 70’er og de havde altså ikke så spidst hoved som de klassiske persere har idag, heller ikke så fladt som den moderne, nærmest midt i mellem
[QUOTE=GitteS;941037]…
Jeg har selv de mere typede katte, fordi det er den type jeg elsker. Vægter dog en god åben næsebor osv. hvilket gør at der faktisk ikke er nogle af mine 3 katte der døjer med vejrtrækningen, løbeøjne ses lidt på Kitty der må rengøres et par gange om ugen, mens både Delight og Delko altså meget sjældent får ordnet øjne, faktisk ikke mere end da jeg havde skovkatte.
undskylder hvis jeg lyder lidt tvær, men er så træt af de fordomme som presses ned over min race, især når det ikke altid er sandt[/QUOTE]
Min skeløje herhjemme har også forfærdelige løbeøjne i perioder (fx. lige nu). Ifølge forrige ejer skulle han have sarte/følsomme tårekanaler, som siger at det er blevet tjekket big time hos Dr. Dyr. Tja, jeg ved det ikke, kan bare se at det er værre i perioder. Herinde er det også blevet foreslået at han måske har herpes… who knows.
Nu vi så er ved persere er der så ikke nogen der kan fortælle mig hvad en exo er? og i det hele taget de forsk. slags persere der er - hvor mange? Da jeg i sin tid startede herinde troede jeg nemlig kun der var en slags perser, men er blevet klogere… omend jeg roder noget rundt i dem Så en venlig sjæl (dem plejer der at være mange af herinde
Spørgsmål nr. 2. Hvad er det med hoved/kranie-anatomien tilbage i 80’erne (er det 80’erne ???), som gjorde at nogen linier havde problemer? Kranieanatomi i forhold til hvordan det påvirker fysiologien er ikke lige min stærke side