Normal perser

[QUOTE=nouredin;941178]nu bliver jeg jo også lidt nysgerrig:) mange fordomme går jo også på at perseren er en sofapude, men har flere gange hørt herinde at det også er en skrøne:) men hvordan er perseren så i virkeligheden? måske sammenlignet med abyen?:slight_smile:
og kan katte kende forskel på forskellige udseender inden for katte? altså ville en flok med næse feks kunne finde på at mobbe en uden?
MVH Rikke[/QUOTE]

Persere er selvfølgeligt livlige - i korte perioder;)
Det var sjovt at se to blå killinger sammen forleden. Den ene var PER, den anden var KOR. De var begge nysgerrige overfor hinanden og omgivelserne. Pludseligt ville KOR lege - PER ville gerne være med men endte med at sidde midt på gulvet og se sig betuttet omkring - hvorfor blev den af:? jeg troede, vi skulle lege:confused:

Ja, katte kan godt kende forskel på udseende. Ja, de kan mobbe pga det. Læs om Brians indtog hos Ann:høhø:
Katte har det ofte bedst med deres egen slags, dvs det er ikke alle racesammensætninger, der kan anbefales. Nogle racer er “in your face”, mens andre er mere selektive og skal have tid til at “vurdere” dig - at sætte de to racetyper sammen kan være svært (og i nogle tilfælde umuligt).

Excotic eller perser, hvad er forskellen helt nøgagtigt?

PER er langhåret. EXO er korthåret.

Men ellers er det - så vidt jeg har forstået - samme kat, og der kan være killinger af begge slags i samme kuld. :slight_smile:

perseren er jo ikke ligefrem atletisk bygget :slight_smile: hvilket jo sætte sine begrænsninger i forhold til fysisk udfoldelser :slight_smile:
Mine persere foretrækker at lege på gulvet og nej tingene går ikke så stærkt som med fx min Birma, til gengæld bliver perseren ved længe efter at Birma’en er gået død :slight_smile:

Generalt er persere meget venlige katte, som gerne tager imod nye katte uanset race, roligt og meget bundet på sine mennesker.

Som jeg har sagt utallige gange, så er “Aktivitetsniveau” et definitionsbegreb :slight_smile:
Nej, du kan ikke direkte sammenligne en perser med en aby - det vil være døduretfærdigt overfor dem begge! Der er nemlig enorm forskel på de to (og en stor lighed, som jeg nok skal fortælle om senere)

Persere ER skam aktive… Lille Emil kan endda være temmelig lavtflyvende, når det stikker ham :smiley: Hans to bedste legekammerater lige pt er hans perseronkel og utroligt nok vores ca 7 årige abypige… Onkel Brian bruges til at tæve på og Tante Ting bruges til fangelege og den slags…
Men som Camilla sige,r så er perseren bare ikke aktiv i så lang tid… og der er ting, som de kun sjældent kunne finde på at gøre… Fx er der ingen af mine, som går på køkkenbordet -trods at i hvert fald Brian sagtens kan hoppe derop, hvis det skulel være. Men de har bare den der ide om “at ved jorden at blive” :wink: modsat min aby, der glad og gerne går i højden og hygger sig med at fjante rundt på reolens øverste hylde (der er sandsynligheden for at begå ufrivilligt selvmord størst, så naturligvis er det også bedst at lege der!)

Camilla har beskrevet mødet mellem Emil og hendes koratkilling Rafiki ganske godt… Ihhh hvor ville de gerne hinanden… Og hvor var de bare ikke spor egnede til at lege sammen :smiley: Jeg tror dog nok at de kunne være mødtes senere i en puttesovebunke - når altså Rafiki havde leget færdig - for dér ligner de to racer hinanden til forveksling :slight_smile: De vil begge gerne sove flere sammen og opsøger gerne hinanden for det…

måske sammenlignet med abyen?:slight_smile:

Perserren og aby ville ganske sikkert være ligesådan… Bortset fra at abyen senere i livet ikke nødvendigvis stadig er en bunkekat…
Men en ting vil de have til fælles - deres enorme hengivenhed overfor deres ejer. Jeg kan ikek beskrive det, for naturligvis er katte glade for deres ejere - men det ér bare noget helt specielt og særligt med aby og perser… og de ligner hinanden i deres væremåde.
Måske derfor at jeg, som ellers bestemt mest er til abyens temperament, kan trives så vældig fint med mine to persere?

og kan katte kende forskel på forskellige udseender inden for katte? altså ville en flok med næse feks kunne finde på at mobbe en uden?

