Novembers tanker

DR1, 21 Søndag fra i aftes, sådan cirka fra 21 minutter inde i indslaget.

5 Synes om

https://www.dr.dk/drtv/serie/21-soendag_7225 @Lykke

2 Synes om

Virkelig spændende indslag med en masse på hjerte. Jeg synes at det er fedt at Smillas efterskole har turdet tage skridtet. Og godt gået af Smilla, hun er sej at turde stå frem. Og hun har ret, vi er alle sammen bare mennesker :heart:

1 Synes om

Præcis. Jeg tager hatten af for Østerskov Efterskole. De tager de unge hvor de er, favner, lytter og lader dem afprøve sig selv i tillid til, at de unge nok selv skal finde vej, når bare de får plads. :heart:
… Og så er det værd at bemærke, at Østerskov efterskole ikke har fjernet muligheden for at bo på rene drenge-/pigeværelser. De har bare tilføjet muligheden for, at bo på værelser hvor kønnene er blandet, og hvor personlighederne matches uafhængigt af køn.

4 Synes om

Og at børnene helt selv har fået lov til at vælge hvad de vil :slightly_smiling_face:

3 Synes om

njaaa vel lige så knap. De skulle have tilladelse fra forældre for at bo på de kønsneutrale værelser og var det omkring halvdelen som havde fået lov til det af forældrerne.
Så helt frit valg desværre ikke.

Nej, der var nu 73 ud af 84 elever, der på forhånd fik lov af deres forældre, og cirka halvdelen af skolens værelser endte som kønsneutrale. :slight_smile:

2 Synes om

Ja Enig med Katia, det var langt størstedelen som fik lov.

1 Synes om

Jeg har ikke set udsendelsen, så nu spørger jeg måske dumt - hvad er forskellen på alm. værelser og kønsneutrale?

tak for rettelsen - men pointen er at heller ikke alle forældre er klar til kønsneutral. Flot at så mange er.

Tilbage står så at det er 0,54 % ifølge den seneste undersøgelse som ikke identificerer sig med de to traditionelle køn.

Jeg skal ikke sige om det kæmpe store flertal skal ligge under for de ganske få, men det er også et synspunkt, som iøvrigt også bliver omtalt i udsendelsen, at tolerance jo går begge veje. Så hvis flertallet ikke lige husker at spørge om køn og seksuel præference så er det altså ikke fordi vi er nogle onde ufølsomme sataner :wink:

1 Synes om

Opringning fra min søster i går: Hvad gør man, når der står en lille killing i gårdhaven og græder?

Tag den ind, giv den mad og vand, fremlys og hvis alt andet glipper, så ring 1812…

Og så fik jeg denne besked i dag:
Jeg fik lokket den ind i bryggerset med mad. X som er en af Y’s veninder, (som er vild med katte), kom og hentede den. Hendes bror er netop flyttet i hus og han og hans kæreste har fået en kattekilling - så det kan være at den bliver en del af familien der :blush: X sendte en video senere på aftenen hvor den lå på hendes skulder og spandt :blush: sender lige et par billeder af den :+1: Vi har broadcastet på Facebook at vi har fundet den men jeg tvivler på at vi får nogen henvendelser ad den kanal :slightly_frowning_face:

Så var dagen sgu’ reddet - her er den lille heldige:

15 Synes om

Almindelige værelser er kønsnormative; altså inddelt efter de biologiske køn, dreng/pige.
Kønsneutrale værelser er inddelt efter de unges personligheder uanset køn. Altså kan der bo både piger, drenge, transpersoner og gender-fluid-personer sammen her.

På Smillas efterskole er der faktisk en stor andel af sidstnævnte, også langt flere end de 0.5% som officielle målinger siger. Antallet af ikke-hetroseksuelle er også enormt højt. Det er en rollespilsefterskole og rummer i det hele taget en masse skæve, anderledes unge mennesker. :slight_smile:

7 Synes om

En elev på min skole skal derhen næste år :slight_smile: Ikke på grund af det kønsneutrale, men på grund af den rummelige og anerkende generelle tilgang :slight_smile:

2 Synes om

Det kønsneutrale jeg jo også bare en lillebitte del af hvad der udgør Østerskov. Det er en skole hvor der er rummelighed i forhold til alle slags forskelligheder, og hvor ‘de voksne’ er gode til at se og anerkende den enkelte elev. Dertil er der personale med kompetencer til at tilgodese de elever, som har en (eller flere) diagnose(r).
Desuden er det en skole med en utraditionel tilgang til undervisning, og som uddannet lærer er jeg virkelig begejstret for, hvad det gør for både motivation og læring. :smile:

7 Synes om

:smelter:

1 Synes om

Jeps… :heart_eyes:
Baseret på billedet, er den desværre nok yngre, end jeg forestillede mig ud fra beskrivelsen, men tænker anyway at en privat håndtering i et kattekyndigt hjem, er at foretrække frem for 1812 - lov eller ej…

4 Synes om

Fik taget billeder af Bacchus i weekenden af dyrefotografi.dk

Har lige fået linket til de 38 han valgte at sende til mig.
Hvordan skal jeg vælge blandt dem???

1 Synes om

Har lige set et udsnit på Facebook. Og hvor har du bare verdens sejeste datter :hjerte: Det er så flot at hun tør stå frem med noget, som for mange ville være tabu, og især i så ung en alder. Som du også skriver, kan jeg se, at der er kommet en del helt absurde kommentarer. Det er simpelthen horribelt, hvad voksne mennesker finder på at skrive. Jeg håber, at Smilla har lyttet til jeres råd og at hun ved, at den slags kommentarer ikke handler om hende, men om at nogle mennesker har brug for at gøre sig selv større og bedre ved at kritisere andre. Giv hende verdens største kram og High-five fra mig. Jeg er sikker på, at hun gør en forskel for nogen af de børn/unge, som ikke (endnu) er stærke nok til at stå ved, hvem de er.

5 Synes om

Jeg har startet med at sortere de gode fra - og skal hilse og sige at jeg fik taget billeder af 5 Eife katte! :uha: Så der er 125 billeder ialt - og når det så er, så forsøger jeg nu at sortere de gode fra de allerbedste, det har jeg så knap så meget held med. :tihi: :ups:

3 Synes om

125 er en kende mere end 38 og jeg syntes ellers det er svært nok. God fornøjelse med at vælge :slight_smile:

1 Synes om