Normal perser

[QUOTE=Vipstøsen;941060]Min skeløje herhjemme har også forfærdelige løbeøjne i perioder (fx. lige nu). Ifølge forrige ejer skulle han have sarte/følsomme tårekanaler, som siger at det er blevet tjekket big time hos Dr. Dyr. Tja, jeg ved det ikke, kan bare se at det er værre i perioder. Herinde er det også blevet foreslået at han måske har herpes… who knows.

Nu vi så er ved persere er der så ikke nogen der kan fortælle mig hvad en exo er? og i det hele taget de forsk. slags persere der er - hvor mange? Da jeg i sin tid startede herinde troede jeg nemlig kun der var en slags perser, men er blevet klogere… omend jeg roder noget rundt i dem :wink: Så en venlig sjæl (dem plejer der at være mange af herinde :slight_smile:

lad mig prøve: exo er korthårsmodellen af perseren, begge kan sagtens optræde i samme kuld. Der findes nogle linier som bliver kaldt “pure persian” dvs at der ikke er exo i linien.
Perseren (og dermed også exo’em) findes i over 280 forskellige farvevarianter, Colourpointen er en masket perser.

Spørgsmål nr. 2. Hvad er det med hoved/kranie-anatomien tilbage i 80’erne (er det 80’erne ???), som gjorde at nogen linier havde problemer? Kranieanatomi i forhold til hvordan det påvirker fysiologien er ikke lige min stærke side :ups:[/QUOTE]

i 80’erne kom de såkaldte Pigface persere hvis næse stort set ikke var til stede og disse katte havde vejrtrækningsproblemer. Der er siden gjort et rigtigt stort stykke avlarbejde for at kommet det til livs. Idag har flertallet af persere ikke flere problemer end andre katte, da opdrætter er meget opmærksomme på netop vejrtrækningen :slight_smile:

jeg håber dette giver dig nogle svar :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;941034]Jeg ved godt at det er det argument man gerne vil fremføre som forskellen - men den holder nu ikke rigtig vand!
Naturlivis betyder det flade ansigt at kraniet har en anden struktur end hos fx en huskat, men det samme kan man nu også sige om fx siam.
Løbeøjnene findes hos alle racer med kort snude (burmeser brite selkirk rex) og vejrtrækningsproblemer er en sjældenhed.

De såkaldt klassiske persere har de samme problemer som den moderne type… Hvadenten man vil indrømme det eller ej :)[/QUOTE]
Persere med kort næse har IMO højere risiko for problemer med øjne, næse og tænder - egentligt er det vel logisk når man ser på de ændringer udviklingen har forårsaget.

Ja der er andre racer der også ser løbeøjne og bidproblemer pga mindre plads til tænderne, men eks hos briten er det slet ikke i samme omfang som hos de meget typede persere. Men een kat med den type problemer er een for mange - fordi man kan gøre ting for at forsøge at ændre det ved fremtidige kuld. Man kan jo næsten bare tage 10 tilfældige billeder her på foraet af eks voksne Perser og Briter og så se om der er løbeøjne. Så tror jeg man vil finde flere problemer ved persere end briter. Men om så andre racer har samme problemer, så undskylder det ikke at perseropdrættere ikke retter op på problemet. Sundhed burde altid komme før type/succes på udstillinger. Jeg ville påstå at man på to generationer stort set burde kunne eliminere eks løbeøjne - hvis man ville. Hvordan man kan retfærdiggøre at avle et stort antal katte med løbeøjne - ja det forstår jeg ikke. Men ingen tvivl om at det er helt uacceptabelt at udtrykke at sin holdning hvis man mener at perseren har problemer. Hos briten har vi modsat brugt meget tid på at råbe op om problemer med HCM. Ingen er perfekte, men ser man løbeøjne gentagende gange, så bør man vælge en helt anden retning avlsmæsdigt.

Den tredje kat på den side der linkes til, er godt nok den
mest langsnudede perser, jeg nogensinde har set! :uha:

:tihi:

[QUOTE=cæsar;941069]i 80’erne kom de såkaldte Pigface persere hvis næse stort set ikke var til stede og disse katte havde vejrtrækningsproblemer. Der er siden gjort et rigtigt stort stykke avlarbejde for at kommet det til livs. Idag har flertallet af persere ikke flere problemer end andre katte, da opdrætter er meget opmærksomme på netop vejrtrækningen :slight_smile:

jeg håber dette giver dig nogle svar :-)[/QUOTE]

Jep, det gjorde det :ok:
Takker :slight_smile:

Jeg synes at Musashi’s Klassiske persere er rigtig smukke. De har næse nok til at de ikke ser helt “afklippede” ud, men stadig det søde åbne udtryk og den lækre pels.