Oh Boy, JA!!!
Det er ikke fordi Brian er rød at han kaldes RedNeck!!!
Det er fordi han er et lille racistisk møgkr, der dybest set kun vil acceptere fladsnuder i sin umiddelbare nærhed!!!
Det der emd at persere kan med de allerfleste racer, fordi de er let flegmatiske og egentlig bare helst mener at vi vel alle kan være venner, fordi det er det mindst anstrengende… det havde Brian godt nok ikke hørt om - eller også var han bare ligeglad!
Det tog to ÅR at indføre ham i vores hjem…
Han startede med at banke Thane - på det tidspunkt vel omkring 7 kilo MCObaby, der måtte søge tilflugt i vindueskarmen… ¨Derefter var Brian uforsonlig overfor resten af min spidsnæsede bande…
Og mens jeg havde alle de problemer hjemme, så kunne vi sagtens rejse på udstillingsrejser med cæsar og hendes persere… hvor kattene delte både hotelværelser og bur på selve udstillingen - ja endda lå i samme sturdie på køreturen til udstillingen… Brian viste ALDRIG nogensinde noget, der blot kunne minde om agressivitet!

Camilla/dkkorat har lidt samme problem hjemme hos sig… flere af hendes katte er farve-racister… forstået sådan at de kun vil acceptere andre blå katte.
Hvilket jo naturligvis betyder at Camillas kæmpeskrummel af en huskat, naturligvis også er blå :smiley:

:slight_smile: Der er vel i aktivitetsniveau de samme forskelle som ved andre racer eks siam :slight_smile:
Jeg har stødt på siam, der helst ligger ned og ikke går amok helt så ofte som flertallet. Der er ikke mange, men de findes :slight_smile:

Mht. Perser, så er min erfaring ikke så stor, men… Jeg glemmer aldrig første gang jeg så en video herinde af to persere i “vild” leg :tihi: Det er IKKE fornærmende ment, men hold da op :klapper: Jeg er vant til lidt andre hastigheder :smiley:

Så det afhænger jo altså også i høj grad af ens referencer :slight_smile:

Det er jo også det, der gør at det er så spændende at møde andre racer, for den mangfoldighed er vildt spændende :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;941222]:slight_smile: Der er vel i aktivitetsniveau de samme forskelle som ved andre racer eks siam :slight_smile:
Jeg har stødt på siam, der helst ligger ned og ikke går amok helt så ofte som flertallet. Der er ikke mange, men de findes :)[/QUOTE]

Godt nok handler det kun om en siam og dermed kun en observation… men…
Jeg har set siam sammen med aby… og dér kom siam altså også til kort mht aktivitet.
Noget der kom temmelig meget bag på mig :slight_smile: Jeg havde nok forestillet mig at de ville være på samme niveau - eller måske endda at siam ville være lidt mere "op-på-tå! :smiley:

Det er jo også det, der gør at det er så spændende at møde andre racer, for den mangfoldighed er vildt spændende

Nemlig… dejligt, at man kan få lige det man ønsker…
Og derfor kan man kun opfordre opdrættere til at holde killingenus, og andre interesserede til at tage på besøg og møde racerne i deres hjem.
For godt nok giver udstillinger en ide om udseende - men temperament, der skal man ud at møde kattene på hjemmebane, for at få det korrekte billede af dem :slight_smile:

Bertha (Exotic) er den af vore katte som krudter mest rundt herhjemme og nej, det der ikke fordi vores skovkatte ligger på den lade side :wink:

Det inkluderer i øvrigt fræs op og ned af kradsetræet samt æbletræet ude i haven.

