Oprindeligt postet af JKJ
Persere med kort næse har IMO højere risiko for problemer med øjne, næse og tænder - egentligt er det vel logisk når man ser på de ændringer udviklingen har forårsaget. .
Næse og tænder, helt bestemt ja…
Men det med øjnene er jeg altså ikke spor sikker på, jo mere jeg lærer om det…
Jeg ser problemet nu hos rigtig mange racer, der er kendetegnet ved kortere snuder, så det vil jeg mene er et generelt problem hos den slags racer…
Ja der er andre racer der også ser løbeøjne og bidproblemer pga mindre plads til
tænderne, men eks hos briten er det slet ikke i samme omfang som hos de meget typede persere. Men een kat med den type problemer er een for mange - fordi man
kan gøre ting for at forsøge at ændre det ved fremtidige kuld.
Vi er helt og aldeles enige!
Man kan jo næsten bare tage 10 tilfældige billeder her på foraet af eks voksne Perser og Briter og så se om der er løbeøjne. Så tror jeg man vil finde flere problemer ved persere end briter.
Måske…
Men jeg har opdaget noget andet, som måske nok er væsentligt at tage med i debatten…
Jeg har to persere, som IKKE lider af løbeøjne… Med mindre at de har været ude i blæst - holdaheltop hvor kan det så bare rende af dem
De de begge nu engang holder meget af at være ude, så har jeg altså løbeøjne på blæse-dage…
Jeg har ofte også løbeøjne, når de ankommer på udstilling - dødirriterende!
Men om så andre racer har samme problemer, så undskylder det ikke at
perseropdrættere ikke retter op på problemet. Sundhed burde altid komme før
type/succes på udstillinger.
Meget meget enig!
Jeg ville påstå at man på to generationer stort set burde kunne
eliminere eks løbeøjne - hvis man ville.
Jeg aner ikke om det er korrekt… men det ville da være en rigtig god ting, hvis det er 
Og det ville formentlig betyde at snuden skulle gøres en smule længere?
Gerne for mig… jeg er ikke til de klassiske (de er for langsnudede og bliver dermed for atypiske og intetsigende), men omvendt, så er de moderne lige lidt for kortsnudede til min smag 
Hvordan man kan retfærdiggøre at avle et stort antal katte med løbeøjne - ja det
forstår jeg ikke.
Nogle opdrættere opdrætter efter type før sundhed… Jeg er faktisk rystet over den opdagelse!
Der findes også mange opdrættere, som går mod denne tendens, men nøjj, det er godt nok op af bakke for dem!
de kæmper på to fronter… deres kolleger, som er komplet ligeglade - også folks holdninger, som udmunder i diskussioner som denne 
Men ingen tvivl om at det er helt uacceptabelt at udtrykke at sin holdning hvis
man mener at perseren har problemer.
Desværre ja - hos nogle opdrættere… Andre vil omgåede give dig ret… Men de står meget ofte også alene…
Hos briten har vi modsat brugt meget tid på at råbe op om problemer med HCM.
Prisværdigt…
Jeg ville ønske, at man hos perserne ville lave samme arbejde mht PKD.
Det er en, fordi den er dominant nedarvet, en utroligt “nem” genetisk sygdom at arbejde - og alligevel er der opdrættere, som ikke enang tester deres katte, inden de går i avl!
Det er efter min mening en skandale, at man så længe efter at man har fået en DNAtest for lidelsen, fortsat ser forekomsten af PKD på et lidt for højt niveau…
Ingen er perfekte, men ser man løbeøjne gentagende gange, så bør man vælge en helt anden retning avlsmæsdigt
Meget enig…
Men jeg tror nu også at meget har at gøre med, hvad man er vant til at se og acceptere hos racen… Og “enhver” ved jo at persere har løbeøjne
hvis du forstår, hvad jeg mener?