Og efter at jeg fik lov til at begrave mig i Ann K’s Emils pels… så… UHA… det var de godt nok definitionen af blødhed! Det var så lækkert! Og jo mere jeg ser til persere, og særligt EXO’erne, jo bedre kan jeg altså li’ dem. Man vænner sig til det :slight_smile: Lissom jeg ved mange her langsom er kommet til at se på siatalerne som … pænere katte end de først syntes L

Men kan man egentlig udstille sådan en klassisk perser i dag uden at dommeren besvimer? Hvad siger standarden mht snuden?

(Jeg er klart til det mange mener er ekstremt mht siatalerne, med de gigantiske ører… jeg synes simpelthen det ser så skønt ud med dumbokatte :slight_smile: - Men … ørene skal nu sidde på hovedet og ikke helt nede på halsen, så selv jeg kan alts¨åsagtens få dem “for ekstreme” også. De er bare også ret sjældne når de er så outrerede.)

Det er en god pointe at huske - lige såvel som mange synes, at Sphynx-katte er væmmelige, indtil de har rørt ved én. :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;941083]Jeg synes at Musashi’s Klassiske persere er rigtig smukke. De har næse nok til at de ikke ser helt “afklippede” ud, men stadig det søde åbne udtryk og den lækre pels.

Og efter at jeg fik lov til at begrave mig i Ann K’s Emils pels… så… UHA… det var de godt nok definitionen af blødhed! Det var så lækkert! Og jo mere jeg ser til persere, og særligt EXO’erne, jo bedre kan jeg altså li’ dem. Man vænner sig til det :slight_smile: Lissom jeg ved mange her langsom er kommet til at se på siatalerne som … pænere katte end de først syntes L

Men kan man egentlig udstille sådan en klassisk perser i dag uden at dommeren besvimer? Hvad siger standarden mht snuden?

(Jeg er klart til det mange mener er ekstremt mht siatalerne, med de gigantiske ører… jeg synes simpelthen det ser så skønt ud med dumbokatte :slight_smile: - Men … ørene skal nu sidde på hovedet og ikke helt nede på halsen, så selv jeg kan alts¨åsagtens få dem “for ekstreme” også. De er bare også ret sjældne når de er så outrerede.)[/QUOTE]

Ja man kan godt udstille de klassiske persere, der er intet i standarden der forhindre dette. Hvad en dommer vil sige er ikke godt at vide før der er nogle der prøver :slight_smile:
Personligt har jeg dog ikke set de klassiske persere på hverken udstillinger eller fremvisninger, hvilket jo er en skam.

Netop ved perserkatte ser jeg ofte i gallerierne, at de er helt våde på brystet og i hovedet (snasket) er det løbeøjne, har aldrig hørt det udtryk før :slight_smile: Men hvorfor opstår dette? Men der er åbenbart mange forskellige “typer” af persere, jeg troede bare der var en standard, man gik ud fra ligesom ved alle andre racer…

Når en perser er våd i hovedet eller på brystet er det enten fordi nogen har vasket på den eller fordi den drikker med “brystet” i vandskålen… som regel er det fordi man har vasket mad, løbeøjen mv. væk inden billederne er taget…

[QUOTE=Sim-Sim;940901]Det var en selvstændig race indtil midtfirserne, hvor de kom ind under Persere…i dag kalder man dem…Perser med gén for Colorpoint…det er masken der hentydes til…DET er en Colorpoint.
Dengang racen var en selvstændig race, havde de en mere overkommelig pels, slet ikke som nogle persere er i dag, totalt fluffy…
Men, så var der en del Colorpointopdrættere, der tilbage i firserne importerede fra USA…og så gik det galt.
Man fik så PKD med ind…og HCM. De fleste opdrættere mistede deres katte til sygdom… :-([/QUOTE]

Jamen nu har jeg lige søgt på colorpoint og det ligner jeg der er helt forskellige udseender, altså nogen der ligner en perser og andre der overhovedet ikke ligner…det er da mærkeligt :slight_smile:

Hvor bor du i landet Yvonne? måske du burde komme ud og “klappe” en perser… måske det kunne dæmpe dine fordomme :smiley: Bor du i østjylland så lader margrethe sig gerne klappe!