Bertha, sofapude med øjne? Nej!! :cool:

Jeg har aldrig rørt ved en perser, så jeg glæder mig helt utrolig meget til at se Ann K´s Brian og Emil i Ringsted her i næste måned :smiley:
Jeg har selv, ligesom mange andre, været bekymret omkring deres vejrtrækning, og om de bare var “sofapuder med øjne”, og bare haft det generalle indtryk at de altid er sure… :tihi:

Ved at være herinde er jeg blevet klogere, men mangler stadig syn for sagen… Så jeg jublede da jeg så der kom persere i Ringsted :juhu:

Så Ann du kan være sikker på jeg kommer og begraver mig i Brian og Emil :smiley:

Nu kan jeg så ikke lige citere Jettes indlæg. Men er enig i en del af tingene. Løbeøjne forsøger jeg netop at eliminere så godt det nu er muligt. Men fakta er faktisk at selv om begge forældre ikke har løbeøjne, så kan killingerne bestemt godt få det og omvendt, så helt så nemt som du stiller det op at man kan opdrætte sig ud af problemet er det nu heller ikke. Men ved faktisk der er en hel del opdrættere det vælger katte med løbeøjne fra, show er ikke det vigtigste for mange opdrættere, heldigvis vægtes sundhed faktisk højt.

Jamen folk skal være velkommen til og komme her og kramme både exotic og perser, sofapuder det er de ikke ligefrem. Delle er en pige med ben i næsen og styrer huset, hun elsker en god gang fræs også selv om hun nu er mor til 2 kuld og ikke killing længere. Delko ja ja han burde måske være siameser mener nogle, Han snakker lige så meget og elsker at være med hvor tingene sker, lige nu er det dog hundene der står for tur ved leg, men håber da Kitty får et kuld skønne killinger i oktober, der bliver en ven og lege med.

[QUOTE=Ann K;941238]Godt nok handler det kun om en siam og dermed kun en observation… men…
Jeg har set siam sammen med aby… og dér kom siam altså også til kort mht aktivitet.
Noget der kom temmelig meget bag på mig :slight_smile: Jeg havde nok forestillet mig at de ville være på samme niveau - eller måske endda at siam ville være lidt mere "op-på-tå! :smiley:
[/QUOTE]
Siatalere er heller ikke ens. Bare min begrænsede erfaring: Ditte og Creamy er/var rolige for racen, ikke specielt omkringfarende. Greven og Donna var medium. Gang i gaden, men ikke hyper. Tullen og Whiskey er hyper :rolleyes:
Jeg syntes netop det var så sjovt at lege med Emil, fordi jeg havde Whiskey i frisk erindring. Det var lidt de samme ting han gjorde, minus det højthoppende - men tempoet var bare det halve… :smiley:

[QUOTE=Ann K;941163]Arghhh… noget er gået galt i min citering af Jettes indlæg her ovenfor… og jeg kan ikke få lov at rette det!
Håber det er nogenlunde læseligt og forståeligt alligevel…[/QUOTE]
Jeg forstår uden problemer, og vi er vist ret enige. :slight_smile:

Mht at rette op på problemet, så mener jeg nok lidt principelt hvis man parrede ud til eks to huskatte-lignede katte. Altså så burde to generationer løse problemet i langt de fleste tilfælde. Eks kunne man bruge klassisk perser uden alt for store øjne eller eks lave et avlsprogram med brug af eks en bestemt type briter.

Ved godt at ingen nok ville gøre det, og man ville miste uendelig meget i forhold til standarden, men nogen gange må man gå tilbage (typemæssigt) for at få fremskridt (sundhedsmæssigt). Spørgsmålet er nok om de persere vi ser i dag er forenligt med helt at undgå løbeøjne og bidproblemer.

Jeg har i øvrig en brite gående som har løbeøjne. Enhver briteopdrætter der avler katte med løbeøjne burde lidt komisk sagt tvinges til at beholde katten. For min kat er en konstant påmindelse af hvad der er uacceptabelt, og hun er af egen avl. Til mit forsvar vil jeg sige at det ikke var meningen at lave en så typet kat - det er slet ikke den type jeg foretrækker, og hun er aldrig brugt i avl. I det kuld var mine mest typede killinger, og også de mest spidssnudede killinger. Men derefter fokuserede jeg meget på at undgå lignende problemer, og med succes.