He he bor på Sjælland, synes nu egentlig ikke jeg har nogen fordomme omkring perseren, bare lidt nysgerrig, fordi det virker som om der er en hulens masse forskellige grene og det synes jeg egentlig ikke gælder for så mange andre racer :wink:

Har nu klappet et par stk. for 20 år siden, de 2 stk…havde så problemer med vejrtrækning og lignede altid noget der var løgn, men kan jo godt regne ud, at det har været et par ekstremer…og det var heller ikke derfor jeg stillede spørgsmålet, det var mere en undren over at en race har så mange forskellige “typer” :slight_smile:

[QUOTE=yvonne42;941147]He he bor på Sjælland, synes nu egentlig ikke jeg har nogen fordomme omkring perseren, bare lidt nysgerrig, fordi det virker som om der er en hulens masse forskellige grene og det synes jeg egentlig ikke gælder for så mange andre racer :wink:

Har nu klappet et par stk. for 20 år siden, de 2 stk…havde så problemer med vejrtrækning og lignede altid noget der var løgn, men kan jo godt regne ud, at det har været et par ekstremer…og det var heller ikke derfor jeg stillede spørgsmålet, det var mere en undren over at en race har så mange forskellige “typer” :)[/QUOTE]

“Vi” perser-holdere er måske bare lidt i forsvarspossition fordi vi ALTID skal høre på folks stereotype holdning til perseren - fakta er at det er en skøøøn race - om man kan li deres små fjæs eller ej …

Er ikke i tvivl om det er en skøn race, der er jo mange der har dem :wink:

Oprindeligt postet af JKJ
Persere med kort næse har IMO højere risiko for problemer med øjne, næse og tænder - egentligt er det vel logisk når man ser på de ændringer udviklingen har forårsaget. .
Næse og tænder, helt bestemt ja…
Men det med øjnene er jeg altså ikke spor sikker på, jo mere jeg lærer om det…
Jeg ser problemet nu hos rigtig mange racer, der er kendetegnet ved kortere snuder, så det vil jeg mene er et generelt problem hos den slags racer…

Ja der er andre racer der også ser løbeøjne og bidproblemer pga mindre plads til 

tænderne, men eks hos briten er det slet ikke i samme omfang som hos de meget typede persere. Men een kat med den type problemer er een for mange - fordi man
kan gøre ting for at forsøge at ændre det ved fremtidige kuld.

Vi er helt og aldeles enige!

Man kan jo næsten bare tage 10 tilfældige billeder her på foraet af eks voksne Perser og Briter og så se om der er løbeøjne. Så tror jeg man vil finde flere problemer ved persere end briter.					

Måske…
Men jeg har opdaget noget andet, som måske nok er væsentligt at tage med i debatten…
Jeg har to persere, som IKKE lider af løbeøjne… Med mindre at de har været ude i blæst - holdaheltop hvor kan det så bare rende af dem :uha: De de begge nu engang holder meget af at være ude, så har jeg altså løbeøjne på blæse-dage…
Jeg har ofte også løbeøjne, når de ankommer på udstilling - dødirriterende!

Men om så andre racer har samme problemer, så undskylder det ikke at
perseropdrættere ikke retter op på problemet. Sundhed burde altid komme før
type/succes på udstillinger.

Meget meget enig!

Jeg ville påstå at man på to generationer stort set burde kunne
eliminere eks løbeøjne - hvis man ville.

Jeg aner ikke om det er korrekt… men det ville da være en rigtig god ting, hvis det er :slight_smile:
Og det ville formentlig betyde at snuden skulle gøres en smule længere?
Gerne for mig… jeg er ikke til de klassiske (de er for langsnudede og bliver dermed for atypiske og intetsigende), men omvendt, så er de moderne lige lidt for kortsnudede til min smag :slight_smile:

Hvordan man kan retfærdiggøre at avle et stort antal katte med løbeøjne - ja det
forstår jeg ikke.

Nogle opdrættere opdrætter efter type før sundhed… Jeg er faktisk rystet over den opdagelse!
Der findes også mange opdrættere, som går mod denne tendens, men nøjj, det er godt nok op af bakke for dem!
de kæmper på to fronter… deres kolleger, som er komplet ligeglade - også folks holdninger, som udmunder i diskussioner som denne :wink:

Men ingen tvivl om at det er helt uacceptabelt at udtrykke at sin holdning hvis
man mener at perseren har problemer.

Desværre ja - hos nogle opdrættere… Andre vil omgåede give dig ret… Men de står meget ofte også alene…

Hos briten har vi modsat brugt meget tid på at råbe op om problemer med HCM.

Prisværdigt…
Jeg ville ønske, at man hos perserne ville lave samme arbejde mht PKD.
Det er en, fordi den er dominant nedarvet, en utroligt “nem” genetisk sygdom at arbejde - og alligevel er der opdrættere, som ikke enang tester deres katte, inden de går i avl!
Det er efter min mening en skandale, at man så længe efter at man har fået en DNAtest for lidelsen, fortsat ser forekomsten af PKD på et lidt for højt niveau…

Ingen er perfekte, men ser man løbeøjne gentagende gange, så bør man vælge en helt anden retning avlsmæsdigt

Meget enig…
Men jeg tror nu også at meget har at gøre med, hvad man er vant til at se og acceptere hos racen… Og “enhver” ved jo at persere har løbeøjne :wink: hvis du forstår, hvad jeg mener?

Arghhh… noget er gået galt i min citering af Jettes indlæg her ovenfor… og jeg kan ikke få lov at rette det!
Håber det er nogenlunde læseligt og forståeligt alligevel…

Her http://www.karlslundedyreklinik.dk/brachycephalt-syndrom-42.html står der noget om det problem, der både kan udløse løbeøjne og vejrtrækningsproblemer.

Jeg synes så, det er temmelig overdrevet at tage burmeseren som race med blandt dem “der har løbeøjne” - altså pr. definition. De renavlede amerikanske contemporary burmesere, som du indtil videre overhovedet ikke ser i Danmark, har det pr. definition. Men der har jeg nu også set billeder af nogen, der lignede korthårede typede exoer i hovedet. Ellers har jeg kun set hos - igen typede - killinger og især lige efter de har spist, aldrig hos voksne.

Nej - det har intet med løbeøjne at gøre… det er fordi kattene er nogle svin :wink:
Forstået sådan at nogle katte absolut SKAL spise eller drikke på en måde, der sikrer at hele deres store manke bliver snasket godt og grundigt ned i enten vandet eller maden (Yaba hos cæsar er et fantastisk eksempel)…
Mine egne persere er kun våde på hagen, når de har drukket og de sørger selv for at vaske sig tørre… nøjagtig ligesom at min mco gør :slight_smile: Møder du dem på udstillinger, vil du dog ofte se at de har hagesmæk på - netop for at undgå at de, når de drikker, bliver pladdervåde og krøller pelsen (de har også hagesmæk på på fx hotelværelset… )

Tag endelig imod invitationen om at møde nogle persere på hjemmebane… At have kattene siddende lige foran dig og få talt med nogle som bor sammen med racen er altid den bedste måde at lære noget nyt på :slight_smile:

nu bliver jeg jo også lidt nysgerrig:) mange fordomme går jo også på at perseren er en sofapude, men har flere gange hørt herinde at det også er en skrøne:) men hvordan er perseren så i virkeligheden? måske sammenlignet med abyen?:slight_smile:
og kan katte kende forskel på forskellige udseender inden for katte? altså ville en flok med næse feks kunne finde på at mobbe en uden?
MVH Rikke

Og jeg har da netop også en storsnorkende cavalier med løbeøjne :slight_smile: Hun er nu ikke særligt besværet af nogen af delene…
Men jo - det er noget man SKAL være opmærksom på når man opdrætter kortsnudede racer!

Jeg synes så, det er temmelig overdrevet at tage burmeseren som race med blandt dem “der har løbeøjne” - altså pr. definition.

Ikke pr definition… men som en af de racer, hvor fænomenet kan findes, jo da…

De renavlede amerikanske contemporary burmesere, som du indtil videre
overhovedet ikke ser i Danmark, har det pr. definition. Men der har jeg nu også
set billeder af nogen, der lignede korthårede typede exoer i hovedet.

Og jeg ser fx Briter, som jeg næsten kunne bringes til at tro er lidt dårligt typede exoer…
Efter min mening er opdrætterne i de tilfælde ude på et skråplan… bla, fjerner det totalt det særlige ved deres race… Kortsnudet og korthåret - jamen der har man jo allerede exoen… ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken :wink:

Ellers har jeg kun set hos - igen typede - killinger og især lige efter de har spist, aldrig hos voksne

Jeg har hørt om det hos burmeseren… af både ejere og opdrættere… Når du så siger, at du aldrig har set det, så tror jeg naturligvis på det…