Sjovt som folk ikke læser hvad man skriver men hvad de TROR man skriver.

Hvis vi har en debat om øget frekvens af grov kriminalitet i storbyerne og en mand fra vemb skriver: Flyt i til vemb, vi oplever ikke den rigtige grove kriminalitet som f.eks hjemmerøveri…Skal alle fra storbyernn så gå helt amok fordi han sagde københavn, århus osv ALLE blev udsat for hjemmerøveri…Nej for er ikke det han skrev og det samme gør sig gældende med det jeg skrev. jeg skrev; DE klassiske persere ikke havde løbeøjne, jeg udtalte mig IKKE om de moderne.

Nu vi snakker om at udtale sig om noget man ikke ved… hvor kom den fra med at selkirk og burmeserer har løbøjne! jeg kunne da godt tænke mig 5 navne og billeder af 5 klassiske persere(dvs med klassiske forældre ikke bare efter moderne der tilfældigvis har lidt næse) og 5 selkirks der har løbeøjne og 5 stk af hver der grynter når de trækker vejret. En enkelt kan man jo altid finde kan da nævnte en kleinen münsterlander med hd i d grad til trods for denne lidelse så godt som aldrig ramte den hunderace, den gang den hund levede. Der er altid undtagelen der bekræftiger reglen.
Nu i vil have de 2 racer skal rives ind i jeres panoia “bedste forsvar er et angreb” fordi i læser noget der slet ikke står. Venter spændt på navne nu i mener de 2 racer skal ind i tråden her, så må i jo have eksempler. Jeg har intet imod de moderate moderne persere hvilket folk burde vide da jeg har vænnet mig til dem. Jeg vil gerne vide hvor jeg udtaler at ALLE moderne har løbeøjne og går med iltapperat…

Hvis der er nogle der taler om noget de ikke har forstand på er det vist ikke mig lige nu da jeg faktisk har undersøgt en del om den klassiske perser og selkirken og haft dem begge i hænderne.

Slap af Vivian… jeg læser præcis, hvad du skriver og tillægger det såmænd ikke større betydning end du selv gør…

jeg skrev; DE klassiske persere ikke havde løbeøjne, jeg udtalte mig IKKE om de moderne.

Og jeg svarede at jo, de såkaldt klassiske persere sagtens kan have løbeøjne også… har det oven i købet fra en tidligere diskussion herinde… og Har siden talt med andre perseropdrættere end lige netop Louise :slight_smile:

Nu vi snakker om at udtale sig om noget man ikke ved… hvor kom den fra med at selkirk og burmeserer har løbøjne!

Såmænd fra mig :slight_smile:
Eller rettere fra diverse diskussioner/debatter og almindelige snakke, jeg har haft med ejere og opdrættere af de pågældende racer :slight_smile:

jeg kunne da godt tænke mig 5 navne og billeder af 5 klassiske
persere(dvs med klassiske forældre ikke bare efter moderne der
tilfældigvis har lidt næse) og 5 selkirks der har løbeøjne og 5 stk af
hver der grynter når de trækker vejret.

Og du skaffer så mig det samme af helt almindelige persere? Altså som med sikkerhed både har løbeøjne og iltapperatet stående klar :wink:

Du ved jo godt selv, at både dit og mit krav om fotodokumentation er urealistisk :slight_smile:
Photoshop er opfundet for mange år siden! Og når man kan finde på at gøre birmaers øjne mere blå på ens hjemmeseide, så kan man også sagtens fjerne øjensnask og fortie evt snorken…
(“Man” skal tages som en helt generel ting - jeg taler ikke om navngivne personer, men netop om den der udefinerbare “Man” : ) )

En enkelt kan man jo altid finde
::::::::::::::::::::::::::::
Der er altid undtagelen der bekræftiger reglen.

Jup… jeg kender skam persere, der trækker vejret helt selv! og som endda kan bevæge sig! :uha:

Nu i vil have de 2 racer skal rives ind i jeres panoia

Jeg lider ikke af paranoia - meget andet måske, men ikke paranoia! :wink:
At man tilbageviser udsagn, som reelt er forkerte eller bygger på forkerte antagelser, er ikke udtryk for at man (eller jeg) lider af paranoia…

“bedste forsvar er et angreb”

Jeps… hvis altså vi taler om liverollespil, hvor jeg står overfor en 6 meter høj mand, der er 4 meter bred over skuldrene, har hår mellem fortænderne og yderligere er bevæbnet med et tohåndsslagsværd! Så er det sg bedst at komme godt ind på livet af monsteret inden han begynder at svinge det der sværd! Alternativt kan man også vælge at stikke af, alt hvad remmer og tæj kan holde :smiley:

Men i en DEBAT, så er den slags utrligt kedsommeligt og totalt dræbende for al videre samtale!
Nøjagtig ligesom det er at få at vide, at man ikke hører efter, eller ikke læser, hvad der står :slight_smile:

Venter spændt på navne nu i mener de 2 racer skal ind i tråden her, så må i jo have eksempler.

Nej, jeg har ingen navne - og nej jeg ville ikke give dem i en offentlig tråd som denne alligevel!
Hvad jeg har, er flere års roden rundt på internettet og færden i racekatteverden - du (eller andre) må simpelthen ikke forlange, at jeg skal kunne huske noget så uvedkommende som navne! :slight_smile: det kan jeg ikke engang i mit privatliv…
Men Selkirk… kig på nogle af de engelske opdræt - især dem, der i høj grad bruger perser til udkryds…
Burmeser… udsagn fra flere danske opdrættere og ejere…

Jeg vil gerne vide hvor jeg udtaler at ALLE moderne har løbeøjne og går med iltapperat…

Har du sagt det? Hvor?
Og hvor står der at man siger, at du har sagt sådan?

Hvis der er nogle der taler om noget de ikke har forstand på er det vist ikke
mig lige nu da jeg faktisk har undersøgt en del om den klassiske perser og
selkirken og haft dem begge i hænderne

Jeg har også undersøg en del om begge racer… og haft dem i hænderne.
Den ene fordi jeg ganske enkelt ikke forstod tanken bag… og den anden fordi jeg virkelig gerne vil have en en dag :slight_smile:
Sjovt at vi kan nå til så vidt forskellige konkussioner :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;941673]Slap af Vivian… jeg læser præcis, hvad du skriver og tillægger det såmænd ikke større betydning end du selv gør…

Og jeg svarede at jo, de såkaldt klassiske persere sagtens kan have løbeøjne også… har det oven i købet fra en tidligere diskussion herinde… og Har siden talt med andre perseropdrættere end lige netop Louise :slight_smile:

Såmænd fra mig :slight_smile:
Eller rettere fra diverse diskussioner/debatter og almindelige snakke, jeg har haft med ejere og opdrættere af de pågældende racer :slight_smile:

Og du skaffer så mig det samme af helt almindelige persere? Altså som med sikkerhed både har løbeøjne og iltapperatet stående klar :wink:

Du ved jo godt selv, at både dit og mit krav om fotodokumentation er urealistisk :slight_smile:
Photoshop er opfundet for mange år siden! Og når man kan finde på at gøre birmaers øjne mere blå på ens hjemmeseide, så kan man også sagtens fjerne øjensnask og fortie evt snorken…
(“Man” skal tages som en helt generel ting - jeg taler ikke om navngivne personer, men netop om den der udefinerbare “Man” : ) )

Jup… jeg kender skam persere, der trækker vejret helt selv! og som endda kan bevæge sig! :uha:

Jeg lider ikke af paranoia - meget andet måske, men ikke paranoia! :wink:
At man tilbageviser udsagn, som reelt er forkerte eller bygger på forkerte antagelser, er ikke udtryk for at man (eller jeg) lider af paranoia…

Jeps… hvis altså vi taler om liverollespil, hvor jeg står overfor en 6 meter høj mand, der er 4 meter bred over skuldrene, har hår mellem fortænderne og yderligere er bevæbnet med et tohåndsslagsværd! Så er det sg bedst at komme godt ind på livet af monsteret inden han begynder at svinge det der sværd! Alternativt kan man også vælge at stikke af, alt hvad remmer og tæj kan holde :smiley:

Men i en DEBAT, så er den slags utrligt kedsommeligt og totalt dræbende for al videre samtale!
Nøjagtig ligesom det er at få at vide, at man ikke hører efter, eller ikke læser, hvad der står :slight_smile:

Nej, jeg har ingen navne - og nej jeg ville ikke give dem i en offentlig tråd som denne alligevel!
Hvad jeg har, er flere års roden rundt på internettet og færden i racekatteverden - du (eller andre) må simpelthen ikke forlange, at jeg skal kunne huske noget så uvedkommende som navne! :slight_smile: det kan jeg ikke engang i mit privatliv…
Men Selkirk… kig på nogle af de engelske opdræt - især dem, der i høj grad bruger perser til udkryds…
Burmeser… udsagn fra flere danske opdrættere og ejere…

Har du sagt det? Hvor?
Og hvor står der at man siger, at du har sagt sådan?

Jeg har også undersøg en del om begge racer… og haft dem i hænderne.
Den ene fordi jeg ganske enkelt ikke forstod tanken bag… og den anden fordi jeg virkelig gerne vil have en en dag :slight_smile:
Sjovt at vi kan nå til så vidt forskellige konkussioner :)[/QUOTE

Hi hi…nu blev diskussionen jo helt fræk…:wink:

Jeg har nu haft en burmeser med løbeøjne, men det var så pga. en øjeninfektion, der lukkede hendes tårekanaler - ikke pga. af hendes stop/næse (som ikke var specielt kort …). Ann, det var Bast, hende kan du sikkert godt huske, og hendes løbeøjne er jeg sikker på, at vi har talt om.

Jeg er nu heller aldrig stødt på voksne burmesere, der havde løbeøjne pga. deres næser - men killingerne har løbeøjne efter at have spist, og det gælder både de lang- og kortnæsede og skyldes nok mest, at de er nogle små grådige bæster :slight_smile:

[QUOTE=yvonne42;941817][QUOTE=Ann K;941673]
Sjovt at vi kan nå til så vidt forskellige konkussioner :)[/QUOTE]

Hi hi…nu blev diskussionen jo helt fræk…;)[/QUOTE]

Hvordan fræk:? Konkussion er et andet ord for hjernerystelse;) Jeg er sikker på, det er Anns autoredigering, der har fået en konkussion:surrender1: - der skal sandsynligvis stå konklusion:)

Det ved jeg godt :wink: men lige når jeg kikkede på det så tænkte jeg på noget helt andet…blot derfor…ved godt, at der skulle stå konklusion…

[QUOTE=Camischa;941877]Jeg har nu haft en burmeser med løbeøjne, men det var
så pga. en øjeninfektion, der lukkede hendes tårekanaler - ikke pga. af hendes
stop/næse (som ikke var specielt kort …). Ann, det var Bast, hende kan du
sikkert godt huske, og hendes løbeøjne er jeg sikker på, at vi har talt
om.[/QUOTE]

Hende kan jeg sagtens huske, men det er ikke hende, jeg taler om, når jeg
siger “burmesere”… Det vil jo ikke være særligt fair at dømme en hel race
udfra et enkelt dyr, som har haft en skade :slight_smile: Hvis jeg skulle det, så har jeg en
mco, der snorker, hvilket må være tegn på vejrtræningsbesvær - og kender
yderligere en nfo der pgr øjeninfektion også har et løbeøje…

Sådan kan man jo ikke tillade sig at konkludere…

Jeg er nu heller
aldrig stødt på voksne burmesere, der havde løbeøjne pga.
deres næser - men
killingerne har løbeøjne efter at have spist, og det gælder både de lang- og
kortnæsede og skyldes nok mest, at de er nogle små
grådige bæster

Tak… de gav da i det mindste en forklaring på noget, som jeg har undret mig over… nemlig at Emil, der vitterlig IKKE har løbeøjne, alligevel af og til har våde rande langs næseryggen… har lige tjekket efter, og jo, sørme om ikke der løber lidt væske, når han spiser rigtig gufmad…
At kattes øjne ligefrem kan løbe pgr iver, havde jeg godt nok aldrig spekuleret over :slight_smile: